Romania trebuie sa reduca Saracia Energetica la jumatate pana in 2030, pentru a nu ajunge ca in anul 2050 jumatate din populatia Romaniei sa fie in aceasta postura
Asociatia Energie Inteligenta
In in 5 ianuarie 2021 Asociatia Energia Inteligenta a publicat Studiul Politicile publice destinate combaterii saraciei energetice și de diminuare a bazinului de consumatori vulnerabili care analizeaza situatia saraciei energetice din Romania și masurile propuse de reducere a acesteia, care ar trebui sa fie cuprinse in LEGEA privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru toate categoriile de consumatori vulnerabil de energie și evitarea reducerii acesteia doar la un ajutor banesc.
Conform diferitelor estimari, in present numarul consumatorilor vulnerabili este de 1,2 milioane (Ministerul Muncii) și 4,5 milioane (ANRE). Chiar daca aceste estimari sunt departe de a fi exacte avand in vedere lipsa unor definitii clare a consumatorului vulnerabil, apreciem ca in saraciei energetica, fara a fi neaparat consumatori vulnerabili din considerente de venit (in sensul definitiei propuse de Proiectul de Lege, amendat de propunerea Asociatiei Energia Inteligenta), se gasesc cca. 5 milioane de persoane adica cca. 28% din populatia Romaniei.
Planurile de dezvoltare pentru urmatorii 10 ani ai operatorilor de gaze și electricitate, coroborate cu Politicile Energetice ale Romaniei privind Racordarea Gratuita a consumatorilor de gaze și energie electrica, respectiv planurile producatorilor de gaze și electricitate pentru urmatorii 10 ani, pentru a dezvolta capacitati de productie absolut necesare sustinerii cererii din Romania, in urmatorii ani va duce la creșterea facturilor la energie și gaze. Apreciem ca aceste investitii și dezvoltari vor aduce o creștere a preturilor la energie electrica cu cca.18%, iar la gaze naturale cu cca. 31% in urmatoarea decada.
In cadrul studiului realizat de Asociatia Energia Inteligenta in luna noiembrie 2020, Analiza politicii de creștere a gradului de conectivitate la resursele de gaze naturale pentru sectorul rezidential, am prezentat impactul acestei politici asupra sectorului gazelor naturale.
Aceasta situatie, in lipsa unor masuri antisaraciei energetica eficiente, probabil, ca va duce la o creștere a saraciei energetice in urmatoarea decada, pana la un nivel de 35% din populatia Romaniei.
Avertizarea, pe care trebuie sa o conștientizam este data de cerinta ca Romania trebuie, conform acordurilor asumate, ca pana in anul 2050 se treaca la utilizarea energiei care sa asigure zero emisii nete de gaze cu efect de sera. Aceasta presupune investitii masive in substituirea unora din formele actuale de energiei cu alte forme de energie (regenerabile, hidrogen) și reconvertirea retelelor și echipamentelor, inclusiv din interiorul gospodariilor. Astfel, apreciem ca in anul 2050 impactul investitiilor masive asupra facturilor de energie ar putea sa atinga preturi mai mari decat cele de astazi cu pana la 44% la care se adauga investitii care trebuie sa le realizeze consumatorii odata cu schimbarea instalatiilor interioare și a echipamentelor care asigura confortul ambiental și de mobilitate cu cel putin 10-15 mii de euro/gospodarie.
Aceasta situatie, in lipsa unor masuri drastice de antisaraciei energetica in urmatoarea decada, coroborata cu masuri antisaracie energetica eficiente și in perioada 2030-2050, probabil ca ar duce la situatia in care jumatate din populatia Romaniei sa fie in saracie energetica dupa anul 2050. Aceasta evaluare tine cont și de faptul ca: demografia Romaniei este in regres, imbatranirea populatiei se va accentua dupa anul 2030, se intrevede o insuficienta a fondurilor din Fondul de Pensie pentru pensionari etc.
Prevenirea acestui potential scenariu, se poate face prin realizarea unei Legi de diminuare a saraciei energetice și nu doar de stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie așa cum este actualul proiect pus in dezbatere publica de Ministerul Muncii și Protectiei Sociale.
In acest sens Asociatia Energia Inteligenta a inaintat propunerile de modificare a Proiectului de Lege privnd stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie, care sa trateze cu prioritate masurile antisaraciei energetica astfel incat Romania sa reduca Saracia Energetica la jumatate pana in anul 2030, pentru a nu ajunge in scenariul in care in anul 2050, jumatate din populatia Romaniei sa fie in Saracie Energetica.
Principalele modificari propuse in Proiectul de LEGE privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie sunt:
extinderea aplicabilitatii legii de la ”stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie” la ”masuri de diminuare a saraciei energetice și de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie ;
stabilirea unor indicatori ai saraciei energetice și impunerea prin lege a tintelor de diminuare a saraciei energetice;
numirea unei entitati responsabile cu diminuarea saraciei energetice (in opinia Asociatiei aceasta ar trebui sa fie Ministerul Energiei, minister numit responsabil cu elaborarea si ducerea la indeplinire a Strategiei Energetice, strategie care trebuie sa trateze și saracia energetica);
introducerea categoriei de consumator vulnerabil din considerente de lipsa de informare;
masurile non-financiare propuse de AEI sa diminueze saracia energetica:
- a) asigurarea unor canale adecvate de informare, la nivel national si local;
- b) facilitati de acces și conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minimale;
- c) aranjamente speciale de plata pentru clientii vulnerabili care nu pot achita factura, precum: eșalonarea platii in perioadele cu consum ridicat, termene de gratie, nivelarea anuala a facturilor etc.;
- d) evitarea deconectarii in perioadele cu consum ridicat;
- e) masuri destinate creșterii performantei energetice de tipul reabilitarii termice a locuintei, respectiv de eficientizare a consumului, subsumate obiectivelor PNAEE de creștere a eficientei energetice in sectorul rezidential.
- f) abonamentul la gaze si energie, ca modalitate de acoperire a costurilor fixe si aplatizare a costurilor cu energia in perioada de iarna
- g) impozitarea diferentiata a locuintelor pe clase energetice
- i) masuri pentru implicare a furnizorilor de energie in activitati de reducere a saraciei energetice