Sanctiunile europene impotriva Kremlinului, un bumerang care zboara peste Rusia dar loveste din plin in Europa
Pe masura ce razboiul din Ucraina pare a fi unul de durata, iar solidaritatea Occidentului imbina masurile efective de sprijin pentru ucraineni cu promisiuni din ce in ce mai hazardate, Uniunea Europeana incepe sa resimta efectele crizei. Paradoxal, dupa toate sanctiunile economice impuse Rusiei nicaieri in marele imperiu nu se manifesta vreun semn de nemultumire. S-a crezut initial ca mogulii rusi vor fi primii care vor da semnalul pentru debarcarea lui Putin, apoi s-a mizat pe populatia Rusiei, care este prima sacrificata de sanctiunile economice. Si nu se intampla nimic. Rusii, obisnuiti cu traiul modest de cand exista ca stat, dar indoctrinati istoric de ceea ce inseamna “Maica Rusie” vor suporta cu stoicism orice neajunsuri pe care razboiul le va aduce. Mai mult, sanctiunile Occidentului si sprijinul acordat Ucrainei trezesc in spiritul rus acea mandrie imperiala de neinteles pentru noi europenii. Cand toata lumea este impotriva lor, ei vor rezista, sau altfel spus tot ce nu ii omoara ii face mai puternici.
Ignorand cu desavarsire acest aspect, liderii europeni cauta modalitati de a inaspri sanctiunile impuse Rusiei neglijand in totalitate ceea ce simt si gandesc cetatenii Uniunii Europene. S-au facut studii, analize proiectii etc, despre ce efecte vor avea asupra economiei europene renuntarea la importurile de gaze si comubustibili din Rusia. De fiecare data in prim plan a fost pusa industria, puternic dependenta de importurile de utilitati din Rusia. Va fi o catastrofa. Nimeni nu si-a pus insa intrebarea despre cum va suporta populatia Uniunii Europene aceste efecte ale sanctiunilor impuse Rusiei si mai apoi ale penuriei de gaze si combustibili. Ele au inceput deja sa fie vizibile dar sunt inca departe de a-si arata adevarata fata. Cand s-a lansat ideea reducerii temperaturii din locuinte cu unul-doua grade pentru a face economie, deja au inceput sa apara comentarii. Ce se va intampla cand efectiv nu va mai fi caldura in locuinte si cand rationalizarea bunurilor de larg consum, explozia preturilor si inflatia vor bantui ca o ciuma peste toata Europa?
Exista cativa lideri in cateva tari europene care deja au anticipat aceste efecte. Cei mai vizibili sunt ungurii, dupa care vin italienii, nemtii sau slovacii. Este doar inceputul, pentru ca este greu de crezut (imposibil in realitate) ca populatia tarilor europene va fi dispusa la sacrificii precum este dispusa populatia Rusiei. Si daca regimul Putin nu va fi niciodata dat jos din interior, o criza economica majora care sa afecteze nivelul de trai al europenilor ar putea da jos toata constructia si solidaritatea europeana.
Este usor sa spui ca trebuie inasprite sanctiunile impotriva Rusiei, ca trebuie sa renunti la petrolul si gazele sau alte resurse minerale, dar fara sa gandesti ca nu ai ce pune in loc. Nu spunem ca Rusia nu trebuie sanctionata drastic pentru ceea ce face in Ucraina, spunem insa ca efectele acestor sanctiuni vor fi dramatic resimtite de populatia Europei. Atentie, nu si de cea a Americii, dar asta este alta discutie. In concluzie, pana sa tot gandim sanctiuni, interdictii etc, nu ar fi cazul sa ne gandim la cum vor reactiona sutele de milioane de europeni la criza? Pentru ca de aici se naste un alt mare pericol, atat la adresa democratiei cat si la adresa integritatii Europei. Solidaritatea de care ne-am bucurat in ultimile doua luni de zile s-ar putea intoarce pe dos in cel mai scurt timp.
Ursula von der Leyen, presedinta Comisiei Europene, a cerut miercuri celor 27 de state membre sa interzica importurile de petrol din Rusia in cadrul celui de-al saselea pachet de sanctiuni care vizeaza Moscova pentru razboiul din Ucraina, transmite AP.
