ANRE nu se dezminte: de grija lichiditatii pietei obliga cei doi mari producatori de gaze sa vanda cel putin 30% din productie pe bursa
Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei pleaca de la idea ca incepand cu data de 1 iulie 2020 piata de gaze va fi liberalizata asa cum s-a angajat guvernul prin OUG 1/2020 si precum prevad si noile directive europene. Dupa respingerea OUG 1 in Senat si dup ace Curtea Constitutionala a declarant ca neconstutionale anumite prevederi din respective ordonanta noi avem inca rezerve privind liberalizarea pietei in forma in care este legiferata in present. Trecand insa peste aceasta nedumerire sa mentionam totusi ca zvonurile privind o crestere alarmanta a pretului gazelor naturale dupa liberalizare continua sa se intensifice, ANRE adopta tactica “daca m-am fript cu ciorba suflu si in iaurt”. Cum altfel poate fi interpretat proiectul de Ordin prezentat mai jos, care obliga Romgaz si Petrom sa avand pentru inca trei ani de acum incolo cel putin 30% din productie pe pietele centralizate. Motivatia principala tine de cresterea lichiditatii in piata. Intelegem “grija” ANRE dar nu intelegem cum se pupa aceasta cu o piata libera, concurentiala 100%? Am mai spus-o, cea mai buna reglementare este dereglementarea si, pentru o scurta perioada, acest lucur s-a vazut cand piata a fost lasata sa functioneze dupa principiile ei firesti. Mai mult, nu este exclus ca plecand de la teama unei explozii a preturilor (apropo de declaratiile lui Iulian Iancu), ANRE sa vina si cu alte reguli restrictive, care numai la o piata libera nu vor duce. Pana atunci merita citit cu atentie argumentatia ANRE privind proiectul de Ordin ce adduce noi restrictii producatorilor. Tot in acest Ordin se stabileste si un pret de vanzare a gazelor, este adevarat mai mare decat cel cuprins in OUG 114. Indiferent de asta tot interventie se cheama.
In conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, cu completarile ulterioare, ANRE demareaza procesul de consultare publica pe marginea proiectului de Ordin privind obligatia de a oferta gaze naturale pe pietele centralizate din Romania pe pagina proprie de internet, in perioada 02.03 – 14.04.2020.
Proiectul de act normativ este propus in contextul in care piata de gaze naturale din Romania prezinta o lichiditate scazuta, masura dorind sa contribuie, pe de-o parte la cresterea lichiditatii pietei, iar pe de alta parte la cresterea gradului de transparenta a tranzactiilor pe toate segmentele pietei centralizate de gaze naturale, acestea desfasurandu-se conform regulilor de tranzactionare stabilite de catre ANRE.
Potrivit ANRE, masura propusa trebuie analizata in contextul liberalizarii pietei de gaze naturale incepand cu data de 1 iulie 2020, conform cu prevederile O.U.G. nr. 1/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
In acelasi timp, este in conformitate cu prevederile art. 41, alineat (1), lit. j) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piata interna in sectorul gazelor naturale si de abrogare a Directivei 2003/55/CE, potrivit carora autoritatea de reglementare are atributia:
„ j) sa monitorizeze gradul si eficienta deschiderii pietelor si a concurentei la nivelul comertului angro si cu amanuntul, inclusiv in ceea ce priveste bursele de gaze naturale, preturile pentru clientii casnici, inclusiv sistemele de plata anticipata, tarifele percepute la migrarea catre un alt furnizor, tarifele de deconectare, executarea serviciilor de intretinere si tarifele percepute pentru acestea si plangerile inaintate de clientii casnici, precum si orice denaturare sau restrictionare a concurentei, si sa furnizeze toate informatiile relevante si sa prezinte toate situatiile relevante autoritatilor competente din domeniul concurentei”, precum si cu premisele nr. 31 si nr. 36 ale aceleiasi directive, conform carora:
(31) „Pentru a asigura accesul efectiv la piata al tuturor actorilor de pe piata, inclusiv al noilor intrati, este necesara crearea unor mecanisme de echilibrare nediscriminatorii si care sa reflecte costurile. Acest lucru ar trebui sa fie realizat prin crearea unor mecanisme de piata transparente pentru furnizarea si cumpararea de gaze naturale, necesare in vederea echilibrarii” (premisa nr. 31)
(36) „ Piata interna a gazelor naturale sufera din pricina lipsei de lichiditate si de transparenta, ceea ce impiedica alocarea eficienta a resurselor, operatiunile de acoperire in vederea limitarii riscurilor si patrunderea de noi concurenti pe piata. Increderea in piata, lichiditatea acesteia, precum si numarul de participanti pe piata trebuie sa creasca, fiind necesara in acest scop cresterea supravegherii exercitate de autoritatile de reglementare asupra intreprinderilor active in sectorul alimentarii cu gaze naturale.”
ANRE precizeaza: „Desi pe pietele centralizate de gaze naturale a fost instituita obligatia tranzactionarii unei anumite cote procentuale din cantitatile de gaze naturale vandute/cumparate, conform prevederilor art. 177 din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, datorita ofertarii inegale pe parcursul perioadei de referinta nu s-a putut obtine gradul de lichiditate dorit, fapt pentru care, in cadrul acestui proiect s-a prevazut atat ofertarea constanta si uniforma pe parcursul perioadei, cat si un nivel minim al ofertei care sa vina in intampinarea tuturor potentialilor
cumparatori.
Aspectele principale cuprinse in proiectul de ordin:
– perioada de aplicare a Programului de ofertare gaze naturale pe pietele centralizate din Romania este intervalul 1 iulie 2020 – 31 decembrie 2023;
– titularii obligatiei de ofertare sunt producatorii de gaze naturale a caror productie anuala depaseste 1.000.000 MWh;
– cota anuala pe care acestia au obligatia de a o oferta la vanzare este de circa 30 %, distribuita pe doua segmente de piata centralizata, respectiv „Piata produselor standardizate pe termen scurt” si „Piata produselor standardizate pe termen mediu si lung”;
– titularii obligatiei de ofertare si cantitatile de gaze naturale aferente obligatiei fiecaruia, repartizate pe segmente de piata si pe produse se stabilesc anual, prin ordin al presedintelui ANRE, cu urmatoarele precizari :
* cantitatile de gaze naturale care fac obiectul obligatiei de ofertare anuala se stabilesc functie de productia realizata in anul calendaristic anterior;
* obligatia de ofertare aferenta anului 2020 se aproba prin ordin al presedintelui ANRE, care va fi emis pana pe data de 25 mai 2020;
* pentru anii calendaristici 2021, 2022 si 2023, cota procentuala aferenta segmentelor de piata si repartitia cantitatilor de gaze naturale pe produse va fi stabilita de ANRE functie de evolutia pietei angro de gaze naturale, pana pe data de 1 noiembrie a fiecarui an calendaristic anterior anului pentru care se instituie obligatia de ofertare pe pietele centralizate angro de gaze naturale;
– in cazul produselor standardizate pe termen mediu si lung, marimea lotului ofertat nu poate fi mai mare de 50 MWh/lot;
– nu pot participa la tranzactionare filialele si/sau afiliatii titularilor de obligatie apartinand aceluiasi grup de interes economic.
Propunerile si observatiile pe marginea proiectului de act normativ vor fi transmise la ANRE pana cel tarziu la data de 14 aprilie 2020.