Exclusiv: Modificarile aduse Legii energiei si gazelor pot readuce Romania la faza de infrigment. Bursa de gaze austriaca trage primul semnal.
Pe cand credeam ca vointa Parlamentului Romaniei in ceea ce priveste modificarea Legii energiei si gazelor naturale e mai presus de orice alte influente si ca interesele strategice ale scumpei noastre tarisoare in domeniul asigurarii aprovizionarii cu gaze sunt deja rezolvate, iata ca incep sa apara reactiile internationale. Se pare ca nu este chiar asa cum vrem noi, respectiv cum a vrut Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, ci, putin mai complicat. Cu toate ca am incercat din toate punctele de vedere sa intelegem cheia pentru care Ordonanta 64/2016 trebuia modificata, finalul la care s-a ajuns ne-a spulberat orice efort cognitiv. Respectiva ordonanta a fost, in faza initiala, un raspuns al autoritatilor de la Bucuresti in fata unei amenintari iminente cu infrigmentul Comisiei Europene vizavi de reglementarile pietei de gaze din Romania. Principala problema o reprezenta deschiderea pietei, adica exportul de gaze, urmata de chestiunea consumatorilor intreruptibili si aparitia unei burse reale de gaze.
De la ce am plecat si la ce am ajuns am scris in articolele noastre precedente si nu mai este cazul sa reluam toata povestea. Undeva insa, exact intr-un punct care nu prea dadea multe emotii, s-a ajuns la un blocaj. Ca sa putem exporta gaze trebuie sa avem interconexiuni functionale in ambele sensuri. Nu le avem in momentul de fata, numai ca, printr-un miracol, Comisia Europeana a aprobat o finantare de vreo 190 de milioane de euro pentru conducta BRUA, care urma sa realizeze tocmai aceste interconexiuni, respectiv posibilitatea de a exporta gaze din Romania inspre vestul Europei. Modificarile aduse de catre Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor legii energiei si gazelor complica insa toate angajamentele Romaniei, pe seama unui singur considerent: consumatorul roman trebuie protejat.
Bun, nu zice nimeni ca intr-o tara cu rezerve proprii de gaze sa nu avem grija si de consumatorul roman. Dar, dupa cum s-au aranjat noile reglementari in privinta pietei de gaze, se pare ca nici consumatorul, nici producatorii si nici Comisia Europeana nu vor fi multumiti. Un aspect aparent minor, respectiv existenta uneia sau a mai multe platforme de tranzactionare gaze a devenit deja o problema de mare interes pentru paretnerii nostri europeni. Si, nu este exclus ca de aici incolo sa avem blocaje succesive in ceea ce priveste noua forma a Legii energiei si gazelor.
Am facut toata aceasta scurta recapitulare a situatiei in care am ajuns pentru simplu motiv ca am intrat in posesia unei scrisori venite de la cea mai importanta bursa din Europa Centrala si de Est, dar care anticipeaza si posibile reactii ale Comisiei Europene.
Central European Gas Hub AG a trimis un punct de vedere (ca sa nu-i spunem altfel) catre toate institutiile Romaniei implicate in procesul de modificare a legii energiei si gazelor. Si argumentele austriecilor nu sunt deloc de neglijat, mai ales vin din partea unei burse care face jocul in aceasta parte a Europei. Iata ce se spune in aceasta scrisoare:
” Referitor la recentele amendamente propuse la Legea energiei nr. 123/2012, facem in continuare urmatoarea declaratie:
A intrat in atentia noastra faptul ca Comisia de Industrii si Servicii a Parlamentului a votat un draft de amendament la sus-mentionata lege. Ne luam libertatea sa va transmitem in continuare comentariile noastre la acest draft, spre a fi luate in considerare.
In conformitate cu informatiile noastre, draftul modificat prevede introducerea unei obligatii de tranzactionare pe piata de 70% din productie pe o platforma desemnata (OPCOM).
Dorim sa ne exprimam convingerea ca aceste tipuri de restrictii/obligatii ar putea reprezenta o incalcare a legislatiei UE si mai mult, va avea un impact disructiv asupra fiecarui aspect al pietei de gaze naturale din Romania si al celor adiacente.
Cu o asemenea lege intrata in vigoare, piata romaneasca a gazelor va suferi sever, din moment ce producatorii / comerciantii de gaze naturale vor fi privati de libertatea de a comercializa gaze conform preferintelor si in locul de tranzactionare ales de ei.
In plus, competitia intre platformele de tranzactionare si burseler de gaze va fi eliminata de facto.
De asemenea, obligatia de comercializare a anumitor cote de gaze constituie o distorsionare a pietei, deoarece impiedica tranzactiile si exportul transfrontalier.
In acest context, am dori sa subliniem faptul ca dezvoltarea pietei romanesti a gazelor naturale pentru a ajunge la nivelul european nu va fi posibila, deoarece o astfel de lege este:
– In contradictie cu practica europeana de tranzactionare a gazelor;
– Impotriva legislatiei europene.
Incalcarea legislatiei UE vizeaza urmatoarele elemente:
– obligatia de a comercializa 70% din productia interna pe o platforma desemnata constituie o interdictie la exporturi in sensul articolului 35 din TFUE, care nu este justificata de motivele enumerate la articolul 36 TFEU;
– in plus, o astfel de obligatie de comercializare restrictioneaza in mod serios libertatea de a fi prestate servicii bursiere energetice din alte state membre ale UE, deoarece le impiedica (pe acestea) sa ofere acest tip de servicii pe piata piata romaneasca a gazelor naturale si creeaza un obstacol material in calea concurentei intre operatorii de platforme / burse.
– In sfarsit, orice obligatie substantiala de comercializare a productiei interne prin intermediul locului de tranzactionare desemnat poate fi considerata o incalcare a articolului 106 alineatul (1) din TFUE, potrivit careia statele membre, atunci cand acorda drepturi sau obligatii speciale companiilor, nu pot crea o situatie in care o companie incalca articolul 102 din TFUE.
Pentru a intensifica dezvoltarea pietei de gaze din Romania, implementarea integrala si completa a celui de-al Trei-lea Pachet Energetic ar trebui sa fie prioritatea maxima, pentru a crea un cadru de reglementare stabil si un nivel echitabil pentru toate partile interesate. Prin urmare, introducerea unor norme suplimentare nationale, nearmonizate ar trebui sa fie la un nivel minim. In cele mai recente rapoarte ale ACER se arata clar, codurile retelei de gaze, in cazul in care sunt puse in aplicare, aduc un impact pozitiv asupra functionarii pietei si asupra lichiditatii.
Ultimul raport al ACER arata foarte clar ca odata implementat codul de retea, va aduce un impact pozitiv pentru functionarea si lichiditatea pietei.
Carevasazica, nu faptul ca este eliminat din piata de tranzactionare orice alt posibil competitor si ca trebuie sa ramana unul singur este problema. Ci ca, in aceasta piata nu mai poate sa intervina, sau sa apara nici un alt operator de tranzactionare, cum ar de exemplu compania austriaca. De aici incolo lucrurile se complica tot mai mult.