Se face lumina asupra avariei din 8 ianuarie? Transelectrica arata ca este primul incident de acest fel din Europa continentala
Asociatia Europeana a Operatorilor de Transport si Sistem din Europa (ENTSO-E) a dat publicitatii primele concluzii ca urmare a analizei preliminare a evenimentului produs la nivel european in data de 8 ianuarie 2021 si care a avut impact asupra zonei de nord-vest a României.
Astfel, ENTSO-E are in desfasurare o ancheta amanuntita in vederea clarificarii conditiilor si cauzelor care au condus la producerea acestui eveniment in reteaua de interconectata de transport al energiei electrice. Un raport final urmeaza sa fie prezentat imediat ce va fi realizata o radiografie completa a incidentului, in conformitate cu regulamentele si normele europene. Ancheta urmareste cadrul legal in temeiul Regulamentului (UE) 2017/1485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice prin care autoritatile nationale de reglementare si ACER sunt invitate sa se alature OTS-urilor in cadrul grupului de ancheta.
România, prin Transelectrica, face parte din grupurile de lucru specifice si furnizeaza in permanenta, alaturi de celelalte state europene, date care sa contribuie la conturarea si clarificarea conditiilor in care s-a produs evenimentul.
Membra a asociatiei ENTSO-E, România este parte integranta a infrastructurii retelei energetice europene, iar in acest sens, este urmarita o directie coordonata in infrastructura energetica europeana. In cazul producerii unor incidente care inglobeaza disfunctionalitati in reteaua europeana de transport, expunerea la riscuri a statelor interconectate trebuie gestionata cu promptitudine.
„In situatia din data de 8 ianuarie 2021, specialistii din Transelectrica – atât din Dispecerul Energetic National, cât si din teritoriu – au actionat cu profesionalism si promptitudine pentru stabilizarea sistemului si readucerea retelei electrice nationale de transport la conditii normale de functionare intr-un timp scurt, minimizând impactul evenimentului produs in reteaua interconectata. Acest lucru a dovedit functionalitate si viteza optima de reactie. La siguranta Sistemului Electroenergetic National, dar si a sistemului european, contribuie sute de profesionisti capabili sa gestioneze situatii critice inevitabile, care isi fac datoria cu excelenta. In plus, obiectivele strategice ale Transelectrica pentru perioada urmatoare vizeaza realizarea unor proiecte de investitii importante pentru consolidarea retelei electrice de transport. Cel mai recent astfel de obiectiv atins a fost operationalizarea, in luna decembrie 2020, a Liniei Electrice Aeriene 400 kV Oradea Sud – Nadab, finalizând astfel coridorul de transport Oradea Sud – Bekescsaba (HU).
In ceea ce priveste analiza incidentului din reteaua europeana interconectata, impreuna cu celelalte state implicate, Transelectrica are o colaborare continua cu organismele abilitate si furnizeaza toate datele necesare si participa activ in procesul de analiza stabilit. O astfel de investigatie presupune analizarea unui volum imens de informatii extrase din sistemele de conducere a proceselor, din sistemele de protectii si automatizari, atât a celor proprii, dar si ale producatorilor de energie electrica si ale operatorilor de distributie, precum si de la toate instalatiile electrice din toate statele implicate, cu participarea de specialisti din mai multe sectoare de activitate. Concluziile unei astfel de investigatii vor conduce la implementarea unor masuri pentru intarirea retelei europene si pentru prevenirea pe viitor a unor astfel de incidente“, a declarat Catalin NITU, presedintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA.
Descrierea incidentului produs in data de 8 ianuarie
Reteaua europeana interconectata de transport al energiei electrice a fost separata in doua zone din cauza intreruperilor survenite intr-un timp foarte scurt. Traseul in care cele doua zone au fost separate este urmatorul:
Harta Europei Continentale care arata cele doua zone separate in timpul evenimentului de sistem din 8 ianuarie 2021. SURSA: ENTSO-E
La aproximativ 14:05 CET (15.05 – ora României), frecventa in zona de nord-vest a Europei continentale a scazut initial la o valoare de 49,74 Hz intr-o perioada de aproximativ 15 secunde. Ulterior, frecventa a atins o valoare a starii de echilibru de aproximativ 49,84 Hz. In acelasi timp, frecventa in zona de sud-est a crescut initial la o valoare de pâna la 50,6 Hz inainte de a se stabili la o frecventa de stare stabila intre 50,2 Hz si 50,3 Hz. Acest aspect poate fi observat si din graficul de mai jos.
Frecventa in Europa continentala in timpul evenimentului din 8 ianuarie 2021. SURSA: ENTSO-E
In partea stânga a graficului se observa evolutia frecventei in cele doua zone la momentul separarii, iar in partea dreapta se observa evolutia frecventelor din cele doua zone in momentul resincronizarii.
