Cum sa ne “indulcim” viata dupa Schengen
Catalin Dragostin
Fiind un adept si promotor onest al Uniunii (Europene), si nu numai cu Moldova, recomand Guvernului Romaniei, respectarea “ad-literam” a politicilor si Regulamentelor europene.
Aceasta recomandare, vine in si ca o continuare naturala si logica a celor publicate in:
Trebuie sa pornim de la obiectivele de baza ale UE si Schengen:
- Garantarea liberei circulatii a marfurilor, serviciilor, capitalului si cetatenilor in interiorul Uniunii
In acest context, Romania trebuie sa aplice Directiva CE, de reducere a emisiilor de CO2, in sectorul transporturi, dar, constatam ca, in ciuda unei cvasi-unanimitati de admitere a Romaniei in spatiul Schengen, un singur membru al UE – Austria- s-a opus, politic, la o problema tehnica, privind Romania de dreptul liberei circulatii a marfurilor.
In consecinta, sunt metodologii obiective si stiintifice, acceptate, foarte clare de calcul al emisiilor rezultate in sectorul transporturi, iar, ca exemplu simplu de inteles si aplicat, in cazul nostru, este ca fie sofer sa completeze un simplu formular cu timpul de stationare in vami (in toate punctele de frontiera -Bg-Hu), se calculeaza consumul de motorina pe timpul stationarii, se aplica factorul de emisie al motorinei, se inmulteste cu pretul CO2 (azi=80 EUR/tCO2), se intocmeste factura pentru statul Austriac, sau se plateste pe loc, sau, se confisca marfa.
Conform Directivei pe emisii, se calculeaza emisia, pe baza capacitatii cilindrice a motorului TIR, consumul nominal din cartea masinii si premisa ca motorul a functionat continuu pe durata staionarii (doar nu o sa stea soferul in frig…iar alt scenariu este ca “asa e regula” (adica exact ceva arbitrar, ca si decizia Austriei)
Logica legala a acestui tratament , aparent discriminatoriu, este urmatoarea:
- Romania este privata de dreptul liberei circulatii a marfurilor si, mai mult, este impiedicata sa-si eficientizeze sectorul transporturi si indeplinirea obligatiilor de “green energy”
- Intrucit a existat un singur membru al comunitatii care s-a opus aderarii Romaniei la spatiul Schengen, se transfera obligatia principiului “poluatorul plateste”, catre cel care “impiedica poluatorul sa nu polueze”;
- Taxarea pe poluare este dreptul suveran al oricarui stat membru ! (aceasta este o “discriminare pozitiva” in sensul politicilor de mediu ale UE )
Elementele de baza asupra acestei masuri se regasesc aici:
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/646124/EPRS_BRI(2020)646124_EN.pdf
https://www.oecd.org/env/tools-evaluation/48164926.pdf
Personal, as fi incintat sa ajung (cu avocatii nostri) la Curtea EU de Justitie, in caz Austria se simte “discriminata”
Acest mecanism de calcul economic al pierderilor Romaniei, se poate adauga si unor alte calculatii ale transportatorilor (aud o cifra de ~200 mill EUR/an), asupra careia nu ma pot pronunta, nefiind cunoscator al acestei industrii, dar, cu certitudine, mecanismul prezentat este cred, solid, legal, usor si obiectiv cuantificabil.
Mai mult, legal, orice APL (Autoritate Publica Locala) de exemplu din Giurgiu, Arad, Oradea, etc, au posibilitatea legala de a institui taxe locale pe poluare (atit emisiile din TIR-uri, cit si deseurile produse de stationarea acestora, nejustificat, in zonele adiacente punctelor de granita.
Toate aceste atrebuie platite de cineva: Austria, care restring dreptul la libera circulatie a marfurilor
Estimez ca este mai mult de cei 200 mill EUR calculati de transportatori, ceea ce inseamna ca s-ar putea sa dispara inghetata cu vanilie de pe apfelstrudelul cald cu cafea fierbinte nu numai din Stefan Platz ci, cam din toata Austria.
So what, Who cares ?