Unde dai si unde crapa:noua lege a energiei ne intoarce la dirijismul de stat sau la o piata mai performanta?
Dupa cum am scris in analizele noastre inca de la aparitia intempestiva a modificarilor aduse de Parlament legii energiei si gazelor (123/2012), legiutorul a avut ca principala motivatie nu perfectionarea mecanismelor de piata, ci protejarea unor actori, importanti de altfel in sistemul energetic national. Din pacate, si de data asta se confirma ca la nivel decizional meteahna de a rezolva totul de la centru si de a nu lasa piata libera sa faca distinctia intre performanta si nonperformanta functioneaza ireprosabil. Legea energiei si gazelor (123/2012) trebuia modificata pentru simplu motiv ca in sistem lucrurile se schimba cu mare repeziciune si adaptabilitatea la noile realitati nu este doar o problema a Romaniei, ci a intregii Europe. In cazul acesta aveam nevoie de viziune, in asa fel incat modificarile aduse legii sa anticipeze schimbarile viitoare si sa permita dezvoltarea sistemului energetic, respectiv a mecanismelor de piata. Numai ca, in fata acestor provocari, legiuitorul a raspuns cu solutii care ar trebui sa salveze trecutul si nu sa anticipeze viitorul.
Interesant este ca dupa un scenariu deja desuet, Comisiile de specialitate ale Parlamentului au avut repetate consultari cu actorii din piata de energie astfel incat decizia finala sa nu raspunda intereselor unui jucator sau grup de jucatori, ci realitatilor actuale. De buna credinta, multi au participat la consultari si chiar au primit asigurari ca punctul lor de vedere nu va fi ignorat. Asa cum s-a intamplat insa si in alte situatii similare, consultarile au fost una, deciziile alta. Paradoxul este ca modificarile aduse legii amintite se contrazic chiar cu ceea ce este inca in vigoare. Buba a fost aruncata astfel in curtea Cotroceniului, unde chiar suntem convinsi ca nimeni nu pricepe de ce asa si nu altfel. Sa nu mai teoretizam. Publicatia noastra a relatat in exclusivitate, in analizele semnate de domnul Jack Cutisteanu, carentele modificarilor aduse la legea energiei si gazelor. La ceva timp dupa semnalele trase de noi si Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) semnaleaza exact aceleasi probleme, cu precizarea ca s-ar putea sa fie cam tarziu. Redam mai jos comunicatul AFEER, nu inainte insa de a va aminti ce a scris Energy-Center in problema respectiva:
– http://energy-center.ro/piata-energiei-din-romania/modificarile-la-legea-energiei-o-mana-spala-pe-alta-si-amandoua-pun-osul-la-salvarea-producatorilor-prin-mix-energetic/
-http://energy-center.ro/actualitate-news/noua-lege-a-energiei-o-taxa-suplimentara-in-favoarea-producatorilor-dar-nu-stim-cine-o-va-achita/
“AFEER: Modificarile aduse Legii 123/2012 pot crea grave prejudicii participantilor la piata
Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania – AFEER a luat act de Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 123/2012 – Legea energiei electrice si a gazelor naturale, adoptata de Plenul Parlamentului si transmisa in prezent Presedentiei spre promulgare, si apreciaza ca punerea in aplicare a noilor modificari poate conduce la grave prejudicii produse participantilor la piata, prin crearea premiselor unor interpretari si aplicari abuzive ori eronate.
Dupa o analiza asupra modificarilor operate la lege, ne exprimam uimirea, dar si ingrijorarea, fata de modul in care s-a decis aprobarea unor amendamente, care – in opinia noastra – vor produce controverse si vor crea disfunctionalitati pe piata energiei. „Un demers laudabil al Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor, de a invita la consultari toti actorii pietei, a fost stopat brusc, cu explicatia ca va fi continuat de Ministerul Energiei, pentru ca apoi sa constatam ca, peste noapte, au fost luate in dezbatere anumite propuneri venite, conform informatiilor noastre, din partea unei singure companii. Reprezentantii AFEER au participat activ la consultarile organizate la Parlament pe modificarea Legii 123/2012, am venit cu propriile amendamente si constatam acum ca propunerile noastre nu numai ca nu au fost luate in considerare, dar au fost aprobate modificari la lege care pot afecta grav activitatea furnizorilor de energie electrica”, semnaleaza Presedintele AFEER, Dl. Ion Lungu.
Mai mult, remarcam ca, in aceeasi zi, Parlamentul si Guvernul au reusit sa aprobe modificari diferite la Legea 123/2012. Totodata, am luat cunostinta de o initiativa legislativa recenta, depusa la Parlament, in baza careia furnizorii de energie electrica sa fie obligati sa citeasca lunar contorul pentru clientii casnici si, in mod firesc, ne exprimam ingrijorarea cu privire la predictibilitatea si stabilitatea cadrului legal in Romania.
