0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei
Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova
Rafinăria Petromidia a revenit la capacitate optimă de operare
Statul mai pompează 435 de milioane de lei in CE Oltenia
Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori
Comisia Europeana reimpacheteaza masurile de sprijin pentru trecerea industriei catre energia verde cu ajutoare de stat
Bulgaria, țară dependentă total de importul de gaze, își consolidează poziția pe piața balcanică
Afacerile E-acumulatori cresc puternic pe fondul cererii de sisteme fotovoltaice
ANRE a aprobat spre decontare pentru furnizorii de energie si gaze peste 10 miliarde de lei
Semn bun, companiile romanesti de servicii energetice incep sa prinda contracte

Furnizorii de energie nu pot face protectie sociala in locul statului: neincasare banilor de la stat pentru facturile plafonate amenina cu un blocaj financial total intregul sistem energetic

Posted On 21 februarie 2022
By : Redactia
Comment: 0
Tag: AFEER, blocaj financiar, criza energetica, decontarea facturilor, facturi palfonate, furnizori de energie

Membrii Asociației Furnizorilor de Energie din România – AFEER își exprimă îngrijorarea că, nici până acum, la aproape patru luni de la adoptarea legislației și emiterea primelor facturi, nu au primit înapoi banii cheltuiți cu plafonarea și compensarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Mai mult, prin noul Ordin comun al miniștrilor Muncii, Energiei și Finanțelor privind decontarea facturilor, se prelungește nejustificat termenul de rambursare a sumelor cheltuite de furnizori, spre limite absolut insuportabile.

”Atragem atenția cu fermitate că riscul de a intra în insolvență sau chiar faliment crește exponențial cu timpul în care statul nu decontează cheltuielile făcute de către furnizori. Mai mult, un eventual blocaj financiar în plină iarnă ar fi devastator pentru siguranța sistemului energetic național. Cu mici excepții, care nu totalizează mai mult de 0,1% din piața de energie, companiile nu au primit niciun ban, deși facturile cu plafonările și compensările cuvenite consumatorilor au început să fie emise din noiembrie 2021. Până acum, subvențiile prin plafonarea și compensarea prețurilor la energie, legiferate de autorități, au fost suportate din banii furnizorilor, inclusiv din bani împrumutați. Nu este nici rolul, nici expertiza companiilor să facă protecție socială. Acesta este rolul statului. Mai mult, prin noul Ordin comun 183/112/173 din 2022 al miniștrilor Muncii, Energiei și Finanțelor se prelungește arbitrar termenul de decontare al facturilor. Potrivit noului Ordin, toți furnizorii trebuie să refacă aproape toată documentația pentru decontarea cheltuielilor făcute cu plafonarea și compensarea facturilor. Acest lucru implică un nou efort operațional și  prelungește termenul de rambursare a cheltuielilor furnizorilor spre sfârșitul perioadei de aplicare a schemei de subvenționare a consumatorilor, 31 martie 2022. Vorbim de sute de milioane de euro pe care furnizorii i-au cheltuit, majoritatea din credite bancare, fără să îi primească înapoi de la stat. Această situație nu mai poate continua! Și nu pentru că nu mai vor furnizorii, ci pentru că nu mai pot”, declară Laurențiu Urluescu, președintele AFEER.

În contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, AFEER consideră necesare – așa după cum a considerat de la începutul crizei energetice – măsuri pentru sprijinirea consumatorilor atât casnici, cât și non-casnici; dar toate aceste fără a induce pierderi nejustificate furnizorilor si a afecta companiile din energie.

Furnizorii sunt integratori ai pieței energetice, ”liantul” între producători, transportatori, distribuitori și consumatori. Facturile cuprind prețul de achiziție al energiei electrice și gazelor naturale, precum și tarifele de transport, de distribuție, taxele către stat (TVA și accize), alături de contribuții pentru susținerea unor producători (certificate verzi pentru producătorii de energie din surse regenerabile și bonusul de cogenerare pentru producătorii în cogenerare de înaltă eficiență). Furnizorii trebuie să plătească facturile întregi către toți aceștia, deoarece plafonarea și compensarea se aplică doar clienților.

Eforturile financiare ale furnizorilor de a-și îndeplini obligațiile legale ce le revin, de a plăti mai departe, pe întregul lanț energetic, facturile întregi către producători, transportatori, distribuitori și bugetul statului, fără a avea încasările corespunzătoare de la clienții finali și de la stat sunt uriașe! Iar dacă furnizorii nu plătesc facturile întregi către toți aceștia, plătesc majorări și penalități de întârziere.

De exemplu, potrivit legislației, de la buget ar fi trebuit să le fie rambursate contravaloarea plafonărilor și compensărilor, bani pe care nu numai că furnizorii nu i-au primit, dar, conform noilor reglementări, nici nu-i vor primi prea curând. Cu toate acestea, dacă furnizorii nu plătesc TVA-ul și accizele aferente facturilor pentru care nu au primit banii de la buget, statul le percepe penalități și întârzieri pentru neplată!

