Conferința AFEER: criza energetică a fost susținută de către furnizori! Urmează noi schimbări generate de modificarea legislației europene. În ce poziție se vor afla furnizorii?
„Furnizorii de energie au fost și sunt în continuare într-o poziție ingrată. Au fost învinovățiți pentru lucruri ce sunt în afara controlului lor și au fost obligați să recalculeze și să rectifice facturi în urma deselor modificări ale regulilor. Ca urmare, a fost afectată încrederea în parteneriatul consumator – furnizor”, a afirmat dl Laurențiu Urluescu, Președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România – AFEER, în deschiderea Conferinței anuale AFEER, a VII-a ediție, cu tema ”Criza și tranziția energetică: provocări curente pe piața de energie“.
Lipsa reală a consultării publice sau a studiilor de impact înainte de modificarea reglementărilor; prevederi neclare și uneori neaplicabile, ale căror interpretari sunt lăsate la latitudinea fiecărui participant la piață (cu risc crescut de interpretare eronată); modificări emise în ultimul moment, fără a fi avute în vedere perioade de implementare (ce au condus – de cele mai multe ori – la imposibilitatea de aplicare în termen); taxarea excesivă sunt doar câteva dintre aspectele/problemele semnalate de președintele AFEER, cu impact major în activitatea de furnizare și trading.
În cadrul evenimentului anual AFEER, devenit tradițional, ce a reunit peste 100 de participanți, s-au dezbătut două teme majore: ”Când se va termina criza energetică” și o ”Perspectivă asupra activității furnizorilor și consumatorilor de energie electrică și gaze naturale”. Cei 16 Speakeri și Moderatori au prezentat punctele de vedere asupra pieței de energie, concentrându-ne pe problematica activității de furnizare, purtându-se discuții despre necesitatea unor corecții în legislație, despre consultarea mediului de afaceri și a specialiștilor din domeniu, precum și despre direcțiile corecte și necesare în dezvoltarea pieței de energie din România.
Prezentăm, în continuare, cele mai importante declarații ale Speakerilor prezenți în primul Panel al Conferinței anuale AFEER:
Dl. Sandor Bende, Președinte, Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților:
Ce vom face când se va termina această criză în energie pe care o resimțim de mai bine de 2 ani? Vremea ne-a ajutat, iarna a fost mai blândă. Nu am dus lipsă de energie și gaze naturale, consumatorii au putut fi alimentați în siguranță. Consumatorii finali, casnici, chiar dacă au fost unele incidente, în general au plătit un preț nu cu mult mai mare înainte de criză. A fost nevoie de reglementări în această perioadă, și nu au fost puține, ca să ajungem la o anumită stabilitate. Au fost multe schimbări şi nimeni nu era pregătit pentru asemenea probleme legate de preţul energiei. Bineînţeles că, atunci când piaţa intră într-un fel de degringoladă şi te implici, durează ceva timp până ce se stabilizează lucrurile. În prezent, piaţa energiei s-a stabilizat “cât de cât”, iar ţara noastră nu a dus lipsă de energie, atât în ceea ce priveşte gazele cât şi energia electrică.
Trebuie să găsim surse alternative de producţie de energie, ceea ce implică investiţii în domeniul energiei eoliene şi fotovoltaice. Ţara noastră are una dintre cele mai ieftine energii din Uniunea Europeană. Ar trebuie să finalizăm acele hidrocentrale care sunt realizate în proporţie de 50%, unele chiar 90-95%, dar nu sunt puse în funcţiune. Acestea trebuie puse în funcţiune de urgenţă în următorii doi-trei ani. Spun asta pentru că, trebuie să luăm în considerare faptul că primul reactor de la Centrala Nucleară de la Cernavodă va trebui scos din funcţiune în 2027.
Dl Lorant Antal, Președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale, Senatul Romaniei
Vin cu o veste optimistă: la nivelul Uuniunii Europene, din 12 februarie, oficial, criza energetică s-a terminat! Deciziile Suediei față de proprii consumatori sunt considerate un adevărat semnal în acest domeniu, la nivelul Uniunii Europene.
