Dumitru Chisalita, AEI: Exista riscul ca majoritatea furnizorilor de gaze sa dispara si odata cu acestia va disparea si speranta unui pret corect la gaze
Modul in care a fost conceputa Legea plafonarii pretului la gaze, va aduce o concetrare a pietii in mâna unui numar extrem de mic de furnizori eliminând speranta a unor Preturi Corecte la Gaze in anii urmatori.
România are in momentul de fata cca. 50 de furnizori licentiati activi:
– cca.10 sunt furnizori conjuncturali – producatori de gaze naturales au consumatori mari de gaze naturale care pentru considerente de echilibrare a consumului au devenit si furnizori – care nu oferteaza gaze pe piata consumatorilor casnici;
– cca.30 sunt furnizori mici de gaze integral cu capital romanesc, care in general sunt si distribuitori de gaze in anumite zone restrânse din România si cu capital operational functional dimensionat pentru un rulaj de cash-flow de 3 luni;
– cca.10 furnizori de gaze, aproape exclusiv firme multinationale, fara probleme reale de rulaj.
Furnizorii de pe piata de gaze din România achizitioneaza gaze naturale, pentru a-si asigura cu gaze portofoliul de clienti de pe piata in mod traditional in lunile aprilie si octombrie. Astfel, in luna aprilie 2021 s-au achizitionat gaze la un pret mediu ponderat de 73,61 lei/MWh (conform site ANRE). Furnizorii au achizitionat gaze dupa luna octombrie 2021, la preturi de pâna la 500 lei/MWh (conform site BRM). Conform Legii Plafonarii, furnizorii indiferente de pretul gazelor achizitionate trebuie sa vânda gazele populatiei la maxim 250 lei/MWh (pret gaze marfa), urmând ca diferenta fata de pretul de achizitie sa fie acoperit de stat. Aceasta se prezinta publicului. In fapt legea plafonarii stabileste ca furnizorul primeste doar diferenta intre pretul mediu al gazelor achizitionate in perioada aprilie 2021 – martie 2022, respectiv pentru luna decembrie 2021 este media martie 2021 – noiembrie 2021, pentru luna ianuarie 2022 – media martie 2021 – decembrie 2021 etc. Astfel, analizând situatia preturilor gazelor achizitionate / vândute de furnizori in piata, nici un furnizor nu va primi in anul 2021 bani de la stat pentru diferenta intre pretul gazelor achizitionate si cel al gazelor vândute la pret plafonat.
Aceasta situatie va face cel mai probabil, ca furnizorii mici sa nu mai aiba in luna ianuarie 2022 cash-ul necesar pentru a putea plati gazele care urmeaza sa le fie livrate sau sa depuna garantiile pentru contractele de echilibrare etc. si apreciem ca luna ianuarie 2022 multi dintre furnizori vor ramâne fara licenta de furnizare gaze. Piata de gaze risca sa se restrâga la cca. 10 furnizori de gaze activi importanti (exceptându-i pe cei conjuncturali), respectiv vom asista la o concretrare puternica a pietei de gaze in care vor fi prezente aproape exclusiv firme multinationale sau cu capital extern.
15 ani de crestere a pietei de gaze vor fi sterse cu buretele unei legi de plafonare a pretului prost facute sau poate intentionat facute pentru un anumit scop: eliminarea unor furnizori si imbogatirea altora.
Dorintele neoLiberare ale unor conducatori din România, urmeaza sa se indeplineasca in perioada urmatoare, doar ca modelele similare europene plasau capitalul autohton in rândul firmelor care urmau sa compuna oligopolul din piata.