Guvernantii au declarat razboi total Autoritatii de Reglementare in Energie, cu scopul vadit de a o trage sub influenta politicului
Ministerul Energiei, la indicatiile directe ale primului ministru, este chitit sa revolutioneze intregul sistem energetic, chiar si acolo unde nu are absolut nici o autoritate. Din pacate, nu in sensul pozitiv, al cresterii competitivitatii lui, ci doar pentru a-si impune (a se citi a-si planta) oamenii de nadejde, care sa execute direct ordinele venite de la centru. Dupa modelul impus in partid de catre Liviu Dragnea, in toate domeniile in care statul este prezent disciplina de partid trebuie sa devina regula. Ce institutii independente, ce piata libera, ce conformare cu normele europene? Astea-s povesti. Cum vrea Gurul asa trebuie facut. Numai ca Gurul nu se pricepe la nimic si consecintele incep sa apara peste tot pe unde si-a bagat nasul. Au inceput cu schimbarile in companiile de stat la care statul roman este inca actionar majoritar, unde au instalat provizorate extrem de daunatoare la nivelul echipelor manageriale si acum isi indreapta privirea catre autoritatile independente. Motivul, avem un pret prea ridicat la energie si asta nu convine calculelor guvernului. In realitate tinta este alta: subordonarea intregului sistem conducerii de partid si de stat.
Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Transgaz si urmeaza Romgaz sunt doar cateva mari companii la care Ministerul Energiei si-a aratat muschii. Dar nu a rezolvat mare lucru, asa ca urmatoarea tinta a devenit Agentia Nationala de Reglementare in Energie, care nu se supune in nici un fel comandamentelor, dar mai ales intereselor guvernului trebuie oameni de nadejde si aici, caci, in viziunea Ministeruluie Energiei tot “raul” din piata de energie, de la ANRE se trage. Motiv suficient de intemeiat pentru a schimba conducerea Autoritatii mai devreme decat a se epuiza mandatul. Disperarea cu care actioneaza guvernantii s-ar putea intoarce impotriva lor, caci cine seamana vant culege furtuna.
Primul atac direct la conducerea ANRE a venit direct de la primul ministru Tudose, care fara sa priceapa o iota din domeniul energetic a gasit de cuviinta sa faca si pe mistocarul la adresa presedintelul ANRE. Ce ne mai mira? Aceeasi pozitie a avut-o si fata de sistemul bancar si fata de investitorii straini si sa vedem pe cine mai pune ochii. Gardianul de serviciu a lui Todose este, cine altcineva, decat ministrul energiei: Toma Petcu. Si pentru ca sabiile au fost scoase din teaca in vazul lumii, cu siguranta ca vom avea parte de o lupta fara menajamente. Dar, pana sa asistam la spectacol merita sa amintim ca in contextul dat deja a fost trimisa o echipa de control de la Curtea de Conturi la ANRE, cu un mandat cel putin ciudat: de a verifica eficienta activitatii acestei institutii. Ce treaba are Curtea de Conturi cu asta? Pai are, caci asa a dictat cineva de sus, sa fie gasit vinovatul de serviciu.
La numai o zi dupa declansarea controlului Curtii de Conturi a venit si ministrul energiei sa confirme intentiile guvernantilor. Redam mai jos declaratiile ministrului Toma Petcu, care spun tot despre intentiile guvernului vizavi de ANRE:
“O comisie parlamentara analizeaza mecanismul de functionare al Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE) si ar putea decide reorganizarea autoritatii, astfel incat unele activitati sa fie preluate de Guvern, Analizam mecanismul de functionare al ANRE, sa vedem unde se impiedica decizia, vizavi de activitatea ANRE, nu doar a conducerii. Din ce am vorbit cu domnul Havrilet sunt unele probleme si de legislatie care nu le permit unele lucruri“,
“Daca ar fi sa ne uitam la actiunile pe care ANRE le-a luat sau nu le-a luat in ultima perioada, poate este o problema nu neaparat de o decizie a conducerii ANRE, ci poate este vorba de blocaje in punerea in aplicare sau exista anumite lacune si ar trebui sa rezolvam asta. De-asta sunt si ei (ANRE — n.r.) parteneri in aceasta comisie“, a declarat Toma Petcu.
Intrebat daca se ia in calcul transferul ANRE din nou in subordinea Guvernului, ministrul a raspuns: “Nu cred, poate unele parti, poate partea de licitatie, poate partea de control. Va fi o analiza, va fi o reorganizare a ANRE. ANRE are rol de reglementare, control si supraveghere, am putea noi sa preluam unele din acest activitati. Nu este o decizie foarte clara si, repet, dincolo de decizia conducerii, poate e vorba de organizare”.
Totodata, ministrul a fost intrebat daca, in opinia sa, este oportuna eliminarea articolului 23 din Legea energiei 123/2012, care prevede ca toti producatorii sunt obligati sa vanda energia disponibila pe bursa, transparent si nediscriminatoriu.