Din octombrie 2021 până în 2022, au fost 14 acte normative privind piața de energie electrică, în majoritate ordonanțe de urgență. Toate acele ordonanțe care au avut nevoie de modificare am reușit să le îmbunătățim în Parlament. Chiar dacă au fost multe astfel de acte normative, ele au avut efecte benefice. România a fost printre primele state care au venit cu plafonarea prețurilor. Așa am reușit să stopăm inflația.
Cât privește problema facturilor, furnizorii au avut „întârzieri alarmante” la facturare. Motivul invocat de ei – schimbările legislative. Dar cred că furnizorii nu au fost pregătiți pentru aceste probleme. Adevărul este că facturile nu au mai ajuns la oameni. S-a convenit cu ANRE să se aplice eșalonarea plăților. Iar facturile urmează să fie într-o formă simplificată, accesibile populației. Factura simplificată vine de la noi (n.r. – Parlament). Am introdus în lege, iar ANRE a preluat. Din punctul de vedere al consumatorilor, e clar că era nevoie de simplificare.
Planurile de viitor sunt cele mai importante. În prim plan, se află Legea fondului funciar care urmează să fie amendată pentru a înlesni investițiile în energii regenerabile. Ministerul Agriculturii spune că peste 50 ha nu se mai pot face investiții. De aceea, am lucrat la un pachet legislativ, care este în stadiu de finalizare. Este necesară susținerea investițiilor în producerea de energie din surse regenerabile. Suntem în elaborarea unei hărți dinamice a României, pe județe. Așa vom ști unde, cine și cât consumă. Să putem separa consumul casnic de cel noncasnic. Harta ne va ajuta să știm unde ar fi potrivite aceste investiții în energie verde. Concluzia este clară: „viitorul este electrificarea”.
Dl Zoltan Nagy-Bege, Vicepreședinte ANRE:
Ne luptăm în continuare cu o criză care a generat prețuri foarte mari. Trebuie să acceptăm că în perioade critice autoritățile trebuie să ia măsuri pentru a proteja consumatorii. Un șoc al creșterii prețurilor poate să însemne falimente și tragedii în rândul consumatorilor casnici. Vedem acum o evoluție favorabilă a prețurilor, o scădere rapidă a prețurilor. Vedem o preocupare din partea Comisiei Europene privind modificarea de directive și regulamente pentru un nou model de piață de energie electrică. Nu vreau să intru in detalii, vom vedea varianta finală a documentelor.
ANRE a finalizat machetele privind regularizările care se fac, în baza OUG 27/2022, pentru clienții care și-au redus consumul de energie electrică în 2022 comparativ cu anul 2021. Este vorba despre un număr considerabil de clienți, peste 150.000 (conform datelor primite pana acum de la furnizori). Probabil, vor fi 200.000 de clienți, în final. Este o dovadă că cliențiii casnici s-au preocupat să reducă consumul de energie electrică anul trecut, chiar în condiţiile în care foarte mulţi au beneficiat de preţ plafonat, dar cei care nu au beneficiat se pare că s-au mobilizat şi au luat măsuri.
În ceea ce priveşte noile modele de facturi la energie electrică și gaze naturale, toate acele elemente care apar ca informaţii obligatorii nu sunt invenţiile noastre. Toate apar în directivele europene şi directiva spune că sunt obligatorii să fie incluse în factură. Noi am făcut doar o selecţie şi ne-am străduit ca prima pagină a facturii să fie simplificată. Ne-am străduit să simplificăm prima pagină a facturii şi să obligăm furnizorii să pună pe prima pagină strict nişte elemente necesare pentru client pentru a se identifica, pentru a şti cât are de plătit, când are de plătit şi pentru ce plăteşte – şi unde se poate adresa în momentul în care are vreo problemă cu factura, unde contestă factura. De altfel, prin lege s-a stabilit că începând cu consumul lunii aprilie se va folosi o nouă factură.
Inspectorii ANRE au fost în controale atât la furnizare, cât şi la distribuţie. Chiar dacă uneori pare că nu ne ocupăm cu altceva decât cu controale, vă asigur că avem şi alte preocupări – şi nu facem controale de dragul de a da de lucru colegilor mei sau angajaţilor ANRE. Nu cred că vreun furnizor, distribuitor, transportator, trader a fost sancţionat pe nedrept de către ANRE. Dacă s-a întâmplat, de obicei se câştigă în instanţă, foarte rar se întâmplă. Trebuie să vă străduiţi: furnizori, distribuitori, transportatori, traderi, să respectaţi legislaţia, chiar dacă uneori pare absurdă. Noi tot timpul am fost deschişi şi vom fi şi în continuare deschişi să purtăm dialog, să înţelegem nevoile pieţei şi, în limita legislaţiei europene şi naţionale, să găsim cele mai bune soluţii.
