Cinci zile pana la intrarea in haos a pietei de gaze, consumatorii casnici erau oricum protejati de efectele liberalizarii pietei
Mai sunt cinci zile pana cand un nou an gazier intra in vigoare. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei a stabilit o lista cu principalii consumatori industriali care vor beneficia de gaze ieftine, adica la pretul plafonat de 68 de lei/MWh, si garanteaza ca si cei peste 3,5 milioane de consumatori casnici vor plati acelasi prêt pentru gazele livrate de cei doi mari producatori: Romgaz si Petrom. Nu se vorbeste nimic despre faptul ca noul Cod al Retelei nu mai este valabil in momentul de fata, nu se stie cu precizie daca cei doi producatori vor putea exporta gaze, nu se precizeaza cum va fi format cosul de amestec (gaze din productia interna-gaze din import), care va fi cantitatea de gaze disponibila pentru tranzactionarea in piata libera si ce se va intampla daca in aceasta piata preturile vor creste puternic prin comparatie cu piata reglementata.
Sunt doar cateva dintre problemele la care Autoritatea de Reglementare nu ar inca un raspuns, ceea ce ne duce cu gandul la un viitor haos pe aceasta piata. In paralel, Romania este din ce in ce mai izolata in ceea ce priveste interconexiunile cu alte tari si, colac peste pupaza, este si in postura de a pierde venituri importante din renuntarea rusilor de la Gazprom de a mai tranzita gaze prin celebra conducta Isaccea-Negru Voda. In scurt timp vor aparea si sanctiunile de la Comisia Europeana,, caci ordonanta 114 a dat peste cap tot ce s-a construit pana acum pentru piata concurentiala de gaze din Romania.
In motivarea Ordonantei 114, principala grija a legiuitorului a fost protectia consumatorului roman in fata cresterii pretului la gaze, rezultat in urma procesului de liberalizare. Ceea ce nu a surprins nimeni in aceasta gogoasa populista (minciuna crasa) este faptul ca legislatia in vigoare, pana la momentul aparitiei OG 114, proteja deja consumatorul casnic din Romania inca din 2017 si pana exact in 2012, cand piata libera urma sa fie deschisa total si pentru aceasta categorie de consumatori. De ce mai era nevoie de o noua protectie din partea statului pentru aceasta categorie de consumatori?
Teoretic, in 2017, tot de grija clientului roman casnic, adica vreo 3,5 milioane de consumatori, s-a stabilit ca acestia sa mai beneficieze de un pret reglementat pana in 2021, ajustat in fiecare an in functie de niste calcule ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE). Au fost si anul trecut vreo doua asemenea ajustari si pretul a crescut in medie cu circa 16-17 procente, nesemnificativ din punctual de vedere al valorii unei facturi pentru consumatorii casnici.
Toata chestiunea cu liberalizarea pietei de gaze se invartea in jurul Ordonantei 64/2016, care trebuia modificata astfel incat sa raspunda solicitarilor Comisiei Europene. S-au dezbatut modificarile la aceasta ordonanta vreo cateva luni, aproape un an, in Parlament si in final s-a ajuns la o situatie apparent multumitoare pentru toata lumea. Am aratat la vremea respective ca in Romania jumatatile de masura sunt preferate deciziilor profunde, urmand ca pe parcurs sa punem petice acolo unde va fi cazul. Un adevar spus pe jumatate face insa mai mult rau decat o minciuna. Socant, nici nu intrasera in vigoare multe din modificarile aduse OG 64 si a aparut OG 114, care nu mai tine seama de nimic.
Doar de cum sa se vanda gazele ieftine din Romania catre anumiti beneficiari amestecati la un loc: casnici si industriali. Din liberalizarea pietei de gaze producatorii ar fi fost primii care aveau de castigat si acest lucru s-a vazut in anul 2018 atat la Romgaz cat si la petrom. In noile conditii ei sunt primii care pierd.
Apoi, la componenta de distributie si furnizare gaze, avantajate erau tot marile companii de distributie din piata, care detin oricum majoritatea clientilor casnici. Si mai castiga din aceasta ecuatie transportatorul de gaze, care este oricum monopol natural, respectiv cele doua platforme de tranzactionare gaze, inspre care erau indreptati mai mult sau mai putin obligatoriu cei ce fac tranzactii. Atentie, din toata aceasta ecuatie singurii care au ramas intr-un avantaj sunt distribuitorii de gaze, adica Engie si E.ON. Bursele au pierdut categoric, iar Transgaz a intrat intr-o ceata totala, in primul rand pentru ca tot efortul pentru elaborarea unui nou Cod al retelei s-a spulberat. Culmea, pe vechea legislatie Transgaz si-a si permis sa se aventureze intr-o cursa investitionala imensa, din care ar putea sa-si rupa gatul insa in scurt timp
Marii perdanti ai sistemului, in vechea reglementare, ar fi fost companiile mici si mijlocii de distributie furnizare- gaze, adica sarea si piperul acestei piete. Si, desigur, consumatorii personae fizice de gaze care nu se includeau la categoria consumatorilor casnici. Ei, aceste categorii sunt nu numai perdanti dar chiar amenintati cu falimentul in noua conjuncture.
Si ca sa punem punctual pe toata aceasta ticalosie generate de ordonanta 114, cel putin in ceea ce priveste protectia consumatorilor casnici, va amintim o declarative a fostului ministru al energiei, Toma Petcu, care a fost numit tot de catre aceasta coalitie guvernamentala:
„Ca urmare a dezbaterii parlamentare pe tema liberalizarii pietei gazelor incepand cu 1 aprilie 2017, conform OUG 64/2016, dar si ca urmare a adresei Comisiei pentru Servicii si Industrii din Camera Deputatilor privind amanarea datei de intrare in vigoare a liberalizarii, Ministerul Energiei a purtat mai multe discutii la nivelul Executivului, Parlamentului si Comisiei Europene.
Am analizat toate observatiile si nu au fost identificate argumente tehnice suficiente pentru ca Romania sa amane din nou un proces care ar fi trebuit implementat inca din 2007, anul intrarii tarii noastre in Uniunea Europeana, existand in schimb o serie de riscuri. Ma refer, in primul rand, la reluarea de catre Comisia Europeana a procedurii prin care statul roman poate suferi amenzi europene, dar si la pierderea a peste 180 de milioane de euro pentru interconectorul BRUA, atat de necesar pentru securitatea aprovizionarii cu gaze naturale a Romaniei.
Legat de temerile din spatiul public privind o posibila crestere substantiala a pretului gazelor la populatie dupa momentul liberalizarii, aceasta este, de asemenea, nejustificata. Populatia va fi protejata pana la 30 iunie 2021 prin preturi finale reglementate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei. Un alt avantaj ar fi ca, dupa 1 aprilie 2017, tranzactionarea gazelor naturale se va face in conditii de eficienta economica printr-un proces transparent de achizitie care va permite accesul nediscriminatoriu al tuturor paticipantilor la piata”, declara Toma Petcu, ministrul Energiei.
Mai este nevoie de alte cuvinte?
“pretul a crescut in medie cu circa 16-17 procente, nesemnificativ din punctual de vedere al valorii unei facturi pentru consumatorii casnici.”
Dumneavaoastra glumiti? Cum e nesemnificativ? Este enorm?
Stiti ca pe o garsoniera, o persoana singura, a venit factura 500 lei pentru o luna?
Pe ce lume traiti? Iar trebuie sa stam in frig ca pe vremea lui Ceausescu?