De ce o companie romaneasca de interes strategic, cum este Hidroelectrica, merita a fi cotata la Bursa? Societatea Nationala Nuclearelectrica ofera modelul de urmat
In urma cu cateva zile, profesorul universitar Mircea Cosea, presedinte al Consiliului de Supraveghere de la Transelectrica, sugera ca privatizarea Hidroelectrica, mai bine zis cotarea la Bursa a companiei ar fi o greseala. „Probabil acest guvern are niste obiective, pentru ca nu se stie cat mai traieste, fiind foarte fragil. Acum se vede exact ce se doreste. Se doreste intrarea pe usa din dos a capitalului strain in elementele vitale ale economiei romanesti. Dupa asta va urma gazul, dupa asta va urma sarea si asa mai departe, daca se merge pe linia asta”, spunea profesorul Mircea Cosea.
Nu au fost prea multe reactii dupa aceste declaratii dar este cat se poate de evident ca o anumita mentalitate legata de dictonul “sa nu ne vindem tara” se manifesta din ce in ce mai pregnant.
Ieri, noul ministru al Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, spunea ca ca nu va fi adoptată nicio ordonanta sau vreun proiect de lege “pentru deblocarea investitiilor din Marea Neagră” inainte de a exista un consens politic pe această tema. Din nou, la baza acestor afirmatii sta dictonul amintit mai sus. In completarea acestor temeri se cuvine sa mai amintim ca tot ieri a aparut stirea conform careia Fondul Proprietatea vrea dividende in valoare de peste un milliard de lei de la companiile la care este actionar minoritar. In paranteza fie spus statul, ca actionar majoritar vrea 90% din valoarea dividendelor. Cine pune in pericol dezvoltarea acestor companii?
Am facut aceasta introducere succinta in conditiile in care companiile din energie cotate la bursa, la care statul roman este actionar majoritar, isi prezinta rezultatele la noua luni. Am vrea sa vedem ce alta companie de stat, necotata la bursa are asemenea raportari. Cum ar fi fost ca Elcen, Radet, CE Oltenia sau companiile din domeniul transporturilor sa fi fost cotate la bursa si obligate sa asigure transparenta totala? Cum ar fi ca instrumentele de finantare pe care piata de capital le ofera sa fie accesate si de companiile romanesti?
Nu are rost sa intram acum in amanunte, dar venim cu un exemplu de companie cu rol strategic in sistemul energetic national, cotata la bursa, dar la care statul este actionar majoritar. Este vorba despre Nuclearelectrica, prin comparatie cam la fel de strategica precum Hidroelectrica. Comparatia este, desigur, putin fortata. Spicuim in randurile ce urmeaza doar cateva elemente din raportul SN Nuclearelectrica inaintat Bursei de Valori, pentru a intelege ce inseamna transparenta si de ce ar fi interesati investitorii sa caute sa cumpere titlurile acestei companii. Asta in conditiile in care Nuclearelectrica nu exclude ca investitia intr-un nou reactor nuclear la Cernavoda sa poata fi facuta chiar de catre ea.
Cat priveste profitul pe care Nuclearelectrica l-a inregistrat in acest an, la fel ca Hidroelectrica, pe fondul OUG 114, care obliga cele doua companii sa vanda mare parte din productie la prêt reglementat, acesta este un alt subiect. Asupra caruia vom reveni. Nu in ultimul rand merita sa amintim ca SN Nuclearelectrica, sau mai bine zis actiunile acestei companii, au avut o evolutie de invidiat la Bursa de Valori din Bucuresti. Spicumi din raportul companiei:
In perioada de 9 luni incheiata la 30 septembrie 2019, SNN a obtinut un profit net de 415.946 mii lei in crestere cu 29,6% fata de perioada similara a anului trecut. Rezultatul din exploatare (EBIT) a inregistrat o crestere de 36,3%, iar EBITDA o crestere de 17,3% fata de aceeasi perioada a anului anterior, in principal ca urmare a cresterii veniturilor din exploatare cu 15%, influentate de cresterea cu 16,6% a veniturilor din vanzarea energiei electrice.
Profitul operational (EBITDA) a crescut cu 17,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent, in principal ca urmare a cresterii veniturilor din exploatare cu 15%, influentate de cresterea cu 16,6% a veniturilor din vanzarea energiei electrice.
Veniturile din exploatare au crescut cu 15%, determinate de cresterea cu 17% a pretului mediu ponderat al energiei electrice vanduta in 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 fata de pretul mediu ponderat din aceeasi perioada a anului 2018, in conditiile vanzarii unei cantitati totale de energie electrica in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 similare cu cantitatea totala vanduta in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2018 (scadere cu doar 1%).
Fata de aceeasi perioada a anului anterior, cantitatea de energie electrica vanduta pe piata concurentiala a contractelor bilaterale a scazut cu 2%, beneficiind de o crestere a pretului mediu de vanzare pe aceasta piata cu 16% (pret fara Tg), in timp ce cantitatea de energie electrica vanduta pe piata spot (PZU) a scazut cu 33%, in conditiile inregistrarii unui pret mediu de vanzare pe aceasta piata mai mare cu 32% (pret fara Tg).
De asemenea, in perioada de 9 luni incheiata la 30 septembrie 2019, Societatea a vandut aproximativ 7,4% din energie pe piata reglementata (Societatea nu a vandut energie pe piata reglementata in perioada de 9 luni incheiate la 30 septembrie 2018), la pret reglementat. Pentru anul 2019, pentru respectarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 114/28.12.2018, ANRE a emis Decizia nr. 326/2019, prin care stabileste o cantitate de energie electrica de vandut de catre SNN pe contracte reglementate de 1.377 GWh (din care 558,54 GWh pentru perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019), urmand ca pentru anii urmatori obligatiile de vanzare pe baza de contracte reglementate atribuite SNN sa se stabileasca la un nivel maxim de 65% din cantitatea de energie electrica livrata. De asemenea, ANRE a stabilit prin respectiva decizie pretul reglementat care trebuie practicat in 2019, respectiv 188,33 RON/MWh, valoare neta de tariful pentru serviciul de transport al energie electrice achitat catre Transelectrica S.A. pentru introducerea energiei electrice in reteaua de transport a energiei electrice.
Pe piata reglementata, in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019, cantitatile de energie vandute in baza contractelor incheiate pe piata reglementata au fost conforme cu Decizia ANRE nr. 326/25.02.2019. ANRE a stabilit pentru SNN un pret reglementat de 188,33 lei/MWh (fara Tg).
Cantitatile de energie electrica vandute pe piata concurentiala a contractelor bilaterale au reprezentat in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 o cota procentuala de 80,8% din volumul total al energiei electrice vandute. Pretul mediu de vanzare pe contractele bilaterale in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 a fost de 230,14 lei/MWh (cu Tg inclus), inregistrand o crestere de 16,1% fata de pretul mediu inregistrat in aceeasi perioada a anului 2018, de 198,28 lei/MWh (cu Tg inclus); in conditiile in care valorile tarifului de transport de introducere a energiei electrice in retea Tg au fost urmatoarele: 1,05 lei/MWh pentru perioada 1 iulie 2017 – 30 iunie 2018 conform Ordin ANRE nr.48/22.06.2017 si 1,18 lei/MWh pentru perioada 1 iulie 2018 – 30 septembrie 2019 conform Ordin ANRE nr.108/20.06.2018.
Pe piata spot (PZU), in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 s-a vandut o cantitate de energie electrica reprezentand 11,8% din volumul total de vanzari, fata de o cota procentuala de 17,4% inregistrata in aceeasi perioada a anului 2018. Pretul mediu de vanzare a energiei pe piata spot (PZU) realizat de SNN in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 a fost de 228,62 lei/MWh (cu Tg inclus), fata de 173,97 lei/MWh (cu Tg inclus) inregistrat in aceeasi perioada a anului 2018.
