Impins la spate de Directivele europene, ANRE pregateste in stil romanesc legislatia pentru liberalizarea pietei de energie electrica
Regulamentului (UE) nr. 2019/943, privind pachetul legislativ „Energie Curata” a aparut inca de anul trecut. Constienti de necesitatea unor modificari radicale la Legea energiei si gazelor, parlamentarii romani au votat in mare viteza o serie de modificari la legea amintita, in care s-a regasit specificul romanesc: facem totul pe ultima suta de metri si reglam pe parcurs daca am gresit undeva. In urma cu vreo doua luni de zile, Asociatia Furnizorilor de Energie atragea atentia ca modificarile aduse Legii 123 au o serie de deficiente constatate de catre toti actorii din piata de energie. La fel s-a intamplat si in piata de gaze, care a fost liberalizata in vara acestui an in conditiile in care nimeni nu stia ce efecte va avea deschiderea totala a pietei. Noroc cu pretul mic al gazelor, care a facut sa treaca nevazuta liberalizarea. Mai avem trei luni si liberalizam piata de energie electrica. Aici lucrurile stau insa ceva mai complicat pentru ca pretul energiei are variatii mult mai mari decat cel al gazelor naturale. Nu am fi luat aceste decizii daca nu ne impingea de la spate Uniunea Europeana. Fara a intra in prea multe amanunte atragem atentia ca mai avem trei luni pana sa elaboram toate normele secundare pentru buna functionare a pietei, norme pe care actorii implicati ari fi trebuit deja sa le aiba in analiza pentru a veni cu propuneri. Asa se face ca repetam o istorie deja batuta inca din momentul in care am intrat in Uniunea Europeana.

36623746 – exploding light bulb as conceptual image for new ideas and brainstorming.
„In vederea adoptarii cadrului de reglementare necesar aplicarii principiilor europene, ANRE a emis in aceasta luna, Ordinul pentru aprobarea conditiilor de furnizare a energiei electrice de catre furnizorii de ultima instanta, incepand cu data de 1 ianuarie 2021.
Prin reglementarea mentionata au fost instituite in sarcina furnizorilor de ultima instanta obligatii de informare a clientilor casnici, ce se impun ca urmare a liberalizarii pietei de energie electrica de la data de 1 ianuarie 2021 si, de asemenea, se stabilesc principii privind contractele aplicabile clientilor casnici si noncasnici beneficiari ai serviciului universal si principiile de stabilire a pretului aplicat clientilor casnici si noncasnici din portofoliul propriu care beneficiaza de serviciul universal.
Pentru indeplinirea reglementarilor europene privind reducerea duratei maxime a procesului tehnic de schimbare a furnizorului la 24 h pana in anul 2026, ANRE implementeaza un proiect finantat din fonduri nerambursabile in cadrul Programului Operational Capacitate Administrativa 2014-2020. Prin acest proiect se va realiza o platforma informatica unica la nivel national dedicata procesului de schimbare a furnizorului de energie electrica si de gaze naturale, care sa contribuie la dezvoltarea unei piete de energie dinamice si competitive.
In perioada urmatoare, ANRE are in lucru finalizarea intregului pachet de reglementari necesare implementarii legislatiei nationale incidente si a pachetului legislativ „Energie curata”, dintre care mentionam trecerea la intervalul de decontare de 15 minute incepand cu anul 2021, implementarea conceptului de single price (pret unic) pe piata de echilibrare si nu in ultimul rand, finalizarea implementarii regulilor necesare pentru utilizarea platformelor europene aferente pietei de echilibrare”, se precizeaza intr-un comunicat al Autoritatii de Reglementare.
Merita sa cititi mai jos cat de frumos impacheteaza comunicatul ANRE toate afirmatiile noastre de mai sus. In realitate asistam la vorbe goale. Si pentru a demonstra acest lucru o sa revenim cu opinia celor afectati de toate aceste reglementari.
„In anul 2019, Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene au aprobat pachetul legislativ „Energie curata”, cuprinzand, pentru sectorul energiei electrice, Regulamentul (UE) nr. 2019/943 privind piata interna de energie electrica si Directiva (UE) nr. 2019/944 privind normele comune pentru piata interna de energie electrica.
Prevederile regulamentului mentionat se aplica in mod direct statelor membre incepand cu data de 1 ianuarie 2020.
Consecventa rolului sau stabilit de legea nationala si de reglementarile europene, ANRE si-a propus sa ofere participantilor la piata, inclusiv noilor categorii prevazute de acestea (clienti activi, agregatori, operatori de stocare a energiei etc.) un cadru de piata modern si competitiv.
Astfel, in anul 2020, Autoritatea a pus in consultare publica si a adoptat un numar important de modificari cadrului de reglementare, dintre care amintim:
- Stabilirea principiilor generale aplicabile pietelor de energie electrica, in deplin acord cu prevederile reglementarilor UE
- Flexibilizarea tranzactiilor pe piata contractelor bilaterale cu licitatie extinsa, in ceea ce priveste profilele zilnice de livrare, posibilitatea variatiei cantitatii orare, facilitate care sprijina indeosebi producatorii de energie din surse regenerabile si posibilitatea de ajustare a a pretului de atribuire in functie de un indice bursier
- Definirea contractelor pe termen lung care pot fi incheiate pe piete extrabursiere si care stimuleaza investitiile in capacitati noi de productie, avand in vedere ca Legea 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare, permite investitorilor sa contracteze energia care urmeaza a fi produsa fara a detine licenta la data contractarii, prin contracte de tip PPA
- Crearea unei platforme administrate de catre OPCOM care permite incheierea de contracte de tip PPA si intr-un cadru organizat care asigura corectitudinea, cadrul concurential si nediscriminatoriu in negocierea si incheierea acestor contracte
- Posibilitatea participarii agregate pe toate pietele a producatorilor de energie si dreptul de a incheia contracte bilaterale negociate direct intre membrii agregarii
- Posibilitatea participarii clientilor finali, inclusiv prin intermediul agregatorilor, la pietele la termen, piata pentru ziua urmatoare, piata intrazilnica si cea de echilibrare
- Dreptul acordat furnizorilor de a incheia contracte bilaterale negociate direct cu agregatorii clientilor activi
- La nivelul pietei de echilibrare, renuntarea la obligatia de ofertare, la limitele de pret, in afara celor tehnice permise de regulamentul UE, si introducerea preturilor negative, masuri care stimuleaza participantii la piata de echilibrare si contribuie la asigurarea rezervelor de putere necesare echilibrarii sistemului de transport al energiei electrice.