0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Transelectrica continua modernizarea statiilor electrice de transformare in zona Moldovei
Se clatina Nord Stream 2? 18 companii de servicii nu mai lucreaza la proiect
Razvan Nicolescu despre gazele din Marea Neagra: cine va cumpara acolo trebuie sa aiba cel putin 3 miliarde de euro in buzunar
Pace intre Consiliul Concurentei si Hidroelectrica
Nuclearelectrica continua sa creada in investitia la reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda
Restart Energy continua investitiile in energie regenerabila: 30 milioane dolari intr-un proiect solar de 45 MW in Salaj
A mai cazut o stea, Rafinaria “Steaua Romana”
Conferința „Instrumentele Consiliului Mondial al Energiei pentru evaluarea tranziției în energie” :România în context european“
Termocentrala Rovinari risca sa se opreasca din lipsa de carbune
Transelectrica a iesit pe profit si in 2020

La asa ministri, asa investitii. Ce mai poate fi salvat din proiectul BRUA?

Posted On 30 iulie 2020
By : Redactia
Comment: 1
Tag: coridoare europene de transport gaze, gazele din Marea Neagra, interconexiuni retele de gaze, investitia BRUA, Transgaz

Am incercat sa ne abtinem sa comentam disputa pe marginea eficientei economice a magistralei de gaze BRUA, cu toate ca am avut un impuls la un moment dat, dupa ce Transgaz a ales sa iasa din anonimat si a platit niste articole de presa pentru a demonstra ca BRUA este o investitie valabila, citand niste declaratii rupte din context a unor persoane care la un moment dat au detinut si functii politice de decizie. In mod normal, domnul Ion Sterian, directorul general al Transgaz ar fi trebuit sa iasa la declaratii concrete privind rolul BRUA in noua conjunctura si sa ne spuna de ce romanii trebuie sa plateasca in urmatorii 40 de ani o teava care va costa aproape jumatate de miliard de euro, dar prin care nu se stie ce va trece.

Investitia Transgaz in BRUA trebuie analizata cu foarte mare atentie, mai ales ca sistemul energetic national are deja nevoie de investitii stringente, majore si imediate. Ce ne facem daca bagam (scuze de expresie) alte miliarde de lei in obiective care inca din faza de constructie se dovedesc ineficiente, adica nerentabile din punct de vedere economic? Guvernul Orban a facut un adevarat fetis din investitiile ce vor fi realizate in urmatorii ani, mai ales cu bani europeni, dar nu are absolut nici o directie. Cu autostrazile suntem lamuriti, cu spitalele la fel, dar in sectorul energetic lucrurile nu sunt deloc atat de simple. In acest caz investitiile sunt foarte mari si cu durata de timp indelungata.

O sa revenim la aceasta tema, dar sa ne mai oprim putin asupra BRUA, minunata magistrala care punea Romania in pozitia de jucator major pe piata de gaze din Balcani. Paradoxal, prin comparatie cu un grup nuclear, cu un grup energetic major pe gaze sau cu un proiect eolian offshore, conducta BRUA s-a construit relativ repede. Intamplarea face ca in timpul acesta scurt, de la demararea investitiei si pana la finalizarea ei, datele problemei s-au schimbat radical, iar BRUA se dovedeste un fel de teren de fotbal facut in panta. Domnul ministru al Economiei, Virgil Popescu, ar fi trebuit sa iasa la scena deschisa si sa ne spuna ce se va intampla cu aceasta investitie si cine va raspunde de esecul sau succesul ei. Transgaz nu este magazinul din coltul strazii, ci operatorul national de transport gaze la care statul roman este actionar majoritar. Fie si din punctul de vedere al actionarilor (Transgaz este cotata la bursa) o interventie a ministrului ar fi lamurit niste lucruri. Tacere totala.

In aceste conditii am rasfoit prin ce a scris Energy-Center in urma cu doi ani, cand tocmai se lansa magnificul proiect BRUA. Va lasam sa trageti consecintele. Ca o paranteza merita aminti ca inclusiv conductele care urmeaza sa transporte gazele nu au fost realizate de producatori romani, desi au existat oferte, ci de turci.

“Dupa ani buni de zile in care transportatorul national de gaze din Romania a fost repetent la investitiile in retea, iata ca, brusc, Transgaz ar putea deveni cel mai mare investitor (cu capital autohton ) din Romania. Intrebarea majora care se pune in aceasta situatie tine insa si de eficienta investitiilor, de rentabilitatea lor economica si nu in ultimul rand de o strategie pe care Romania o are in dezvoltarea noilor coridoare de transport a gazelor naturale.