Majoritatea furnizorilor au apelat la împrumuturi bancare, iar unii deja și-au atins plafonul de creditare, ceea ce înseamnă că nu mai pot apela la bănci. În plus, împrumuturile vin cu costuri suplimentare pentru furnizori, precum dobânzile și comisioanele bancare, pe care companiile ar trebui să le plătească din marja de furnizare. Din păcate, deși au costuri importante pentru a susține serviciul de furnizare (angajați, sediile pentru relațiile cu clienții, hârtia, tiparul și transmiterea prin poștă a facturilor, call-center-urile etc.), acestea nu sunt recunoscute în plafonul de preț stabilit de autorități. Marja, care ar trebui să acopere costurile de furnizare, este, practic, zero, iar, în multe cazuri, chiar negativă.

AFEER militează și solicită, o dată în plus, ca legislația să fie completă, simplă, clară și în folosul întregului sector energetic, de la producător la consumator, astfel încât populația și companiile din România să poată trece cât mai bine prin această perioadă de criză.

Propuneri AFEER pe termen scurt

– Creșterea ajutorului financiar oferit clienților vulnerabili. Pentru a simplifica implementarea schemei, ajutorul ar putea să fie acordat prin intermediul primăriilor, pe baza unui voucher.

– Acordarea unui ajutor financiar de la stat pentru toți consumatorii casnici, în cuantum fix, direct în factură, pentru o perioadă de timp stabilită (de exemplu 50 lei/lună). În acest mod, fiecare consumator va putea să observe direct pe factură existența și cuantumul ajutorului, iar verificarea de către autorități ar fi mult simplificată și, în consecință, termenul de rambursare a cheltuielilor făcute de către furnizori ar fi mult diminuat.

– Furnizorul care a acordat ajutoarele financiare să poată opta pentru compensarea sumelor pe care le are de recuperat de la stat cu obligațiile de plată datorate la buget.

– Scăderea cotei de TVA aplicabile serviciilor de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale.

– Eliminarea accizei la energia electrică și gaze naturale.

– Acoperirea de la bugetul statului a contravalorii sumelor aferente schemele de ajutor de stat privind bonusul de cogenerare de înaltă eficiență și certificatele verzi.

 Propuneri AFEER pe termen lung

– Adoptarea unor măsuri legislative pentru promovarea construcției de noi capacități de producție.

– Implementarea măsurilor de creștere a eficienței energetice.

– Urmărirea de către autoritățile abilitate a îndeplinirii etapelor intermediare pentru atingerea obiectivelor din PNRR referitoare la sistemul energetic. Apreciem că deja sunt întârzieri importante în ceea ce privește cadrul de reglementare național, care să faciliteze accesul investitorilor la diferitele fonduri pentru dezvoltarea capacităților de producere a energiei și a rețelelor electrice, puse la dispoziția României prin reglementări ale UE.

– Urgentarea deciziei privind exploatarea gazelor din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră.

 

Articole pe aceeasi tema

  • De ce să economisim energie?De ce să economisim energie?
  • Piata de energie si gaze din Romania se pregateste de implozie: OUG 119 ne-ar putea lasa fara energie si gaze din import la iarnaPiata de energie si gaze din Romania se pregateste de implozie: OUG 119 ne-ar putea lasa fara energie si gaze din import la iarna
  • Cu cartile/licentele pe masa: criza facturilor la energie si gaze nu a fost rezolvata, ea ameninta cu o implozie a intregului sistem energeticCu cartile/licentele pe masa: criza facturilor la energie si gaze nu a fost rezolvata, ea ameninta cu o implozie a intregului sistem energetic
  • Guvernul Ciuca a adunat toata floarea cea vestita a energeticii romanesti pentru a gasi solutii la criza energeticaGuvernul Ciuca a adunat toata floarea cea vestita a energeticii romanesti pentru a gasi solutii la criza energetica
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Scurta istorie: ce-am pierdut si ce am castigat din negocierile cu Rusia privind tranzitul de gaze prin Romania?

Next Story

Solutii pentru Guvern in atenuarea preturilor la gaze si energie. Care este impactul măsurilor propuse pentru reducerea facturilor la gaze ?

Articole pe aceeasi tema

ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei

Posted On 7 februarie 2023
, By Redactia

Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori

Posted On 5 februarie 2023
, By Redactia
0

Dezbatare ”Energia în spatele scenei” 2022 – 2023, Anii crizei sau anii evoluției în domeniul energetic? Criza energetică și soluțiile momentului

Posted On 3 februarie 2023
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei

Posted On 7 februarie 2023

Studiu Deloitte: Tranziția spre economia verde poate crea 300 de milioane de noi locuri de muncă la nivel global până în 2050 și poate contribui la diminuarea decalajului de dezvoltare dintre regiuni și continente

Posted On 7 februarie 2023

Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova

Posted On 7 februarie 2023

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Chiritoiu, de mult ar fi trebuit "rotit"...

Posted On 20 ianuarie 2023

ERATA...am gresit: corect este...

Posted On 11 ianuarie 2023

dl. Ciprian, multumesc pt....

Posted On 10 ianuarie 2023

Publicitate

autocitiri.ro







PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Finanțarea pentru investiții în eficiența energetică generată de sistemele fotovoltaice pot ajunge până la suma de 500.000 de euro

Reglementare ANRE: consumatorii care se racordează la rețeaua electrică își pot achiziționa echipamentele pe cont propriu, ulterior distribuitorul va achita contravaloarea lor

Cum se facturează consumul de energie începând cu 1 ianuarie 2023. Se ia în calcul consumul de energie electrică realizat în luna pentru care se efectuează facturarea.

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Material informativ ACUE Cum poate varia prețul plafonat al energiei electrice în funcție de consumul tău lunar

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.