Nu tot ce zboara se mananca: Un posibil esec al liberalizarii pietei de energie electrica nu justifica aparitia unui mamut in zona de reglementare
Fostul ministru al energiei, Razvan Nicolescu, a intervenit in disputa privind liberalizarea pietei de energie electrica din Romania sugerand o noua organizare a institutiilor care urmaresc buna functionare a pietei, adica din din patru cate exista sa ramana una: “In ce priveste perfomanta institutiilor, eu sunt adeptul unui model in care ANRE, Consiliul Concrurentei, ANCOM si Protectia Consumatorilor sa formeze o singura institutie, ca actiunile lor sa fie mai bine coordonate. Adica arbitrii pietelor sa fie intr-o singura institutie, pentru ca uneori ele isi mai paseaza responsabilitatea. Olanda are un astfel de model si lucreaxa foarte eficient cu 500 de oameni. La noi, in cele patru autoritati separate, lucreaza peste 3.500 de oameni. Si e vorba de responsabilitate, eficienta si coordonare. Modelul de organizare al Consiliului Concurentei e foarte avansat, numirile sunt facute cu multe filtre – lucrurile sunt foarte mature. Eu sunt clar adeptul unei asemenea structuri, care insemna lipsa posibilitatii de pasare a responsabilitatii”, spune domnul Nicolescu.
Ideea nu e noua, se tot vehiculeaza de ceva vreme prin culisele politicii si nu pentru ca s-ar intentiona eficientizarea respectivelor institutii, ci mai ales pentru noua schema de posturi. Daca s-ar ajunge la o asemenea decizie ar putea fi decapitate actualele conduceri ale institutiilor in cauza si, evident, ar urma noi nominalizari. Din ceea ce am constat insa noi in ultimii ani, nu forma de organizare a institutiilor este problema, ci oamenii care sunt numiti. In general si obligatoriu dpua un algoritm politic. Si avem serioase retineri ca intr-o noua formula comasata ar aparea si profesionistii.
In ceea ce priveste subiectul de la care se pleaca, respectiv liberalizarea pietei de energie electrica, este cat se poate de evident ca actorul principal in aceasta ecuatie a fost Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei. Ca aceasta institutie si-a facut treaba bine, sau nu si-a facut-o, nici nu mai conteaza in momentul de fata. Pentru a regla insa neajunsurile nu stim daca este o solutie sa comprimam institutii existente pe un domeniu in care, cu exceptia ANRE, prea putini au competente. Spre exemplu, Consiliul Concurentei, care se presupune ca ar avea niste specialisti dedicati pietei de energie si gaze, reuseste sa faca o investigatie specifica in cel putin un an de zile de la o sesizare (sau autosesizare), in general dupa ce faptele au fost deja consumate. Urmeaza, in functie de rezultatele anchetei, niste amenzi pe cifra de afaceri. S-a intrebat cineva daca aceste amenzi rezolva problemele din piata?
In ceea ce priveste celelalte doua institutii despre care vorbeste domnul Razvan Nicolescu, legatura lor cu piata de energie electrica si gaze naturale este precum cea intre coada vacii si stampila primariei, adica nici una. Nu credem ca asa se eficientizeaza activitatea respectivelor institutii, care au peste 3500 de angajati.
Piata de energie si gaze este o piata la fel de importanta ca piata bancara, piata IT sau cea a asigurarilor, ca sa dam numai cateva exemple unde se invart sume imense de bani. Dupa stiinta noastra, peste BNR, ASF sau Ancom nu se prea baga nimeni si nici nu se pune problema ca aceste institutii sa fie comansate intre ele. De ce s-ar intampla acest lucru in piata de energie si gaze? Pentru ca in Olanda este un posibil model? Pai, ce, noi suntem Olanda?
Am scris si noi despre esecul ANRE de a pune la punct liberalizarea pietei de energie electrica. Suntem singurii care am atras atentia ca haosul creat este insa si in responsabilitatea furnizorilor care joaca in doua piete: cea concurentiala si cea a serviciului universal. Desigur, daca ANRE ar fi fost mai concentrata pe situatie ar fi putut tempera avantul de crestere a preturilor in serviciul universal. Traim in Romania si de fiecare data lucrurile se vor rezolva “de la sine”. Cand pui insa carul inaintea boilor s-ar putea ca rezolvarea sa induca multa vreme efecte perverse. Nu problema comasarii institutiilor trebuie sa ne preocupe pe noi in momentul de fata, ci a specialistilor care lucreaza in aceste institutii. ANRE pierde pe banda specialisti si nu vine nimeni in locul lor. Restul nici nu mai conteaza.