Revenind la noua lege, transmisa de Parlament spre promulgare, una dintre modificarile operate confera dreptul producatorilor de a incheia contracte cu alti producatori, realizand un mixt energetic, in scopul de a oferta apoi energia electrica pe piata interna sau la export. Astfel, potrivit alin. 3 al art. 29, „Producatorii de energie electrica au dreptul sa perfecteze contracte cu alti producatori, realizand un mixt energetic, pentru a oferta pe piata interna sau la export energia electrica, in conformitate cu art. 28 si celelalte prevederi legale in vigoare“. Se remarca ca art. 28 din Legea nr. 123/2012, la care se face trimitere in mod expres, reglementeaza obligatiile producatorilor de energie electrica, iar lit. c a acestui text de lege prevede obligatia acestora de a oferta „public si nediscriminatoriu pe piata concurentiala intreaga energie electrica disponibila“. AFEER sesiseaza ca intre cele doua dispozitii mentionate in lege exista o incompatibilitate evidenta, in asa fel incat in niciun caz modificarea introdusa nu isi va putea gasi aplicare practica, in forma actuala a textului, astfel cum a fost transmis spre promulgare.
In plus, AFEER solicita ca modificarile la Legea 123/2012 sa se faca in acord cu reglementarile din majoritatea statelor europene, in mod echitabil, in vederea asigurarii unei competitii corecte, cu reintroducerea posibilitatii tuturor participantilor la piata, nu doar a producatorilor, de a incheia contracte bilaterale negociate direct.
O alta modificare adusa legii vizeaza publicarea atat a preturilor, cat si a cantitatilor stabilite in urma tranzactiilor efectuate pe toate pietele centralizate de energie electrica, iar pentru contractele de pe piata reglementata sau de export – publicarea integrala a acestora, cu precizarea ca se va realiza in conformitate cu reglementarile ANRE. Consideram ca nu se justifica transmiterea acestor informatii la OPCOM si obligarea acestuia de a le face publice, fiind vorba despre tranzactii derulate pe piete pe care nu le opereaza. Participantii la piata transmit deja catre ANRE informatiile referitoare la tranzactii, in baza regulamentului REMIT. Reprezentantii AFEER atrag atentia asupra faptului ca toate contractele incheiate in special cu partenerii externi pe baza contractului standard de furnizare a energiei agreat la nivel european (contract EFET-European Federation of Energy Traders) contin clauze de confidentialitate, precum si sanctiuni care merg pana la rezilierea contractului in caz de nerespectare a prevederilor contractuale.
O formulare vaga se regaseste in textul care vizeaza promovarea utilizarii surselor regenerabile de energie in cel mai eficient mod, astfel incat sa se obtina cel mai mic pret posibil la consumator. Pretul practicat pe piata este cel care da masura eficientei si competitivitatii, fiind evident ca fiecare participant la piata are ca principal obiectiv practicarea pretului cel mai mic, astfel incat o prevedere expresa in acest sens nu are o justificare evidenta, ci, mai mult, creeaza premisele unor posibile abuzuri ori interpretari eronate, precizeaza Dl. Ion Lungu, Presedinte AFEER.
Referitor la modificarea adusa Legii, de mentinere a unei rezerve de combustibil la un nivel suficient sau respectiv o rezerva suficienta de apa pentru indeplinirea obligatiilor de productie si furnizare continua a energiei electrice, care sa fie remunerata conform cu reglementarile in vigoare, AFEER atrage atentia ca o astfel de propunere este de natura sa genereze cresterea preturilor la consumatorul final, aceeasi activitate urmand a fi platita de doua ori. Costurile care rezulta din aceasta obligatie sunt deja incluse in pretul de vanzare a energiei electrice practicate de catre fiecare producator.
In ce priveste introducerea prevederii conform careia: “Siguranta SEN –asigurarea continuitatii in alimentare de catre operatorul de transport si de sistem a unui mixt de producere si a serviciilor tehnologice de sistem, astfel incat sa poata fi suplinita iesirea din functie a oricarei capacitati energetice, fara a se deconecta consumatori de la retea“, mentionam ca aceasta vine in contradictie cu regulile europene, deoarece OTS (operatorul de transport si de sistem) nu are dreptul sa se implice in activitatea de producere a energiei electrice.
Luand in considerare aspectele semnalate, AFEER propune ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 123/2012 – Legea energiei electrice si a gazelor naturale sa fie reexaminata in Parlament, cu luarea in considerare a opiniilor exprimate de participantii la piata la momentul supunerii spre dezbatere publica a proiectului de lege. Totodata, insistam asupra necesitatii adoptarii unei reglementari secundare complete si clarificatoare, care sa acopere in mod justificat si echitabil aspectele semnalate.
In final, AFEER face un apel la un demers comun pentru o functionare optima a pietei de energie electrica, cu aprecierea ca este esential ca toti participantii implicati in acest domeniu, alaturi de organele competente si de autoritatea de reglementare, sa coopereze pentru a beneficia de cel mai bun cadru legislativ posibil.”