0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei
Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova
Rafinăria Petromidia a revenit la capacitate optimă de operare
Statul mai pompează 435 de milioane de lei in CE Oltenia
Mai bine pentru consumatori, mai complicat pentru furnizori
Comisia Europeana reimpacheteaza masurile de sprijin pentru trecerea industriei catre energia verde cu ajutoare de stat
Bulgaria, țară dependentă total de importul de gaze, își consolidează poziția pe piața balcanică
Afacerile E-acumulatori cresc puternic pe fondul cererii de sisteme fotovoltaice
ANRE a aprobat spre decontare pentru furnizorii de energie si gaze peste 10 miliarde de lei
Semn bun, companiile romanesti de servicii energetice incep sa prinda contracte

Romania trebuie sa reduca Saracia Energetica la jumatate pana in 2030, pentru a nu ajunge ca in anul 2050 jumatate din populatia Romaniei sa fie in aceasta postura

Posted On 31 ianuarie 2021
By : Redactia
Comment: 0
Tag: asociatia energie inteligenta, consumatorul vulnerabil, cresterea preturilor la energie electrica, imbatranirea populatiei, saracia energetica

Asociatia Energie Inteligenta

In in 5 ianuarie 2021 Asociatia Energia Inteligenta a publicat Studiul Politicile publice destinate combaterii saraciei energetice și de diminuare a bazinului de consumatori vulnerabili care analizeaza situatia saraciei energetice din Romania și masurile propuse de reducere a acesteia, care ar trebui sa fie cuprinse in LEGEA privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru toate categoriile de consumatori vulnerabil de energie și evitarea reducerii acesteia doar la un ajutor banesc.

Conform diferitelor estimari, in present numarul consumatorilor vulnerabili este de 1,2 milioane (Ministerul Muncii) și 4,5 milioane (ANRE). Chiar daca aceste estimari sunt departe de a fi exacte avand in vedere lipsa unor definitii clare a consumatorului vulnerabil, apreciem ca in saraciei energetica, fara a fi neaparat consumatori vulnerabili din considerente de venit (in sensul definitiei propuse de Proiectul de Lege, amendat de propunerea Asociatiei Energia Inteligenta), se gasesc  cca. 5 milioane de persoane adica cca. 28% din populatia Romaniei.

Planurile de dezvoltare pentru urmatorii 10 ani ai operatorilor de gaze și electricitate, coroborate cu Politicile Energetice ale Romaniei privind Racordarea Gratuita a consumatorilor de gaze și energie electrica, respectiv planurile producatorilor de gaze și electricitate pentru urmatorii 10 ani, pentru a dezvolta capacitati de productie absolut necesare sustinerii cererii din Romania, in urmatorii ani va duce la creșterea facturilor la energie și gaze. Apreciem ca aceste investitii și dezvoltari vor aduce o creștere a preturilor la energie electrica cu cca.18%, iar la gaze naturale cu cca. 31% in urmatoarea decada.

In cadrul studiului realizat de Asociatia Energia Inteligenta in luna noiembrie 2020, Analiza politicii de creștere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential, am prezentat impactul acestei politici asupra sectorului gazelor naturale.

Aceasta situatie, in lipsa unor masuri antisaraciei energetica eficiente, probabil, ca va duce la o creștere a saraciei energetice  in urmatoarea decada, pana la un nivel de 35% din populatia Romaniei.

Avertizarea, pe care trebuie sa o conștientizam este data de cerinta ca Romania trebuie, conform acordurilor asumate, ca pana in anul 2050 se treaca la utilizarea energiei care sa asigure zero emisii nete de gaze cu efect de sera. Aceasta presupune investitii masive in substituirea unora din formele actuale de energiei cu alte forme de energie (regenerabile, hidrogen) și reconvertirea retelelor și echipamentelor, inclusiv din interiorul gospodariilor. Astfel, apreciem ca in anul 2050 impactul investitiilor masive asupra facturilor de energie ar putea sa atinga preturi mai mari decat cele de astazi cu pana la 44% la care se adauga investitii care trebuie sa le realizeze consumatorii odata cu schimbarea instalatiilor interioare și a echipamentelor care asigura confortul ambiental și de mobilitate cu cel putin 10-15 mii de euro/gospodarie.

Aceasta situatie, in lipsa unor masuri drastice de antisaraciei energetica in urmatoarea decada, coroborata cu masuri antisaracie energetica eficiente și in perioada 2030-2050, probabil ca ar duce la situatia in care jumatate din populatia Romaniei sa fie in saracie energetica dupa anul 2050. Aceasta evaluare tine cont și de faptul ca: demografia Romaniei este in regres, imbatranirea populatiei se va accentua dupa anul 2030, se intrevede o insuficienta a fondurilor din Fondul de Pensie pentru pensionari etc.

Prevenirea acestui potential scenariu, se poate face prin realizarea unei Legi de diminuare a saraciei energetice și nu doar de stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie așa cum este actualul proiect pus in dezbatere publica de Ministerul Muncii și Protectiei Sociale.

In acest sens Asociatia Energia Inteligenta a inaintat propunerile de modificare a Proiectului de Lege privnd stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie, care sa trateze cu prioritate masurile antisaraciei energetica astfel incat Romania sa reduca Saracia Energetica la jumatate pana in anul 2030, pentru a nu ajunge in scenariul in care in anul 2050, jumatate din populatia Romaniei sa fie in Saracie Energetica.