“Cred ca este oportuna la ora actuala (eliminarea articolului 23 din Legea 123/2012 — n.r.), avand in vedere evolutia pietei din ultima perioada. Noi avem cateva propuneri de mecanisme suplimentare si cred ca un lucru foarte important este cine elaboreaza, cine reglementeaza legislatia secundata. Este foarte important. Fara o legislatie secundara foarte clara si predictibila este foarte greu sa ai mecanismele de reglare a pietei”, a precizat Petcu. El s-a referit la situatia de pe bursa de energie, unde preturile au crescut in acest an cu peste 50% fata de anul trecut. “Vom cauta cele mai bune mecanisme pentru a sprijini consumatorii in general”, a subliniat ministrul.
Aceste declaratii, preluate de catre Agerpres, au fost facute ieri in timpul unei conferinte de specialitate. Replica reprezentantului ANRE, prezent la conferinta, a venit imediat, numai ca ministrul Petcu nu mai era in sala. Iata ce spune Florin Tobescu, sef serviciu in cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Energie (ANRE).
“Declaratiile ministrului Energiei, Toma Petcu, privind functionarea pietei reprezinta manipulare, iar politizarea ANRE va atrage cu siguranta o procedura de infringement asupra Romaniei din partea Comisiei Europene. In 2007 ne-am asumat calitatea de membri ai UE, am acceptat aceste reguli pe care totusi dorim sa le schimbam. Nu putem sa spunem — imi pare rau ca domnul ministrul nu mai este aici, dar probabil i se va aduce la cunostinta — ca dorim ca ANRE, acest arbitru al pietei de energie, sa fie in subordinea Guvernului sau al altei entitati de natura politica. Inseamna sa ne intoarcem la anii 1990. Dupa anii 1990, s-a considerat ca rolul acelui minister-mamut sa fie diminuat, ca fie create autoritati independente, iar coordonarea politica a ANRE ar insemna un urias pas inapoi care ar aduce clar un infringement din partea Uniunii Europene. Acest arbitru nu poate sa fie supus niciunui partid politic, atat in fapt, cat si in teorie”.
Potrivit acestuia, noul pachet legislativ european, asa-numitul pachet de iarna, prevede chiar si mai mult decat atat in ceea ce priveste independenta autoritatilor de reglementare, mergand pana la prelungirea mandatelor conducatorilor autoritatilor de reglementare.
“In acest moment avem toate sansele ca primul mandat din istoria reglementatorului sa fie dus la sfarsit (in aceasta toamna expira mandatul de cinci ani al actualului presedintele al ANRE, Niculae Havrilet — n.r.), pentru ca, pana acum, incepand din anii 2000, sefi institutiei erau mereu schimbati pe criterii politice si fara prea multe comentarii”, a subliniat Tobescu.
El s-a referit si la declaratiile ministrului despre functionarea pietei si expirarea duratei de viata a reactorului 1 de la Cernavoda. “In aceasta situatie, a declara din pozitii cu responsabilitate maxima, ca piata nu a functionat sau ca un reactor nu stiu ce pateste tehnic sau din alte motive, reprezinta chiar o manipulare a pietei sau o tentativa de manipulare a pietei, lucru pedepsit in momentul de fata de regulamentele Uniunii Europene”, a mai spus Tobescu.
Reprezentantul ANRE a aratat ca ar fi fost mai bine ca reglementatorul si ministerul sa fi colaborat pentru a da un mandat comun reprezentantilor Romaniei care de alaltaieri negociaza la Bruxelles la grupul pentru energie, grup constituit la nivelul Consiliului Uniunii Europene, viitorul energetic al Romaniei in contextul noilor propuneri de directive ale Comisiei Europene privind noul model de piata.
El a criticat Guvernul si pentru faptul ca nu ia masuri pentru protectia consumatorilor vulnerabili, in contextul in care pretul energiei este pe un trend crescator atat in Romania, cat si la nivel european.
“Trebuie sa tinem cont de evolutia noastra europeana, de interconectare a preturilor, iar aceste preturi ar trebui sa fie sensibil apropiate cu cele de pe plan european. Nu preturile sunt mari, ci probabil capacitatea de a suporta aceste preturi de catre consumatorul roman este mica. Prin urmare, Guvernul ar trebui sa amplifice instrumentele si sa ia masurile de protectie sociala pentru protectia sociala, in special pentru consumatorii vulnerabili”, a aratat Tobescu.
El a atras atentia ca gradul de independenta energetica a Romaniei este in scadere.
“Gradul de independenta energetica scade incontinuu, avem un loc onorabil in topul statelor europene, cu peste 80% independenta energetica, dar acest grad scade treptat. Nu vom putea fructifica, de exemplu, zacamintele de hidrocarburi din Marea Neagra daca nu vom avea un pret corespunzator pentru acestea si o piata si o infrastructura necesara transportului catre acea piata”, a mai spus oficialul ANRE.
