Nu ne vindem țara, vindem gazele naturale pe care nu suntem în stare să le valorificăm în industria românească pentru a adăuga plusvaloare
A stârnit ceva vâlvă știrea conform căreia OMV a negociat deja cu o companie din Germania vânzarea unei părți din gazele ce vor fi exploatate din perimetrul Neptun Deep al Mării Negre. Ca o paranteză, interesant este că eventualul export de gaze nu va fi realizat de către Petrom, ci de către OMV (acționarul majoritar al Petrom), ceea ce înseamnă că o parte a profitului va reveni companiei românești, iar o altă parte companiei austriece OMV. Dar, să nu intrăm în amănunte. Cert este că atât OMV Petrom cât și Romgaz (partenerul în această investiție) vor avea dreptul să ia deciziile comerciale adecvata în momentul în care vor extrage primele molecule de gaze din Neptun Deep. Ne place nu ne place, o investiție de circa 4 miliarde de euro trebuie recuperată, așa cum și profitul trebuie maximizat.
Proiectul Neptun Deep a întârziat câțiva ani pentru simplu motiv că o anumită parte a clasei politice susținea că întreaga cantitate de gaze extrasă din Marea Neagră trebuie valorificată în România, iar statul să fie principalul beneficiar al acestei investiții. A investit statul român vreun leu în această exploatare? Foarte adevărat, o altă companie românească, respectiv Transgaz, a investit în rețeaua de conducte necesară transportului gazelor, dara indiferent de faptul că o parte din gaze vor fi exportate sau gazele vor rămâne în țară, Transgaz va câștiga bani din taxele de transport, iar statul va câștiga din redevențe și alte taxe.
Pe de altă parte să presupunem că OMV Petrom și Romgaz ar accepta că întreaga cantitate de gaze din Neptun Deep să fie vândută pe piața din România. Bun, și cine va consuma aceste gaze atâta vreme cât industria noastră e la pământ. Ani de zile s-a vorbit despre revidorarea industriei petrochimice astfel încât gazele să poată fi valorificate superior și să nu fie vândute ca materie primă, dar nimeni nu a mișcat nimic. Industria petrochimică a dispărut și singurii potențiali mari consumatori vor fi centrale electrice. Și aici avem însă o problemă, căci din multele proiecte de investiții anunțate în centrale electrice singurele certitudini se leagă de Iernut și Mintia. Nu în ultimul rând, vânzarea gazelor pe piața din România ar fi o mină de aur pentru firmele de trading și pentru furnizori, care tot pe piața externă vor desface mare parte din gazele din Marea Neagră. Câștigă statul român ceva din asta?
Ca o simplă concluzie: companiile Romgaz și OMV Petrom, care au investit în proiectul Neptun Deep, și-au asumat riscurile și e dreptul lor să valorifice gazele cum cred de cuviință. Credeți că dacă americanii de la Chevron nu s-ar fi retras din proiect se întreba de statul român cui va vinde gazele? De data asta și Ministerul Energiei este de aceeași părere cu noi. Iată ce se precizează într-un comunicat de presă al Ministerului:
”Informațiile referitoare la exportul viitor, după 2027, a unei cantități de gaze naturale din perimetrul Neptun Deep, de către OMV Petrom către o companie majoră din Germania, reprezintă un pas firesc în cadrul unui proiect de importanță strategică pentru țara noastră și pentru Europa.
Pentru o clarificare completă și pentru a liniști orice temeri, dorim să subliniem că volumul exportat către Germania, conform datelor disponibile public, reprezintă sub 1% din producția totală estimată a zăcământului Neptun Deep. Aceasta este o proporție infimă, întrucât Neptun Deep are rezerve evaluate la peste 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale. Mai mult, aceste estimări pot crește semnificativ pe măsură ce operațiunile de foraj avansează. Fiecare partener în proiect, atât Romgaz, cât și OMV Petrom, este responsabil pentru propriile decizii de comercializare a gazului exploatat în viitor, în condițiile legii și cu protejarea securității energetice a României.
Exportul face parte din planul de business al proiectului Neptun Deep și reflectă angajamentul României de a contribui la securitatea energetică europeană. România este deja cel mai mare producător de gaze naturale dintre statele membre ale Uniunii Europene, ca urmare a creșterii producției Romgaz din 2024 și reluarea marilor exploatări, inclusiv în perimetrul Caragele. Prin producția actuală, de circa 8-10 miliarde Nm³, România își acoperă integral consumul, fără a depinde de importuri. Din 2027, producția anuală a României se va dubla, până la 18-20 miliarde Nm³.
Vom produce așadar încă din primul an de exploatare o cantitate de gaze de cel puțin două ori mai mare decât consumul intern actual al României. În acest context, putem spune cu fermitate că nu există niciun pericol ca românii să rămână fără gaze naturale, iar țara noastră se află într-o poziție privilegiată de a asigura și securitatea energetică regională, inclusiv a Republicii Moldova. Mai mult, redevențele și impozitele pe gazul exportat europenilor sunt plătite în România și devin venituri la bugetul de stat al României.
Dorim să readucem aminte că prevederile Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere garantează mecanisme explicite pentru protejarea intereselor naționale și securității energetice a României:
Art. 21 alin. (2): Guvernul, la propunerea Ministerului Energiei, poate introduce restricții temporare de preț și vânzare pentru cantitățile necesare consumului casnic și producerii de energie termică destinate populației, precum și pentru obligațiile europene de solidaritate. Aceste măsuri sunt limitate în timp și proporționale cu situația.
Art. 21 alin. (3): Contractele bilaterale de tranzacționare a cantităților de gaze exploatate vor fi notificate Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru monitorizare, asigurându-se că resursele noastre sunt gestionate corect și eficient.
Art. 21 alin. (4): Cantitățile de gaze naturale comercializate prin contracte bilaterale vor fi oferite într-o primă fază, cu prioritate, statului român prin Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS). Acest mecanism asigură accesul prioritar al României la resursele proprii, pentru a răspunde nevoilor naționale urgente.
Astfel, în cazul în care securitatea energetică a țării o impune, statul român are toate instrumentele legale pentru a se asigura că gazele naturale rămân în țară. Acest cadru legislativ robust oferă garanții suplimentare că resursele naționale sunt utilizate cu prioritate pentru necesitățile interne, consolidând independența energetică a României.
Neptun Deep este doar începutul. Statutul nostru de lider energetic este consolidat printr-o serie de proiecte viitoare de exploatare. Mai mult, proiectele viitoare de dezvoltare a infrastructurii energetice vor crea un lanț valoric integrat, stimulând economia națională și aducând beneficii directe antreprenorilor români dar mai ales consumatorilor casnici prin reducerea cu până de trei ori a tarifelor la încălzire.”