Dl Horia Constantinescu, Președintele Autorității Naționale pentru Protecţia Consumatorilor
Situaţii alarmant de multe există în ultima perioadă în legătură cu citirea şi transmiterea datelor de către consumator sau de către distribuitor, precum şi o inconsecvenţă a emiterii facturilor, dar şi o neconcordanţă între cele transmise şi cele notate în factură.
Chiar şi atunci când am lansat către unii dintre dumneavoastră anumite întrebări, din păcate nu am primit răspunsuri in timp utilVreau să ne asumăm fiecare dintre cei prezenţi faptul că pe întreg lanţul de la distribuitor, furnizor, consumator final, lucrurile sunt respectate, aşa cum ne-am aşteptat cu toţii. Mi-ar plăcea să putem comunica şi să înţelegem şi noi exact ceea ce se întâmplă, pentru că s-ar putea, din punct de vedere tehnic, să existe explicaţii, cu toate că, în opinia noastră, din punct de vedere logic, acestea nu ar avea pertinenţă. Dar pentru a fi sigur că lucrurile nu sunt interpretate ca disproporţionate în raport cu eforturile pe care unii dintre dumneavoastră le-au făcut să ţină în echilibru această piaţă foarte şubredă în ultimii ani – şi noi considerăm că avem nevoie de informaţii şi abia după aceea să tragem concluziile.
Dl Luka Jazbec, Reprezentant EFET – Federația Europeană a Traderilor de Energie
Este importantă stabilitatea în ce privește cadrul de reglementare. Au fost 70 de modificări legislative la nivelul UE în câteva luni, un ritm rapid. A fost un șoc pentru traderii de energie, care sunt afectați.
Consecințele măsurilor de taxare se văd: investitorii pleacă de pe piața din România sau își suspendă activitatea. Dacă taxarea traderilor va fi o intervenție pe termen lung, în final tot consumatorul va avea de suferit, ca efect al acestei intervenții.
După feedback-ul negativ al acestor măsuri, se lucrează la o revizuire a mecanismelor. Unele state au abandonat din măsuri. Ce poate fi făcut? Care este viitorul? Ca să se ajungă la net zero până în 2050, una dintre soluții este să fie mai construite multe regenerabile, căile sunt contractele pentru diferență și PPA-urile. Sunt măsuri propuse pentru îmbunătățirea situației lichidităților în piață.
Dna Corina Popescu, Consultant Energie
Cred că perioada următoare va fi destul de agitată. Toată lumea spune că s-a terminat criza la nivel european. Ne bucurăm că am văzut că s-a terminat, ne bucurăm să vedem că prețurile au început să scadă. Poate părea ciudat, dar trebuie să vedem ce punem în loc. Nu trebuie să ne mai surprindă ceva. Eu cred că lecțiile pe care le-am învățat se referă la ce punem în loc și cum punem în loc. La mijlocul acestei luni, Comisia Europeană a publicat un nou model de piață europeană. Mi-a plăcut sloganul că nu avem nevoie de o revoluție în piața de energie electrică, avem nevoie de o evoluție a acestei piețe. Avem nevoie de o schimbare de paradigmă. Europa și-a păstrat ținta „Net Zero”, deci mergem pe același parcurs european. Ca să atingem această țintă fără convulsiile pe care le-am înregistrat în ultimii doi ani, trebuie să știm ce trebuie să facem ca acest parcurs să fie sustenabil. Practic, sunt trei piloni mari. Unul este legat de consumatori, celălat este legat de investiții eficiente și al treilea este legat de adecvanța sistemului. Ultimul pilon se referă și la „security of supply”, de rețea, de modul în care o construim, de interconectări și, foarte important în viziunea acesteia, „flexibilitatea sistemului”, la care se adaugă investițiile ce trebuie promovate pentru ca sistemul nostru energetic să rămână competitiv.
