A iesit din barlog ca sa ne spuna nimic: ANRE nu are drept de initiativa legislativa, dar va fi bine si la vara cald. Punct ochit, punct servit!
Controversatul presedinte al Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie, Dumitru Chirita, s-a intors dupa concediul din Republica Dominicana plin de idei. Nu in sensul de cum ar trebui modificate reglementarile din piata de energie si gaze, ci ca sa-I tina isonul colegului liberal de la Ministerul Energiei. Dupa o tacere prelunga, de vreo 4 ani, domnul Dumitru Chirita ne spune ce stim cu totii de multa vreme. Ca trebuie sa facem investitii in sectorul de producer energie, ca trebuie sa investim in exploatarea gazelor de la Marea Neagra, ca avem nevoie de investitii in regenerabile, etc. Intamplator, desi declaratia pare a fi servita, presedintele ANRE spune ca “Autoritatea nu mai reglementeaza pretul de furnizare al gazelor naturale, iar de la data de 1 ianuarie 2021 nici pe cel al energiei electrice pentru clientii casnici, rolul acesteia rezumându-se doar la aprobarea tarifelor reglementate pentru serviciile de distributie, de transport si de sistem a energiei electrice si gazelor naturale”. Sa te crucesti nu alta. Pai, cand a reglementat Autoritatea pretul de furnizare? Acesta este un pret concurential, dat de cerere si oferta si in nici un caz de reglementator, caci rolul ANRE este Acela de a supraveghea piata si de a emite ordine care sa duca la buna functionare a ei. Din aceste declaratii putem intelege de fapt esentialul. ANRE s-a pus in genunchi in fata Guvernului si clasei politice. Au fost cateva incercari ale guvernelor anterioare de a-si trage ANRE sub tutela lor, dar nici unul nu a reusit, caci ne sarea Comisia Europeana in cap. In actualele conditii, ANRE este independenta, subordonata discret Guvernului, nevinovata, neimplicata si asa mai departe. Sa fie lasata in pace ca e prea bun traiul de acolo. Pentru delectare cititi ma jos declaratiile onorabilului domn Chirita.
Noile masuri de compensare a facturilor vor ajuta mai multi consumatori, iar, pe termen mediu si lung, trebuie facilitate investitiile in noi capacitati de productie si in extractia gazelor din Marea Neagra, a afirmat Dumitru Chirita, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE), intr-un raspuns transmis la solicitarea AGERPRES.
“Consideram ca noile masuri vor reprezenta un sprijin important pentru un procent mult mai mare al consumatorilor finali de energie electrica si gaze naturale din România, având in vedere ca o parte din consumatorii casnici nu au reusit sa se incadreze in limitele prevazute in actul normativ initial. Dintre acestea, mentionez compensatia pe gaze naturale care se modifica de la 33% din valoarea componentei pretului gazelor naturale la 40%, limita maxima a consumului pentru perioada de aplicare a OUG in domeniul energiei electrice creste de la 1.500 kWh alocat in transe lunare la 1.900 kWh, alocat in transe lunare, iar la gaze naturale de la echivalentul in kWh a 1.000 m3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh per m3, alocat in transe lunare, la echivalentul in kWh a 1.200 m3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10,6 kWh per m3, alocat in transe lunare”, a spus Chirita, intrebat cum vede ANRE noile masuri luate de Guvern.
Totodata, ca urmare a scaderii plafoanelor de pret la energie electrica si gaze naturale si aplicarii unui sistem de reducere a facturii la energie pentru consumatori precum universitati si alte institutii de invatamânt, spitale, institutii de cultura si religioase, furnizori de servicii sociale, institutii publice, ONG-uri si altele, in contextul crizei energetice actuale, statul român va continua sa protejeze cetatenii, sa sprijine mediul de afaceri si sa mentina locurile de munca.
