Gazele naturale romanesti care nu au 85% metan in compozitie nu se vor mai putea vinde. Aceasta este propunerea ANRE ROMANIA!
ANRE a realizat si propus spre dezbatere un Proiect de Ordin de modificare a Regulamentului de masurare a gazelor tranzactionate nr.62/2008, prin care doreste sa schimbe doar o cifra. Cantitatea minima de metan pe care trebuie sa o contina gazele naturale livrate sa fie de 85% si nu de 70% cat este in prezent.
Incepand cu anul 2008 comercializarea gazelor naturale in Romania se face in unitati de energie kWh ceea ce face obligatoriu determinarea continua a compozitiei si corectarea energiei continute in functie de componentii existenti in gaze. Avand in vedere ca in Romania si Europa gazele sunt cu precadere utilizate in procese de combustie, parametri importanti sunt cantitatea de energie continuta de gazele naturale si densitatea relativa a acestora si mai putin important este procentul de metan, etan, propan si butan.
Cantitatea de metan devine importanta insa in procesele de chimizare, unde o compozitie mare de metan creste considerabil productivitatea in industria chimica.
Regulamentul de masurare a cantitatilor de gaze naturale tranzactionate in Romania a fost realizat in anul 2008 si ulterior s-au semnalat nenumarate elemente care trebuie imbunatatite pentru a asigura o masurare corecta a gazelor in vederea tranzactionarii lor. In cei 12 ani de aplicare a acestui Regulament, dar mai ales in ultimii ani au existat multe propuneri de modificare si imbunatatire inaintate catre ANRE de participantii la piata de gaze. Multe propuneri au ramas insa nediscutate, desi aveau ca si obiect realizarea unei masuratori corecte a debitelor/energiei gazelor care se comercializeaza si furnizarea unor gaze de calitate. De exemplu: corelarea valorii punctului de roua al vaporilor de apa cu valoarea prevazuta in standardul national romanesc SR 3317/2015; optimizarea valorii limite a punctului de roua al vaporilor de apa pentru reducerea cheltuielilor de operare a producatorilor de gaze din Romania; dublul standard pentru punctul de roua al hidrocarburilor; armonizarea limitelor parametrilor proprietatii gazelor cu cele incluse in setul de bune practici ale operatorilor europeni CBP 2005-001/01.
In timp ce elementele semnalate din acest Regulament de masurare nu se discuta, apare o solicitare din partea reprezentantilor industriei de gaze maghiare si imediat apare un Proiect de Ordin care modifica o singura cifra, anume concentratia de metan in gazele livrate (tranzactionate) pe teritoriul Romaniei sau din Romania catre tari din UE (Ungaria sau Bulgaria) si stabileste fara argumente tehnice sau economice ca acest procent sa fie cel putin 85% metan.
Am analizat standardele maghiare privind calitatea gazelor in Ungaria MSZ ISO 13686: 2013 si MSZ 1648: 2016 si nu se prevede o valoare limita pentru continutul de metan. Operatorul de transport FGSZ, prin anexa la contractul de transport referitoare la specificatia gazelor: https://fgsz.hu/en/articles/show/312-c-2-specification-of-gas-quality-parameters-gcv-wobbe-index-and-costs-of-conversion-for-network-users-in-case-gas-is-outside-these-specifications nu impune sau nu face nici o referire la continutul de metan din compozitia gazelor acceptate in sistemul maghiar de transport gaz.
Transgaz confirma prin anexa la Acordul de Interconectare Romania-Ungaria https://www.transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Csanadpalota_Anexa%205.pdf faptul ca 70% continut metan este acceptabil pentru preluarea in sistemul maghiar.
Aceeasi analiza am efectuat-o spre cealalta tara membra a UE, Bulgaria, conectata la sistemul national de transport gaz din Romania prin punctele Giurgiu-Ruse si Negru Voda-Kardam. Si pentru aceasta directie, Transgaz confirma ca operatorul din Bulgaria solicita un continut minim de 70% metan in compozitia gazelor transportate. http://transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Ruse%20-%20Giurgiu_Anexa%205A5B.pdf.
In nota de fundamentare a ANRE privind sustinerea acestei modificari nu se face referire la impactul economic si bilantier al acestui act normativ. In Romania exista zacaminte care nu indeplinesc in mod continuu aceasta cerinta de a avea in permanenta gaze cu un continut de metan peste 85%, cerinta care de altfel nici nu este o conditie sau recomandare in standardele europene (vezi EN 16726 sau EASEE CBP 2005), astfel aceste zacaminte ar trebui inchise sau limitate in livrarile de gaze atunci cand nivelul metanului este sub 85%. Aceasta inseamna pierderi economice si scaderea productiei de gaze a Romaniei, cu cresterea importurilor care in ultima perioada au fost cu prioritate din Ungaria.
Mai mult, o revizuire a Regulamentului de masurare ceruta de peste 3 ani de companiile romanesti putea sa fie cel putin una completa si sa ia in dezbatere si cerinta mentionata mai sus impreuna cu influenta acesteia asupra celorlalti parametrii de calitate din Regulament care sunt afectati de aceasta modificare, dar care raman in vigoare.
Nota justificativa a ANRE nu precizeaza de ce se doreste o astfel de modificare avand in vedere ca gazele naturale sunt vandute in functie de valoarea lor energetica care este proportionala cu compozitia gazelor.
Poate pentru a salva productia interna de gaze din tara vecina, unde sunt zacaminte care produc gaze cu 55% metan si care amestecate cu gaze cu un procent de 85% metan ar ajunge la limita ceruta? Poate pentru a creste si securiza o productivitatea in industria petrochimica din tara vecina? Poate pentru a creste importul de gaze in Romania?
Indiferent de motivul real pentru care se propune modificarea Regulamentului, acest exemplu scoate din nou in evidenta modul sfidator si neprofesionist al procedurilor de lucru din ANRE, proceduri care neglijeaza prin proiectul propus, in totalitatea impactul asupra producatorilor si al consumatorilor de gaze din ROMANIA.
V-ati uitat la compozitia “politica” a conducerii ANRE?
Daca da – mai aveti si alta intrebare?