Aranjament sau realitate? Cum se dezechilibreaza ceva in sistemul de transport gaze cum se vorbeste de majorarea pretului
De cateva zile incoace consumul de gaze naturale se situeaza peste nivelul de 60 milioane metri cubi, aproape spre de 70 milioane metri cubi, in conditiile in care intr-o zi normala de iarna, consumul este de circa 50 milioane metri cubi. Cum era de anticipat, aceasta evolutie a pus din nou la incercare transportatorul national de gaze, compania Transgaz, care in urma cu doua zile anunta o situatie de dezechilibru in sistem, pentru ca ieri situatia sa se apropie de starea de risc. Mai grav este faptul ca gerul va continua pana la sfarsitul saptamanii, iar volumul de gaze aflat in conducte se va reduce si mai mult, ceea ce impune masuri urgente din partea Transgaz , dar si a autoritatilor. Prima masura ar fi limitarea consumului industrial astfel incat sa nu fie afectata populatia. O alta ar putea consta intr-un import rapid de gaze naturale, chiar daca in depozite mai avem rezerve suficiente.
Potrivit datelor postate pe site-ul Transgaz, indicatorul Line Pack arata ca volumul efectiv de gaze era luni, ora luni, ora 6.00, la nivelul de 45,8 milioane metri cubi, un nivel chiar ridicat. De atunci a tot scazut, pana a ajuns la nivelul de 33,2 milioane metri cubi miercuri, la pranz. De altfel, volumul de gaze se mentine sub nivelul de 34 milioane metri cubi inca de la ora 8.00.
Daca ne amintim ce s-a intamplat in iarna trecuta, mai precis in luna ianuarie, cand am avut cateva zile de ger, realizam ca situatia in care a ajuns sistemul national de transport azi este identica cu cea de anul trecut.
Am scris la vremea respectiva, in articolul “Norocul ne-a suras si in aceasta iarna. Fara importurile de gaze din lunile trecute am fi jucat pe frig cum canta rusii”, ca numai intamplarea a facut ca gazele importate in lunile precedente anotimpului rece sa acopere mare parte din rezervele depozitate, astfel incat necesarul de consum sa fie satisfacut fara o crestere a pretului in momentul de fata. Si am mai spus ca in lipsa unei piete libere si concurentiale, intr-o situatie de criza operatorii din piata joaca dupa cum le dicteaza interesele lor comerciale. Ceea ce s-a si intamplat. Pentru a mentine sistemul de transport in echilibru trebuie sa importam o anumita cantitate de gaze, caci cele din productia interna si cele extrase din depozite nu pot acoperi cererea si nici sa mentina echilibrul sistemului.
Din intamplare, sau nu, si in toamna anului trecut s-au importat gaze naturale, iar nivelul rezervelor a fost de peste doua miliarde metri cubi, fata de circa 1,7 miliarde metri cubi cat prevede legislatia in vigoare. Se stie insa ca gazele inmagazinate sunt mai scumpe, dar trebuia sa ne asumam acest risc. Cu toate acestea, in perioade prelungite de ger inmagazinarea si productia proprie nu acopera necesarul de consum si asa se ajunge la dezechilibre in sistemul de transport.
In urma cu un an, poezia recitata de Transgaz pentru a explica situatia de dezechilibru era absolut identica cu cea de azi: “Limitele de functionare ale SNT, ca starea optima a SNT, sunt la valoarea Line Pack de 41 milioane metri cubi plus/minus 1 milion de metri cubi. Starea normala este intre 38 si 44 milioane de metri cubi, stari de dezechilibru exista intre 33 si 38 milioane de metri cubi, iar, daca valoarea indicatorului este de sub 33 milioane de metri cubi sau peste 46 de milioane de metri cubi, exista stari de risc.Nivelul Line Pack a indicat o stare de dezechilibru pe tot parcursul zilei (joi, 12 ianuarie) fiind de 36,1 milioane de metri cubi la ora 6:00; 35,8 milioane de metri cubi la ora 8:00; 35,2 milioane de metri cubi la ora 10:00 si 34,7 milioane de metri cubi la ora 12:00„. Cu alte cuvinte, avertizare de cod galben.
De maine s-ar putea sa intram pe cod portocaliu. Ieri a avut loc un comandament de iarna la guvern dar nu stim care au fost concluziile. In realitate, toata problema aparuta in sistem este data de diferenta de pret, adica pretul din piata libera si pretul inca reglementat. Daca piata de gaze ar fi aratat anul acesta altfel decat anul trecut, in sensul in care autoritatile sa nu joace la doua capete de teama liberalizarii , poate ca nu ne-am fi confruntat cu o situatie identica. In schimb, s-a blocat Ordonanta 64, s-a indus ideea ca piata de gaze este imatura si nefunctionala, s-a lansat ideea tranzactionarii obligatorii a intregii cantitati de gaze pe bursa, s-a majorat pretul la consumator din 10 ianuarie si nu de la 1 aprilie cum ar fi fost normal, s-a schimbat optica privind calcularea redeventelor si asa mai departe. Cum sa avem un sistem sigur in care cineva sa-si asume echilibrarea si siguranta indiferent de costuri, daca toate cele enumerate mai sus au creat haos?
Si iata ca dupa toata aceasta alarma nu putin sunt cei care se grabesc sa anticipeze ca pretul gazelor va creste rapid, data fiind situatia din sistemul de transport, posibilele importuri si cererea mare de consum. Este o fumigena menita sa faca din nou jocul cuiva. Ramane sa identificam, daca situatia continua, cine va fi adevaratul castigator al acestor zile de frig.
.