Este haos in piata de energie si gaze: cum isi vor aranja portofoliile actorii pietei, in conditiile in care nu se stie daca dereglementarea propusa de ANRE va fi acceptata de Comisia Europeana?
In urma cu o luna de zile, la conferinta Energy-Center “Care sunt efectele Ordonantei de Urgenta 114/2018 asupra sectorului energetic?Ce implicatii ar putea avea modificarea sau abrogarea OUG 114?”, reprezentantul Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei a prezentat, in premiera, programul pe care Romania l-a pregatit pentru a raspunde solicitarilor Comisiei Europene in ceea ce priveste liberalizarea pietelor de energie si gaze. Regulamentul European 943 si Directiva 944, care isi vor face simtite efectele inca de la 1 ianuarie 2018, surprind Romania intr-un moment de haos total in cele doua piete. Evident, haosul a pornit de la aparitia OUG 114, de la sfarsitul anului trecut.
In conditiile in care autoritatile din Romania trebuie sa armonizeze legislatia interna cu prevederile Regulamentului 943, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei a ramas singura institutie care incearca sa convinga Comisia Europeana ca suntem pe drumul cel bun. Atat de bun incat Ministerul Energiei lipseste total din ecuatie, Parlamentul ignora cu desavarsire modificarile aduse Legii 123, iar termenul limita pentru a convinge Comisia Europeana este 26 decembrie 2019. Greu de crezut ca in intervalul de timp ramas vom putea modifica Legea 123. Drept urmare, ANRE a ramas singura institutie care se zbate sa demonstreze Comisiei ca suntem animati de bune intentii. ANRE nu este insa legiuitor. Rolul institutiei de reglementare este acela de a adopta legislatia secundara legislatiei primare. Ce-I de facut in aceste conditii ?
Ieri, la Conferinta Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania, vicepresedintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege, a prezentat solutia de avarie pe care Romania o are pentru a regla diferendul cu Comisia Europeana. In principiu sunt trei variante de lucru, care vizeaza dereglementarea pietelor de energie si gaze, din care doua depind exclusiv de legislativ. Cea de-a treia si cea mai probabil de a fi incercata tine de modificarea Ordinului 10 al ANRE, care pune in aplicare prevederile celei mai nocive Ordonante de urgenta, respectiv 114/2018.
Nu mai are rost sa intram in amanunte, pentru ca am scris déjà prea mult despre asta. Cert este ca se anticipeaza un calendar de dereglementare a celor doua piete, cu durata de un an si jumatate. Concret, in cazul in care se va modifica sau abroga Ordinul 10/2019, care prevede cum se aloca cantitatile de energie electrica de la producatori catre furnizorii de ultima instanta prin contracte reglementate, se propune: “saptamana aceasta vom publica un proiect de ordin care prevede reducerea cantitatilor de energie catre furnizorii de ultima instanta la 60% de la 1 ianuarie 2020, la 40% de la 1 iulie 2020 si la 20% de la 1 ianuarie 2021, urmand ca de la 1 iulie 2021, piata sa fie complet liberalizata”, a precizat Zoltan Nagy Bege.
El a adaugat ca ANRE a prevazut in proiectul de lege propus Parlamentului ca, la 1 iulie 2021, pe langa liberalizarea pietei angro, sa fie liberalizata si piata cu amanuntul, la consumatorii casnici.
Toate aceste intentii sunt, deocamdata, teze de lucru. Pana una alta suntem aproape de sfarsitul anului si companiile din energie si gaze incearca sa-si aranjeze portofoliile pentru anul viitor. Pe ce baza o vor face? Mai mult, in cazul energiei electrice pretul a ajuns zilele aceste la 360 de lei/MWh. Nimeni nu este convins ca acest prêt este unul corect. Cum demonstram insa ca este incorect? Si ce se va intampla daca si in perioada urmatoare tendinta de crestere a pretului va ramane constanta? Sunt doar cateva elemente care, odata cu modificarea legislatiei, arunca si mai multa deruta in randul actorilor din piata de energie si gaze.
