A inceput constructia “autostrazii” de gaze BRUA:stim de unde incepe dar inca nu stim unde se termina si cand va fi recuperata investitia
Compania nationala de transport gaze naturale, Transgaz, a anuntat ieri ca lucrarile la gazoductul BRUA au inceput pe teritoriul Romaniei. Conducta, care va avea o lungime de 479 KM numai pe teritoriul Romaniei este primul proiect regional major in domeniul transportului de gaze in care tara noastra este implicata, dupa ce a ratat alte proiecte de anvergura, cum ar fi Nabucco sau transportul de gaze lichefiate (AGRI) prin care o parte din gazele de la Marea Caspica urmau sa ajunga in Romania. Cu toate ca salutam determinarea companiei Transgaz de a realiza conducta BRUA, avem serioase semne de intrebare vizavi de eficienta acestui gazoduct si mai ales de termenul de recuperare al investitiei in conditiile in care Ungaria va stopa prelungirea conductei pana in Austria. Cert este ca ne-am bucurat de o finantare europeana de aproape 180 de milioane de euro (circa 40% din valoarea declarata a proiectului) si in aceste conditii am decis sa ne asumam demararea constructiei.
Prin comparatie amintim ca tot ieri, Grupul rus Gazprom a anuntat ca va acorda un credit de pana la 2,14 miliarde euro subsidiarei sale South Stream Transport B.V., care construieste conducta destinata sa faca legatura intre Rusia si Turcia via Marea Neagra. Gazprom a precizat ca imprumutul va fi utilizat pentru refacerea capitalului de lucru si va avea o rata anuala a dobanzii de 3,98%. Imprumutul ajunge la maturitate in data de 30 decembrie 2023.
South Stream Transport B.V. este o societate cu sediul la Amsterdam, Olanda. Compania este o subsidiara a grupului Gazprom responsabila pentru supervizarea constructiei sectiunii offshore a gazoductului TurkStream din Marea Neagra. Si nu este singurul proiect de anvergura in care grupul rusesc este antrenat, in perspectiva cresterii dependentei Europei de gazele rusesti. Prin comparatie cu proiectele Gazprom, BRUA este un proiect minor, dar major pentru Romania, care nu a investit in interconexiunile de gaze mai nimic in ultimii 30 de ani.
Cu o lungime de 900 de kilometri, gazoductul TurkStream va lega Anapa de regiunea Thracia de pe coasta turceasca a Marii Negre. Una din cele doua linii ale gazoductului este destinata aprovizionarii pietei din Turcia cu gaze naturale rusesti iar cea de-a doua ar urma sa transporte gaze naturale catre tarile din sudul si sud-estul Europei. Fiecare din cele doua linii ale gazoductului TurkStream ar urma sa aiba o capacitate de 15,75 miliarde metri cubi pe an. Costul total al proiectului este estimat la 11,4 miliarde de euro.
Am putea spune ca ne aruncam cu capul inainte, determinati fiind de banii primiti de la Uniunea Europeana, de gazele ce vor fi exploatate in Marea Neagra si de o dorinta iluzorie de a deveni un jucator regional in aceasta parte a Europei. Avem insa niste probleme la care nu am venit pana in momentul de fata cu nici un raspuns: care va fi sursa de aprovizionare a BRUA, unde vor ajunge gazele, ce rol va avea Gazprom in aceasta ecuatie, cum vor juca bulgarii, ungurii sau austriecii? Mai mult, deja se fac previziuni conform carora gazele extrase din Marea Neagra vor lua directia inspre Ucraina si Moldova si mai putin spre Vestul Europei (cu exceptia cantitatilor ce vor fi consumate in Romania). Lucrurile sunt extrem de complexe si taxele de transport si de tranzit pe care Transgaz le va percepe dupa darea in functiune a conductei BRUA, nu stim (nici nu s-a comunicat), in cat timp vor duce la recuperarea investitiei. Multe intrebari la care inca nu avem raspuns. Deocamdata prezentam mai jos comunicatul Transgaz:
” Transgaz, una dintre cele mai importante companii din portofoliul Ministerului Economiei, a demarat ieri contructia conductei BRUA, un proiect de interes national. Transgaz construieste infrastructura de pe teritoriul Romaniei, din coridorul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria, Faza 1 (BRUA – Faza 1) – un proiect sustinut de Comisia Europeana, important la nivel national si regional, pentru ca duce la diversificarea surselor de gaz.
Proiectul BRUA – Faza 1 presupune constructia conductei de transport gaze naturale Podisor-Recas, in lungime de 479 km, cu diametru de 32” (Dn 800) si presiunea de proiectare de 63 bar. Valoarea totala estimata pentru Faza I este de 478,6 milioane euro.
In cadrul BRUA – Faza I, Transgaz lucreaza deja, din 14 aprilie, la cele 3 statii de comprimare gaze de la Podisor, Jupa si Bibesti. 40% din cheltuielile eligibile estimate sunt acoperite de Uniunea Europeana, printr-un grant in valoare 179,3milioane de euro.
Directorul General al Transgaz, Ion Sterian, a declarat ca transportatorul national de gaze are resursele si capacitatea necesare pentru finalizarea proiectului BRUA, cu respectarea angajamentelor financiare si a termenelor asumate. “Lucrarile le supraveghem cu exigenta, si la firul liniar, adica la conducta, si la statiile de comprimare. Suntem in contact permanent cu constructorii, ca sa ne asiguram ca lucrarile sunt in grafic si ca indeplinesc standardele de calitate si siguranta necesare. Segmentul BRUA de pe teritoriul Romanei ne va permite sa incasam sume importante de bani din tarifele de transport si tranzit”, a spus Ion Sterian, Directorul General al Transgaz.
La finalizarea fazei I a proiectului BRUA se va asigura fluxul bidirectional de gaze naturale spre: Bulgaria – prin interconectorul Giurgiu – Ruse, 1,5 miliarde Smc/an (171.000 Smc/h), la 30 bar la granita si Ungaria, – prin interconectorul Horia – Csanadpalota, a 1,75 miliarde Smc/an (200.000 Smc/h), la 40 bar la granita.
Proiectul BRUA Faza I este prioritar la nivel national si regional. El este inclus in lista proiectelor Central East South Europe Gas Connectivity (CESEC), pentru ca aduce o contributie semnificativa la cresterea si urantei in aprovizionarea cu gaze naturale si a gradului de interconectivitate regionala.
SNTGN Transgaz SA este una dintre cele mai performante companii din portofoliul Ministerului Economiei. Este operatorul tehnic al Sistemului National de Transport (SNT) gaze naturale si asigura indeplinirea strategiei nationale privind transportul intern si international al gazelor naturale si dispecerizarea gazelor naturale, in conditii de eficienta, transparenta, siguranta, acces nediscriminatoriu si competitivitate.”