ANRE a iesit din amorteala tocmai in momentul in care se pregatesc modificarile la schema de sprijin pentru energia regenerabila
Spuneam intr-unul din articolele noastre precedente ca, spre deosebire de anii trecuti, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) nu a venit in aceasta vara cu nici o decizie sau ordin care sa surprinda piata de energie. Odata cu venirea toamnei lucrurile se schimba insa. ANRE tocmai a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin potrivit introducerea unui tarif binom pentru transportul si distributia de energie electrica pentru o perioada de proba, in intervalul 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2018. Aparent, aceasta initiativa face parte din a patra perioada de reglementare, care incepe din 2019 si vizeaza inclusiv modificarile aparute in piata europeana. Dincolo de faptul ca pana in 2019 mai sunt doi ani, graba ANRE trebuie sa aiba o justificare. In realitate, noi banuim ca initiativa ANRE are o legatura foarte stransa cu modificarea Legii 220, care stabileste schema de sprijin pentru producatorii de energie electrica din surse regenerabile. De ce credem acest lucru?
Saptamana aceasta, conform declaratiilor secretarului de stat din Ministerul Energiei, doamna Corina Popescu, ar trebui sa fie finalizat studiul comandat unei firme straine de consultanta privind impactul noilor modificari ce vor fi aduse Legii 220. Cu alte cuvinte, constiente de situatia disperata in care au fost adusi producatorii de energie regenerabila prin modificarea schemei de sprijin initiale si de blocajul aparut in piata certificatelor verzi, autoritatile incearca sa dreaga busuiocul inainte ca falimentul sa se propage in masa peste industria regenerabilelor. Exista insa o mare problema: orice decizie in beneficiul industriei regenerabilelor ar putea avea efect vizibil in factura de energie achitata de consumatorul final. Ne referim aici atat la consumatorii industriali cat si la cei casnici. Nimeni nu-si permite inainte de alegeri sa afecteze intr-un fel sau altul bugetul consumatorilor cu introducerea unor noi subventii suportate de catre acestia. Si atunci, in scena apare Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie, specialista in astfel de chestiuni, ca sa nu spunem altfel. Tinta ramane concentrata asupra serviciului de transport si distributie a energiei electrice (domeniul de monopol), unde se poate jongla din tarife astfel incat factura finala sa nu creasca, sau, mai bine zis, sa nu se vada de unde creste.
Va amintim ca la sfarsitul anului trecut, inainte de sarbatorile de iarna, ANRE anunta o reducere a tarifelor de distributie energie electrica, astfel incat pretul final sa scada pentru consumatori cu unu sau doua procente, in relativa concordanta cu scaderea pretului de pe piata angro de energie. La vremea respectiva, impactul in factura finala de energie (in sensul cresterii pretului) era dat de scutirea de la plata certificatelor verzi a marilor consumatori industriali, respectiv de suportarea poverii de catre consumatorii casnici. Distribuitorii de energie au avertizat ca o scadere a tarifelor de distributie duce la o reducere a investitiilor dar nimeni nu i-a luat in seama si decizia ANRE a devenit efectiva cu 1 ianuarie 2016.
Sa ne intoarcem la realitatile de azi. Din informatiile noastre, modificarea schemei de sprijin si intentia autoritatilor de a veni in ajutorul industriei regenerabilelor ar duce la o crestere a pretului energiei electrice cu circa 8 lei/MWh. Avem si cateva elemente care sustin aceasta afirmatie (este vorba de modificarea Legii 220), dar nu le divulgam inca. Or, aceasta crestere a tarifului energiei electrice cu circa 8 lei/MWh nu trebuie suportata in nici un caz de consumatorul final, caci exista un risc exploziv tocmai in preajma alegerilor. Si atunci se incearca diferite tertipuri de mascare a respectivei cresteri, prin disiparea ei in alte segmente. Transportul si distributia ar putea fi cele mai importante. Iata ce declara ieri vicepresedintele ANRE, domnul Emil Calota: “consumatorii finali vor plati, incepand de anul viitor, tarif binom pentru transportul si distributia de energie electrica si gaze, ceea ce nu va insemna ca aceste tarife vor fi majorate.”
Emil Calota a explicat ca este vorba despre o noua reglementare de tarifare a serviciilor de transport si distributie, care va fi implementata in perioada a patra de reglementare, care incepe in anul 2019.
“Este vorba despre plata unei componente fixe, asimilata unui abonament, pentru utilizarea retelei de transport si distributie, precum si despre o componenta variabila, in functie de consumul fiecaruia. In niciun caz nu este vorba de majorarea tarifelor. Avem in vedere sa implementam acest sistem de tarifare atat la energie electrica, cat si la gaze naturale si energie termica. Intrucat piata de electricitate este mai avansata, am inceput cu acest sector”, a mai spus Calota.
El a sustinut ca acesta este un tip de reglementare avansata care este sustinut inclusiv la nivel european.”Suntem adeptii unei perioade-pilot pentru implementarea noilor reglementari, pentru a avea raspunsuri din piata, in special din partea operatorilor de distributie si transport, dar si din partea clientilor finali”, a adaugat vicepresedintele ANRE.
Potrivit acestuia, perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2018 este considerata o perioada de simulare pentru acest tip de reglementare, urmand ca ea sa fie implementata de la 1 ianuarie 2019 in functie de feed-back-ul primit din piata.
“In perioada 01.01.2017 – 31.12.2018, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei organizeaza o actiune de simulare a aplicarii tarifelor de tip binom pentru serviciul de transport al energiei electrice, respectiv pentru serviciul de distributie a energiei electrice”, se arata in proiectul publicat pe site-ul ANRE.
Totodata, incepand cu 1 ianuarie 2017, furnizorii, distribuitorii si transportatorii de energie vor trebui sa-si notifice clientii cu privire la introducerea noului tip de tarifare.
Nu stim ce vor intelege clientii finali din aceasta noua reglementare. Cert este ca ANRE colaboreaza strans cu Ministerul Energiei la modificarea Legii 220, dar in asa fel incat factura la energie sa nu creasca evident pentru consumatorul final, ci asa, pe alocuri, sa nu se prinda multi. Deocamdata este un punct de vedere al nostru, care va putea fi confirmat sau infirmat dupa aparitia modificarilor la schema de sprijin pentru producatorii de energie din surse regenerabile. Lucrurile sunt extrem de complicate motiv pentru care vom reveni asupra subiectului. Pana atunci invitam cititorii sa ne spuna ce inteleg din proiectul de ordin al ANRE supus dezbaterii publice. Poate noi avem o logica stramba.
“In perioada de simulare prevazuta la art. 1, operatorul de transport si de sistem, operatorii de distributie concesionari si furnizorii de energie electrica transmit utilizatorilor/clientilor finali, impreuna cu factura de energie electrica, o nota prin care ii informeaza cu privire la pretul energiei electrice consumate/contravaloarea serviciului de retea calculat pe baza tarifelor de tip binom pentru serviciul de transport al energiei electrice si pentru serviciul de distributie a energiei electrice, prevazute in anexa 1 la prezentul ordin. Prin nota prevazuta la alin. (1), operatorul de transport si de sistem, operatorii de distributie concesionari si furnizorii de energie electrica informeaza clientii finali cu privire la perioada de simulare, tariful de tip binom si marimile electrice utilizate la facturarea serviciului de transport, respectiv a serviciului de distributie a energiei electrice.”