Contractele bilaterale pe termen lung, o noua disputa
Ministrul delegat pentru energie, Constantin Nita a redeschis Cutia Pandorei in ceea ce priveste contractele cu energie pe termen lung declarand: “contractele pe termen lung de pe piata vanzarii de energie, incheiate pe 5, 10 sau 15 ani, trebuie rediscutate , asa cum procedeaza si alte state europene… Nimeni nu mai poate sa controleze piata, e libera la bursa, fiecare cumpara si vinde cum poate mai bine. Dar trebuie reglementata situatia contractelor pe termen lung, pentru ca niciun investitor in energie nu va veni sa puna miliarde de euro si eu sa ii spun: te duci din trei in trei luni si vinzi energia pe bursa.” Dupa cum lesne se poate observa, declaratia domnului ministru ascunde multe necunoscute, din care cea mai importanta este chestiunea legata de contractele bilaterale.
Evident, pe fondul acestor declaratii, furnizorii privati de energie electrica din Romania au readus in discutie posibilitatea reintroducerii permisiunii de a fi incheiate contracte bilaterale negociate direct pe piata angro de energie electrica de catre participantii la aceasta – producatori si furnizori de energie electrica-un deziderat care duce inevitabil la necesitatea modificarii Legii energiei electrice (123/2012). Ca sa intelegem insa cum vine problema se impune sa facem precizarea ca acest gen de contracte (pe termen lung) se pot face de multa vreme in Piata contractelor bilaterale de pe OPCOM (PCCB), lucru care-i scapa domnului ministru. Se poate sa tragem concluzia ca politicianul e deranjat de faptul ca ” niciun investitor in energie nu va veni sa puna miliarde de euro si legea sa-i spuna: te duci .. pe bursa?”. Cu alte cuvinte, domnul ministru joaca in tabara comerciantilor?
Pana sa ne lamurim asupra acestui aspect merita sa aducem in vorbire (din nou) statutul de monopol al OPCOM. Delegatia finantatorilor internationali, prezenta zilele acestea la Bucuresti, a avut intre subiectele de discutie cu Guvernul Romaniei inclusiv problema acestui monopol, respectiv a unei asa zise privatizari a operatorului pietei de energie electrica din Romania. Daca in actionariatul OPCOM, in prezent de stat suta la suta, ar intra actorii pietei de energie (traderi, producatori, furnizori etc), cu siguranta ca problema contractelor bilaterale pe termen lung ar fi pusa cu totul si cu totul altfel. Nu credem ca cineva ar mai ridica problema “obligativitatii”incheierii tuturor contractele de energie pe OPCOM, Dimpotriva, ar insista ca aceasta obligativitate sa existe. E o ipoteza.
Comerciantii de energie electrica urmaresc profitul, indiscutabil. Contractele Hidroelectrica cu “baietii destepti” au stat la baza deciziei ca toate contractele de energie sa fie incheiate exclusiv pe platformele OPCOM. O restrictie, care la randul ei naste nemultumiri firesti pana la un moment dat, caci nu toti comerciantii au avut contracte preferentiale cu Hidroelectrica.
In opinia unor specialisti, legea energiei nu limiteaza activitatea licentiatilor din Romania, ci impune conditii de tranzactionare a energiei electrice transparente, nediscriminatorii etc. Atentie, aceleasi si pentru strainii ce vor energie romaneasca. Astfel statul roman impune un mod transparet, public, si nediscriminatoriu, conditii ce exista si in DIRECTIVA 2009/72/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind normele comune pentru piata interna a energiei electrice.
Chiar daca s-a inregistrat anul trecut o tranzactionare masiva pe termene scurte, stadiul actual din Romania a fost deja depasit in mai multe cazuri si in alte piete, mai inaintate. Comerciantii nu spun cauza principala a cresterii tranzactiilor pe termen scurt si anume faptul ca pe termen mediu si lung s-au realizat contracte asa zise pe energie electrica de la surse incapabile, caz curent eolienele si solarele. Mai concret aceste contracte specifica o valoare pentru o cantitate si un anumit interval orar. Evident obiectul contractului nu e energie electrica (putere si timp) ci o pseudo-asigurare. Pentru nerespectarea regulamentului ANRE privind piata centralizata a contractelor bilaterale deja ANRE a intervenit si a amendat OPCOM. Consecinta existentei unor astfel de contracte este ca energia se compenseaza prin pietele pe termen scurt.
Este dificil, in aceste conditii , sa spunem cine are dreptate. Motiv pentru care, Energy-Center lanseaza o dezbatere pe aceasta tema. Va asteptam cu luari de pozitie.
