O echipa de soc va descinde la ANRE ca sa inteleaga si Liviu Dragnea de ce este scumpa energia
Fuhrerul PSD, Liviu Dragnea, a declarat ieri, cu ocazia Biroului Permanent National, ca liderii social-democrati au aprobat solicitarea premierului Mihai Tudose de constituire a unei comisii de ancheta care sa verifice activitatea ANRE si “jocul” pretului la energie din ultima perioada. “De exemplu, azi am discutat in coalitie si am aprobat solicitarea primului-ministru si maine aprobam in plenul reunit infiintarea unei comisii de ancheta pe ANRE, pentru ca e bine sa aflam si noi si populatia ce s-a intamplat acolo si care a fost jocul pretului la energie in ultima perioada”, a spus Liviu Dragnea. Sluga credincioasa, premierul Mihai Tudose, nu s-a lasat mai prejos si a declarat ca au fost identificate mai multe probleme la ANRE, context in care a solicitat Parlamentului sa efectueze o ancheta. Cine le-a identificat nu stim, dar poate aflam pe parcurs. Asadar, “au fost probleme identificate in aceasta vara, lipsa unor proceduri efectuate, obligatii legale ale ANRE. Dat fiind faptul ca ANRE nu este in subordinea Guvernului, singura entitate capabila sa vada ce este acolo, sa faca lumina, este Parlamentul. Guvernul a solicitat Parlamentului o ancheta in acest sens”, a subliniat Mihai Tudose.
Cum oamenii astia nu au absolut nici o ideea despre cum functioneaza piata de energie electrica din Romania, care sunt atributiile Autoritatii de Reglementare, ce legatura exista intre pretul energiei si deciziile ANRE etc, nu ne surprinde nimic. Control sa fie, da cine sa-l faca? Cine, din randul coalitiei aflate la guvernare, este capabil sa inteleaga ce se intampla in aceasta piata, cand ministrul energiei confunda kilovoltul cu kilowatul?. Ii ajutam noi si la dam un exemplu despre ceea ce s-a intamplat in piata de energie in urma cu doi ani, cand tot asa se punea problema. Evident, piata si-a vazut de treaba si guvernantii de…guvernare.
“A devenit deja o constanta ca in fiecare vara cineva din randul autoritatilor sa-si bage nasul in piata de energie, manipuland mersul ei corect. Daca in urma cu cativa ani manipularea se facea pe fata, astazi tehnicile sunt mult mai subtile si adaptate mecanismelor din ce in ce mai sofisticate ale platformelor de tranzactionare. Se speculeaza conjunctura pietei, in cazul de fata lipsa de hidraulicitate a Hidroelectrica si dispecerizarea parcurilor eoliene si fotovoltaice, asigurata de catre Dispecerul energetic national (DEN). Cum nimic nu este intamplator, de data aceasta, ingerintele din piata de energie electrica par a avea ca scop principal ridicarea pretului energiei electrice, astfel incat producatorii de stat sa poata supravietiu fara a se reforma, respectiv acoperirea unor deficiente in activitatea acestora, deficiente de care nu raspund in nici un fel echipele manageriale numite pe criterii de asa zisa competenta.
Cel mai elocvent exemplu este CE Oltenia, care pentru a-si acoperi deficitul de certificate de dioxid de carbon, vinde la preturi mari energie electrica pe piata pentru ziua urmatoare, participand in acelasi timp cu cantitati semnificative de energie la echilibrarea sistemului. Nu intamplator, toata revolta manifesta a domnului Laurentiu Ciurel (directorul CE OLtenia) fata de energiile regenerabile sau a a altor participanti la rezerva de sistem este la cote maxime. Cine striga mai tare creeaza confuzie si deturneaza atentia spre alte lucruri. Pe noi nu ne-a inselat atitudinea domnului Ciurel, ci mai curand ne-a deschis ochii inspre alte tipuri de manipulare.