Intenția este ca acest nou model de piață să fie aprobat până la sfârșitul anului. Se pune accent pe o mai mare transparență, se pune accent pe posibilitatea consumatorilor finali să aibă acces la un preț competitiv al energiei în așa fel încât să nu ajungem la o deindustrializare a Europei. Se pune accent și pe reziliența furnizorilor. Și în această conferință s-a spus clar că criza a fost susținută de către furnizori. De aceea, se solicită și este menționat clar că trebuie făcut de către autoritățile naționale o evaluare a acestor reziliențe a furnizorilor pentru ca să nu se dărâme tot sistemul care este în spatele acestora. Ei strâng banii din piață și plătesc tot.
În viitorul apropiat, urmează modificări de legislație, pentru că se schimbă reglementările europene
“Estimăm că vom avea provocări legislative importante, având în vedere că deja Comisia Europeană a transmis Consiliului și Parlamentului European propuneri de modificare consistente a două directive – Directiva UE 944/2019 și Directiva UE 2002/2018, precum și a 4 Regulamente: Regulamentul UE 943/2019, Regulamentul UE 942/2019, Regulamentul UE 1227/2011 și Regulamentul UE 1348/2014. Pentru noi este deosebit de important ca aceste modificări să fie transpuse corect și complet în legislația națională primară și secundară, iar aceasta nu se poate face decât dacă va exista un dialog transparent între participanții la piață și autoritățile naționale ”, a afirmat, la finalul Panelului, Dl Laurențiu Urluescu, Președintele AFEER.
DEZASTRUL DE LA ENERGIE
Dans in trei: MIPE, MINISTERUL ENERGIEI si al MEDIULUI
Consolidarea (DARAMAREA) sistemului energetic național:
MIPE (Ministerul Infrastructurii si Proiecte Europene) a lansat pe data de 17 martie 2023 în consultare publică capitolul REPowerEU, care va aduce României 1,4 miliarde de euro pentru independența energetică.
Sistemul energetic are nevoie de surse de energie în bandă. Sursele de energie în bandă sunt date de energia nucleară, de termocentrale – cărbuni, cărbuni biologici și de BIOMASA
– În tot documentul se spune că trebuie să se găsească alternative la energia poluantă
– Se solicită folosirea tuturor resurselor care să înlocuiască sau sa reducă poluarea cu gaz metan menționând explicit gazul sintetic, hidrogenul si biogazul ca alternativă
– Materia primă pentru gazul sintetic, hidrogen si biogaz este BIOMASA
– Ministerul Mediului din ROMANIA interzice valorificarea energetică a BIOMASEI iar MIPE nu asigură finanțare (inclusiv prin POIM, a se vedea APEL BIOMASA atasat).
– Guvernul ROMÂNIEI poate să renegocieze și rectifice toate programele de finanțare privind energia regenerabilă în contextul RE POWER EU si GREEN DEAL. Timp există și Comisia Europeană exact asta dorește, după cum se observă. Inclusiv termenele temporare din document asigură timpul necesar.
– ROMANIA produce peste 60 milioane tone anual de BIOMASA care ar asigura energie electrica în bandă, de 4 – 5 ori mai mare decat producția celor 2 grupuri energetice nucleare tip CERNAVODA și energie termică, de 2 ori mai multa decat tot necesarul pentru incalzire si apa calda al Romaniei
ROMÂNIA ar putea mării de 3 ori cantitatea produsă anual de BIOMASA FORESTIERĂ prin exploatare durabilă, ajungând din urmă, la producție, cele mai eco friendly state membre UE, asigurând resurse energetice mai mult decât necesare ROMÂNIEI (https://pro-lemn.ro/wp content/uploads/2022/06/badea4_integral.pdf și Sinteza raportului PWC:https://pro-lemn.ro/wp-content/uploads/2022/09/Sinteza-raport_Impactul-socio-economic-si-climatic_Final.pdf)
– ROMANIA prin tehnologiile mature HORNET (combustie și piroliza) și FRÂNCU (gazeificare) deține posibilitatea reală și probată ca să asigure alimentarea termocentralelor cu cărbune fosil 20% în amestec cu deseuri menajere 25% si 55% cărbune biologic din BIOMASA sau integral din BIOMASA, scoțând astfel energia electrică si termică produsă în termocentrale din zona emisiilor industriale, decarbonizând total industria energetică și salvând astfel:
• industria exploatării cărbunelui,
• producția de energie regenerabilă în bandă
gravele probleme de poluare ale mediului generate de deșeurile organice municipale (circa 70% din totalul deseurilor municipale) ce pot fi usor reciclate, transformate în cărbune biologic sau singaz/biogaz și utilizate în mixul energetic al termocentralelor sau având alte destinații benefice.
