Cu aportul nemijlocit al statului, cercul vicios al compensarii energiei termice a intrat in ultima faza: urmeaza colapsul sistemului de termoficare si al furnizarii de gaze
In marile orase (Bucuresti, Timisoara, Constanta etc.) in urma cu 10 ani s-a instaurat o schema de compensare pentru a ajuta consumatorii de energie termica sa nu aiba probleme de cu plata facturilor. Banii pentru schema de compensare trebuiau sa fie achitate de STAT, dar statul a ”uitat” in multe rânduri sa achite aceste facturi. Astfel, au inceput sa apara restantele, restante care a facut ca sa nu mai poata sa fie achizitionate gaze si sa apara sincope in asigurarea caldurii. De asemenea, lipsa platii de catre STAT a compensatiilor pentru firmele transportatoare de energie termica a facut ca acestea sa nu mai realizeze lucrari de reparatii si astfel conductele sa crape si au aparut alte sincope in alimentarea cu caldura a consumatorului (vezi Termoelectrica, Termoenergetica).
Schema defectuoasa de compensare din energie termica este multiplicata de la 1 noiembrie 2021 si la energie electrica si gaze, stiindu-se ca STATUL nu va achita sumele pentru compensatii in termen (niciodata nu s-a intâmplat acest lucru in istoria utimilor 30 de ani si oricum apreciem ca nu exista sumele necesare acoperirii acestor compensari uriase), fapt ce va lasa furnizorii cu datorii la producatori si mai ales importatori, care vor sista livrarile (a se vedea situatia similara din energie termica de la CET Timisoara, CET Vest etc.) si vor lasa astfel consumatorii fara gaze si energiei electrica. Lipsa achitarii compensarii valorii tarifelor de transport si distributie, va lasa aceste companii fara bani pentru reparatii cu impact asupra continuitatii livrarii gazelor si energiei electrice la consumatori.
Aceasta schema de ajutorare a consumatorilor exclusiv prin compensatii de la STAT, nu i-a in considerare cauzele care au determinat cresterea pretului la energie si gaze, mai mult antecedentul acestor practici populiste (desi in anul 2021, fata de anul 2020, exista un deficit de energie electrica de cca.10% si un deficit de gaze de cca.20%, pretul se doreste sa fie exact la fel ca atunci când nu trebuia sa importam), va crea asteptari si dupa data de 1 aprilie 2022 si mai ales in iarna 2022/2023 atunci când impactul cresterii pretului asupra consumatorului va continua sa fie unul important (luând in considerare evolutia taxelor certificatelor de CO2, cresterea ponderii importurilor, cererea mult mai mare decât oferta).
Legea de plafonare a pretului, asa cum a fost adoptata si mai ales cum probabil va fi aplicata (intârzierea platii subventiilor), va contribui essential, in situatia unei ierni grele (alaturi de lipsa contractelor de import gaze), la declansarea unui colaps in furnizarea gazelor in iarna 2021-2022.
Inca de acum 3 luni Asociatia Energia Inteligenta a propus diferite masuri (Solutii in doi pasi pentru inlaturarea unui eventual colaps energetic., Reducerea impactului facturii la gaze si energie trebuie sa plece de la cauzele care a generat cresterea de pret, Realizarea unui Plan de Masuri de Urgenta Energetica, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de cresterea pretului la energie), menite sa creeze o abordare sinergica intre crearea unei suportabilitati la plata facturilor si asigurarea continuitatii livrarii gazelor si a energiei electrice la consumatori, care nu au fost luate in considerare. Au fost preferate acest amalgam de masuri, greu de urmarit, aplicat si cu un efect discutabil atât in cresterea suportabilitatii facturilor, dar mai ales in asigurarea continuitatii livrarii gazelor si energiei electrice.