Codul retelei de gaze luat la puricat: episodul 1
La data de 1 octombrie 2018 a intrat in vigoare un Nou Cod de Retea, asupra caruia Asociatia Energia Inteligenta si-a propus sa realizeze o analiza pentru a preveni o serie de anomalii care s-au produs odata cu aplicarea precedentului Cod de Retea. Astfel, inaintea intrarii in efectuarea unei analize asupra noului Cod vom prezenta o analiza pe vechiul Cod de retea care a determinat aplicarea unor penalitati Utilizatorilor de Retea care in opinia noastra incalcau tocmai prevederile Codului Retelei in vigoare pâna la data de 30 septembrie 2018.
- Prevederile Codului retelei aprobat prin Ordinul ANRE nr 16/2013 cu modificarile si completarile ulterioare, privind punctele de intrare/iesire in/din Sistemul National de Transport
In Codul retelei se stabilea, ca regula generala, in cadrul art. 7 alin. 2, ca punctele de intrare/ieşire in/din SNT pot avea atât caracter fizic, cât şi virtual, urmând ca de la caz la caz in cadrul articolelor specifice din cadrul Codului Retelei sa se precizeze la care fel de puncte face referire fiecare operatie prevazuta de Cod.
Astfel, se regasea in Codul Retelei:
- Conform art 9 si art 14 in care se face referire la operatiile de PREDARE/PRIMIRE dintre Utilizatorul de Retea si Operatorul Sistemului de Transport care se vor desfasura in puncte fizice:
Art. 9. Un punct fizic de intrare este acel punct reprezentat de sistemul/mijlocul de masurare fiscala/comerciala, in care, in baza contractului de transport al gazelor naturale, UR preda şi OTS preia, pentru transport prin SNT, gazele naturale din sistemele adiacente.
Art. 14. Un punct fizic de ieşire este acel punct, reprezentat de sistemul/mijlocul de masurare fiscala/comerciala, in care, in baza contractului de transport al gazelor naturale, OTS preda şi UR preia gazele naturale transportate prin SNT in scopul predarii acestora in sistemele adiacente/la CD.
- Conform art 67, art 68, art. 69, art. 713, art. 714 , art. 73 in care se face referire la operatiile de ALOCARE a cantitatilor preluate de catre Operatorul Sistemului de Transport in punctele de intrare si a cantitatilor predate de catre Operatorul Sistemului de Transport in punctele de iesire, care se vor desfasura in puncte virtuale:
Art 67. (1) In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de intrare in SNT din perimetrele de producţie, fiecare producator transmite catre OTS, pâna la ora 10,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D (…)
(2)In intervalul orar 10,00-10,30 al zilei gaziere D+1, OTS calculeaza cantitatea de energie pentru ziua gaziera D, aferenta fiecarui punct virtual de intrare in SNT, pe baza informaţiilor prevazute la alin. (1).
Art. 68. In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de intrare in SNT din depozitele de inmagazinare, fiecare OI transmite catre OTS, pâna la ora 10,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D.
Art. 69. (1) In vederea efectuarii alocarii in punctele de intrare in SNT Isaccea (UA-RO) şi Medieşu Aurit (UA-RO), OTS afişeaza in platforma informaţionala, in ziua D+1, pâna la ora 10,00, urmatoarele informaţii:
(2) In intervalul orar 10,00-10,30 al zilei gaziere D+1, OTS efectueaza urmatoarele operaţiuni:
- a) calculeaza cantitatea de energie aferenta punctului virtual de interconectare, format din cele doua puncte de intrare in SNT menţionate la alin. (1), pe baza informaţiilor prevazute la acelaşi alineat;
Art. 713 (1) OD efectueaza alocarea pe fiecare UR şi/sau pe fiecare partener al UR care se afla intr-o relaţie contractuala cu OD, pentru livrarile operate prin reţelele proprii de distribuţie in baza informaţiilor transmise de OTS catre OD in conformitate cu prevederile
Art. 714 In vederea derularii procesului de alocare efectuat de OTS, OD au obligaţia sa transmita catre OTS, in ziua D+1 pâna la ora 14,00, informaţiile referitoare la cantitaţile alocate in ziua D fiecarui UR şi/sau partenerului UR care se afla intr-o relaţie contractuala cu OD, in conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2), cu menţionarea distincta a cantitaţilor alocate in baza citirilor zilnice la clienţii finali şi a cantitaţilor alocate in baza profilelor de consum. OD are obligaţia sa transmita UR sau partenerilor UR care se afla intr-o relaţie contractuala cu OD consumul defalcat la nivel de client avut in vedere la alocarea zilnica.