EXEMPLE CONCRETE CA ALTERNATIVA A ALOCARILOR MIPE – RePower RO cu tehnologii romanesti viabile, mature, brevetate in Varianta energie verde, in banda, fara amprenta de carbon, din surse regenerabile – BIOMASA peletizata:
200.000.000 euro alocati pentru 8 sate cu tehnologie germana.
1. INVESTITIE in energie termica (apa calda si caldura):
PUTERE INSTALATA: 600 MWh x 4.000 ore/an = 2.400.000 MWt/AN
= 8.000 cladiri (scoli, spitale, primarii, case, sere, etc.) x 800 mp/cladire
sau
= 60.000 case x 100 mp (circa 60 de sate si nu doar 8 sate)
2. INVESTITIE – trigenerare cu apa calda la 95 °C (energie termica, electrica si frig)
Independenta energetica 100% (termica, electrica si A/C) pentru 20.000 casa x 100 mp/casa
PUTERE INSTALATA: 200 MWh termic, 20 MWh electric, 150 MWh frig
PRODUCTIE OBTINUTA: 800.000 MWt/an, 160.000 MWe/an, 450.000 MWf/an.
1.400.000.000 euro alocare generala:
1. INVESTITIE in energie termica (apa calda si caldura):
PUTERE INSTALATA 4.200 MWh = 16.800.000 MWt/an
= 56.000 cladiri (scoli, spitale, primarii, case, sere, etc.) x 800 mp/cladire
sau
= 420.000 case x 100 mp (circa 420 de sate si nu doar 8 sate)
2. INVESTITIE in trigenerare (energie termica, electrica si frig)
Independenta energetica 100%, termica, electrica si A/C, pentru 140.000 casa x 100 mp/casa
PUTERE INSTALATA: 1.400 MWh termic, 140 MWh electric, 1.000 MWh frig
PRODUCTIE OBTINUTA: 5.600.000 MWt/an, 1.120.000 MWe/an, 3.000.000 MWf/an.
Facem cunoscut ca PRIMARIA CAPITALEI cu suportul MIPE a generat un proiect termic cu 20 puncte termice modulare x 880.000 euro/punct termic mobil (alocati 88.000.000 lei) avand ca si combustibil GAZ METAN. Despre ce decarbonizare vorbim?????
MIPE, Ministerul Energieie si Ministerul Mediului exclude cu obstinenta utilizarea BIOMASEI.
Pentru ce Guvernul Romaniei in toate programele si proiectele energetice existente exclude in mod constant si obsesiv folosirea BIOMASEI – recomandata de Uniunea Europeana de la valorificarea cu inalta eficienta energetica, randamente peste 80% ????
Pentru ce ISPE, institutia abilitata de Guvernul Romaniei pentru a genera solutii de dezvoltare regionale catre UAT-uri, etc. exclude in mod constant si obsesiv recomandari sau solutii energetice bazate pe valorificarea cu inalta eficienta energetica, randamente peste 80%, a BIOMASEI ????
Care este beneficiul estimat, impact economic si randament financiar in favoarea Romaniei, in urma acestei configurari RePower RO generat de MIPE pe fiecare capitol de finantare, in parte???
De ce MIPE nu a raspuns in scris la observatiile si solutiile organizatiilor profesionale, patronale, sindicale care au fost parte a procedurii de consultare si s-au adresat in scris MIPE?
Se vede clar ca proiectele propuse in RePowerRO, sunt total in dezinteresul acestei tari pentru ca daca vorbim tehnic, in primul rand desfinteaza adecvanta SEN (sistemul energetic national).
Consideram ca nu este acceptabila scaderea adecvantei SEN si punerea in pericol a securitatii energetice a Romaniei, a economiei nationale, a cetatenilor si mai ales a viitorului Romaniei.
Va rugam dati o sansa interesului public si securitatii energetice, demnitatii si onoarei Romaniei.
MIPE, MINISTERUL ENERGIEI, MINISTERUL MEDIULUI de ce ne vindeti TARA ??????