Vicepresedintele ANRE mai spune ca, spera, ca o delegatie de la Comisia Europeana sa vina in Romania la inceputul lunii decembrie, pentru a discuta cu autoritatile de la Bucuresti pe tema liberalizarii pietelor de gaze naturale si energie electrica.
“Noi am trimis deja Comisiei Europene o informare privind faptul ca exista neconcordante intre OUG 114/2018 si noile regulamente europene. Ideal ar fi sa obtinem un acord pentru calendarul de liberalizare propus cu acordul lor si sa implementam acel plan de dereglementare de un an si jumatate, sa avem feed-back de la ei ca este ok ce facem. Noi am insistat la ultima vizita la Bruxelles si o delegatie a Comisiei Europene va veni la inceputul lunii decembrie pentru a discuta atat pe partea de energie electrica, cat si pe partea de gaze naturale”, a spus Bege.
Noul calendar de liberalizare prevede dereglementarea totala a pietei de gaze pana la 1 aprilie 2021 si a celei de electricitate la 1 iulie 2021.
Anterior, in aceeasi conferinta, Bege a aratat ca Parlamentul a ignorat total timp de patru luni semnalele ANRE ca legislatia nationala nu corespunde cu cea europeana, astfel ca reglementatorul vrea sa cuprinda aceste calendare de liberalizare in legislatia secundara.
“Cu investitiile pe care le-am facut in regenerabile, vom atinge tintele pentru 2020, dar marele semn de intrebare este ce ne asteapta dupa. Planul National de Energie si Schimbari Climatice trebuie negociat pana in decembrie. Insa de doua luni nu mai avem un ministru cu care sa avem discutii constructive si nici Parlamentul nu raspunde la semnalele pe care le dam din iulie. In iulie s-au intamplat doua lucruri: avizul motivat de la Comisia Europeana pe gaze naturale si publicarea in Jurnalul Oficial al UE al Regulamentului 943 si Directivei 944”, a spus Bege.
El a subliniat ca ANRE a notificat comisiile de specialitate din Parlament ca trebuie adoptate de urgenta modificarile la OUG 114, astfel incat noile calendare de liberalizare sa fie legiferate.
“Am facut o analiza, am trimis informari in Senat, in Camera Deputatilor, in comisiile de specialitate, am atras atentia ca trebuie luate niste decizii urgente, pentru a evita anumite efecte ale acestor acte normative. Au trecut patru luni si lucrurile nu s-au schimbat cu absolut nimic. Impreuna cu Ministerul Energiei, am avut negocieri cu Comisia Europeana si am elaborat atat un proiect de ordonanta de urgenta, cat si un proiect de lege, agreate cu Comisia Europeana. Speram ca acest Guvern care s-a instalat ieri va avea puterea sa ia acele masuri”, a continuat oficialul ANRE.
Bege a aratat ca masurile trebuie luate pana la finele anului si nu mai este timp pentru procedura parlamentara, astfel ca ANRE va modifica legislatia secundara pentru a introduce calendarul nou de liberalizare agreat cu Comisia Europeana, potrivit caruia piata va fi complet dereglementata la 1 iulie 2021.
“Problema este ca timpul ne preseaza foarte mult. Regulamentul 943 prevede foarte clar ca este sarcina autoritatilor de reglementare sa identifice si sa inlature orice bariera pentru formarea preturilor libere pe piata angro. In Romania, acest lucru este ingradit prin OUG 114, astfel ca trebuie sa gasim solutii pana la finele anului”, a precizat Bege.
Potrivit acestuia, nu mai este posibila modificarea OUG 114 pana la finele anului, nici in Guvern, nici in Parlament.
“Este un lucru foarte important, pentru ca pastrand preturile reglementate la retail nu va exista niciodata o concurenta curata in piata. Speranta mea este ca, la 1 iulie 2021, sa avem o piata de energie electrica complet libera, pe retail si angro, si, pana atunci, sa putem pregati pietele sa fie suficient de mature ca sa nu mai existe nicio problema”, a conchis Bege.