De ce sunt tinute la secret contractele de export/import energie electrica, cand Legea energiei prevede transparentizarea lor?
Pentru prima data in ultimele trei saptamani, productia de energie electrica in Romania a scazut sub nivelul de 9.000 de MW la un consum care pe doua intervale de varf a depsit putin nivelul de 8.000 de MW. Au fost si doua scurte perioade in care s-a importat energie electrica, dar pe majoritatea intervalelor orale ne-am situat in pozitia de exportatori, la valori insa mult mai mici decat in zilele precedente. Cat priveste pretul inregistrat in piata pentru ziua urmatoare, acesta s-a mentinut la cote ridicate, devenind din ce in ce mai evident ca speculatorii au dictat aceasta piata de la venirea frigului incoace. In numarul nostru de maine vom realiza o analiza pe evolutia pretului pe bursa de energie electrica, incercand sa aflam daca intr-adevar speculatorii au dus la aceasta crestere nemaintalnita, sau ecuatia cerere-consum.
Pana atunci insa sa ne intoarcem putin la exportul si importul de energie electrica din luna ianuarie, care, in linii mari ramane o necunoscuta pentru foarte multi dintre noi. Inclusiv institutii ale statului, ca sa nu mai vorbim despre Ministerul Energiei, nu stiu cum si cine a exportat energie electrica din Romania in perioade de maxim consum intern, ce fel de energie a fost exportata si mai ales la ce pret. Cu exceptia relatiei de export pe Ungaria, care este cunoscuta in primul rand datorita mecanismului de cuplare a pietelor (Romania-Ungaria-Cehia-Slovacia), celelalte destinatii (Bulgaria si Serbia pe export, Ucraina pe import) sunt intr-o ceata totala. Or, atentie, daca ne raportam la cantitatile contractate pe bursa OPCOM prin contractele la termen, daca ne uitam la ce s-a tranzactionat pe piata pentru ziua urmatoare si pe piata de echilibrare, precum si la productia din luna ianuarie ajungem la concluzia ca la export au plecat peste doi TW energie electrica, o cantitate extrem de ridicata intr-o perioada in care sistemul energetic prezenta cote ridicate de risc in functionare. Amintim ca pe bursa OPCOM s-au tranzactionat in jur de 10 TW h, la un consum de circa 5,6 TWh, pentru luna ianuarie. O sa revenim la aceste aspecte. Unde-i diferenta de aproape 4 TWh?
Sa fie si pe acest segment vorba de speculatori? Tot ce se poate, numai ca anumite institutii (ANRE, Dispecerul Energetic national si compania Transelectrica) stiu despre ce este vorba si, eventual, cine sunt asa zisii speculanti, sau noii baieti destepti. Mai trebuie mentionat ca in toata aceasta perioada (luna ianuarie), din Romania a plecat energie foarte ieftina si s-a importat energie scumpa. Pretul energiei a crescut vertiginos pe toate pietele din Europa, timp in care pe bursa romaneasca maximul atins (pentru doua intervale de timp foarte scurte) a fost de 141 euro/MWh, mult sub alte piete din Vest.
Problema este ca intre fluxurile reale de energie si cele comerciale exista o diferenta enorma, sau, mai bine zis, o necunoscuta pentru majoritatea actorilor din piata. Si totusi, cineva poate explica de ce nu exista o corelatie intre fluxurile reale si cele comerciale. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) stie care sunt toate contractele de export-import, caci ele sunt raportate aici. De asemenea, prin alocarile de capacitate sin Transelectrica are aceste informatii. De ce nu sunt ele facute publice. De pilda, daca pe Ungaria (in mecanismul de interconexiune) s-au exportat cantitati nesemnificative de energie, in schimb pe relatia Bulgaria si Serbia fluxurile de export au fost masive, asa cum in anumite zile importurile din Ucraine au fost foarte mari. Cine, ce si cum au facut aceste tranzactii? Cum este posibil ca pe Bulgaria alocarea de capacitate pentru ianuarie sa fie la 150 de MW, iar exportul sa fie, in anumite intervale, de peste 1000 de MW?
Paradoxal, Legea energiei electrice obliga autoritatile sa faca publice aceste schimburi de energie, astfel incat sa nu apara nici un dubiu. In ciuda a ceea ce prevede legea, nimeni nu se grabeste sa o respecte. Am aflat in premiera ca operatorul pietei de energie electrica (OPCOM) a pregatit un proiect de transparentizare a tranzactiilor cu energie pe relatia export-import, proiect ce a fost inaintat catre ANRE, care urma sa emita apoi un Ordin in acest sens. ANRE nu face insa nimic. Oare de ce? De asemenea, inclusiv Ministerul Energiei cunoaste prevederile legii, dar nici de acolo nu apare vreun semn ca s-ar vrea transparentizarea schimburilor transfrontaliere de energie electrica. Prezentam mai jos proiectul de Ordin propus de operatorul pietei de energie si primit de catre ANRE.
“Avand in vedere prevederile art.43 alin. (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare…
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei emite urmatorul Ordin:
Art. 1- De la data in vigoare a prezentului Ordin, participantii la piata de energie electrica transmit operatorului pietei de energie electrica declaratiile privind informatiile aferente contractelor/actelor aditionale la contractele de vanzare-cumparare de energie electrica pe piata reglementata de energie electrica, negociate direct si/sau de import/ export .
- in termen de 10 zile lucratoare pentru contractele in derulare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin ,
- in termen de 1 zi lucratoare pentru contractele incheiate ulterior intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Declaratiile privind informatiile prevazute la alin. (1) se transmit distinct pentru fiecare piata in formatul prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 Operatorul pietei de energie electrica publica pe site-ul propriu declaratiile privind informatiile primite de la participantii la piata…
Art. 3 Operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Simplu si la obiect. Prin publicarea pe OPCOM a tranzactiilor transfrontaliere am sti si noi cine cumpara si vinde energie electrica, in ce cantitati, la ce pret etc. Asa cum se intampla pe relatia cu Ungaria. De ce secretizam aceste contracte? Cine are de castigat din asta? De ce legea nu este respectata? Cam multe intrebari, nu-i asa?
Legea in 8.11.2016 impunea ” 43.(3) Preţurile şi cantităţile stabilite în urma tranzacţiilor efectuate pe toate pieţele centralizate de energie electrică, inclusiv contractele de pe piaţa reglementată sau de export, se fac publice conform reglementărilor ANRE.”
OPCOM propune însă ” participantii la piata de energie electrica transmit operatorului pietei de energie electrica declaratiile privind informatiile aferente contractelor/actelor aditionale la contractele….” lucru care excede legii. Simplu si la obiect.. este ilegal ce susțineți.
Pe de altă parte aflați că ANRE a pus în discuție publică un ordin pe acestă temă și legea impune un termen de 30 zile pentru consultare publică.
Pare că jucați la comandă