ANRE la mana politicului: legea de functionare a Autoritatii a fost modificata in asa fel incat independenta devine o notiune fara continut
Pe data de 7 ianuarie a.c a aparut in Monitorul Oficial al Romaniei prima lege din anul 2018: Legea 1/2018, care reglementeaza organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE). Modificarile aduse Legii 160/2012 nu au starnit nici un ecou in randul actorilor pietei de energie electrica cu toate ca subtilitatile aduse de modificarile Legii 1/2018 nu sunt deloc de ignorat. Una peste alta, daca Autoritatea nu a fost trecuta direct in subordinea guvernului, asa cum s-a mai incercat la un moment dat, conducerea si regulile de functionare fac din aceasta un instrument eminamente politic. De data asta va dicta Parlamentul, prin intermediul comisiilor economice dintre care cea mai cea ramane Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, condusa de deputatul Iulian Iancu.
Nu stim cand s-au copt modificarile aduse Legii 160/2012 si nici nu avem cunostinta ca acestea sa fi fost dezbatute in Parlament, asa cum ar fi fost normal. Cert este ca schimbarea a aparut, a fost legiferata si nimeni nu a avut de comentat nimic. Actuala conducere a ANRE a fost numita dupa aceleasi reguli: nu dezbatem, nu audiem, nu comparam, ci numim. Asa ca nimic nu ne mai surprinde. Si totusi, ANRE nu este o institutie oarecare. Este monitorizata direct de catre Comisia Europeana, caci un arbitru nu poate purta culorile partidului aflat la putere. Dupa cum s-a produs modificarea, ANRE este un simplu instrument la mana politicului.
Prima decizie a noii conduceri a ANRE a fost aceea de a creste pretul gazelor naturale pentru consumatorii casnici incepand cu data de 10 ianuarie. Este rezultatul unui aranjament negociat indelung cu companiile de distributie si furnizare, coordonat direct de la Comisia pentru Industrii si Servicii a Cemerei Deputatilor. Actualul presedinte al ANRE (Dumitru Chirita) a fost ani la rand vicepresedinte al respectivei Comisii, motiv pentru care, iarasi, nu ne surprinde nimic.De aici insa si pana la o subordonare totala a Autoritatii puterii perlamentare e cale lunga. Vom incerca sa intram in amanuntele acestor tendinte de a pune mana pe controlul ANRE pe masura ce vom avea mai multe informatii. Pana atunci insa, cu sprijinul unui colaborator al publicatiei Energy-Center (implicat direct in activitatea de functionare a ANRE) vom surprinde cateva aspecte ale Legii 1/2018:
- La articolul 1, alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
” (5) Raportul anual de activitate este analizat de Comisia pentru industrii si servicii a Camerei Deputatilor, Comisia pentru transporturi si energie a Senatului, Comisia economica, industrii si servicii a Senatului, Comisia pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor si Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital a Senatului. Comisiile întocmesc si adopta un raport comun, care se prezinta celor doua Camere ale Parlamentului.
(6) La solicitarea comisiilor prevazute la alin. (5), ANRE prezinta si rapoarte specifice activitatii sale, precum si un program de masuri concrete pentru remedierea eventualelor lipsuri semnalate în aceste rapoarte specifice si/sau în raportul anual.”
- La articolul 2, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins:
” (8) Verificarea activitatii ANRE de catre Curtea de Conturi a României se realizeaza numai asupra operatiunilor economico- financiare efectuate de ANRE, care se reflecta în bugetul de venituri si cheltuieli si în situatiile anuale.”
- La articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Numirea membrilor Comitetului de reglementare al ANRE, cu nominalizarea functiilor, se face la propunerea comuna a Comisiei pentru industrii si servicii a Camerei Deputatilor, a Comisiei pentru transporturi si energie a Senatului si a Comisiei economice, industrii si servicii a Senatului, în termen de 30 de zile de la vacantarea functiei/functiilor respective.”
- La articolul 4, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (101), cu urmatorul cuprins:
” (101) Comitetul de reglementare raspunde în principal de:
- a) îndeplinirea la termen a prevederilor legale de transpunere prin reglementari, decizii sau norme a prevederilor din actele normative la nivel de lege;
- b) sesizarea Parlamentului si Guvernului despre existenta unor dezechilibre în piata de energie din România si informarea cu privire la modificarile legislatiei Uniunii Europene în domeniul energiei electrice, termice si al gazelor naturale, elaborând si prezentând propuneri în acest sens;
- c) elaborarea sau modificarea, dupa caz, a legislatiei secundare ca urmare a modificarilor legislatiei sau regulamentelor din domeniul energiei electrice, termice si al gazelor naturale în plan european;
- d) aplicarea la termen a programului de masuri prezentat comisiilor prevazute la art. 1 alin. (5), pentru remedierea eventualelor lipsuri semnalate conform art. 1 alin. (6).”