Este aproape imposibil sa obtinem de la Transgaz un raspuns la toate aceste probleme. Cu atat mai putin de la Ministerul Economiei sau de la Ministerul Energiei. Dovada, l-am intrebat zilele trecute pe ministrul energiei, Anton Anton, de unde va lua bani Transgaz pentru a continua conducta BRUA si conducta care ar urma sa transporte gazele de la Marea Neagra, in conditiile in care profitul companiei a fost sugativat de statul roman. Evaziv, ministrul Anton Anton ne-a raspuns: „nu este absolut nici o problema, bani se gasesc”. Unde, la ce pret, cu ce consecinte nu mai conteaza.

In acelasi timp l-am intrebat pe domnul ministru ce se va intampla cu BRUA daca se va bloca in Ungaria. La fel de transant ne-a raspuns: „ce ne intereseaza pe noi Ungaria?. Romania trebuie sa-si indeplineasca obiectivul de a construi partea care-i revine din BRUA si spre asta mergem. Restul nu conteaza”. Am continuat: „ce vom face cu excesul de gaze dupa punerea in exploatare a rezervelor din Marea Neagra?” Raspuns: „va inchipuiti ca nu o sa avem unde le vinde? Sarbii stau cu mana intinsa, si nu numai ei”. Am considerat ca nu mai are rost sa lungim discutia in conditiile in care ministrul energiei este atat de sigur ca BRUA va fi realizata de Transgaz iar gazele romanesti vor fi dorite de „toata Europa”. Inutil sa intram in amanunte.

Sa ne intoarcem insa la „autostrada de gaze” Tuzla-Podisor, pe care Transgaz este determinat sa o finalizeze pana in 2020. „Obiectivul major al acestei investitii consta in construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla-Podisor, in lungime de 308,3 km si Dn 1200 respectiv Dn 1000, care sa faca legatura intre resursele de gaze naturale disponibile la tarmul Marii Negre si coridorul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria, astfel asigurandu-se posibilitatea transportului gazelor naturale spre Bulgaria si Ungaria prin interconectarile existente Giurgiu-Ruse (cu Bulgaria) si Nadlac-Szeged (cu Ungaria) „, se arata in documentul mentionat.

De asemenea, aceasta conducta se va interconecta cu actuala conducta internationala de transport gaze naturale Tranzit 1 (Isaccea-Negru Voda). Capacitatea de transport va fi de 8,14 milioane de metri cubi pe an, iar investitia estimata se ridica la 360,36 milioane de euro.

In prezent sunt finalizate studiul de fezabilitate si cel de impact asupra mediului si a fost obtinuta autorizatia de construire. Decizia finala de investitie va fi luata in acest an, iar constructia este prevazuta pentru perioada 2019-2020. Transgaz estimeaza ca punerea in functiune si intrarea in operare vor avea loc in anul 2020, dar calendarul estimativ de dezvoltare a proiectului poate suferi modificari, in functie de evolutia proiectelor offshore din amonte.

Calendarul va suferi modificari cu siguranta, mai ales ca Transgaz s-a angrenat si in construirea gazoductului Ungheni-Chisinau, un proiect mult mai mare decat cel initial in ceea ce priveste conexiunea cu Republica Moldova (Iasi-Ungheni). Pe baza promisiunilor Transgaz, care intre timp a cumparat operatorul de transport gaze din Moldova (Vestmoldtransgaz), moldovenii de peste Prut ar trebui sa aiba inca din 2020 gaze din Romania, scapand astfel de jugul Gazprom. Moldovenii au inceput sa creada in promisiunile noastre, dovada ca „Republica Moldova nu va negocia deocamdata un nou acord cu furnizorul rus de gaze naturale, Gazprom, ci se va concentra asupra finalizarii conectarii la sistemul de gazoducte din Romania,” a declarat ministrul economiei moldovean, Chiril Gaburici, intr-o emisiune televizata, potrivit postului de radio Europa Libera, care citeaza agentia de presa rusa Interfax.

Actualul contract cu concernul rus expira la sfarsitul anului 2019. Gaburici a explicat ca, dupa finalizarea gazoductului Chisinau-Ungheni, Republica Moldova va avea acces la surse alternative de gaze, nu din Rusia, si implicit o pozitie mai buna la eventualele negocieri. „Atunci va fi concurenta si toti se vor lupta sa ne aiba drept client”, a apreciat el.