In scenariul asta am o contributie chiar serioasa . Am plecat de la razboiul meu cu ANRE pe acuza pe care o stie deja o jumatate de tara : ANRE A INCALCAT LEGISLATIA PRIMARA DISTRUGAND CONSTIENT SI PENAL TERMOFICAREA ROMANIEI . Incercand sa gasesc o solutie ca intelegere de la Calota e gluma…. dl viceprimar cred ca abia stie ca electricitate scuutura daca bagi degetele in poriza , am avut revelatia declaratiei lui Petcu cum ca pretul megawatului nu stie dece creste ca ANRE nu colaboreaza … ASTA ESTE !
ANRE ESTE EMITENT DE LEGISALTIE SECUNDARA .. ACEASTA DERIVA DIN CEA PRIMARA DECI TREBUIE AVIZATA SI APROBATA DE MINISTER.
Dar directiva 72 … ?? Comisia ne crede normali la cap .. numai ca aici e buba : comisia a cerut ca REGELENTATORUL PIETII SA FIE INDEPENDENT ori noi am lasat independent si legiuitorul secundar . DECI : ANRE TREBUIE SPART cam in 4 si lasati sa orgamnizeze pietele cativa “pietari ” restul … NU !!! ACEIA TRTEBUIE SA PRODUCA ELGISLATIE SECUNDARA CONFORMA LEGISLATIEI PRIMARE CARE E INTRADEVAR POLICA GUVERNAMENTALA . Pc meu de vedere a fost insusit rapid de Cosmin Ghita si transmis lui Tudose. De aceia vreau OUG .
felicitări pentru articol.
Domnule TP
Discuția actuală era pentru energie electrică ce e un domeniu concurențial. Termoficarea este altceva.
Nimic in legea 160.2012 nu scrie că ANRE face reglementări secundare dar scrie că face reglementări obligatorii sectorului, iar directiva 2009/72/CE specifică că nu trebuie să fie în subordonarea executivului.
Greșiți deoarece reglementarea in domeniul energetic trebuie asumată de o entitate mai sigură și responsabilă decât” POLITICA GUVERNAMENTALA” ce deseori se schimbă la mai puțin de 4 ani.
Responsabilitatea ANRE este susținută în mod esențial de obligația de a activa transparent … citez art.35.4 ” Statele membre garanteaza independenta autoritatilor de reglementare şi se asigura ca acestea îşi exercita competentele în mod impartial şi transparent”
Nu întâmplător ANRE are o dependență relativ scăzută chiar față de Parlament, cel ce-i numește membrii din CR. Aceștia au mandat de 5 ani in timp ce parlamentarii au maxim 4 ani.
Revin la problema de bază. ANRE e înființat pentru aplicarea directivei ”de piață”, pentru a face ca sistemul electroenergetic să funcționeze prin concurență eficientă, iar parte termică e colaterală, doar în măsura in care e cogenerare în piață. Termoficarea este într-o ”pseudo-piață” fiind limitată local unde rareori e posibilă o concurență eficientă. Acest segment ține in mod real mai mult de executivul local.
Poate că pentru a scăpa de o problemă grea cei din partide si executivele suscesive au pasat prea mult din responsabilitatea lor la ANRE.
În concluzie poate că ”o așchie” din ANRE ar trebui să revină la cei din minister dar asta doar prin corectarea unor reglementări primare ce nu ating piața funcțională a energiei electrice ce dă semnale corecte care nu plac guvernanților ce sunt și proprietarii a 80% din capacitățile de producție.
In opinia mea ANRE se afla intr-un soi de deriva, rezultata dintr-o combinatie toxica de exagerare a propriei importante, interpretare abuziva a notiunii de independenta si convingere nestramutata ca, indiferent de subiect, dansii stiu cel mai bine, nu poate fi decat asa si nicidecum altfel etc.
Referindu-ma la mesajul anterior, as zice ca poti foarte bine reglementa perfect transparent si impartial, dand in acelasi timp reglementari… ce cuvant sa folosesc ca sa nu para insultator… inadecvate. Iar daca acestei posibilitati i se adauga si inversunarea de a nu accepta nicio alta opinie, avem o reteta infailibila pentru erori mari.
Asa ca un dus rece si o zgaltaiala care sa-i mai aduca cu picioarele pe pamant ar putea fi binevenite.
Pe de alta parte, ce pare ca incearca PSD sa faca (tinand cont si de antecedentele in domeniu) este cu mult mai grav si poate avea consecinte dintre cele mai serioase, poate chiar ireparabile. Cu PSD facandu-si mendrele nestingherit, riscam sa ajungem in situatia “rau cu rau, dar mai rau fara de rau”. Asa incat, da, entuziasmul PSD in materie de reformare/restructurare ANRE ar trebui stavilit. Cat mai curand si cat mai ferm.