- La articolul 4 alineatul (14) litera c), dupa punctul 2 se introduc doua noi puncte, punctele 3 si 4, cu urmatorul cuprins:
- pentru exercitarea functiei cu grava neglijenta care are ca urmare perturbarea semnificativa a sectoarelor si/sau pietelor de energie electrica, termica sau ale gazelor naturale;
- pentru încalcarea grava sau îndeplinirea cu rea-credinta a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.”
- La articolul 4, alineatul (17) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
” (17) ANRE stabileste prin regulament propriu drepturile si obligatiile membrilor comitetului de reglementare si ale personalului angajat.”
- La articolul 7, alineatele (2) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
” (2) Numarul maxim de posturi din ANRE este de 350, exclusiv membrii Comitetului de reglementare. Încadrarea pe posturi a personalului ANRE ca autoritate administrativa autonoma se face în conditiile legii, conform regulamentului de organizare si functionare al ANRE.
(6) În regulamentul de organizare si functionare al ANRE sunt prevazute dispozitii privind respectarea confidentialitatii asupra informatiilor la care a avut acces în calitate de salariat ANRE, ulterior încetarii contractului individual de munca al salariatului, conform legislatiei în vigoare.”
- La articolul 11, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
” (7) În exercitarea atributiilor si competentelor sale, ANRE poate angaja servicii de consultanta de specialitate, precum si auditori de terta parte din tara si strainatate, cu respectarea procedurilor de achizitie publica prevazute de lege.”
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicata.
Reactia
1.5 politicienii impun raportari suplimentare confidentiale ce cresc dependenta conducerii numite tot de ei. Creste posibilitatea utilizarii de informatii confidentiale de catre politicieni deci veniturile lor ilegale, greu de detectat.
2.8 politicieni reduc domeniul de control al specialistilor in economie astfel încât deciziile luate de cei numiti de ei sa nu poata fi analizate.
4.2 politicieni cresc controlul în numiri scazând puterea celor numiti.
4.10 raspunderea ce anterior era pe presedinte se difuzeaza pe întreg CR crescând posibilitatea politicienilor de interventie mai directa.
4.14 c+ politicienii ” revocare de catre Parlament” si-au arogat dreptul de judecator care ar putea determina ” grava neglijenţa care are ca urmare perturbarea semnificativa a sectoarelor şi/sau pieţelor” sau cea ” îndeplinirea cu rea-credinţa a” rapoartelor catre parlament. Este o încalcare a separatiei puterilor în stat si a directivei 72/2009 privind principiile de functionare a autoritatilor de reglementare clar spus in art.35.4 ” Statele membre garanteaza independenta autoritatilor de reglementare şi se asigura ca acestea îşi exercita competentele în mod impartial şi transparent”. Trebuie sesizata Curtea Constitutionala si PARLAMENTUL EUROPEAN şi CONSILIUL UNIUNII EUROPENE.
4.17 se introduce posibilitatea ca in ANRE sa existe reguli dictatoriale, un mod autoritar specific prin care angajatii sa fie simplii executanti în domeniul de reglementare care istoric si natural este cel de dezbatere si emulatie intelectuala. Tendinta e accentuata de modificarea de la 7.6 care încalca directiva 72/2009
7.2 creste nr de posturi cu înca 50 de oameni pentru ca politicienii actuali sa poata penetra colectivul de specialisti cu un numar sporit de slugi politice.
7.6 creste secretomania încalcând al doilea principiul fundamental de existenta a ANRE privind obligatia Statele membre … asigura ca acestea îşi exercita competentele în mod …i transparent.
11.6 permite conducerii ANRE sa faca mai usor contracte externe si astfel sa satisfaca cererile ascunse ale politicienilor iar pe specialistii interni, corecti ..”sa se puna batista pe tambal”.
Se impune un articol puternic si colaborez cu placere la el. E o lovitura in domeniul energetic similara celei din domeniul dreptului prin setul de legi ”ale justitiei”.
ANRE trebuie să răspundă în fața cuiva!
În momentul în care X, Y, Z ajunge la guvernare TREBUIE să aibă acces la pârghiile necesare de a implementa ceea ce vor să implementeze (bun sau rău).
Degeaba ajungi la guvernare dacă toate pârghiile sunt “independente” și nu poți aplica nicio strategie (în ipoteza în care ar fi într-adevăr o strategie). Guvernarea a ajuns în fapt doar ceva “semi-decorativ”.