0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Ambitii mari pentru furnizorul de energie Restart Energy: venituri mai mari cu 100 mil. lei si dublarea numarului de clienti casnici
Precizari de la OPCOM privind decontarea tranzactiilor la 15 minute
Eurohold a primit aprobarea Comisiei de reglementare a energiei si apei pentru a achizitiona filialele grupului CEZ din Bulgaria
Pe fondul cresterii consumului de energie, Nuclearelectrica a amanat oprirea Unitatii 1 de la Cernavoda
US-TDA si SN Nuclearelectrica SA in parteneriat pentru a sprijini acordarea de asistenta tehnologiilor nucleare mici si modulare
Unitatea 1 de la Cernavoda se opreste in mod controlat intre15 si 16 ianuarie
Ministrul Energiei: dupa liberalizarea pietei avem in centrul problemei clientul, nu furnizorul
Mintea de pe urma: ANRE a infiintat un call-center pentru schimbarea furnizorului de energie
Fuziunea celor trei distributii Electrica s-a incheiat prin aparitia unei noi companii: Distributie Energie Electrica Romania
De rasul curcilor, noua centrala de la Iernut s-a blocat tocmai cand era sa fie gata

In prag de iarna, consumatorii de gaze trebuie sa-si cunoasca drepturile si obligatiile in raport cu furnizorii de gaze

Posted On 22 noiembrie 2017
By : Redactia
Comment: 0
Tag: ANRE, consumatori de gaze, contract de furnizare gaze, drepturi si obligatii, furnizori de gaze, protectia consumatorului

Furnizorii de gaze naturale au obligatia de a pune la dispozitia clientilor finali, in etapa precontractuala si in etapa contractuala, informatii transparente, prezentate intr-o maniera clara, completa si lizibila, privind conditiile comerciale de furnizare a gazelor naturale.

Semnarea unui contract vanzare-cumparare aferent furnizarii gazelor naturale aduce si un set de drepturi si obligatii, atat pentru utilizator, cat si pentru furnizor. Iata care sunt drepturile si obligatiile consumatorului de gaze naturale, masurile de protectie a consumatorilor vulnerabili, precum si modalitatea de a depune o sesizare privind un furnizor de gaze naturale.

Ce drepturi are consumatorul de gaze naturale?

  • sa isi aleaga furnizorul si sa accepte o oferta-tip publicata de catre acesta sau sa solicite o oferta privind conditiile comerciale si pretul de furnizare in vederea negocierii directe cu acesta si sa incheie cu furnizorul ales contract/contracte de furnizare a gazelor naturale;
  • sa isi schimbe tipul de contract, prin trecere de la furnizarea gazelor naturale in regim reglementat/de ultima instanta la furnizarea gazelor naturale in regim concurential;
  • sa i se puna la dispozitie, la incheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, datele de contact ale punctului unic de contact al furnizorului si ale punctului de informare regionala/locala cel mai apropiat de respectivul loc de consum;
  • sa solicite furnizorului intreruperea/limitarea/reluarea furnizarii gazelor naturale la locul de consum, respectiv prestarea de catre operator a activitatii de intrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentarii cu gaze naturale;
  • sa solicite furnizorului/operatorului de sistem sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor survenite;
  • sa solicite si sa primeasca penalitatile suportate de catre furnizor/operatorul de sistem pentru neindeplinirea obligatiilor;
  • sa denunţe unilateral contractul de furnizare a gazelor naturale, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, şi sa isi schimbe furnizorul, in termen de cel mult 21 de zile calendaristice de la data solicitarii;
  • sa primeasca un decont final de lichidare, in termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbarii furnizorului sau de la data incetarii contractului de furnizare a gazelor naturale;
  • sa inainteze o plangere furnizorului propriu referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale desfaşurata de catre acesta la locul de consum şi sa beneficieze de un standard ridicat de soluţionare a plangerilor.

