In prag de iarna, consumatorii de gaze trebuie sa-si cunoasca drepturile si obligatiile in raport cu furnizorii de gaze
Furnizorii de gaze naturale au obligatia de a pune la dispozitia clientilor finali, in etapa precontractuala si in etapa contractuala, informatii transparente, prezentate intr-o maniera clara, completa si lizibila, privind conditiile comerciale de furnizare a gazelor naturale.
Semnarea unui contract vanzare-cumparare aferent furnizarii gazelor naturale aduce si un set de drepturi si obligatii, atat pentru utilizator, cat si pentru furnizor. Iata care sunt drepturile si obligatiile consumatorului de gaze naturale, masurile de protectie a consumatorilor vulnerabili, precum si modalitatea de a depune o sesizare privind un furnizor de gaze naturale.
Ce drepturi are consumatorul de gaze naturale?
- sa isi aleaga furnizorul si sa accepte o oferta-tip publicata de catre acesta sau sa solicite o oferta privind conditiile comerciale si pretul de furnizare in vederea negocierii directe cu acesta si sa incheie cu furnizorul ales contract/contracte de furnizare a gazelor naturale;
- sa isi schimbe tipul de contract, prin trecere de la furnizarea gazelor naturale in regim reglementat/de ultima instanta la furnizarea gazelor naturale in regim concurential;
- sa i se puna la dispozitie, la incheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, datele de contact ale punctului unic de contact al furnizorului si ale punctului de informare regionala/locala cel mai apropiat de respectivul loc de consum;
- sa solicite furnizorului intreruperea/limitarea/reluarea furnizarii gazelor naturale la locul de consum, respectiv prestarea de catre operator a activitatii de intrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentarii cu gaze naturale;
- sa solicite furnizorului/operatorului de sistem sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor survenite;
- sa solicite si sa primeasca penalitatile suportate de catre furnizor/operatorul de sistem pentru neindeplinirea obligatiilor;
- sa denunţe unilateral contractul de furnizare a gazelor naturale, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, şi sa isi schimbe furnizorul, in termen de cel mult 21 de zile calendaristice de la data solicitarii;
- sa primeasca un decont final de lichidare, in termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbarii furnizorului sau de la data incetarii contractului de furnizare a gazelor naturale;
- sa inainteze o plangere furnizorului propriu referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale desfaşurata de catre acesta la locul de consum şi sa beneficieze de un standard ridicat de soluţionare a plangerilor.
Ce obligaţii are consumatorul de gaze naturale?
- sa achite integral facturile reprezentand contravaloarea serviciilor prestate de catre furnizor, şi, dupa caz, majorarile de intarziere, precum şi tariful aferent reconectarii şi remedierii defectiunilor constatate in urma verificarilor/reviziilor tehnice, in termenul si in conditiile prevazute in contractul incheiat cu acesta;
- sa permita accesul reprezentantului operatorului de sistem in scopul montarii/demontarii, sigilarii, intretinerii, verificarii sau citirii indexului echipamentului de masurare, in situatia in care acesta este amplasat pe proprietatea sa;
- sa nu deterioreze echipamentul de masurare, sigiliile metrologice si ale operatorului de sistem, precum si toate celelalte instalatii ale operatorului de sistem amplasate pe proprietatea sa;
- sa sesizeze imediat furnizorul/operatorul de sistem in legatura cu orice defectiune pe care o constata in functionarea echipamentului de masurare si a instalatiilor operatorului sistemului la care este racordat, amplasate pe proprietatea sa;
- sa foloseasca exclusiv aparate de utilizare care respecta cerintele legislatiei in vigoare si sa efectueze verificarea periodica a acestora, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
- sa incheie un contract cu un operator economic autorizat de ANRE pentru a efectua, contra cost, verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare, in conformitate cu normele tehnice specifice aprobate de ANRE; operatiunile de verificare tehnica a instalatiei de utilizare se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie tehnica la maximum 10 ani;
- sa permita accesul reprezentantului operatorului economic autorizat de ANRE pentru a efectua verificarea si revizia tehnica periodica a instalatiei de utilizare;
- sa notifice furnizorului orice schimbare a datelor sale de identificare prevazute in contractul de furnizare a gazelor naturale, in termen de 30 de zile calendaristice de la modificare;
- sa constituie in favoarea furnizorului, la solicitarea acestuia, o garanţie financiara pentru o perioada de consum echivalent de maximum un an, in cazul constatarii, conform prevederilor legale in vigoare, a unor acţiuni menite sa denatureze in orice fel indicaţiile echipamentelor de masurare sau sa sustraga gaze naturale prin ocolirea echipamentelor de masurare;
- sa işi asume responsabilitatea financiara pentru plata dezechilibrelor pe care le genereaza pe piaţa de gaze naturale, in conformitate cu reglementarile aprobate de ANRE.
Protejarea clienţilor vulnerabili
Prin consumator vulnerabil se inţelege orice consumator casnic, care, din motive de boala, varsta, saracie sau alţi factori, ar trebui sa beneficieze de servicii adiţionale. Este important pentru consumatorii vulnerabili ca furnizorul sa ofere asistenţa suplimentara. Verifica impreuna cu furnizorul tau daca aparţii grupului de consumatori vulnerabili.
Criteriul de selectare pe baza venitului scazut se aplica in funcţie de salariul minim pe economie stabilit prin Hotarare de Guvern. Consumatorii vulnerabili cu datorii trebuie sa fie protejaţi de la deconectare de catre furnizorii lor, prin reeşalonarea datoriilor.
Servicii acordate de catre furnizori consumatorilor vulnerabili
- Repoziţionarea contoarelor pentru o citire mai uşoara;
- Sisteme de parolare pentru recunoaşterea reprezentanţilor furnizorului;
- Servicii adiţionale pentru consumatorii cu probleme auditive şi de vedere sau cu alte deficienţe;
- Protecţia de la deconectare daca aceştia au datorii prin reeşalonarea datoriilor.
Am o problema cu furnizorul de gaze naturale! Ce trebuie sa fac?
- Luati legatura direct sau prin intermediul unei Asociatii de Consumatori cu reprezentantii furnizorului de gaze naturale.
- Explicati-le care este problema dumneavoastra şi ce doriti sa obtineti de la ei.
- Daca raspunsul nu va multumeste, contactati ANRE, prezentand si documentele doveditoare.
- In final, puteţi actiona furnizorul in instanta.