Sefa executivului UE a propus si ca Sberbank, cea mai mare banca din Rusia, si alte doua banci importante sa fie deconectate de la sistemul international de plati bancare SWIFT.
Von der Leyen s-a adresat Parlamentului European reunit la Strasbourg si a cerut natiunilor membre ale UE sa elimine treptat importurile de titei in termen de sase luni si de produse rafinate pâna la sfârsitul anului.
„Ne vom asigura ca vom elimina treptat petrolul rusesc intr-un mod ordonat, intr-un mod care sa ne permita noua si partenerilor nostri sa ne asiguram rute alternative de aprovizionare si sa minimizam impactul asupra pietelor globale”, a declarat von der Leyen.
Von der Leyen a spus ca importurile de titei si produse rafinate vor fi eliminate treptat pe parcursul a sase luni si pâna la sfârsitul anului 2022. Desi nu a mentionat nicio scutire, se asteapta ca doua tari care depind cel mai mult de petrolul rusesc, Slovacia si Ungaria, sa primesca mai mult timp pentru a gasi surse alternative.
„Nu va fi usor, dar pur si simplu trebuie sa o facem”, a spus Ursula von der Leyen in fata europarlamentarilor.
Ambitii peste ambitii
Mai mult decat atat, Uniunea Europeana vrea sa mearga dincolo de propunerea de a interzice gradual importurile de petrol din Rusia având in vizor capacitatea Moscovei de a vinde titei si produse rafinate oriunde in lume, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
Potrivit unor oficiali europeni si unui proiect de document consultat de Bloomberg, blocul comunitar vrea sa interzica navelor si companiile europene sa ofere servicii, inclusiv servicii de asigurari, care au legatura cu transportul de titei rusesc la nivel global.
Ambasadorii statelor membre la UE vor analiza miercuri aceste planuri, care includ si un embargo privind importurilor de titei brut rusesc in decurs de sase luni si interzicerea importurilor de produse petroliere rafinate la finele lui 2022.
Insa, pentru a intra in vigoare, cel de al saselea pachet de sanctiuni propus de Comisia Europeana, va trebui sa fie aprobat de toate cele 27 de state membre.
Asigurarea navelor este o componenta cruciala pentru transportul materiilor prime la nivel global. Cei care inchiriaza o nava insista ca vasul sa aiba o asigurare pentru daune, care ii protejeaza fata de riscul unor scurgeri de petrol, in cazul carora costurile se pot ridica la miliarde de dolari. Pentru marfurile pentru care nu sunt acoperite de asigurare, tranzactiile se pot opri. O astfel de solutie a fost utilizata in trecut de SUA si Europa pentru a limita exporturile de petrol iranian.
Potrivit documentului consultat de Bloomberg, propunerile Comisiei Europene ar interzice transportul, inclusiv transferurile de tip ship-to-ship, catre tarile terte „de petrol si produse petroliere care provin din Rusia sau au fost exportate din Rusia, de catre orice vas sub pavilion al unui stat membru sau care este detinut, inchiriat, operat sau altfel controlat de un stat membru sau de orice persoana juridica, entitate sau organism incorporat sau constituit in conformitate cu legislatia unui stat membru”.
Interdictia s-ar extinde si la furnizarea „direct sau indirect, de asistenta tehnica, servicii de brokeraj, finantare sau asistenta financiare si orice alte servicii care au legatura cu transportul, inclusiv prin transferuri de tip ship-to-ship, catre tarile terte de titei si produse petroliere care provin din Rusia sau au fost exportate din Rusia”, se mai arata in documentul care ar putea sa sufere unele modificari inainte de adoptare.
Aceste restrictii ar urma sa includa si serviciile de asigurari, sustin doi oficiali europeni care au dorit sa isi pastreze anonimatul.
Toate aceste restrictii vor creste semnificativ presiunile la adresa Moscovei având in vedere ca Uniunea Europeana este cel mai mare consumator de petrol si carburanti din Rusia. In 2019, aproape doua treimi din importurile de petrol ale blocului comunitar au provenit din Rusia.