Nota: Având in vedere ca fiecare OD este definit de Codul Retelei ca fiind un punct virtual (a se vedea ANEXA nr. 11 din Codul retelei – Lista punctelor virtuale şi a punctelor fizice componente) aici cel care a scris textul codului, asumat de Reglementator nu a mai considerat util sa treaca in cadrul articolului 714 ca alocarea se face pe punct virtual. In acelasi timp nici articolul 714 nu vorbeste de puncte de iesire, Operatorul de Distributie având obligatia sa faca alocarea doar pe UR.
Art. 73. (1) In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de ieşire din SNT catre depozitele de inmagazinare, OTS transmite catre OI, pâna la ora 12,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D
Apreciez ca in redactarea Codului retelei, cel care a conceput textul, aprobat de reglementator, a simtit nevoia sa lase la modul general formularea puncte de intrare/iesire in/din SNT la nivelul altor operatiuni definite in alte articole (art. 30, art. 50, art 51, art 65 etc.), datorita faptului ca aceste operatii sunt operatii complexe care se desfasoara la nivel de punct fizic si/sau la nivel de punct virtual (insumari, corelari). Astfel, in opinia mea cel care a conceput textul, asumat de reglementator, nu a dorit sa formuleze repetitiv articolul odata la nivelul punctului fizic si inca o data la nivelul punctului virtual.
Astfel conform:
Art. 30 Rezervarea de capacitate se face in punctele de intrare in SNT şi in punctele de ieşire din SNT, in unitaţi de energie.
Art. 50 Fiecare nominalizare primita din partea unui UR este analizata de catre OTS in scopul verificarii:
- a) incadrarii cantitaţilor nominalizate in fiecare punct de intrare şi de ieşire in/din SNT in capacitatea rezervata de catre UR in punctele respective;
- b) egalitaţii dintre cantitaţile nominalizate in punctele de intrare in SNT şi cantitaţile nominalizate in punctele de ieşire din SNT.
Art. 51 (1) In situaţia in care cantitatea de gaze naturale nominalizata de un UR intr-un punct de intrare/ieşire in/din SNT depaşeşte capacitatea rezervata de acel UR in punctul respectiv, OTS verifica daca suma cantitaţilor de gaze naturale nominalizate de catre toţi UR in acel punct de intrare/ieşire in/din SNT se incadreaza in capacitatea tehnica a acestuia şi:
- a) suplimenteaza capacitatea rezervata de respectivul UR in acel punct de intrare/ieşire pâna la nivelul cantitaţii nominalizate, in situaţia in care suma cantitaţilor de gaze naturale nominalizate de catre toţi UR in punctul de intrare/ieşire in/din SNT respective se incadreaza in capacitatea tehnica a acestuia respectiv;
- b) suplimenteaza capacitatea rezervata de respectivul UR in acel punct de intrare/ieşire pâna la nivelul cantitaţii rezultate in urma aplicarii principiului pro rata cu capacitaţile rezervate asupra cantitaţilor de gaze naturale aferente tuturor UR ale caror nominalizari depaşesc capacitaţile rezervate de aceştia in punctul respectiv.
(2) Nominalizarile/Renominalizarile transmise de un UR care depaşesc capacitatea rezervata se inregistreaza de catre OTS numai in situaţia in care acestea se incadreaza in capacitatea tehnica disponibila.
(3) Suplimentarea, in condiţiile prevazute la alin. (1), a capacitaţii rezervate este obligatorie pentru UR şi OTS pentru ziua D. UR nu poate renunţa la respectiva capacitate zilnica suplimentara, odata ce OTS a aprobat o nominalizare ce depaşeşte capacitatea rezervata de UR intr-un punct de intrare/ieşire in/din SNT.
(4) Pentru capacitatea suplimentara rezultata in condiţiile alin. (1) se percepe tariful de rezervare de capacitate pentru prestarea serviciului de transport ferm pe zi, in vigoare la data aprobarii nominalizarii.
