Dezechilibrele din piata de echilibrare starnesc polemici: Transelectrica tace
In urma articolului nostru ” De ce incearca ANRE sa umfle conturile Transelectrica prin intermediul pietei de echilibrare si al eliminarii PRE-urilor independente?“, prin care am incercat sa dejucam intentia ANRE de a intra cu anumite reglementari privind activitatile interne din piata de echilibrare (PR), am avut o serie de reactii care ne confirma faptul ca subiectul cu pricina este intr-adevar de mare actualitate. Sigur, consideratiile noastre reprezinta un punct de vedere sustinut de informatiile pe care le avem si recunoastem ca putem gresi pe alocuri, dat fiind faptul ca aceasta piata este una foarte specializata si destul de discreta. Nu avem inca un punct de vedere oficial din partea ANRE, cu toate ca ni s-a promis acest lucru, in schimb avem un comentariu din partea unui reprezentant al ANRE foarte familiarizat cu piata de energie si, recunoastem, foarte bine pregatit. In baza principiului nostru conform caruia “credem in dezbaterea de idei” si mai mult chiar incurajam un dialog cu cititorii nostri, vom prezenta in randurile de mai jos punctul de vedere al domnului George Sbarnea (nu implica ANRE) si considerentele noastre vizavi de aceasta opinie. Facem precizarea ca subiectul ramane deschis.
“Pentru respect fata de omul de pe zebra, cel ce-si plateste “curentul” specific:
1. Transelectrica prin reglementarile ANRE nu castiga nici un leu din activitatea de operare a pietei de echilibrare.(asta vizeza postarea ” felie extrem de banoasa”)
2. Toate PREurile sunt independente.
3. PRE Transelectrica nu se poate nici mari, nici micsora, este limitat la consumul propriu tehnologic al retelei de transport care este aproximativ 3% din piata. PRE Transelectrica plateste in PE, niciodata nu incaseaza in aceasta calitate.
4. Nu exista piata de echilibrare pe platforma OPCOM.
5. Piata de echilibrare este obligatorie dar nu impune plati daca titularul de licenta si-a realizat echilibrul intre vanzari si cumparari.
6. Nu exista “invitati”, iar cei care ofera energie de echilibrare la pretul cel mai bun sunt obligati de catre Dispecerul Energetic National, care respecta reglementari clare si publice, sa o livreze.
7. ANRE nu emite licenta de PRE.
8. Transelectrica nu este seful tuturor sefilor din piata de echilibrare ci operatorul pietei de echilibrare care trebuie sa respecte reguli publice deosebit de clare.
9. Niciodata nu s-a urmarit “eliminarea PRE-urilor mici din piata de echilibrare”.
10. Nu exista reglementare care sa precizeze “ca in interiorul PRE nu sunt tranzactii cu energie, ci soldari financiare”. Nici nu este necesar sa existe deoarece in interiorul unui PRE sunt contracte cu energie sau plati de dezechilibre de energie electrica. Conform legii energiei titularii de licenta au responsabilitatea dezechilibrelor si, pe acest aspect, afirmatia din acest articol contrazice informarea ce ati primit-o de la ANRE si ati publicat- in 10 aprile 2017.
Nu este in interesul publicului ca sa continuati asa zisa dezbatere cu presupuse puncte de vedere din ANRE cand aveti un punct de vedere oficial al ANRE proaspat si clar.
11. Natura platii dezechilibrelor, ce este o tranzactie cu energie electrica si conform ultimului cod al retelei pentru piata de echilibrare (ENTSO-E Network Code on Electricity Balancing) nu poate fi schimbata daca titularul de licenta activeaza in piata intr-un PRE singur sau cu mai multi membrii. Este ilar sa sustineti ca sunt doar soldari financiare.
12. Alta afirmatie eronata este ca ANRE “nu poate cobori la nivelul fiecarui titular de licenta daca acesta si–a transferat responsabilitatea”. Recititi art.1.1 din legea 160/2012 care defineste obligatiile ANRE si astfel veti constata ca este prima sa obligatie…” aprobarea si monitorizarea aplicarii ansamblului de reglementari obligatorii la nivel naţional necesar funcţionarii sectorului si pietei energiei electrice” . Evident ca PRE-urile nu sunt definite intr-o piata financiara ci in legea energiei elctrice, in piata de echilibrare.
13. Cu cat un PRE este mai mare, neplata acestuia este o perturbatie mai mare la nivelul pietei de echilibrare si al operatorului acesteia Transelectrica.
14. Operatorii de retea au monopolul natural iar costurile lor trebuie controlate mult mai clar, lucru impiedicat in mare parte daca nu sunt PRE-uri independente.
15. Piata in discutie, cea de echilibrarea, a fost totdeauna liberalizata. Confundati repetat piata cu amanuntul cu cea de echilibrare. Asupra unor PRE-uri de tip operator de retea, deci consumatoare, Transelectrica nu are nici o modalitate de interventie. 16. Ordinul 97/2013 nu are nici un aport in decontarea din piata de echilibrare.”
Trebuie sa recunoastem, in modestia noastra, ca exista amanunte care ne-au scapat in analiza despre care facem vorbire si tocmai de aceea suntem deschisi “invatarii”. Pana sa pricepem mai multe lucruri din acest comentariu foarte exacte, incercam totusi si un raspuns. Iata punctul nostru de vedere:
1.Transelectrica este platita separat pentru echilibrarea sistsmului.
