Alocarea cantitatilor de gaze transportate, una din marile “bube” ale Noului Cod de Retea
Dupa prima luna de la lansarea Noului Cod de Retea de gaze in Romania, piata de gaze se confrunta cu imposibilitatea aplicarii acestuia, asta in conditiile in care nici nu a venit iarna, atunci cand consumurile si mai ales variatiile de consum vor arunca in aer, valori ale unor servicii si penalitati, nereale pe care utilizatorii de retea vor trebui sa le achite.
Avand in vedere “legalitatea” pana in anul 2021, de transfer a unor astfel de servicii si penalitati nereale, in buzunarul consumatorilor casnici, acest scandal probabil ca nu va rabufni si la fel ca in ceilalti ani va “arde mocnit” in sedinte inutile si fara nici o concluzie, in birourile Autoritatii de Reglementare in Domeniul Energiei. Ceea ce sunt convins este ca multi dintre cei care in ultimii ani, au ”inghitit galusca” cu penalitati din partea TRANSGAZ (unele, in opinia mea, percepute ilegal), vor refuza sa mai achite orice factura transmisa de TRANSGAZ si se vor adresa justitiei. Prevad un numar mare de actiuni in instanta impotriva TRANSGAZ, in viitorul apropiat, care va bloca activitatea si asa mult peste posibilitatile normale (in opinia mea) pe care o desfasoara astazi aceasta companie esentiala pentru securitatea energetica a Romaniei.
Jocul de-a Codul de Retea, mult prea mult tolerat de catre participantii la piata de gaze, probabil pentru ca aceste costuri erau tranferate catre consumatorii finali, dar si pentru faptul ca era un mijloc perfid folosit de catre furnizori pentru a-si suplimenta marja comerciala, are la baza un act normativ nascut din nepasarea si nepriceperea celor care l-au elaborat. Consider ca aceasta ”topaiala” din piata de gaze poate fi oprita doar prin luarea de pozitie a participantilor la piata si este singurul mijloc care a mai ramas (tinand seama de comportamentul celor care au datoria sa-l faca functional) este actionarea in instanta a vinovatilor. In acest sens recomand tuturor celor care sunt “incaltati” din nou cu sume mai mari sau mai mici, sa nu mai lase de la ei, asa cum au facut in anii trecuti si sa treaca la actiune.
Utilizatorii retelei de transport trebuie sa-si invinga teama, fata de TRANSGAZ, care apeland la metode nu tocmai in concordanta cu principiile unei piete libere, ii ameninta, in baza unui articol din Contractul de Servicii de Transport ca le vor intrerupe transportul gazelor naturale daca nu platesc facturile chiar emise fara o acoperire legala, aruncandu-le expresii de genul “avand in vedere cat dureaza procesele in Romania, probabil veti castiga in instanta, dar veti fi de mult in faliment”.
Afirmam la publicarea Noului Cod de Retea, in urma cu 2 luni, ca desi acesta a preluat o serie de principii corecte expuse pe piata, inclusiv de mine, in cei 9 ani de insucces al aplicarii Codului de Retea, ca Noul Cod de Retea nu se va putea aplica (in sensul asigurarii corectitudinii si legalitatii), datorita neluarii in considerare a realitatilor din teren si a refuzului de a intelege functionalitatile activitatilor din sectorul gazelor naturale din Romania. Am demarat o actiune de a evidentia elementele de nefunctionalitate ale Noului Cod de Retea, ajungand astazi la unul dintre elementele principale care face Codul nefunctional: ALOCAREA cantitatilor transportate..
Daca alocarea la punctele de intrare a fost imbunatatita prin introducerea notiunii de OBA (alocarea egaleaza nominalizarea si diferentele dintre acestea se regleaza intr-un cont virtual), si mai ales a faptului ca proprietarul gazului este cel care realizeaza aceasta alocare, la nivelul punctelor de iesire a ramas o “varza” de alocare.
