Liber la exploatarea gazelor din Marea Neagra: Parlamentul a votat legea offshore dupa un an de circ pe marginea ei.
Plenul Camerei Deputatilor a adoptat miercuri proiectul legii offshore, cu 170 de voturi “pentru”, 3 voturi impotriva si o abtinere. Ultima modificare a legi a fost legata de stabilitate taxarii. Astfel, PSD a fost de acord cu PNL ca redeventele si regimul fiscal sa ramana aceleasi pe toata durata exploatarii perimetrelor, scrie Economica net.
Titularii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore au obligatia ca cel putin 25% din numarul mediu anual de angajati utilizati in vederea derularii acordurilor sa fie cetateni romani cu rezidenta fiscala in Romania.
De asemenea, 50% din toate gazele exploatate trebuie sa fie vandute pe pietele din Romania, fara conditionari de cantitate impuse clientilor. In caz contrar, firmele vor plati o amenda de 19% din cifra de afaceri.
In ceea ce priveste taxarea companiilor de catre statul roman, legea prevede ca „Titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi beneficiaza, pe toata perioada derularii acestora, de nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi”
De asemenea, titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, inclusiv filialele acestora si/sau apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara efectiv atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligati la calcularea, declararea si plata impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore.
„Prin venit suplimentar se intelege diferenta dintre pretul mediu ponderat al gazelor naturale vandute din productia interna proprie din perimetrele offshore si pretul de achizitie a gazelor naturale din productia interna pentru clientii casnici si noncasnici in anul 2012, respectiv 45,71 lei/MWh, inmultita cu volumele de gaze vandute din productia interna din perimetrele offshore”, prevede legea.
Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore se calculeaza prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, dupa caz, asupra veniturilor suplimentare obtinute din vanzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, impozit din care se deduce valoarea investitiilor in segmentul upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore tine seama de pretul de referinta stabilit de ANRM pentru calculul redeventelor. Tranzactiile desfasurate sub pretul de referinta se impoziteaza la pretul de referinta.
„Procentele de calcul a impozitului se calculeaza pe baza preturilor de vanzare a gazelor naturale practicate de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore pe baza grilei de preturi de mai jos, ajustate anual incepand cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al preturilor de consum, dupa cum urmeaza:
a) 30% din venitul suplimentar pentru preturile de pana la 85 lei/MWh inclusiv;
b) 15% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 85 lei/MWh si mai mici sau egale cu 100 lei/MWh;
c) 30% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 100 lei/MWh si mai mici sau egale cu 115 lei/MWh;
d) 35% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 115 lei/MWh si mai mici sau egale cu 130 lei/MWh;
e) 40% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 130 lei/MWh si mai mici sau egale cu 145 lei/MWh;
f) 50% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 145 lei/MWh si mai mici sau egale cu 160 lei/MWh;
g) 55% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 160 lei/MWh si mai mici sau egale cu 175 lei/MWh;
h) 60% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 175 lei/MWh si mai mici sau egale cu 190 lei/MWh;
i) 70% din veniturile suplimentare obtinute in urma practicarii unor preturi mai mari decat 190 lei/MWh”, prevede proiectul.
Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare offshore.
De asemenea, sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore ca impozit asupra veniturilor suplimentare se colecteaza intr-un cont special utilizat pentru extinderea retelelor de distributie a gazelor naturale si a racordurilor la sistemului national de transport gaze naturale, precum si pentru finantarea altor investitii stabilite prin hotarare a Guvernului. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotarare a Guvernului. Colectarea impozitului asupra veniturilor suplimentare se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Investitiile luate in calcul pentru deducerea din impozitul pe veniturile suplimentare nu pot face obiectul altor deduceri. De asemenea, investitiile luate in calculul deducerii din impozitul pe veniturile suplimentare nu sunt luate in calculul rezultatului fiscal al perioadelor de plata a impozitului pe profit in sensul in care pentru acestea nu sunt acceptate reduceri/scutiri de impozite sau deduceri de costuri, acestea fiind considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Durata initiala a concesiunii poate fi pana la 30 de ani, cu posibilitate de prelungire de pana la 15 ani prin hotarare a Guvernului, la solicitarea titularului acordului petrolier referitor la perimetre petroliere offshore cu conditia indeplinirii in totalitate a programelor de lucrari stabilite de ANRM prin acordul petrolier, mai prevede actul normativ.