AEI: Pe fondul cresterii alarmante a pretului la energie si gaze se impun masuri de urgenta pentru protectia consumatorilor in fata iernii ce vine
Scrisoare deschisa catre Guvernul Romaniei – Realizarea unui Plan de Masuri de Urgenta Energetica, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de cresterea pretului la energie
Asociatia Energia Inteligenta a prezentat in repetate randuri pericolul iminentei cresterii pretului la toate formele de energie si a solicitat masuri care sa elimine atat abuzul unor furnizori asupra consumatorilor, cat si politici publice care sa previna/diminueze cresterea pretului la energie.
Avand in vedere ca s-a depasit limita de suportabilitate la nivelul multor consumatorii casnici, dar mai ales a celor noncasnici (care va fi perceputa in lunile urmatoare), Asociatia Energia Inteligenta considera necesara realizarea unui Plan de Masuri de Urgenta Energetica, astfel incat toti consumatorii si toate familiile sa poata face fata acestei situatii grave cu care ne confruntam.
In anul 2020 se aproba Gas Release Program (GRP) care a adus in Romania un pret la gaze cu minim 5% sub pretul gazelor din Europa de est (tranzactionate pe Bursa de la Viena), incepand cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au inteles ca acest program le ofera posibilitatea de a face un profit considerabil si au achizitionat gaze naturale din Romania si le au exportat in tari in care se aplica pretul de la Viena (Ungaria, Austria). Astfel, in Romania aceasta masura a fost una din cele care a determinat cresterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achizitionat pe baza de contracte anuale, adica la preturile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, in timp ce importurile sunt achizitionate SPOT, in functie de cererea imediata, la preturi mai mari.
Alaturi de aceasta situatie regasim si SWAP-urile care se deruleaza in Romania, si care presupun livari virtuale, dar care creaza impact in preturile de pe piata romaneasca.
In aceasta vara cantitatile puse pe piata au fost cantitati mici, fapt ce a ”simulat” o continua discrepanta intre cerere si oferta. Aceasta situatie se prelungeste apparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni ci luni de vara. Este o alta cauza care a determinat cresterea pretului la gazele tranzactionate pe bursa. Avand in vedere ca nu toate gazele sunt tranzactionate pe bursa, foarte important, in Romania este existenta in piata a informatiilor privind preturile medii ale gazelor naturale tranzactionate. ANRE care are obligatia de a realiza un raport privind preturile medii de tranzactionare a gazelor publica rapoartele cu intarziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit essential in aceasta vara la crearea unei panici pe piata gazelor naturale, esentiala pentru cresterea pretului gazelor naturale.
In anul 2021, pretul final mediu al gazelor a crescut cu cca. 60% fata de anul 2020, iar pretul final mediu al energiei electrice a crescut cu cca. 25% fata de anul 2020. Urmeaza ca in curand sa fie anuntate cresterile de pret la energie termica, care depinde de pastrarea nivelului subventilor, dar care probabil, nu vor fi mai mici de 20%.
Avand in vedere tendintele mentinerii cresterii pretului la gaze naturale si energie electrica cel putin pana in primavara 2022, consideram ca se impune ca prima masura, interventia urgenta a Guvernului prin masuri de scurta durata care vor face preturile la gaze, energie termica, lemne de foc si electricitate sa fie mai accesibile pe termen scurt, astfel incat toti consumatorii si toate familiile sa poata face fata acestei situatii.
Asociatia Energia Inteligenta solicita Guvernului elaborarea unui Plan de Masuri de Urgenta Energetica, unde ca prima masura solicitam eliminarea/diminuarea TVA – ului aplicat gazelor naturale, energiei electrice, energiei termice si lemnului de foc pentru perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.
O astfel de masura ar reduce impactul cresterii preturilor medii la gaze de la cca. 60% la cca. 46% la gaze si de la cca. 25% la cca 12% pentru energia electrica.
Planul de Masuri de Urgenta Energetica trebuie sa mai cuprinda cel putin:
elaborarea in regim de urgenta a Legii antisaracie energetica si a consumatorului vulnerabil, care sa prezinte masuri concrete de reducere a saraciei energetice si ajutorarea consumatorilor vulnerabili, cu intrarea in vigoare de la 1 octombrie 2021,
suspendarea temporara a programului Gas Release Program,
modificarea legii de functionare a ANRE prin obligarea acesteia sa elaboreze rapoarte privind pretul mediu al gazelor naturale si energiei electrice, saptamanal, bilunar, lunar cu publicarea acestora in maxim 3 zile de la incheierea perioadei,
demararea in regim de urgenta a unor controale privind verificarea unor eventuale practici necorespunzatoare pe piata de gaze si electricitate,
Aceste masuri au scopul de a reduce impactul pretului diferitelor forme de energie asupra consumatorilor si poate adduce o diminuare a inflatiei, dar si a scumpirilor in lant determinate de cresterile uriase ale preturilor la utilitati, contribuind la imbunatatirea nivelului de trai al romanilor.