Ce obligaţii are consumatorul de gaze naturale?

  • sa achite integral facturile reprezentand contravaloarea serviciilor prestate de catre furnizor, şi, dupa caz, majorarile de intarziere, precum şi tariful aferent reconectarii şi remedierii defectiunilor constatate in urma verificarilor/reviziilor tehnice, in termenul si in conditiile prevazute in contractul incheiat cu acesta;
  • sa permita accesul reprezentantului operatorului de sistem in scopul montarii/demontarii, sigilarii, intretinerii, verificarii sau citirii indexului echipamentului de masurare, in situatia in care acesta este amplasat pe proprietatea sa;
  • sa nu deterioreze echipamentul de masurare, sigiliile metrologice si ale operatorului de sistem, precum si toate celelalte instalatii ale operatorului de sistem amplasate pe proprietatea sa;
  • sa sesizeze imediat furnizorul/operatorul de sistem in legatura cu orice defectiune pe care o constata in functionarea echipamentului de masurare si a instalatiilor operatorului sistemului la care este racordat, amplasate pe proprietatea sa;
  • sa foloseasca exclusiv aparate de utilizare care respecta cerintele legislatiei in vigoare si sa efectueze verificarea periodica a acestora, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
  • sa incheie un contract cu un operator economic autorizat de ANRE pentru a efectua, contra cost, verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare, in conformitate cu normele tehnice specifice aprobate de ANRE; operatiunile de verificare tehnica a instalatiei de utilizare se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie tehnica la maximum 10 ani;
  • sa permita accesul reprezentantului operatorului economic autorizat de ANRE pentru a efectua verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare;
  • sa notifice furnizorului orice schimbare a datelor sale de identificare prevazute in contractul de furnizare a gazelor naturale, in termen de 30 de zile calendaristice de la modificare;
  • sa constituie in favoarea furnizorului, la solicitarea acestuia, o garanţie financiara pentru o perioada de consum echivalent de maximum un an, in cazul constatarii, conform prevederilor legale in vigoare, a unor acţiuni menite sa denatureze in orice fel indicaţiile echipamentelor de masurare sau sa sustraga gaze naturale prin ocolirea echipamentelor de masurare;
  • sa işi asume responsabilitatea financiara pentru plata dezechilibrelor pe care le genereaza pe piaţa de gaze naturale, in conformitate cu reglementarile aprobate de ANRE.

Protejarea clienţilor vulnerabili

Prin consumator vulnerabil se inţelege orice consumator casnic, care, din motive de boala, varsta, saracie sau alţi factori, ar trebui sa beneficieze de servicii adiţionale. Este important pentru consumatorii vulnerabili ca furnizorul sa ofere asistenţa suplimentara. Verifica impreuna cu furnizorul tau daca aparţii grupului de consumatori vulnerabili.

Criteriul de selectare pe baza venitului scazut se aplica in funcţie de salariul minim pe economie stabilit prin Hotarare de Guvern. Consumatorii vulnerabili cu datorii trebuie sa fie protejaţi de la deconectare de catre furnizorii lor, prin reeşalonarea datoriilor.

Servicii acordate de catre furnizori consumatorilor vulnerabili

  • Repoziţionarea contoarelor pentru o citire mai uşoara;
  • Sisteme de parolare pentru recunoaşterea reprezentanţilor furnizorului;
  • Servicii adiţionale pentru consumatorii cu probleme auditive şi de vedere sau cu alte deficienţe;
  • Protecţia de la deconectare daca aceştia au datorii prin reeşalonarea datoriilor.

Am o problema cu furnizorul de gaze naturale! Ce trebuie sa fac?

  1. Luati legatura direct sau prin intermediul unei Asociatii de Consumatori cu reprezentantii furnizorului de gaze naturale.
  2. Explicati-le care este problema dumneavoastra şi ce doriti sa obtineti de la ei.
  3. Daca raspunsul nu va multumeste, contactati ANRE, prezentand si documentele doveditoare.
  4. In final, puteţi actiona furnizorul in instanta.