In prezent, Republica Moldova primeste gaze rusesti in baza contractului cu Gazprom din 2008, care se reinnoieste anual.Este bine ca fratii au incredere intre ei. Sa vedem insa ce iese de aici. Constructia gazoductului Chisinau-Ungheni, de fapt continuarea celui dintre Iasi si Ungheni, este programata sa inceapa luna aceasta, si ar urma sa dureze circa zece luni, noteaza Europa Libera.

 

Despre autor
  • google-share
Previous Story

Bilant OMV Petrom la sase luni. Cand profitul scade cu 56%, investitiile se reduc cu 28%. Despre gazele de la Marea Neagra numai de bine: discutam cand se schimba legea

Next Story

Sfarsitul agoniei: Electrocentrale Galati isi pregateste disparitia din sistemul energetic incepand cu disponibilizarea angajatilor. Nici conducerea nu scapa de somaj.

Articole pe aceeasi tema

Razvan Nicolescu despre gazele din Marea Neagra: cine va cumpara acolo trebuie sa aiba cel putin 3 miliarde de euro in buzunar

Posted On 24 februarie 2021
, By Redactia

Care sunt costurile pentru consumatorii din Romania daca BRUA nu transporta gaze?

Posted On 29 noiembrie 2020
, By Redactia

Dupa ce s-a vazut cu cea mai mare investitie realizata in ultimii 30 de ani de Transgaz, directorul Ion Sterian isi provoaca omologul din Ungaria

Posted On 24 noiembrie 2020
, By Redactia

One Comment

  1. sandu 31 iulie 2020 at 15:19 Reply

    Chiar daca BRUA va fi un esec financiar in primii ani de la lansare eu zic ca pentru Romania (si Bulgaria) proietul se va plati de la sine chiar daca nu va circula prea mult gaz pe ea la inceput. E chiar irelavnt daca Ungurii nu o vor prelungi pana in Austria. La capetele BRUA(ca piata) se vor intalni 4 surse de gaz diferite : gaze din Hub din Austria, gaze direct de la Rusi, gazele din Marea Caspica si LNG din piata internationala (in special SUA) prin Grecia. Simpla existenta a conductei ne garanteaza un pret de import mai mic. Ne apara inclusiv de mofturile OMV legate de redevente in Marea Neagra.

    Eu cred ca reconversia la CEO de la carbune la gaze va genera suficienta cerere pana in 2030 a.i. sa vedem si faza a doua a BRUA deceniul asta mai ales daca Moldova si Ucraina vor importa gaze prin Romania.

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Cum alegem intre un cuptor de coacere pe gaze si unul electric

Posted On 27 februarie 2021

Transelectrica continua modernizarea statiilor electrice de transformare in zona Moldovei

Posted On 27 februarie 2021

Profit pe linie la cele mai performante companii ale statului: Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz au sfidat pandemia in 2020. Cand vin si investitiile?

Posted On 26 februarie 2021

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

Posted On 18 septembrie 2012

Transelectrica se întărește și SMART-UL...

Posted On 27 februarie 2021

"Constructia reactoarelor 3 si 4 de la...

Posted On 25 februarie 2021

Romelectro este lider de asociatie,...

Posted On 25 februarie 2021

Publicitate



Cariera in Romania

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Cum alegem intre un cuptor de coacere pe gaze si unul electric

Incep sa apara oportunitati pentru investitii in energie regerabila

Cum arata clasamentul ofertelor de furnizare energie electrica. Primele pozitii conform comparatorului ANRE

Programul Casa Verde Panouri Fotovoltaice se modifica din nou. Acces mai facil la finantare

Cum schimbam furnizorul/ contractul de energie electrica ? Ia atitudine ! Fii informat ! Ai grija ce semnezi ! Nu te lasa pacalit !

Video

Viorel Tudose: Furnizorii de energie trebuie sa lase forta si aroganta la o parte. Consumatorul trebuie respectat

Viorel Tudose, Getica 95: Liberalizarea pietei de energie s-a facut la masa bogatilor, consumatorul nu a fost informat si educat

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: Degeaba vii in piata cu sume mari de bani daca nu ai capitalul uman

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: dupa liberalizarea pietei batalia pentru consumatorii casnici va fi foarte mare

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.