Diferenta dintre energia electrica vanduta de Societate si energia electrica produsa si livrata de CNE Cernavoda (301 mii MWh) este reprezentata de energia electrica achizitionata pentru acoperirea integrala a obligatiilor contractuale, cantitate de energie electrica care a fost achizitionata in proportie de 52% de pe piata spot, 36% de pe Pietele Centralizate, iar restul de pe PE.
Veniturile realizate pe piata de energie electrica aferente livrarilor de energie electrica din perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 sunt de 1.775.339.942 lei (din care 148.897 lei reprezinta venituri redistribuite rezultate din echilibrarea sistemului, in baza aplicarii Ordinului ANRE nr.76/2017 si Ordinului ANRE nr.31/2018), mai mari cu 0,76% fata de veniturile bugetate pentru perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 si respectiv mai mari cu 16,5% fata de realizarile din aceeasi perioada a anului anterior.
Conform strategiei de vanzari, au fost incheiate in perioada august 2018 – aprilie 2019 un numar de 9 contracte de cumparare pe Pietele Centralizate, pentru o putere constanta de 145 MW, cu livrare in luna mai 2019, la un pret mediu de 210,93 lei/MWh ce au acoperit partial obligatiile de vanzare asumate prin contracte, al caror pret mediu ponderat in luna mai 2019 a fost de 216,03 lei/MWh.
Pretul mediu ponderat de vanzare, pentru cantitatile de energie electrica vandute (fara piata reglementata si PE), rezultat in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019, este de 229,95 lei/MWh (inclusiv Tg). Spre comparatie, pretul mediu ponderat al tuturor tranzactiilor incheiate pe pietele in care SNN a activat in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019 (PCCB – LE, PCCB – NC, PCSU si PZU), calculat in baza valorilor publicate de OPCOM in rapoartele de piata lunare, este de 240,29 lei/MWh. In aceeasi perioada a anului 2018, pretul mediu ponderat de vanzare, pentru cantitatile de energie vandute (fara PE), a fost de 194,07 lei/MWh (inclusiv Tg).
M-as bucura ca informatiile dvs sa mai fie in vigoare si dupa cel putin 10 ani.Din pacate nu cred ca aveti multi ani in sistemul energetic, ca sa nu mai vorbim de productie.Intradevar bursa aduce avantaje acolo unde a fost un rezultat normal al dezvoltarii economice si a luat fiinta dupa sute de ani de experiente.Din pacate la noi a fost un fenomen fortat in general si in special in energie.Nu eram pregatiti pentru asa ceva ,viitorul urmand sa confirme sau sa infirme cele afirmate de mine.M-as bucura sa nu am dreptate.In tarile puternic dezvoltate, statul poate intervenii atunci cand bursa si piata (ma refer la energie) aduc consecinte negative asupra sigurantei in functionare si nu corespund politicilor aprobate de guvernele respective.La noi din pacate statul are din ce in ce mai putine parghii de a intervenii atunci cand trebuie si cred ca nu e bine.In energie la fel ca si in invatamant,daca primordial sunt banii si profiturile financiare ale anumitor sectoare,rezultatele se vor vedea dupa cca 20 de ani.Este foarte adevarat ceea ce spuneti despre SNN, numai ca in toata tara cogenerarea/termoficarea este in insolventa/faliment, capacitatile de productie a energiei electrice sunt pe terminate si asta nu pentru ca nu sunt listate la bursa, ci pentru ca a trebuit sa existe productie separata nuclear, hidro, carbune, hidrocarburi, distributiile au fost privatizate fara productie, mai avem o parte din rezervele de gaze, gr.nr 3 de la SNN niciodata nu va fi finantat prin surse proprii si astea sunt numai cateva din exemple care cred eu ar trebui sa dea gandit.
Scuze, o completare.Sectorul nuclear din Franta nu a fost realizat ca urmare a listarii la bursa si este unul din cele mai puternice din lume.A fost realizat din sursele finaanciare puse la dispozitie de guvernul francez, incepand cu anul 1960, in baza contractului de finantare incheiat cu firma EDF.Guvernele care au inteles ce inseamna un sistem energetic puternic si functionand in siguranta, au probleme minore acum.Nu este cazul nostru.