“Dupa cum se stie, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei nu are drept de initiativa legislativa, fiind o institutie independenta sub control parlamentar care pune in aplicare legislatia primara. Doresc insa sa subliniez faptul ca ANRE a sprijinit mereu Guvernul României, Ministerul Energiei in calitate de minister de resort, dar si Comisiile de specialitate din cadrul Parlamentului României si continua sa o faca, prin punerea la dispozitie a expertizei specifice si a tuturor informatiilor de care autoritatea dispune, date importante in elaborarea cadrului legislativ cu impact major in sectorul energiei electrice, gazelor naturale si energiei termice”, a completat Chirita.
Intrebat cum vede ANRE pe termen mediu si lung rezolvarea crizei energetice in care ne aflam acum, el a raspuns ca investitiile in noi capacitati de productie reprezinta modalitatea prin care deficitul de energie poate fi acoperit.
“O alta prioritate o reprezinta si investitiile in exploatarea zacamintelor de gaze naturale din Marea Neagra, in special, in perspectiva in care gazul este considerat combustibil de tranzitie catre o economie verde, conform planurilor Uniunii Europene, iar România este o tara cu o vasta traditie in resursele energetice si trebuie sa joace un rol esential in tranzitia energetica”, spune reprezentantul ANRE.
Din punctul de vedere al constrângerilor privind efectele climatice, promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile ramâne o prioritate absoluta in consens cu politica europeana. Pe termen scurt, o solutie ar putea fi legata de promovarea producerii energiei electrice distribuita, pentru satisfacerea consumului local de energie electrica, considera el.
“In contextul actual, ar trebui identificate mai intâi toate mecanismele de piata prin care sa se instaleze capacitati noi de circa 2.500-3.000 MW in maximum trei ani, capacitati care ar trebui sa fie altele decât cele regenerabile cu functionare aleatorie, in paralel cu instalarea pe scara larga a regenerabilelor de tip solar sau eolian si capacitati de stocare de minimum 1.000 MW. Prosumatorii ar putea contribui la corectarea dezechilibrului cerere-oferta din piata de energie electrica, cu multiple avantaje in exploatarea retelelor electrice si satisfacerea cerintelor de consum local. Inscriindu-se in acest parcurs european, având in vedere trendul de crestere inregistrat in anul 2021 a numarului de prosumatori, pentru România prognozam pentru finalul anului 2022, existenta a circa 30.000 de prosumatori, adica circa 150 MW capacitate instalata, cu perspectiva ca la finalul anului 2030 sa inregistram o capacitate instalata de circa 400-500 MW”, a adaugat seful ANRE.
In privinta masurilor pe care le poate lua ANRE pentru a evita problemele privind facturarea, el a aratat ca, incepând cu data de 1 iulie 2020, Autoritatea nu mai reglementeaza pretul de furnizare al gazelor naturale, iar de la data de 1 ianuarie 2021 nici pe cel al energiei electrice pentru clientii casnici, rolul acesteia rezumându-se doar la aprobarea tarifelor reglementate pentru serviciile de distributie, de transport si de sistem a energiei electrice si gazelor naturale.
“Odata cu liberalizarea, ANRE a emis o serie de acte normative secundare, stabilind furnizorilor de energie electrica si gaze naturale atât drepturi, cât si obligatii in desfasurarea activitatii pentru care au primit licenta de la noi. Astfel, fiind gestionarii contractelor de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale, dar si ai facturilor emise, inclusiv consumurilor mentionate in acestea, furnizorii au obligatia formularii de raspunsuri la reclamatiile clientilor finali, fiind inserate obligatii in acest sens in reglementarile emise de noi”, a raspuns Chirita.
Contractele de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale incheiate pe piata concurentiala au la baza manifestarea de vointa a partilor contractante, dobândind putere de lege. Astfel, partile isi asuma toate clauzele contractuale, obligatiile si drepturile financiare care decurg din acestea, ramânând in vigoare pâna la modificare, stingere sau, in caz de litigiu, pâna la pronuntarea unei hotarâri judecatoresti definitive.
