Cum a devenit statul “baiatul destept” din energie?
Azomures, cel mai mare producator de ingrasaminte din Romania, a decis sa opreasca productia pentru cel putin doua luni. Atentie, nu atat din cauza preturilor mari la gaze, ci din lipsa de gaze. Combinatul de la Targu Mures da un semnal pentru toti marii consumatori de energie si gaze din Romania, in contextul in care pretul utilitatilor a scapat total de sub control. In articolele noastre precedente am atentionat ca buba cresterii preturilor la energie si gaze va exploda in randul furnizorilor, in prima faza. Ei sunt cei care inchid intreg ciclul (productie, transport, distributie) si reprezinta elemental care defineste piata concurentiala de energie. In acelasi timp am atras atentia ca situatia dificila in care se afla furnizorii de energie se va reflecta in foarte scurt timp asupra consumatorilor. Nu discutam in acest articol despre consumatorii casnici, care vor fi oarecum protejati pana la 1 aprilie de reglementarile privind compensarea si plafonarea preturilor. Ce se va intampla dupa aceea nu stie nimeni.
Ca raspuns la oprirea productiei la Azomures, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat ca Azomures a avut un contract de gaze la un pret foarte bun, care expira la 31 decembrie “si au luat decizia sa opreasca pentru o perioada de o luna sau doua si sa isi mute reviziile care erau planificate in vara, tocmai pentru a preintâmpina aceasta turbulenta pe piata gazelor naturale, sa o mute in perioada aceasta de iarna.” Contractul foarte bun despre care vorbeste domnul ministru era unul direct cu o firma care apartine Gazprom. Oare de ce nu se intreaba Virgil Popescu ce s-a intamplat de firma respectiva nu mai livreaza gaze, ori de ce Azomures nu mai prefera sa cumpere de acolo? Cum s-a blocat brusc aceasta relatie comerciala? Drept raspuns ministul energiei vine cu un optimism debordat si nu este prima data cand se manifesta, el fiind convins ca din primavara pretul gazelor naturale va scadea brusc. Sa ajungem pana acolo. Ceea ce nu intelege domnul ministru si toti decidentii din Romania este faptul ca exemplul Azomures nu este si nu va fi unul singular.
Criza gazelor este una reala, dar criza energiei electrice este una si mai grava. Peste 130 milioane de euro au fost alocate marilor consumatori de energie, a anuntat miercuri, 8 decembrie, Ministerul Energiei. Ajutoarele de stat aferente anului 2020 au fost acordate de Ministerul Energiei conform OUG nr. 81 din 20 decembrie 2019 cu modificarile si completarile ulterioare”. Suma platita in anul 2021 sub forma ajutorului de stat aferent anului 2020 este de 637.623.005,82 lei, echivalentul a 131.819.273,08 euro, la cursul mediu de referinta pentru anul 2020 de 4,8371 lei/euro.
”Vom trece iarna cu bine. Schema de ajutor de stat pentru energointensivi a fost finalizata, iar marii angajatori au primit bani pentru a-si putea sustine activitatea. Asa cum am mai spus prin acest ajutor financiar sustinem 15 ramuri din industria României. Vorbim despre producatori care au angajati direct si pe orizontala economiei de peste 100.000 de angajati. Totodata, prin aceasta schema evitam riscul de relocare al unor companii care contribuie la economia României. As vrea sa reamintesc ca nu oferim sprijin doar marilor consumatori de energie. “
Vorbim despre 2020, cand pretul energiei era de peste trei ori mai ieftin decat este astazi si, totusi, s-au dat ajutoare de stat. De unde si cum va da Guvernul ajutoare de stat pentru marii consumatori industriali in 2022, aferente anului 2021? Sau la cate sute de milioane de euro se vor ridica aceste ajutoare (daca nu mai mult). De unde va lua statul roman acesti bani?
Ne ducem prea departe cu judecatile, caci ceea ce se intampla in momentul de fata este mult mai grav si absolut trecut cu vederea de catre Guvern. Furnizorii de energie, atatia cat au mai ramas activi, denunta contracte pe banda rulanta, cauta cu disperare surse de finantare, intra in procese cu consumatorii. Problemele de lichidate au devenit acute si bancile comerciale nu sunt dispuse sa-si asume riscul de a imprumuta companiile de furnizare pe fondul unei lipse absolute de previzionalizare a pretului energiei. De la o zi la alta, de la o saptamana la alta pretul energiei electrice atinge niveluri nebanuite pe bursa. Cat poti, ca furnizor, sa negociezi cu consumatorul si mai ales cat poate suporta un consumator un pret al energiei care il scoate efectiv din piata?
Ce urmeaza? Nu este greu de anticipat. Tot mai multi consumatori industriali isi vor inchide activitatea sau o vor reduce la un nivel de supravietuire. In acest context, pe fondul unui consum de energie in scadere, teoretic pretul ar trebui sa scada. Nu se va intampla insa acest lucru pentru ca multe din capacitatile de generare se vor inchide. Rezultatul? Pretul energiei electrice va ramane ridicat? Cine castiga si cine pierde din aceasta ecuatie? Raspunsul este evident: producatorii controlati de statul roman, care isi va lua tainul cu varf si indesat de la acestia?
Dar ce se va intampla cu piata, cu consumatorii? Care furnizor de energie electrica va mai avea curajul de a ramane in piata in aceste conditii? Vom mai avea o piata concurentiala sau ne vom intoarce la monopol? Bruma de piata concurentiala care s-a format in ultimii 10 ani este pe cale sa dispara subit. Va putea Hidroelectrica, Nuclearelectrica sau CEOltenia sa ocupe rolul furnizorilor privati in conditiile in care acestia din urma isi denunta contractele? In nici un caz. Falimentele, sau insolventele in cel mai bun caz sunt deja vizibile in cazul multor furnizori. Dar, pe acestia nu-I apara nimeni pentru ca ei sunt “baietii destepti” din energie. Da, ca sa existe, sa supravietuiasca trebuie sa fie “baieti destepti”, iar statul sa nu-si bage nasul in aceasta afacere complexa.
Exemplu concret: Cel mai mare furnizor de energie electrica din piata concurentiala, in 2021, compania Getica 95, a intrat in insolventa la jumatatea anului trecut. De la o cota de piata de circa 12% a ajuns la un moment dat la o cota de piata de 6%, pentru ca ulterior sa revina undeva la 8%. Multi ar fi dorit ca Getica 95 sa dispara, fiind o companie cu capital suta la suta autohton. Din informatiile noastre, din cele 5 procese de contestatii 3 au fost inchise de catre Tribunal si restul sunt tot amanate. Nu exista nici o logica in acest lung sir de procese in conditiile in care Getica 95 continua sa-si onoreze contractele si, mai mult, sa isi recastige clientii consumatori.
Ce se va intampla in piata cand si alti furnizori vor trece prin furcile caudine ale insolventei, iar instanta va considera ca nu este nici o prioritate in a rezolva contestatiile? Ne punem aceasta intrebare in contextual in care ne asteptam la insolvente masive pe piata de furnizare. Unele controlate, sau dictate, altele firesti. In spatele acestor furnizori stau consumatorii, casnici sau industriali. De aici poate incepe haosul.