Sa trecem la problema echilibrarii sistemului energetic, aflata si in atentia reglementatorului (ANRE), care a inceput sa banuiasca ca ceva nu este in regula. Exista semne vizibile ca in piata s-a declansat o lupta acerba impotriva unor firme care sunt autorizate sa actioneze in piata din postura de PRE (parte responsabila cu echilibrarea), scopul final fiind eliminarea acestor firme, astfel incat Transelectrica (jupanul pietei de echilibrare) sa stapaneasca totul. Nimic nu este intamplator, mai ales daca luam in considerare ca in cifra de afaceri a Transelectrica, veniturile din piata de echilibrare acopera o treime. Ceva de neimaginat.
Putina lume intelege care este problema cu piata de echilibrare si cu cei autorizati drept parte responsabila cu echilibrarea. Dupa modelele consacrate ale pietelor de energie dezvoltate aparitia companiilor private cu rol de PRE in piata a demonstrat ca se poate reduce considerabil rezerva de sistem, aflata la discretia dispecerului energetic, si inclusiv reducerea costurilor finale pentru energia electrica, printr-o mai buna gestionare a dezechilibrelor. Rezerva de sistem, in momentul de fata, este o jucarie aflata in mana DEN, prin intermediul careia se subventioneaza toti falitii din sistemul de generare energie, aflati sub controlul statului.
Concret, la un consum intern de energie electricade circa 6000-6500 MW pe interval orar, rezerva de sistem stabilita de catre stat (sefii din energie, companii ale statului ) este de 1300-1500 MW, cand in conditii normale aceasta nu ar trebui sa treaca de cel mult 800 MW. Asa cum am spus insa in randurile de mai sus , o rezerva ridicata fals justifica subventiile mascate acordate unor centrale calificate a participa la piata de echilibrare, cu o putere instalata, adesea iluzorie. Mai multi specialisti din sistem au recunoscut ca sunt calificate in rezerva grupuri energetice care nu mai functioneaza de ani buni de zile, unele dintre ele nemaiavand nici macar turbine. Energy-Center a dat asemenea exemple si amintim aici doar centralele de la Doicesti, Braila, Galati sau grupuri de la Mintia, care nu au mai functionat de ani de zile.
Ceea ce trebuie stiut este ca prin aceasta decizie, centralelor respective le sunt alocate, prin dispozitii administrative, sume importante de bani, numai pentru ca ( cineva le-a introdus pe o lista) ca sa fie bani de salarii si sa avem la vot oameni cuminti.Daca, intr-o situatie extrema, Sistemul Energetic National ar avea nevoie de aceste centrale ne-am trezi la realitatea crunta: ele nu pot produce energie electrica, in asa fel incat sa-si indeplineasca rolul pentru care incaseaza banii de la stat, respectiv de la noi, consumatorii romani.
Poate fi numit acest lucru un atac la siguranta nationala? Indiscutabil, raspunsul este unul afirmativ.
Existenta firmelor, unele dintre ele private, calificate ca PRE a demonstrat ca se poate ajunge la o echilibrare mult mai judicioasa a sistemului energetic national, spre exemplu in raport cu productia de energie regenerabila. Ceea ce ingrijoreaza insa autoritatile este faptul ca firmele care indeplinesc rolul de PRE demonstreaza ca Transelectrica isi aroga in interesul ei echilibrele din piata , cel mai adesea actionand in mod fraudulos. Nu ne ferim de asemenea categorisiri, pentru ca stim pe ce ne bazam.Avem dovada scrisa ca inclusiv ANRE (AutoritateaNationala de Reglementare in domeniulEnergiei) a sesizat aceste lucruri. Pe marginea respectivei situatii se pare ca se pune la cale aparitia unui ordin care urmareste, in final, desfiintarea PRE-urilor, care deranjeaza jocurileTranselectrica.