“Autoritatea solutioneaza reclamatiile formulate de persoane fizice sau juridice si urmareste respectarea prevederilor legale si analizeaza aspectele sesizate prin prisma luarii masurilor care se impun in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu atributiile si competentele sale, si aplica sanctiuni contraventionale ori de câte ori constata incalcari ale legislatiei emise in sectorul energiei. In urma numeroaselor controale efectuate, ANRE a sanctionat drastic operatorii care au incalcat prevederile legale si a aplicat amenzi contraventionale conform atributiilor si competentelor conferite prin Lege, fapt pe care l-am facut public de fiecare data”, a sustinut presedintele ANRE.
El a sfatuit clientii sa apeleze la call-center-ul ANRE pentru orice nelamurire legata de liberalizarea pietei sau de schimbarea furnizorului.
“Totodata, recomandam clientilor finali de energie electrica si gaze naturale sa incheie o conventie de consum cu furnizorul de energie electrica sau gaze naturale, sa verifice daca facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis de client, sa verifice in contract perioada in care trebuie transmis furnizorului indexul si sa beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat si ulterior regularizarea acestuia, sa nu ignore notificarile transmise de furnizorul de energie privind modificarea conditiilor contractuale, in special modificarea preturilor/tarifelor. Daca aceste modificari nu respecta conditiile prevazute in contract (pret fix pe o anumita perioada de timp), clientul final are dreptul sa sesizeze ANRE sau alte institutii care au atributii in acest sens, chiar si instanta de judecata”, a mai aratat Chirita.
In acelasi timp, clientii finali care au neclaritati privind facturarea energiei electrice si a gazelor naturale trebuie sa se adreseze furnizorului care a emis factura in discutie pentru clarificari, acesta având obligatia transmiterii unei explicatii clare si usor de inteles a modului in care este calculata valoarea facturii, in special in cazul in care aceasta nu este bazata pe consumul real.
In masura in care apreciaza ca prin raspunsul formulat nu au fost aduse clarificarile necesare, clientul final are posibilitatea sa se adreseze ANRE sau altor institutii care au atributii in acest sens, chiar si instantei de judecata.
In reglementarile ANRE se prevede, de asemenea, obligatia furnizorilor de energie electrica si gaze naturale ca, in situatia in care clientul final contesta corectitudinea valorii facturii, furnizorul nu are dreptul sa dispuna intreruperea alimentarii cu energie electrica sau gaze naturale pâna nu comunica clientului final rezultatul verificarii din care rezulta ca aceasta este neintemeiata.
Totodata, Chirita s-a referit si la concediul de odihna pe care si l-a luat in luna ianuarie, intr-o perioada care a coincis cu modificarile legislative privind plafonarea preturilor si compensarea facturilor la energie.
El a argumentat ca a plecat in concediu dupa ce ANRE a transmis propunerile pentru acele acte normative si a delegat atributiile sale celor doi vicepresedinti.
“Asa cum prevede legislatia in vigoare, dreptul la concediu de odihna legal este garantat tuturor salariatilor, iar in perioada 17-21.01.2022 am efectuat, conform programarii facute in cursul anului trecut, cinci zile de concediu de odihna din zilele neefectuate in anul 2021. Precizez ca, in aceasta perioada, conducerea institutiei a fost asigurata si coordonata de domnii Zoltan Nagy-Bege si Mircea Man, vicepresedintii ANRE. Doresc sa fac cunoscut faptul ca inainte de a pleca in concediu, impreuna cu colegii mei am colaborat, am transmis propuneri si am acordat asistenta de specialitate factorilor de decizie in vederea elaborarii actului normativ pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022. In legatura cu locul unde mi-am petrecut zilele de concediu, tin sa mentionez ca nici Codul muncii, nici uzanta nu prevad necesitatea precizarii motivelor sau a destinatiei si astfel imi rezerv atât mie, cât si familiei mele, dreptul la intimitate in afara orelor de program”, a precizat seful ANRE.
El a mai spus ca, incepând cu data de 24 ianuarie inclusiv, a fost prezent zilnic la locul de munca si si-a onorat toate intâlnirile de lucru programate.