Prin raspunsul automat si eforturile coordonate intreprinse de Operatorii de Transport si de Sistem din Europa continentala situatia a fost stabilizata, in timp scurt revenindu-se la operatiunile normale de functionare. Operatorii de Transport si Sistem au colaborat si s-au coordonat in mod eficient, pentru a reconecta cele doua zone cât mai rapid.
Ce este/ ce inseamna o separare a sistemului?
Retelele electrice de transport ale tarilor din Europa Continentala functioneaza sincron la o frecventa de aproximativ 50 Hz. Evenimentul din 8 ianuarie 2021 a facut ca aria sincrona a Europei Continentale sa se separe in doua zone, cu o zona din sud-estul Europei care a functionat temporar separat de restul Europei Continentale.
Este prima data când se intâmpla un astfel de eveniment in Europa continentala?
Zona sincrona a Europei Continentale acopera unul dintre cele mai mari sisteme de electricitate interconectate din lume, având in vedere dimensiunea si numarul de clienti. Un astfel de eveniment se poate intâmpla in orice sistem energetic. Rezistenta sistemului si pregatirea operatorilor de sistem responsabili au impact decisiv asupra consecintelor unor astfel de evenimente. O separare a zonei sincrone cu o perturbare mult mai mare si impact asupra clientilor a avut loc in Europa continentala pe 4 noiembrie 2006. Acest eveniment a fost analizat pe larg si a condus la o serie de evolutii substantiale, cum ar fi European Awareness System (EAS) – o platforma care permite Operatorilor de Transport si de Sistem (OTS) sa faca schimb de informatii operationale in timp real, permitându-le sa reactioneze imediat in cazul aparitiei unei stari neobisnuite a sistemului. Prin urmare, OTS sunt bine si continuu pregatiti pentru a coordona si gestiona astfel de evenimente si pentru a limita consecintele. Aceasta pregatire si o supraveghere permanenta a frecventei sistemului au permis resincronizarea celor doua zone separate intr-o perioada foarte scurta de timp.
Cum sunt coordonate contramasurile in Europa continentala in cazul abaterilor de frecventa?
In Europa Continentala, exista proceduri pentru a evita perturbarea sistemului si, in special, abaterile mari de frecventa ce presupun riscul deconectarii necoordonate a clientilor. OTS-urile Amprion (Germania) si Swissgrid (Elvetia) sunt responsabile pentru aceste proceduri prin rolul lor de monitorizare a zonei sincrone (SAM) in Europa Continentala. SAM monitorizeaza continuu frecventa sistemului. In cazul abaterilor mari de frecventa, acestia informeaza toti Operatorii de Transport si de Sistem prin intermediul EAS si lanseaza o procedura extraordinara pentru abaterile de frecventa, pentru a coordona contramasurile intr-un mod rapid si eficient in stabilizarea sistemului. O etapa a acestei proceduri este conferinta telefonica a Amprion, Swissgrid, RTE (Franta), Terna (Italia) si REE (Spania). Aceasta teleconferinta a avut loc la ora 14:09 CET, la 8 ianuarie 2021. In cadrul conferintei telefonice, situatia a fost evaluata, Operatorii de Transport si de Sistem au informat despre contramasurile care erau deja activate. Operatorii de Transport si de Sistem din zona de nord-vest si de sud-est au coordonat, de asemenea, actiuni de reconectare pentru a ajunge din nou la o zona sincrona din Europa Continentala.
Au fost deconectati clientii finali? Au existat alte consecinte?
In zona de nord-est a sistemului Europa Continentala a fost un consum intrerupt de aproximativ 70 MW, iar in zona de sud-est sistemului Europa Continentala a fost inregistrat un consum intrerupt de 163 MW. Datorita unei rezistente ridicate a retelei interconectate si a raspunsului rapid al OTS-urilor europene, securitatea functionarii si alimentarea cu energie electrica nu au fost puse in pericol. O contributie importanta in stabilizarea sistemului a fost oferita de serviciile intreruptibile contractate anterior, care au fost activate in Franta si Italia. Astfel de contracte care au fost convenite cu clientii permit Operatorului de Transport si de Sistem sa isi reduca temporar si in mod automat consumul de energie electrica in functie de situatia sistemului de energie electrica in timp real.
Ce a cauzat separarea sistemului?
In conformitate cu prevederile Ghidului de functionare a sistemului, se desfasoara o investigatie detaliata asupra evenimentului. Aceasta include o analiza cuprinzatoare a unui numar mare de inregistrari in timp real, de la dispozitive de protectie si alte elemente ale sistemului de energie electrica. ENTSO-E va publica rezultatele acestei investigatii imediat ce analiza este finalizata.