Din lac in put: modificarile aduse OG 114 pot provoca tot atata rau pe cat a provocat aparitia actului legislativ la sfarsitul anului trecut
Ne jucam cu focul tocmai in momentul in care acesta arde cel mai intens. Intr-un avant revolutionar si fara nici o argumentare fundamentata deputatii din Comisia de Industrii a Camerei au decis ieri sa corecteze cele mai controversate prevederi ale celebrei ordonante asa zisa a lacomiei: eliminarea impozitului de 2% pe cifra de afaceri a companiilor active in piata de energie, respectiv renuntarea la pretul plafonat la energie electrica si gaze naturale. Suna bine in aparenta, numai ca, din pacate, deputatii din Comisia condusa de Iulian Iancu nu au avut absolut nicio intelegere asupra efectelor deciziilor lor. Asa s-a intamplat de altfel si atunci cand a fost adoptata Ordonanta 114, respectiv surata ei, Ordonanta 19/2019.
Un rau nu se repara niciodata cu un alt rau. Efectele OG 114/2018 au fost cat se poate de nefaste asupra sectorului energetic romanesc si in doar cateva luni au generat o debusolada aproape totala in randul companiilor din piata. O modificare a OG 114, luata pe picior si doar in virtutea unor excese de natura populista, poate produce efecte si mai catastrofale. Nu credem ca exista in momentul de fata o companie energetica care sa-si fi facut un bilant asupra efectelor OG 114. Exista doar previziuni. In aceste conditii cum poti sa vii sa intorci totul pe dos fara sa anticipezi efectele. In mod normal singura solutie viabila era eliminarea totala din legislatie a OG 114, incepand cu 1 ianuarie 2020. Poate asa fiecare companie si-ar putea face evaluari si ulterior o noua strategie de afaceri pentru anii care vin.
Din pacate heirupismul decidentilor romani este la cote maxime. Nu mai departe, presedintele AFEER, Ion Lungu, declara ieri pentru Agerpres exact ceea ce am subliniat si noi in rnadurile de mai sus:
Abrogarea in Comisia de industrii din Camera Deputatilor a unor articole din OUG 114, care reintroduceau preturile reglementate pe piata de energie electrica si gaze naturale, aduce din nou haos si incertitudine in sector, intr-o perioada in care preturile sunt oricum in crestere”, a declarat Ion Lungu.
“Este foarte bine ca se revine la o situatie de normalitate si ne bucura faptul ca se doreste renuntarea la acele articole care reintroduc in piata preturile reglementate. Insa este foarte deranjanta pentru participantii la piata aceasta alba-neagra cu deciziile. Acest lucru duce la incertitudini in piata, la haos, la distorsiuni”, a spus Lungu.
El a aratat ca nicaieri in Uniunea Europeana nu a existat o situatie in care sa se revina la preturi reglementate atât de brusc si fara o consultare cu specialistii, cum s-a intâmplat când a fost aprobata OUG 114 in decembrie 2018.
“Indiferent de ce decizie se ia, este nevoie sa se lase o perioada pentru ca lumea sa se pregateasca. Nu-mi dau seama cum se va face aceasta revenire. Sa asteptam votul final, pentru ca zarurile nu au fost aruncate inca”, a continuat Lungu.
Interesant ca pe fondul atingerii unor preturi record la energie si gaze, mult mai mari decat in alte piete europene, tot mai multi “prezicatori” arunca aceste evolutii in carca efectelor OG 114. Fara discutii ca exista anumite legaturi, dar, in realitate preturile mari vin din cu totul si cu totul o alta directive. O sa incercam sa explicam in analizele noastre urmatoare, dar, pana atunci, un lucru este cert: Romania nu sties a gestioneze resursele energetice pe care le are, lucru de care profita companiile intrate in piata pentru a face comert efectiv.
Este socant sa vezi ca pe bursa de energie OPCOM, pretul spot pentru ziua de astazi are o medie de 459 de lei pe MWh, fata de 307 lei luni si 405 lei marti. Pretul maxim ajunge la 580 de lei pe MWh in orele de vârf, foarte aproape de maximul istoric din iarna 2017, cand s-a creat o adevarata panica in piata. Este doar inceputul pentru ca seceta nu face ravagii cum facea anii trecuti la inceputul verii, ci se muta mai inspre toamna. Si de la toamna la iarna nu mai este decat un pas.
Revenind la discutiile de ieri din Comisia pentru Industrii, privind modificarile aduse OG 114, se impune sa mai precizam ca alte comisii parlamentare urmeaza sa analizeze modificarile propuse ceea ce inseamna ca mai avem de asteptat pana la o concluzie finala. Dramatic este ca niciunul dintre parlamentarii implicat in dezbateri nu cunoaste domeniul energetic. In schimb il legifereaza.
“Avem trei comisii de raport – Comisia de buget-finante, Comisia pentru munca si cea de IT. Comisia de IT a dat raport de respingere, Comisia de munca nu s-a intrunit. Deci fara Comisia de munca oricum nu poate intra in plen mâine. Având in vedere faptul ca nici comisiile avizatoare – avem punctele de vedere doar de la sapte comisii, nu de la toate cele 11, va propun sa amânam raportul pentru sesiunea ordinara, pentru ca nu vreau sa facem nimic pe picior, chiar nu vad de ce ar trebui sa facem un raport astazi, atât timp cât Comisia de munca nu si-a dat nicio parere despre raport. Va cer o pasuire si o amânare a acestui raport, pentru ca vreau sa facem lucrurile asa cum trebuie”, a precizat Sorin Lazar, presedintele uneia dintre multele comisii inutile din Parlamentul Romaniei.
.