Am ridicat problema alocarii cantitatilor masurate in diverse materiale publicate, dar in continuare, constat ca nu se intelege elementul esential, dar si legal al alocarii. Chiar daca am mai expus in trecut elementele de legalitate ale realizarii alocarii, cred ca este timpul sa expun in mod direct si explicit drepturile si limitele in realizarea alocarii cantitatilor de gaze in activitatile din industria de gaze.
Cantitatile transportate prin reteaua de transport gaze, sunt proprietatea Utilizatorilor de Retea/furnizorilor, in acest sens, daca citim Art. 1678 Codul Civil: Atunci cand vanzarea are ca obiect bunuri de gen, inclusiv bunuri dintr-un gen limitat, proprietatea se transfera cumparatorului la data individualizarii acestora prin predare, numarare, cantarire, masurare ori prin orice alt mod convenit sau impus de natura bunului., putem sa observam ca TRANSGAZ nu are voie sa realizeze alocari, decat in situatia consumatorilor direct conectati la SNT. Momentul in care se individualizeaza bunul gen – gazul natural, este momentul in care acesta se transfera cumparatorului si asta se face prin masurare sau prin profile de consum (daca exista convenita o astfel de modalitate de individualizare in contractul dintre furnizorul de gaze si consumatorul de gaze). La interfata dintre sistemul de transport si sistemul de distributie nu se realizeaza un transfer de proprietate, ci doar un transfer a unor cantitati apartinand Utilizatorilor de Retea/furnizorilor, dintr-un sistem in altul, proprietatea asupra gazelor, ca si proprietarii gazelor, ramanand aceiasi.
Astfel, consider ca TRANSGAZ are legal doar dreptul sa masoare cantitatile de gaze transferate Operatorilor de Distributie, fara a avea dreptul sa realizeze alocari ale cantitatilor de gaze utilizatorilor de retea, exceptie fiind in situatia consumatorilor direct conectati la SNT.
In fapt Noul Cod al retelei, care a schimbat paradigma transportului intre un punct de intrare si un punct de iesire si a introdus notiunea de PVT, trebuia sa introduca si Contul de OBA pe punctele de iesire din SNT, concomitent cu realizarea Codului Retelei de Distributie, astfel incat sa se asigure respectarea art 1678 din Codul Civil, dar mai ales elementele de functionalitate ale pietei de gaze.
De asemenea Noul Cod de Retea, alaturi de modificarea corespunzatoare a legislatiei primare, putea sa aduca:
Varianta A: Infiintarea unui Operator de Masurare-Alocare, ca operator independent de interesul operatorului de transport, inmagazinare, distributie etc., care in baza unor metodologii echitabile sa permita determinarea corecta a cantitatatilor transportate si distribuite pentru fiecare dintre utilizatorii de retea,
Varianta B: Eliminarea componentei de cantitate din principiul serviciilor de transport si distributie, axarea exclusiv pe componenta de capacitate, concomitent cu dezvoltarea contractelor de echilibrare.
Lipsa acestei abordari a determinat inca din prima luna de aplicare a Noului Cod de Retea situatii paradoxale:
- cantitati alocate si facturate de TRANSGAZ utilizatorilor de retea mai mari decat cantitatile masurate la consumatorii unde acestia au vandut gaze.
- cantitati alocate si facturate de TRANSGAZ utilizatorilor de retea mai mari decat cantitatile cumparate si vandute de catre acestia.
Doresc sa atrag atentia ca aceste situatii s-au intamplat intr-o luna cu temperaturi mult peste limita normala, o luna care nu poate fi considerata de referinta. In lunile viitoare vom vedea adevarata valoare adaugata (in opinia mea negativa), a acestui Nou Cod al Retelei. Din pacate toate acestea vor fi decontate de consumatori. Cel tarziu in luna aprilie 2019, vom asista la un val important de scumpiri, indraznesc sa spun care nu s-a mai intalnit in Romania, in care decontul negativ al Noului Cod al retelei isi va aduce contributia.