Consiliul Concurentei viseaza cai verzi pe pereti: consumatorii casnici de gaze ar putea plati facturi cu 200 de lei pe luna mai mici, daca isi schimba furnizorul
Concluzia CC functioneaza in teorie, in practica insa e mult mai complicat. Piata de gaze si energie electrica a mai trecut prin etape de liberalizare, respectiv de schimbare a furnizorului, si nici un client casnic sau agent economic nu a inregistrat o asemenea scadere a facturii precum o anticipeaza Consiliul Concurentei. Fara sa intram in amanunte prezentam argumentele autoritatii de concurente, cu precizarea ca, intradevar, schimbarea furnizorului poate adduce beneficii. Chiar asa de mari?
Consumatorii casnici care folosesc gazele naturale pentru incalzire ar putea plati facturi mai mici cu sume cuprinse intre 60 și 150 lei/luna de iarna in situatia in care schimba contractul sau furnizorul, estimeaza Consiliul Concurentei in urma finalizarii primei etape a analizei derulate in contextul liberalizarii activitatii de furnizare a gazelor naturale catre clientii casnici.
Evaluarile autoritatii de concurenta indica faptul ca unii consumatori casnici ar putea beneficia de reduceri și mai importante, de peste 200 lei/luna de iarna. Este vorba de gospodarii cu consum mai ridicat de gaze naturale, de exemplu locuinte situate in zone mai friguroase ale tarii.
Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda persoanelor care folosesc gazele naturale sa ia in considerare schimbarea contractului sau a furnizorului, astfel incât sa aleaga varianta cea mai avantajoasa, inainte de venirea sezonului rece. In acest context, autoritatea de concurenta atrage atentia și asupra importantei analizarii cu atentie a clauzelor contractuale incluse in ofertele de furnizare.
Analiza Consiliului Concurentei a evidentiat faptul ca, pâna la acest moment, procesul de liberalizare a furnizarii gazelor naturale consumatorului casnic nu a generat un interes semnificativ in rândul clientilor casnici: in prima luna de la debutul liberalizarii, o mare parte dintre clientii casnici au fost pasivi, iar cea mai mare parte a celor care au trecut in regim concurential au facut acest lucru fara a schimba furnizorul curent de gaze naturale.
La sfârșitul lunii iunie 2020 (inainte de a fi demarat procesul de liberalizare), clientii casnici carora li se furnizau gaze naturale in regim concurential reprezentau 12,1% din totalul consumatorilor casnici, ajungând la circa 19% in iulie 2020. Cu toate acestea, doar 2% dintre clientii casnici care au trecut in regim concurential in luna iulie au facut acest lucru concomitent cu schimbarea furnizorului de la care achizitionau gaze naturale in regim reglementat.
„Credem ca acest lucru este rezultatul unui cumul de factori. Pe de o parte, in perioada verii, volumul redus al gazelor naturale consumate nu a generat un interes deosebit pentru schimbarea furnizorului, așa cum s-ar putea sa fie cazul in timpul sezonului rece, când consumatorii ar putea fi mult mai interesati de pretul gazelor naturale și de diferentele de pret ale diverșilor furnizori. Pe de alta parte, ofertele de gaze naturale realizate la debutul procesului de liberalizare s-ar putea sa nu fi fost suficient de atractive pentru a determina schimbarea furnizorului curent de gaze naturale de catre clientii casnici. Nu in ultimul rând, nivelul de informare a consumatorilor cu privire la procesul de liberalizare, in general, și la modalitatea de schimbare a furnizorului, in particular, ar putea fi mai redus decât cel dorit” a declarat Bogdan Chiritoiu, președintele Consiliului Concurentei.
Ca urmare, Consiliul Concurentei considera ca, cel putin pâna in iulie 2021, este necesara desfașurarea unei campanii intense de informare publica, axata pe mai multe directii (de exemplu, cu privire la rolul diverșilor operatori activi in sectorul gazelor naturale, cu privire la elementele ce formeaza pretul final al gazelor naturale, cu privire la modalitatea de schimbare a furnizorului de gaze naturale etc.). De asemenea, eforturile de informare și popularizare facute la debutul liberalizarii ar trebui intensificate și continuate pe parcursul intregului proces, presiunea concurentiala exercitata de consumatorii casnici bine informati fiind esentiala pentru succesul liberalizarii.
Autoritatea de concurenta a analizat o parte a ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale in regim concurential elaborate de titularii licentelor cu ocazia liberalizarii, precum și a proiectelor de contracte propuse de aceștia spre a fi incheiate cu consumatorii casnici pe piata concurentiala.