Art. 65 Alocarea reprezinta atribuirea de catre OTS pentru fiecare UR in parte a cantitaţilor de gaze naturale, exprimate in unitaţi de energie, in punctele de intrare/ieşire in/din SNT, conform prevederilor Codului reţelei.
- Corectitudinea alocarii cantitatilor de gaze intrate/iesite in/din Sistemul National de Transport conform Codului Retelei aprobat prin Ordinul ANRE nr 16/2013 cu modificarile si completarile ulterioare, in derularea relatiei comerciale dintre OST si Utilizatorii de Retea
Codul retelei pâna la 30.09.2018 definea alocarea la alin 2, art 6 ca fiind atribuirea, de catre operatorii sistemelor adiacente sau, dupa caz, de catre OTS, a cantitaţilor de gaze naturale pentru UR, exprimate in unitaţi de energie, in punctele de intrare şi de ieşire, conform Codului reţelei.
Ulterior in cadrul Codului retelei se gaseau mai multe articole care reglementau pentru diferitele tipuri de puncte de intrare/iesire in/din SNT a alocarii cantitatii pentru fiecare UR.
1.Pentru tipul de puncte de intrare din perimetrele de productie Codul retelei a tinut sa stabileasca clar ca la nivelul acestor tipuri de puncte SNT, ALOCAREA ESTE PE PUNCTE VIRTUALE asa cum rezulta din art 67 (1) In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de intrare in SNT din perimetrele de producţie, fiecare producator transmite catre OTS, pâna la ora 10,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D (…) (2) In intervalul orar 10,00-10,30 al zilei gaziere D+1, OTS calculeaza cantitatea de energie pentru ziua gaziera D, aferenta fiecarui punct virtual de intrare in SNT, pe baza informaţiilor prevazute la alin. (1).
Astfel, apreciez ca a fost incalcat art 67 din Codul Retelei, atunci când s-a facut alocarea pe puncte de intrare din perimetrele de productie pentru Utilizatorii de Retea, facând ca elementele care au stat la baza calcularii depasirilor de capacitate, dezechilibrelor si chiar a facturarii serviciilor pe baza acestor alocari sa nu fie una corecta.
2.Pentru tipul de puncte de intrare din depozitele de inmagazinare Codul retelei a tinut sa stabileasca clar ca la nivelul acestor tipuri de puncte SNT, ALOCAREA ESTE PE PUNCTE VIRTUALE asa cum rezulta din art 68 In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de intrare in SNT din depozitele de inmagazinare, fiecare OI transmite catre OTS, pâna la ora 10,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D.
Astfel, apreciez ca a fost incalcat art 68 din Codul Retelei, atunci când s-a facut alocarea pe puncte de intrare din depozitele de inmagazinare pentru Utilizatorii de Retea, facând ca elementele care au stat la baza calcularii depasirilor de capacitate, dezechilibrelor si chiar a facturarii serviciilor pe baza acestor alocari sa nu fie una corecta.
- Pentru tipul de puncte de intrare din import din Federatia Rusa Codul retelei a tinut sa stabileasca clar ca la nivelul acestor tipuri de puncte SNT, ALOCAREA ESTE PE PUNCTE VIRTUALE asa cum rezulta din art 69 1) In vederea efectuarii alocarii in punctele de intrare in SNT Isaccea (UA-RO) şi Medieşu Aurit (UA-RO), OTS afişeaza in platforma informaţionala, in ziua D+1, pâna la ora 10,00, urmatoarele informaţii: (2) In intervalul orar 10,00-10,30 al zilei gaziere D+1, OTS efectueaza urmatoarele operaţiuni: a) calculeaza cantitatea de energie aferenta punctului virtual de interconectare, format din cele doua puncte de intrare in SNT menţionate la alin. (1), pe baza informaţiilor prevazute la acelaşi alineat;
Astfel, apreciez ca a fost incalcat art 69 din Codul Retelei, atunci când s-a facut alocarea pe puncte de intrare din import din Federatia Rusa pentru Utilizatorii de Retea, facând ca elementele care au stat la baza calcularii depasirilor de capacitate, dezechilibrelor si chiar a facturarii serviciilor pe baza acestor alocari sa nu fie corecte.