Ne intrebam, de ce dupa atatia ani de functionare a pietei de energie electrica nimeni nu are curajul sa abordeze o dezbatere reala vizavi de functionarea pietei de echilibrare, respectiv de introducere a unor reguli transparente pentru toti participantii, asa cum se intampla in celelalte piete administrate de OPCOM? Cum e posibil ca Autoritatea de Reglementare sa se adreseze unor companii participante la piata, avand nelamuriri in ceea ce priveste„dezechilibrele semnificative, generatoare de costuri necontrolabile”. Pai, dacaAutoritatea nu stie ce se petrece in piata atunci cine sa stie?
Intr-o scrisoare adresata unei companii cu rol de PRE in piata, ANRE remarca faptul ca in perioada ianuarie-iunie 2015 s-au inregistrat lunar dezechilibre semnificative si solicita ” care este pozitia…(companiei- n.r) in privinta indeplinirii obligatiilor ce ii revin conform cadrului de reglementare, asumate prin obtinerea licentei de furnizare energie electrica, in scopul asigurarii furnizarii energiei electrice catre clientii finali din portofoliu.” Si mai intreaba ANRE, prin adresa amintita:
– cum a fost posibila respectarea prevederilor art.32 din Regulamentul de promovare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr 32/2013, prin care este stabilita obligatia PRE de a notifica in echilibru, in conditiile acestor valori mari a dezechilibrelor?
– daca… (compania-n.r) a achitat la timp catre cealalta companie (PRE) contravaloarea dezechilibrelor sau inregistreaza debite restante , debite care se regasesc in debitele restante ale PRE (compania) catre CNTEE Transelectrica? Moare ANRE de grija Transelectrica?
De aici si pana la eliminarea PRE-urilor private din piata nu mai e decat un pas. Transelectrica asta asteapta.
Iata ca, pe aceasta cale, sugeram echipei de control care se va duce la ANRE cateva idei. Erau valabile in 2015, dar mare lucru nu s-a schimbat intre timp. O pricepe cineva din echipa asta de soc cum se pune problema? Suntem cu ochii pe ei.
Deoarece am fost surprins de calitatea primei părți a articolului încerc să vă corectez o parte dintre enormitățiile din a doua parte.
Nominalizați măcar un studiu care arată că activitatea PREurilor a redus ” considerabil rezerva de sistem”.
Deoarece afirmați că rezerva de sistem e o jucărie în mâna DEN este cazul să arătați date statistice concrete privind gradul % de utilizare al rezervelor comparativ cu situația din alte sisteme energetice naționale.
Pe ce studii vă întemeiați afirmația că rezerva în SEN ” nu ar trebui sa treaca de cel mult 800 MW”?. Atenție ce înțelegeți prin ”în condiții normale” deoarece rezervele se dimensionează pentru condiții de excepție dar suficient de probabile.
Dacă calificările se fac incorect, trebuie să specificați că se fac de Transelectrica și nu de ANRE. Există oblicativitatea de a sesiza procuratura cu atât mai mult cu cât emiteți că ” Avem dovada scrisa”. Deciziile administrative nu sunt emise de ANRE deci enumerarea lor aici nu sprijină comisia de control ANRE.
Mințiți când afirmați că in ANRE ” se pune la cale aparitia unui ordin care urmareste, in final, desfiintarea PRE-urilor”. Nu arătați în ce constau ”jocurile Transelectrica”.
Omiteți emiterea de ANRE a ordinului 76/2017 ce impune ” reguli transparente pentru toti participantii” chiar și din interioul PREurilor.
Chiar dacă textele citate ar fi reale nu găsesc nimic ilegal în întrebările puse de ANRE unor titulari de licențe.
uitati ca articolul citat a aparut in anul 2015, pentru comparatie. la vremea respective am explicat, in alte articole, toate afirmatiile facute
indicați la fiecare aspect concret in ce articol.
Dacă ați explicat acum 2 ani, cu atât mai mult trecerea timpului nu confirmă ce ați afirmat.