 

Articole pe aceeasi tema

  • Contractarea gazelor naturale pe o piata libera in 6 pasiContractarea gazelor naturale pe o piata libera in 6 pasi
  • Furnizorii de gaze si-au indeplinit obligatia de inmagazinare in proportie de 141%Furnizorii de gaze si-au indeplinit obligatia de inmagazinare in proportie de 141%
  • Piata de gaze s-a liberalizat, controlul, nu!Piata de gaze s-a liberalizat, controlul, nu!
  • Inaintea celei de-a doua liberalizari a pietei de gaze, consumatorii romani sunt la fel de nestiuitori ca dupa prima liberalizare. Cine-I de vina?Inaintea celei de-a doua liberalizari a pietei de gaze, consumatorii romani sunt la fel de nestiuitori ca dupa prima liberalizare. Cine-I de vina?
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Timisoara include in patrimoniul turistic cea mai veche hidrocentrala functionala din Europa

Next Story

Explozia pretului la alimente nu este cauzata de cresterea preturilor la utilitatile energetice

Articole pe aceeasi tema

0

Studiu de caz: Modul în care care se realizează dezvoltarea rețelelor de distribuție gaze în România

Posted On 14 ianuarie 2021
, By Redactia
2

Ne scapa ceva:intre institutiile de reglementare din domeniul energiei si gazelor si agentii economici ruptura este aproape totala  

Posted On 12 ianuarie 2021
, By Redactia

Ministrul Energiei: dupa liberalizarea pietei avem in centrul problemei clientul, nu furnizorul

Posted On 12 ianuarie 2021
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Oferta si discounturile promise de Electrica Furnizare aduc preturi mai mari cu pana la 10% fata de preturile din 2020 si cu pana la 15% mai mari fata de cea mai buna oferta din piata

Posted On 20 ianuarie 2021

Bine sau rau, nu mai conteaza. ANRE a simplificat trecerea de la serviciul universal la piata concurentiala pentru consumatorii casnici si a prelungit termenul de tranzitie pana la 31 august

Posted On 20 ianuarie 2021

Ambitii mari pentru furnizorul de energie Restart Energy: venituri mai mari cu 100 mil. lei si dublarea numarului de clienti casnici

Posted On 20 ianuarie 2021

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

Posted On 18 septembrie 2012

Va inselati. Dezechilibrele totale pe o...

Posted On 13 ianuarie 2021

Trecerea la decontarea la 15 minute este...

Posted On 13 ianuarie 2021

Pe-asta cu bananele recunosc ca n-am...

Posted On 14 decembrie 2020

Publicitate



PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

20 de probleme cu caloriferele si rezolvarea lor

O mana nu spala pe alta: ANRE isi pune cenusa-n cap si da posibilitatea consumatorilor de energie sa incheie contracte in piata libera pana la 31 martie

Dumitru Chisalita: Pretul gazelor pe bursa la jumatate, dar majoritatea romanilor platesc aceleasi facturi mari la gaze

Câți bani aruncăm pe fereastră pentru ca nu stim gestiona pierderile de energie?

Peste 90 % din consumatori nu stiu ca se liberalizeaza piata de energie electrica la 1 ianuarie 2021

Video

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: Degeaba vii in piata cu sume mari de bani daca nu ai capitalul uman

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: dupa liberalizarea pietei batalia pentru consumatorii casnici va fi foarte mare

Interviurile Energy-Center.ro - Viorel Tudose, Getica 95: "Din punctul de vedere al energiei produse,Romania este o tara verde" (partea a III-a)

Interviurile Energy-Center.ro – Viorel Tudose, Getica 95: „Etica nu mai exista in piata de energie. S-a ajuns chiar la un jihad in piata” (partea a II-a)

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.