Fara resurse proprii, Bulgaria face pasi importanti pentru a deveni un hub de gaze la Marea Neagra.
In schimb, Romania, care isi asigura aproape integral consumul de gaze si va avea posibilitatea in scurt timp sa devina si un exportator in aceasta zona, s-a culcat pe o ureche din acest punct de vedere. Ministrul energiei, Anton Anton, se intreba zilele trecute de ce Romania nu ar putea deveni un huba de gaze, in conditiile in care si ungurii si bulgarii fac eforturi importante pentru atinge acest obiectiv. Pai, daca insusi ministrul energiei se intreaba de ce Romania ramane neputincioasa, atunci cine ar trebui sa actioneze? Sa ne uitam la bulgari, asadar.
Bulgaria intentioneaza sa devina pana la sfarsitul anului actionar al terminalului LNG (gaze naturale lichefiate) de langa orasul grecesc Alexandroupolis, deoarece statul balcanic incearca sa-si diversifice sursele de aprovizionare, a afirmat ministrul Energiei, Temenuzhka Petkova, pentru Reuters, transmite Novinite
Guvernul ia in considerare achizitionarea unei participatii de aproximativ 25% in proiectul terminalului LNG si cel mai probabil va participa alaturi de operatorul retelelor de transport de gaze naturale din Bulgaria (Bulgartransgaz).
“Bulgaria vrea sa devina actionar al proiectului deoarece astfel ne putem asigura furnizarea gazelor naturale din diverse surse, inclusiv din SUA”, a afirmat Petkova dupa ce s-a intalnit cu ambasadorul Statelor Unite in Bulgaria.
In prezent, Bulgaria isi asigura peste 95% din necesarul de gaze naturale prin importurile de la compania rusa Gazprom.
Gastrade, parte a grupului energetic elen Copelouzos, dezvolta proiectul terminalului LNG de langa orasul grecesc Alexandroupolis si marti a lansat un test de piata pentru acea facilitate.
Capacitatea anuala estimata a terminalului este de 6,1 miliarde metri cubi. El ar urma sa furnizeze LNG catre sud-estul Europei prin gazoductul IGB care va lega Grecia de Bulgaria.
Gazoductul ar urma sa devina operational in semestrul doi din 2020, a anuntat Petkova. In 2017, operatorul retelei de gazoducte din Grecia, DESFA, a acceptat sa participe la proiect.
Surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul au declarat ca Gastrade ar urma sa detina o participatie de cel putin 20% in timp ce GasLog, operator de transport LNG, inca 20% din proiect. De asemenea, si-a exprimat interesul in proiect si Cheniere Energy, un exportator american de LNG.
Bulgaria, care are ambitia de a se transforma dintr-o tara de tranzit pentru gazul rusesc intr-un centru de tranzactionare a energiei, a anuntat recent ca va demara un studiu de fezabilitate pentru crearea unui hub de gaze naturale (denumit “Balkan”) la portul Varna de la Marea Neagra.
Planul este sprijinit de Comisia Europeana si vine dupa anularea de catre Gazprom a proiectului South Stream, prin care ar fi livrate catre Europa Centrala gaze rusesti prin Marea Neagra, via Bulgaria. Proiectul a fost abandonat in luna decembrie 2013 din cauza pozitiei Bulgariei si a presiunilor venite de la Bruxelles.
In prezent, Bulgaria transporta anual aproximativ 12 miliarde metri cubi de gaz rusesc spre Turcia dar aceste livrari s-ar putea opri in 2019 daca Rusia reuseste sa finalizeze gazoductul TurkStream.
De asemenea, Bulgaria spera sa atraga gaze naturale din Azerbaidjan, LNG din Grecia, Qatar si alte regiuni.
Costul construirii hub-ului este estimat la 1,4 miliarde de euro (1,73 miliarde de dolari) – 2,4 miliarde de euro (2,96 miliarde de dolari) si vor fi folosite conducte noi si existente din Bulgaria precum si interconectorul construit cu Romania, Serbia si Turcia, si eventual un gazoduct submarin din Rusia.