- Pentru tipul de puncte de iesire spre operatorii de distributie Codul retelei a tinut sa stabileasca clar ca la nivelul acestor tipuri de puncte SNT, ALOCAREA ESTE PE PUNCTE VIRTUALE asa cum rezulta din art 713 OD efectueaza alocarea pe fiecare UR şi/sau pe fiecare partener al UR care se afla intr-o relaţie contractuala cu OD, pentru livrarile operate prin reţelele proprii de distribuţie in baza informaţiilor transmise de OTS catre OD in conformitate cu prevederile
Nota: Având in vedere ca fiecare OD este definit de Codul Retelei ca fiind un punct virtual (ANEXA nr. 11 din Codul retelei – Lista punctelor virtuale si a punctelor fizice componente) aici cel care a scris textul aprobat de Reglementator, nu a mai considerat util sa treaca in cadrul articolului efectiv, ca alocarea se face pe punct virtual. In acelasi timp in articolul 713 nu se vorbeste de puncte de iesire, Operatorul de Distributie având obligatia sa faca alocarea doar pe UR.
Astfel, apreciez ca a fost incalcat art 713 din Codul Retelei, atunci când s-a facut alocarea pe puncte de iesire spre depozitele de inmagazinare pentru Utilizatorii de retea, facând ca elementele care au stat la baza calcularii depasirilor de capacitate, dezechilibrelor si chiar a facturarii serviciilor pe baza acestor alocari sa nu fie corecta.
- Pentru tipul de puncte de iesire spre depozitele de inmagazinare Codul retelei a tinut sa stabileasca clar ca la nivelul acestor tipuri de puncte SNT, ALOCAREA ESTE PE PUNCTE VIRTUALE asa cum rezulta din art 73 In vederea efectuarii alocarii la punctele virtuale de ieşire din SNT catre depozitele de inmagazinare, OTS transmite catre OI, pâna la ora 12,00 a zilei gaziere D+1, urmatoarele informaţii referitoare la livrarile efectuate in ziua gaziera D
Astfel, apreciez ca OTS a incalcal art 73 din Codul Retelei, atunci când a facut alocarea pe puncte de iesire spre depozitele de inmagazinare pentru Utilizatorii de Retea, facând ca elementele care au stat la baza calcularii depasirilor de capacitate, dezechilibrelor si chiar a facturarii serviciilor pe baza acestor alocari sa nu fie corecta.
In concluzie apreciez ca alocarea cantitatilor intrate/iesite din SNT, conform Codului retelei aprobat prin Ordinul ANRE nr 16/2013, trebuia sa se realizeze exclusiv pe puncte virtuale, nefiind stabilita in cadrul Codului retelei nici o metoda de alocare a cantitatilor de gaze la nivelul punctelor fizice.
Interpretarea notiunii ”tip de puncte” din art 99 (Pentru fiecare zi gaziera şi fiecare tip de puncte de intrare/ieşire in/din SNT la care UR a depaşit capacitatea rezervata, UR va plati OTS un tarif de depaşire a capacitaţii rezervate) ca se refera la puncte fizice, apreciez ca este o greseala, deoarece Codul retelei este explicit in continutul sau si stabileste ca alocarea se face exclusiv pe puncte virtuale, chiar detaliind cum se va face aceasta alocare in mod individual pe fiecare TIP DE PUNCTE.
Astfel, Codul retelei valida existenta urmatoarelor:
- a) TIPURI DE PUNCTE DE INTRARE IN SNT:
– puncte de intrare din perimetrele de productie (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 67 pe puncte virtuale)
– puncte de intrare din depozitele de inmagazinare (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 68 pe puncte virtuale)
– puncte de intrare din import (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 69 pe puncte virtuale)
- b) TIPURI DE PUNCTE DE IESIRE DIN SNT:
– puncte de iesire catre operatorii de distributie (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 71 pe puncte virtuale)
– puncte de iesire catre Consumatorii Directi (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 72 pe puncte virtuale)
– puncte de iesire din depozitele de inmagazinare (cantitatea care urmeaza a se factura se stabileste prin metoda de alocare prevazuta la art 73 pe puncte virtuale)
Am inceput cu aceasta analiza, deoarece prevederile Noului Cod de Retea, in vigoare din 1.10.2018, din nou aduce in prim plan cele doua tipuri de puncte fizice si virtuale, lasând din nou loc unor interpretari, care au determinat in trecut penalitati de sute de mii de lei, aplicate in opinia noastra incorect si care au ajuns sa fie platite exclusiv de catre consumatorii finali, din care o mare parte au fost consumatorii casnici.