Cine trebuie sa rezolve raporturile comerciale din piata de energie?
In ultima perioada foarte multi consumatori au reclamat probleme in raporturile comerciale cu furnizorii lor. Aceasta situatie, iminenta intr-o piata, a atras 10.000 de reclamatii la nivelul ANRE in primele 6 luni ale anului 2021. Ceea ce trebuie sa inteleaga consumatorii este ca aceste reclamatii nu determina rezolvarea problemelor consumatorilor, acestea trebuie sa fie rezolvate tot intre consumator si furnizorul sau (cel cu care nu se intelege). Astfel, in conformitate cu legislatia in vigoare ANRE are rolul dor de a verifica respectarea legislatiei de catre un furnizor si nu emite solutii in conflictele comerciale dintre un consumator si furnizorul sau. Tocmai din aceasta cauza majoritatea reclamatiilor facute la ANRE, nu duc la rezolvarea situatiei ridicate de consumator, acesta urmând sa-si rezolve mai departe singuri problemele, sau de cele mai multe ori sa plece capul si sa accepte situati impusa de furnizor.
Aceste lucruri se intâmpla datorita faptului ca România:
- Se confrunta cu o problema de sistem. Participantii la piata desi se gasesc in piata libera, se comporta asemenea unei piete monopoliste. Furnizorii nu si-au adaptat sistemele electronice si cele de Call Center la problemele specifice unei piete cu contracte eterogene, nu au oameni pregatiti pentru a prezenta raspunsuri la problemele comerciale ale consumatorilor, personalul este depasit numeric si fara o pregatire care sa acopere problemele consumatorilor si adesea obositi si irascibili etc. Institutile de supraveghere a pietei, fara de care de fapt nu se poate vorbi de o piata (ANRE, CC, ANPC), se gasesc in aceeasi situatie, si mai ales joaca exclusiv rolul de politist, neitelegând ca problemele sistemice nu se rezolva cu amenzi, ci cu punerea la punct a procedurilor, instructiunilor si mecanismelor sistemice care nu functioneaza. Este asemeni altor multor situatii din Romania, cum ar fi lipsa autostrazilor care este tratata cu amenzi pentru soferii care trebuie sa ajunga intr-un anumit timp la destinatie.
- Nu are un Centru de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale si Energiei . Scopul unei astfel de entitati este sa solutioneze gratuit si in cel mult 30 de zile litigii dintre clienti si furnizori / operatori din domeniul gazelor. Astfel, toti consumatorii care au o neintelegere commercialade pe piata gazelor/energiei, au nevoie de o entitate care sa le medieze litigiu si nu sa I lase la mâna furnziorului. Important de precizat ca procesul de liberalizare al pietei de energie, inceput in anul 2012, a prevazut o astfel de institiutie, in acest sens inca din 2015 in România exista o lege care prevede infiintarea acestui centru de Solutionare Alternativa a Litigiilor, fara ca el sa si functioneze. Asociatia Energia Inteligenta a atras atentia in repetate rânduri asupra faptului ca Dupa nebunia liberalizarii pietei energiei, consumatorii urmeaza sa se confrunte cu nebunia nemultumirilor urmare a facturilor mari la energie
Rezolvarea haosului de pe piata de energie presupune rezolvarea problemelor de sistem si a rezolvarea problemelor punctuale ale consumatorilor. Vremea teoriilor a trecut, trebuie sa ne coborâm si sa vedem ce se intâmpla in jurul nostru, inclusiv sa recunoastem ca suferinta consumatorilor are la baza greselile trecute si prezente facute in piata de energie.