O mare parte a furnizorilor au inclus in oferta un abonament, stabilit in suma fixa/zi/ loc de consum. Acest lucru, in principiu, permite furnizorului sa oferteze clientilor casnici un pret unitar al gazelor mai mic decât cel din alte oferte proprii (care nu contin un abonament) sau fata de pretul propus de alti furnizori pe piata concurentiala.
Cu toate acestea, ofertele de gaze naturale cu abonament reprezinta produse care asigura avantaje in cazul clientilor cu un anumit nivel de consum, astfel ca, pentru o parte dintre clientii casnici (cei cu un consum relativ scazut), s-ar putea dovedi dezavantajoase.
Ca urmare, consumatorii ar trebui sa aleaga dintre ofertele propuse de furnizori dupa efectuarea unei evaluari privind avantajul sau dezavantajul achitarii unui abonament.
In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca, deși majoritatea furnizorilor au respectat reglementarile specifice ale ANRE (care prevad un nivel minim de informatii ce trebuie comunicate clientilor in etapa precontractuala sau, dupa caz, contractuala), unele oferte și contracte cuprind și clauze care, in anumite situatii, pot genera bariere in calea clientilor casnici de a alege in deplina cunoștinta de cauza cele mai potrivite conditii de furnizare sau care pot bloca, fie și temporar, posibilitatea clientilor casnici de a schimba furnizorul de gaze naturale.
Consiliul Concurentei atrage consumatorilor sa fie atenti și clauzele contractuale, de exemplu la cele ce privesc garantiile solicitate de furnizor, termenul de plata a facturii, penalitatile de intârziere, precum și eventuale clauze care ar putea ingreuna o schimbare ulterioara a furnizorului de gaze naturale.
„Vom colabora cu Autoritatea de reglementare in domeniu și cu Autoritatea pentru Protectie Consumatorilor pentru a verifica conditiile generale de furnizare a gazelor naturale și/sau a contractelor de furnizare și pentru a identifica posibilele clauze abuzive sau practici inșelatoare. Trebuie descurajat orice comportament incorect al furnizorilor de gaze naturale, deoarece poate submina intregul proces de liberalizare a activitatii de furnizare de gaze naturale catre clientii casnici” a mai declarat președintele Consiliului Concurentei.
ANRE a pus deja la dispozitia clientilor o aplicatie web menita sa ofere informatii comparative privind ofertele-tip ale furnizorilor de gaze naturale (comparatorul ofertelor de furnizare[1]). Aceasta aplicatie a fost revizuita recent, modificarile aduse de autoritatea de reglementare vizând o mai buna comparabilitate a ofertelor furnizorilor de gaze naturale. Consiliul Concurentei indeamna consumatorii casnici sa foloseasca noile facilitati ale comparatorului ANRE pentru identificarea celor mai potrivite oferte. De asemenea, autoritatea de concurenta incurajeaza consumatorii casnici sa parcurga cu atentie ofertele furnizorilor și sa solicite clarificari acestora cu privire la clauzele contractuale.
Pentru a veni in sprijinul consumatorilor casnici, autoritatea de concurenta considera oportuna introducerea unui contract standard de furnizare, care sa prevada clauze și conditii unice, prezentate intr-o maniera clara, transparenta și completa, singurul parametru ce poate diferi de la un furnizor la altul fiind pretul final al gazelor naturale.
Astfel, toti operatorii ar asigura o oferta de gaze naturale care sa aiba la baza același tip de contract, fara a limita, insa, libertatea comerciala a furnizorilor de a oferi clientilor casnici și alte contracte in regim concurential. Scopul acestui contract standard este de a asigura un set de conditii de baza (minime) in relatia furnizor/client final de gaze naturale.
La sfârșitul lunii mai 2020, deci cu o luna inainte de debutul liberalizarii, comparatorul ANRE al ofertelor de gaze naturale includea oferte-tip pentru 46 de furnizori, societati care aveau deja in portofoliu clienti casnici carora le furnizau gaze naturale in regim concurential, precum și furnizori care incercau sa atraga astfel de consumatori. In prezent, 62 de furnizori au oferte publicate in comparatorul ANRE, ceea ce arata interesul crescut al furnizorilor de gaze naturale pentru clientii casnici.
Raportul intermediar privind sectorul gazelor naturale din România in contextul liberalizarii activitatii de furnizare a gazelor naturale catre clientii casnici va fi publicat pe pagina web a autoritatii de concurenta: www.consiliulconcurentei.ro.