Capcanele subventionarii facturii la gaze si energie: saracii iau bani mai putini, bogatii mai multi
- subventii speciale, pentru consumatori speciali
Cresterea pretului la gaze si energie electrica, a fost prezentat ca fiind rezolvata odata cu Legea Consumatorului Vulnerabil. In spatiul public a fost rostogolita acesta speranta, consumatorii fiind amagiti (inca o data) cu solutia miraculoasa identificata: Legea Consumatorilor Vulnerabili. Aceasta este absolut necesara, doar ca se adreseaza, unei minoritati de consumatori care se gasesc intr-o avansata saracie energetica. Timid, in plina racire accentuata a vremii, a aparut un proiect de lege privind subventionare a unei parti din factura de energie electrica si gaze naturale.
Analizând exclsuiv din perspectiva ajutoarelor banesti cele doua legi, ne gasim in situatia in care români cei mai saraci energetic vor primii mai putin bani decât cei cu venituri mai ridicate.
Venit lunar cuprins intre (lei/membru familie) | Ajutoare banesti pentru consumatorii vulnerabili (lei/luna de iarna) | Ponderea din factura lunara de gaz acoperita cu ajutoarele pentru Consumatorul Vulnerabil (considerând un consum mediu lunar) | |
Casa | Apartament 2 camere | ||
0-200 | 250 | 28% | 57% |
200-320 | 225 | 26% | 51% |
320-440 | 200 | 23% | 45% |
440-560 | 175 | 20% | 40% |
560-680 | 150 | 17% | 34% |
680-920 | 125 | 14% | 28% |
920-1040 | 100 | 11% | 23% |
1040-1160 | 75 | 9% | 17% |
1160-1280 | 50 | 6% | 11% |
1280-1386 | 25 | 3% | 6% |
Majoritatea consumatorilor vulnerabili din România se gasesc in intervalul indicat cu rosu in tabel, adica urmeaza sa primeasca intre 25-100 lei pe luna ajutoare banesti conform Legii Consumatorului Vulnerabil, ceea ce le acopera in medie, intre 3-11% din facturile de gaze pentru o casa si intre 6-23% din facturile de gaze pentru un apartament cu 2 camere. De precizat ca acestia urmeaza sa achite in iarna cca. 880 lei/luna (in plus cca. 360 lei/luna fata de anul 2020) pentru factura de gaz la o casa si cca. 440 lei/luna (in plus cca. 180 lei/luna fata de anul 2020) pentru factura de gaz la un apartament.
In conformitate cu proiectul de OUG privind subventionarea consumatorilor de gaze, altii decât cei vulnerabili, acestora li se va achita 25% din contravaloarea facturii de gaze (exclusiv TVA), ceea ce face ca un consumator de gaze, indiferent de cât câstiga, sa beneficieze de situatia in care locuieste intr-o casa, de cca 220 lei/luna sau cca 110 lei/luna daca locuieste intr-un apartament de 2 camere.
Spre exemplificare:
Daca luam un consumator format dintr-o singura persoana nevulnerabila, in acceptiunea legii, care locuieste intr-o casa, care câstiga salariul mediu net in România (in luna iulie 2021, salariul mediu net a fost de 3545 lei/luna), acesta urmeaza sa beneficieze de o subventie de 220 lei/luna, respectiv sa achite cca. 660 lei/luna pentru gazele naturale, astfel costul cu gazele ar reprezenta cca.18,6% din castigurile sale lunare.
Daca luam un consumator format dintr-o singura persoana vulnerabila in acceptiunea legii, care locuieste intr-o casa, care câstiga salariul net de 1050 lei/luna in România, acesta urmeaza sa beneficieze de o subventie de 75 lei/luna, respectiv sa achite cca. 805 lei/luna pentru gazele naturale, astfel costul cu gazele ar reprezenta cca.76,6% din castigurile sale lunare.
In acelasi timp cu cât consumatorul detine o casa mai mare, cu atât mai favorabila ii este proiectul de lege de subventionare a facturii la gaze:
Suprafata (mp) | 80 | 100 | 120 | 150 | 180 | 200 | 250 | 260 |
Ponderea subventiei raportata la venitul mediu net din Romania (3545 lei/luna iulie 21) | 6% | 7% | 9% | 11% | 13% | 15% | 19% | 19% |
In acelasi timp cu cât consumatorul detine o casa mai putin eficienta, cu atât mai favorabila ii este proiectul de lege de subventionare a facturii la gaze:
Clasa energetica (se considera o casa de 120 mp) | A | B | C | D | E | F |
Ponderea subventiei raportata la venitul mediu net din Romania (3545 lei/luna iulie 21) | 3% | 4% | 6% | 9% | 13% | 19% |
Astfel, se impune o analiza antenta a acestei abordari astfel incât sa se ajunga ca de acest efort sa beneficieze consumatorii care intradevar au nevoie de acesti bani (fara a stimula risipa) si sa nu fie doar un alt mod de a alimenta profiturile unor furnizori.