Contractele cu “baietii destepti” – trebuiau investigate si responsabili pedepsiti individual. Aceste contracte au fost facute cu statul, statul trebuie sa-si urmareasca propriile interese asa cum face fiecare agent economic, are instrumente in interiorul companiilor cat si institutii abilitate care sa investigheze acte de coruptie. Aceste fapte trebuiau investigate specific si autorii pedepsiti iar contractele anulate. Iar daca statul nu a fost in stare, ce a facut? A pedepsit intreaga piata restrictionad dreptul la libera asociere – fara precedent in celelalte state europene unde contractele bilaterale si bursele coexista.
Este nevoie de burse, este nevoie de contracte bilaterale, au scopuri diferite si indeplinesc functii diferite si ambele asigura functionalitatea unei piete.
Bursele sunt acele locuri unde se formeaza semnalul de pret, lichiditate crescuta, se faciliteaza tranzactionare produselor standard spot si futures, este minimizat riscul de credit prin faptul ca bursa este contraparte centrala in toate tranzactiile.
Contractele bilaterale sunt necesare la randul lor, pentru produse non-standard sau standard, pentru contracte pe termen lung unde contrapartile isi definesc termenii si conditiile de tranzactionare conform propriilor interese si standarde, reciproc avantajoase, le negociaza, nu sunt unilateral impuse de unul dintre parteneri, isi pot alege partenerii pe baza criteriilor de rating si track record. In baza a astfel de contracte firmele isi obtin credite pentru finantarea afacerilor.
Statul isi va putea intotdeauna apara interesele prin metode deja cunoscute, cum exista legea achizitiilor publice – la fel de bine se poate organiza si in ceea ce priveste vanzarile prin licitatii publice, fie folosind OPCOM, dar pietei ii trebuie oferite instrumentele specifice pentru a fi functionala.
Exista un interes real in a avea burse lichide, dar acestea nu sunt suficiente pentru o piata functionala. In orice piata la Vest de Arad exista bursa si exista OTC (contracte bilaterale negociate direct sau prin brokeri) – pentru ca functiile lor sunt diferite, chiar daca scopul e comun – oferirea de instrumente specifice de acoperire a riscului de pret si contraparte.
Noul instrument OPCOM aprobat de ANRE este un pas foarte important in a restabili o functie a pietei pierduta prin legea 123, pentru ca faciliteaza tranzactionarea in timp real a contractelor standard forward pe o platforma organizata, dar nu acorda suficienta flexibilitatea in proiectarea produselor. Este un instrument absolut necesar, dar nu suficient. Baietii profesionisti folosesc un astfel de contract, baietii smecheri incearca sa gaseasca o bresa in orice – cazul Energon arata ca daca instituiile abilitatea nu ar fi fost agile acest lucru s-ar fi intamplat si pe PCCB. Nu instrumentele sunt problema ci modul licit sau ilicit in care sunt folosite. Nu trebuie sa ne taiem mainile ca sa fim siguri ca nu mai furam, ci acei care o fac sa fie pedepsiti. Exista instrumente de supraveghere a pietelor centralizate sau necentralizate, iar institutiile abilitate trebuie sa-si faca treaba.
Toate instrumentele existente pe OPCOM sunt necesare, dar insuficiente si incomplete. In afara de piata spot (PZU) si intrazilnica care intradevar corespund cat de cat standardelor de tranzactionare in UE, restul instrumentelor sunt un surogat ieftin si insuficient pentru nevoile pietei. Am inventat roata patrata pentru ca statul nu vrea sa traga la raspundere sarlatanii,
Toti autorii din presa si-au facut oare temele cel putin o data si sa se documenteze cum functioneaza aceste piete in restul Europei, au avut curiozitatea de a discuta cu profesionisti in Germania, Franta, Marea Britanie etc?
“Pentru nerespectarea regulamentului ANRE privind piata centralizata a contractelor bilaterale deja ANRE a intervenit si a amendat OPCOM.”
Despre ce e vorba? Ce regulament n-a respectat OPCOM, ce amenda a luat etc.?
Ca sa faci contract trebuie să garantezi ca dai marfa. Ee inseamna a injecta o putere timp de minim o ora,..x ore. Opcom a ccepta contracte de genul.. o săţi dau intre 0.001Mw si 20MW, la ce ora o să ne hotărâm atunci, om mai vedea ce iese, dar astfel luăm banii de la bănci..!! Halal siguranţă neicusorule!
cititi regulamentul pietei ordin parca 6/2011 si procedura OPCOM