Dupa 7 luni de la incidentul transfrontalier in reteaua de energie electrica, ENTSO-E a dat verdictul: reteaua din Romania a fost cea mai afectata
Asociatia Operatorilor de Transport si de Sistem din Europa (ENTSO-E) a facut public, in data de 15 iulie 2021, raportul final referitor la evenimentul care a avut loc in reteaua de transport continental – europeana in data de 8 ianuarie 2021.
Raportul a fost elaborat de catre grupul de experti constituit in conformitate cu metodologia ENTSO-E privind analiza incidentelor din reteaua de transport, respectiv Incident Classification Scale Methodology, din care au facut parte reprezentanti ai ENTSO-E, ACER (Agentia europeana pentru coordonarea autoritatilor de reglementare din domeniul energiei) si ai unor autoritati de reglementare nationale.
Raportul este structurat in trei componente (Rezumat introductiv, Raportul principal si Anexa tehnica) si – in cadrul capitolelor sale – trateaza urmatoarele aspecte principale: • conditiile initiale din retea; • comportarea sistemelor si evolutia dinamica a fenomenului din punct de vedere electric; • analiza privind managementul operational al frecventei; • coordonarea operationala a operatorilor de transport; • aspecte privind influenta si impactul asupra pietei de energie; • concluzii si recomandari auxiliare. De asemenea, raportul este redactat astfel incât in fiecare capitol aferent aspectelor mentionate sunt incluse recomandarile de baza rezultate in urma investigatiei fiecaruia dintre aceste aspecte.
Reamintim ca in data de 8 ianuarie 2021, la ora 14:04 CET (15:04 ora României), pe fondul unui transfer foarte ridicat al energiei electrice dinspre partea de sud-est catre cea de nord -vest a interconexiunii continental-europene, a avut loc o separare a acestei interconexiuni in doua zone separate (zona de sud-est si zona de nord-vest), functionând la frecvente diferite. Linia de separatie a cuprins instalatii din retelele de transport ale Croatiei, Serbiei, României si din Bosnia si Hertegovina.
Incidentul a fost initiat ca urmare a declansarii prin protectii a cuplei transversale din statia electrica de 400 kV Ernestinovo din sistemul Croatiei, declansare care, pe fondul puterilor semnificative tranzitate prin elementele de retea din zona de sud-est a interconexiunii a condus la supraincarcarea si declansarea liniei de 400 kV Subotiça – Novi Sad din reteaua Serbiei, generând apoi un fenomen de pierdere a stabilitatii statice si dinamice in functionarea interconexiunii prin declansarea in cascada a mai multor echipamente din retelele României, Croatiei si din cea a Bosniei si Hertegovinei.
Fenomenul in cascada generat prin redirectionarea fluxurilor de putere ca urmare a declansarilor din statia Ernestinovo si a liniei din reteaua de transport a Serbiei a condus la numeroase declansari prin protectii a unor echipamente din reteaua de transport din România, practic aceasta fiind cea mai afectata din acest punct de vedere dintre toate celelalte retele afectate de incident. Sistemul electroenergetic românesc s-a separat in doua zone, o mica parte din zona de vest si de nord ramânând conectata la zona de nord-vest a retelei europene (functionând la o frecventa mai mica decât cea nominala), iar cea mai mare parte a ramas in functionare interconectata cu zona de sud-est (functionând la o frecventa mai mare decât cea nominala).
Restabilirea functionarii normale a celor doua zone separate de retea s-a realizat atât prin actiuni individuale ale fiecarui OTS, luate imediat dupa producerea fenomenului de separare cât si prin actiunile si masurile coordonate operational pentru fiecare zona in parte. Resincronizarea celor doua zone s-a realizat la ora 15:07 prin conectarea intrerupatorului cuplei transversale din statia 400 kV Ernestinovo, fiind coordonata de catre operatorii din Serbia si Croatia.
In acest context, personalul de conducere operativa din cadrul Transelectrica impreuna cu cel al operatorilor de distributie din zonele afectate si cel al producatorilor relevanti din sistem au actionat in mai multe directii: restabilirea functionarii normale la o frecventa cât mai apropiata de cea nominala in ambele zone ale retelei separate, realimentarea cât mai rapida a consumatorilor a caror alimentare cu energie electrica a fost intrerupta, asigurarea conditiilor de reconectare la retea a unitatilor generatoare deconectate si refacerea integritatii functionale a retelelor de transport si distributie afectate.
Concluziile rezultate in urma investigatiei si a redactarii raportului au scos in evidenta, atât cauzele initiale ale evenimentului – de natura tehnica si operationala – cât si cauze structurale si metodologice, punând in evidenta insuficienta coordonare operationala existenta la nivel regional in zona de sud – est a interconexiunii continental – europene, insuficienta dezvoltare a unor metodologii de calcul coordonat al sigurantei in functionare si de calcul a capacitatilor transfrontaliere de interconexiune, cât si a punerii in aplicare a acestora prin intermediul aplicatiilor informatice dezvoltate in cadrul centrelor regionale de coordonare operationala (TSCNET, pentru zona central – europeana, respectiv SELENE – CC pentru zona de sud – est a Europei), precum si existenta unor zone sensibile in retelele de transport din punct de vedere al stabilitatii statice si dinamice, generate de insuficienta investitiilor in intarirea si dezvoltarea acestor retele.
In ansamblul sau, Raportul pune accent pe lectiile invatate in urma producerii evenimentului din 8 ianuarie 2021 si pe recomandarile rezultate, care stabilesc masuri si actiuni pe termen scurt, dar si pe termen lung, privind cresterea nivelul de siguranta in functionarea retelelor electrice si dezvoltarea in continuare a regulilor si principiilor de coordonare operationala la nivel regional si la nivel pan-european. Raportul final se gaseste postat pe website-ul ENTSO-E: Raport Final ENTSO-E – incident 8 ianuarie 2021: