Guvernul Orban isi propune sa securizeze rezervele de titei si gaze ale Romaniei printr-o Ordonanta care sa controleze orice schimbare a titularului de acord petrolier
Ideea nu e rea, dar vine intr-un moment cam nepotrivit. Pe fondul intentiei Exxon de a-si vinde participatia la proiectul de exploatare a gazelor din perimetrul Neptun Deep (cea mai importanta rezerva de gaze din Marea Neagra) si al zvonurilor ca de aceasta participatie ar fi interesate si companii care nu provin din tarile Uniunii Europene, Guvernul vine cu initiativa unei Ordonante de Urgenta care sa permita Romaniei sa faca un fel de selectie intre cei ce ar urma sa preia participatia Exxon. Prin similitudine, chiar daca nu este vorba despre o Ordonanta de Urgenta, ministrul Economiei, Virgil Popescu, declara zilele trecute ca inclusiv in negocierile pentru constructia unitatilor trei si patru de la Cernavoda ar trebui sa avem in vedere parteneri din Uniunea Europeana. Cu alte cuvinte, discutiile cu chinezii ar cam trebui sa inceteze pentru ca oricum nu au dus la nici un rezultat, dar, mai mult, prioritar pentru Romania trebuie sa fie parteneriatul cu Uniunea Europeana. Una peste alta ne ferim ca dracul de tamaie de Rusia si China, ca sa fim cat se poate de expliciti. Asa se face ca in conceptia actualului govern a reaparut termenul de “ siguranta nationala”. Ar fi multe de comentat pe marginea acestei sintagme, data fiind conjunctura in care se afla Romania in momentul de fata.
![](https://energy-center.ro/wp-content/uploads/2020/02/guvernul-orban-scaled.jpg)
Presedintele Partidului National Liberal (PNL), Ludovic Orban (S), reactioneaza la finalul sedintei Biroului Politic National (BPN) al PNL, joi 24 octombrie 2019, la Palatul Parlamentului. ANDREEA ALEXANDRU / MEDIAFAX FOTO
Din pacate, intorcandu-ne la situatia reala nu avem altceva de constatat decat ca cele doua mari proiecte ale Romaniei, exploatarea gazelor de la Marea Neagra si constructia unitatilor trei si patru de la Cernavoda “baltasec” de ani buni si nu exista nici o perspectiva imediata pentru a le debloca. In schimb facem pe cocosii si ridicam pretentii. Sa nu fie prea tarziu. Merita analizata cu atentie intentia Guvernului de a modifica Legea petrolului printr-o ordonanta de urgenta, dar mai trebuie analizate si consecintele. Deocamdata prezentam faza intentiilor.
Asadar, Guvernul Romaniei vrea sa adopte o Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii petrolului nr.238/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Actul normativ prevede ca, in situatia in care are loc o operatiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare in structura actionariatului cu drept de control asupra titularului, acesta are obligatia sa notifice autoritatea competenta, iar acordul petrolier poate sa isi mentina valabilitatea, sa se revizuiasca in noile conditii, sau sa fie reziliat, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii competente.
Nerespectarea acestor prevederi are ca efect pierderea calitatii de titular de acord petrolier a persoanei juridice romane sau straine in cauza, in situatia in care acordul petrolier are mai multi titulari, iar in situatia in care acordul petrolier are un singur titular, acesta inceteaza de drept.
Autoritatea competenta poate refuza, din motive de siguranta nationala, concesionarea si executarea de operatiuni petroliere de explorare, dezvoltare si exploatare a unui zacamant petrolifer de catre persoane juridice care sunt efectiv controlate de tari terte Uniunii Europene sau de resortisanti ai tarilor terte Uniunii Europene. In cazul acordurilor petroliere in vigoare, la propunerea autoritatii competente, Guvernul, din motive de siguranta nationala, poate aproba rezilierea acordului petrolier.”
Proiectul de OUG precizeaza ca, in lipsa transpunerii reglementarilor europene, vidul de reglementare ar putea conduce la lezarea intereselor ce tin de siguranta nationala prin imposibilitatea refuzarii concesionarii si executarii de operatiuni petroliere de explorare, dezvoltare si exploatare a unui zacamant petrolier de catre persoane juridice care sunt efectiv controlate de tari terte Uniunii Europene sau de resortisanti ai tarilor terte Uniunii Europene desfasurate cu afectarea securitatii nationale.
Proiectul mai spune ca OUG vrea sa evite unele situatii imprevizibile, care pot aparea prin transferul catre alta persoana juridica a drepturilor si obligatiilor asumate prin acorduri petroliere, cu consecinta schimbarii conditiilor esentiale ale acestora, care raportat la dinamica geopolitica regionala ar putea afectata siguranta nationala, respectiv starea de legalitate, de echilibru si de stabilitate sociala, economica si politica necesara existentei si dezvoltarii statului national roman ca stat suveran, unitar, independent si indivizibil, mentinerii ordinii de drept, precum si a climatului de exercitare neingradita a drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale cetatenilor, potrivit principiilor si normelor democratice statornicite prin Constitutie.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, prin adoptarea prezentului proiect de act normativ se realizeaza, in perspectiva noilor concesiuni petroliere, consolidarea cadrului legislativ in domeniul petrolier in concordanta cu legislatia comunitara in materie, cu legislatia privind siguranta nationala a Romaniei si cu art. 135 alin.(2) lit.d) din Constitutia Romaniei.
Daca se merge pana la capat cu aceasta intentie nu avem decat sa asteptam reactia celor care mai sunt inca interesati de exploatarea zacamintelor de titei si gaze ale Romaniei.