Curg nemulțumirile asociațiilor din energie după modificările legislative privind plafonarea și viitorul comunităților de energie
Noua propunere de legislație pune piedici prosumatorilor și Comunităților de Energie – A.P.C.E. solicită revizuirea propunerii de OUG
Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România (A.P.C.E.) înțelege necesitatea transpunerii RED III, având în vedere situația actuală de infringement generată de întârzierea adoptării legislației privind Comunitățile de Energie. Cu toate acestea, considerăm că actualul proiect de Ordonanță de Urgență este inacceptabil pentru A.P.C.E., identificând probleme grave si majore:
Probleme identificate
Pentru prosumatori:
- Introducerea termenului „autoconsumator” fără a-l defini clar în raport cu „prosumatorul”, sugerând o eventuală interdicție de injectare în rețea.
- Impunerea unor contoare adiționale de măsurare a energiei, costisitoare și fără precedent în Europa, o doleanță mai veche a ANRE.
- Cerința ca echipamentele fotovoltaice să fie verificate de ISCIR, instituție fără competență în acest domeniu.
- Limitarea arbitrară de către ANRE a prosumatorilor în zonele cu rețea insuficient dezvoltată, o măsură cu consecințe grave pentru toți viitorii prosumatori din România.
Pentru Comunitățile de Energie:
Legea care ar trebui să sprijine Comunitățile de Energie le condamnă la eșec
- Birocrație și ambiguități – Definițiile sunt vagi și suprapuse, fără clarificări esențiale. În loc să simplifice lucrurile, statul le complică inutil.
- Taxe ascunse și costuri suplimentare – Comunitățile de Energie vor fi obligate să plătească dezechilibre, certificate verzi și alte taxe, deși în majoritatea țărilor europene astfel de costuri sunt acoperite în primii ani de funcționare pentru a încuraja acest model.
- „Taxa pe soare” revine pe ușa din dos – Statul vrea să taxeze energia produsă și injectată în rețea, ceea ce afectează direct comunitățile locale care încearcă să devină independente energetic.
- Obligații absurde – Se impune instalarea unui al doilea contor pentru autoconsum și eliminarea oricărei forme de compensare cantitativă pentru energia livrată în rețea.
- Sprijin insuficient – Scutirile fiscale sunt prevăzute doar pentru instalații de până la… 50 kW! În contextul actual, această limită este complet nerealistă și insuficientă pentru dezvoltarea unor comunități energetice viabile.
O lege făcută să eșueze?
Prin aceste măsuri, Guvernul pare că dorește să pună piedici încă de la început Comunităților de Energie. În Europa există deja peste 9.000 de astfel de comunități functionale, iar în multe țări acestea sunt sprijinite activ, fiind recunoscute ca o parte esențială a tranziției energetice. În România, însă, acest proiect de OUG nu oferă avantaje reale și pare conceput astfel încât să împiedice dezvoltarea acestui model.
Cerem o legislație echitabilă!
A.P.C.E. solicită modificarea urgentă a proiectului de OUG pentru a elimina prevederile restrictive și nejustificate. În cazul în care Guvernul va adopta acest act normativ fără o dezbatere reală și corectă, A.P.C.E. va iniția acțiuni în contencios administrativ pentru anularea acestuia.
A.P.C.E.: Energia viitorului aparține si comunităților locale, nu numai marilor jucători din industrie. Nu lăsăm ca acest drept să fie anulat printr-o legislație nedreaptă!
Concluzie
În OUG nu se spune nimic despre avantajele pe care le propuneți pentru aceste comunități, ca și cum ați dori ca acestea să plece din start cu un handicap și să creeze beneficii doar statului, furnizorilor, producătorior sau operatorilor de distribuție.
Ați creat un model ineficace, taxat și oprimat din start, probabil tocmai pentru a descuraja acest model, care ajunge la 9.000 de astfel de comunități în Europa – dar în acea Europă unde nu avem interese și un ANRE potrivnic prosumatorilor și Comunităților de Energie.
Dezbaterea pe acest proiect a fost un simulacru. Toate observatiile noastre legate de acest OUG au fost transmise Ministerului Energiei si asteptam raspunsul dănsilor. În cazul în care acest proiect de OUG va fi adoptat fără o dezbatere reala cu modificările necesare, A.P.C.E. va iniția acțiuni în contencios administrativ pentru anularea prevederilor restrictive și nejustificate.
La rândul lor, furnizorii de energie membri ai ACUE susțin că decizia recentă a autorităților de a prelungi schema de plafonare a prețurilor nu rezolvă problema esențială a decalajului dintre momentul în care furnizorii aplică reducerile și cel în care statul efectuează decontările, avertizează Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE).
”Încă de la începutul crizei energetice, furnizorii au fost obligați prin lege să implementeze măsurile de sprijin, care au protejat consumatorii. Furnizorii au preluat povara finanțării acestei scheme, prefinanțând reducerile de preț și asigurând plățile pe lanțul de aprovizionare, cu costuri financiare semnificative. Însă statul nu a creat un mecanism eficient de compensare pentru diferențele dintre plafoanele aplicate și costurile reale de achiziție, iar întârzierea plăților a provocat furnizorilor un deficit major de lichidități, cu riscuri semnificative pentru clienți și pentru întregul sistem”, se arată într-un comunicat al ACUE, transmis marți AGERPRES.
Deși statul continuă să legifereze reduceri de preț, aceste măsuri sunt implementate tot prin transferarea poverii financiare asupra furnizorilor de energie, o abordare nesustenabilă, care afectează grav stabilitatea și funcționarea sectorului energetic, atrag atenția reprezentanții federației.
”În loc să asigure un mecanism clar și predictibil de decontare, autoritățile apelează la soluții administrative și birocratice ce generează incertitudine și riscuri financiare semnificative pentru operatorii economici”, potrivit ACUE.
Potrivit sursei citate, experiența anului 2024 a demonstrat impactul negativ al acestei abordări pentru implementarea plafonării, care a blocat procesul de decontare și a afectat întregul sector de furnizare a energiei. Ori un cadru legislativ care împiedică funcționarea normală a unui sector economic nu poate fi considerat funcțional. Iar în această situație, problema nu este la operatorii economici, ci la reglementările impuse de autorități. ”Noua decizie nu face decât să perpetueze problema, în loc să o soluționeze eficient”, punctează ACUE.
În opinia ACUE, un exemplu concret este modificarea prevederilor privind plata sumelor datorate furnizorilor. Prin înlocuirea sintagmei ‘în limita fondurilor disponibile’ cu o formulare ambiguă – ”data de la care Ministerul Finanțelor transferă fondurile” sunt introduse condiționări asupra cărora furnizorii nu au niciun control. În contextul în care alocarea bugetară este insuficientă, această mențiune denotă mai degrabă o preocupare pentru protejarea funcționarilor publici decât un sprijin real pentru sectorul energetic.
”Dacă legea impune plafonarea prețului, atunci statul are obligația corelativă de a asigura compensarea furnizorilor. Dacă statul creează o obligație legală pentru sectorul privat, trebuie să o finanțeze integral, fără a depinde de disponibilitatea fondurilor în orice moment sau de data la care Ministerul Finanțelor face plățile către un ordonator principal de credite”, relevă sursa citată.
În același timp, menținerea unor prevederi care generează pierderi financiare pentru furnizori și care contravin legislației naționale și europene este inacceptabilă și necesită o revizuire urgentă.