Principalele modificari propuse in Proiectul de LEGE privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie sunt:

extinderea aplicabilitatii legii de la ”stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie” la ”masuri de diminuare a saraciei energetice și de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie ;

stabilirea unor indicatori ai saraciei energetice și impunerea prin lege a tintelor de diminuare a saraciei energetice;

numirea unei entitati responsabile cu diminuarea saraciei energetice (in opinia Asociatiei aceasta ar trebui sa fie Ministerul Energiei, minister numit responsabil cu elaborarea si ducerea la indeplinire a Strategiei Energetice, strategie care trebuie sa trateze și saracia energetica);

introducerea categoriei de consumator vulnerabil din considerente de lipsa de informare;

masurile non-financiare propuse de AEI sa diminueze saracia energetica:

  1. a) asigurarea unor canale adecvate de informare, la nivel national si local;
  2. b) facilitati de acces și conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minimale;
  3. c) aranjamente speciale de plata pentru clientii vulnerabili care nu pot achita factura, precum: eșalonarea platii in perioadele cu consum ridicat, termene de gratie, nivelarea anuala a facturilor etc.;
  4. d) evitarea deconectarii in perioadele cu consum ridicat;
  5. e) masuri destinate creșterii performantei energetice de tipul reabilitarii termice a locuintei, respectiv de eficientizare a consumului, subsumate obiectivelor PNAEE de creștere a eficientei energetice in sectorul rezidential.
  6. f) abonamentul la gaze si energie, ca modalitate de acoperire a costurilor fixe si aplatizare a costurilor cu energia in perioada de iarna
  7. g) impozitarea diferentiata a locuintelor pe clase energetice
  8. i) masuri pentru implicare a furnizorilor de energie in activitati de reducere a saraciei energetice

 

Articole pe aceeasi tema

  • Criza facturilor a adus 10 milioane de romani in Sărăcie Energetica. Numarul lor va creste cu noile masuri propuse de la 1 aprilie 2022Criza facturilor a adus 10 milioane de romani in Sărăcie Energetica. Numarul lor va creste cu noile masuri propuse de la 1 aprilie 2022
  • Companiile de utilitati nemultumite de reglementarile privind salariul minim pe economieCompaniile de utilitati nemultumite de reglementarile privind salariul minim pe economie
  • ORSE: Măsurile de sprijin pentru consumatorii de energie trebuie să țină cont de nevoile de bază ale gospodăriilor, dar lipsesc datele de consumORSE: Măsurile de sprijin pentru consumatorii de energie trebuie să țină cont de nevoile de bază ale gospodăriilor, dar lipsesc datele de consum
  • Cand stanga nu știe ce face dreapta: Eliminarea declarației pentru locul de consum, nu elimină aplicabilitatea plafonării doar pentru un singur locCand stanga nu știe ce face dreapta: Eliminarea declarației pentru locul de consum, nu elimină aplicabilitatea plafonării doar pentru un singur loc
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Unitatea 1 CNE Cernavoda a fost reconectata la Sistemul Energetic National

Next Story

Tranzactionarea la 15 minute functioneaza bine pe OPCOM. Sa vedem daca asa va fi si in realitate in piata intrazilnica

Articole pe aceeasi tema

0

Disperarea la romani

Posted On 30 ianuarie 2023
, By Redactia
0

ORSE: Măsurile de sprijin pentru consumatorii de energie trebuie să țină cont de nevoile de bază ale gospodăriilor, dar lipsesc datele de consum

Posted On 16 ianuarie 2023
, By Redactia
0

Cand stanga nu știe ce face dreapta: Eliminarea declarației pentru locul de consum, nu elimină aplicabilitatea plafonării doar pentru un singur loc

Posted On 9 ianuarie 2023
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

ANRE a trimis spre decontare, in baza plafonarii, peste 11 miliarde de lei

Posted On 7 februarie 2023

Studiu Deloitte: Tranziția spre economia verde poate crea 300 de milioane de noi locuri de muncă la nivel global până în 2050 și poate contribui la diminuarea decalajului de dezvoltare dintre regiuni și continente

Posted On 7 februarie 2023

Ucraina importă gaze din Europa prin Moldova

Posted On 7 februarie 2023

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Chiritoiu, de mult ar fi trebuit "rotit"...

Posted On 20 ianuarie 2023

ERATA...am gresit: corect este...

Posted On 11 ianuarie 2023

dl. Ciprian, multumesc pt....

Posted On 10 ianuarie 2023

Publicitate

autocitiri.ro







PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Finanțarea pentru investiții în eficiența energetică generată de sistemele fotovoltaice pot ajunge până la suma de 500.000 de euro

Reglementare ANRE: consumatorii care se racordează la rețeaua electrică își pot achiziționa echipamentele pe cont propriu, ulterior distribuitorul va achita contravaloarea lor

Cum se facturează consumul de energie începând cu 1 ianuarie 2023. Se ia în calcul consumul de energie electrică realizat în luna pentru care se efectuează facturarea.

Răspunsuri pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Material informativ ACUE Cum poate varia prețul plafonat al energiei electrice în funcție de consumul tău lunar

Video

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

Dumitru Chisăliță, Asociația Energia Inteligentă: Racordarea gratuită la gaze se face fără studiu de impact. Care sunt riscurile

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Gala Premiilor Energy-Center.ro, editia a III-a

Ce solutii avem pentru eliminarea efectelor OUG 114?

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.