2. Toate PRE-urile sunt independente, cu exceptia celor care si-au transferat responsabilitatea echilibrarii. De fapt nu sunt independente sunt contururi virtuale ce fac parte din sistem. 3. Transelectrica incaseaza facturile de dezechilibru- deficit ale PRE-urilor. Transelectrica obliga PRE la depunerea GB pentru garantarea platilor. 4. OPCOM este Operatorul de decontare in PE. 5. Nu exista situatie de echilibru decat poate intamplator. Prin definitie dezechilibrul este diferenta intre o estimare si o valoare real masurata. Egalitatea valorica este intamlpatoare. 6. Asa ar trebui sa fie. Ordinele dispecer nu au fost si nu sunt publice sau transparente. Transelectrica refuza sa le prezinte . 7. Corect 8. Transelectrica trebuie sa respecte reguli publice clare. Problema e ca nu o face si am dovedit in trecutul apropiat acest lucru. 9. Corect . S-a urmarit eliminarea PRE-urilor mari, nu mici. Este greseala noastra. 10. Corect . Nu exista reglementare a modului de decontare interna a dezechilibrelor in interiorul PRE. Nici nu poate exista. Nu sunt tranzactii cu energie. Sunt soldatri financiare post factum. Nu contrazicem informatia primita de la ANRE, spunem doar ca ea nu e corecta. 11. Surprinzator, noul Cod Electricity Balancing este doar un draft sub forma Ghid si nu prevede ce sustineti dumneavoastra. 12. Corect . ANRE supravegheaza aplicare reglementarilor pentru buna functionare a pietei. Aici nu are ce supraveghea pentru ca nu exista si nu poate fi reglementare. 13. Corect. La prima perturbare din ianuarie -februarie 2017, marile PRE-uri si-au achitat obligatiile . Unele mai mici au avut probleme. 14. Operatorii de retea pot sa-si reduca costurile cu echilibrarea in conditiile reglementarilor facand parte din PRE-uri cu factor de compensare mai bun. E firesc sa-si gestioneze costurile. Pot fi cu usurinta verificati daca sunt independenti sau fac parte dintr-un PRE performant. ANRE are dreptul sa ceara si sa primeasca valorile echilibrate sau costurile finale. 16. Ordinul 97/2013 vorbeste tocmai de intentia ANRE de a “aviza” metoda de decontarea din interiorul PRE. ANRE nu are instrumentele de analiza si avizare , nu are temei legal de a face acest lucru , nu are nici un sens sa obligi, or sa aiba costuri mari cu echilibrarea cand si le pot gestiona. In aceste conditii va asiguram ca discutia ramane deschisa. Asteptam in continuare opinii. |
Apreciez răspunsul dumneavoastră cu atât mai mult cu cât nu am alocat atenție formei mesajului meu. Merită deci să trecem la treabă:
1. Plata pentru coordonarea operativă in echilibrarea sistemlui nu depinde de dezechilibrele existente în piață ci de costurile recunoscute pentru această activitate. Asociat ați incercat compararea nepotrivită a valorilor mari circulate in PE cu totalul activității transelectrica.
2. PRE = parte responsabilă cu echilibrarea odată ce-și transferă această responsabilitate .. care va să zică nu o mai are?. Libertatea nu este iresponsabilitate. Dacă tot ”ne batem în jurnale” ca în Conu Iancu, ” contururile virtuale” or fi dependente?
3. Transelectrica incaseaza facturile de dezechilibru- deficit ale PRE-urilor și aceiași valoare o plătește participanților la piață care compensează deficitul. Dacă considerați GB impuse in mod neargumentat este cazul să vă adresați argumentele la ANRE.
4. Operatorul de decontare in Piața de Echilibrare este diferit de operatorul Pieței de Echilibrare.
5. De cele mai multe ori există dezechilibre mici pentru Furnizori. Problema de fond insă este al unor dezechilibre și plăți foarte mari. În cazul traderilor, atât la vănzare cât și la cumpărare cantitatea e determinată in contracte și raraeori acestea nu sunt echilibrate.
6. În situația în care participanții la piață ar fi solicitat argumentat ca Ordinele dispecer să fie publice sau transparente, ANRE impunea regula aceasta.
7. ok
8. Dacă Transelectrica nu respectă regulile există mai multe căi de atac inclusiv o prezentare clară prin presă.
9. Ok
10. A contrazice sau a afirma că afirmația celuilat nu e corectă obligă în a aduce argumente. Ale redacției lipsesc pentru acest aspect. Simpla repetare a părerii nu e un argument ci doar un mod impropriu de dezbatere. Eu v-am indicat argumente din legea energiei și răspunsul ANRE comentat in 10 aprilie ” In randurile ce urmeaza redam raspunsul oficial al ANRE”. Cum de acum apreciați ” Nu avem inca un punct de vedere oficial din partea ANRE”?
11. Citiți ”COMMISSION REGULATION (EU)” din 3mai/2017…”establishing a guideline on electricity balancing” art. 56.6 sau ENTSO-E cod pentru energie electrică de echilibrare Versiunea 3.0 din 06 August 2014 art.61.6
12. Oriunde este o piață se impune și o minimă reglementare ca acea piață să fie benefică social. Schimburile reale de energie electrică din cadul PRE sunt deja sub incidența unor legi, reglementări si al licenței care impune un bilanț inchis clar ar tuturor evidențelor de bunuri și valori. Deja ANRE a controlat PREuri și a emis sancțiuni.
13. Micile cutremure intăresc, marile cutremure distrug.
14. Logica aceasta simplă a interesului îngust a satifăcut pe mulți. Analiza insă mai detaliată cât și cea a rezultatelor ce depășesc piața de echilibrare, duce la surprize. Privind verificarea, vă contrazicei cu ce susțineți la pct.12.
15. Odată ce ANRE a solicitat încă din 2013 procedurile la avizat este de înțeles că are instrumentele de analiza si avizare.
Cu speranța că am contribuit la clarificarea subiectului.