Spre stiinta Ministerului Economiei, care viseaza la cai verzi pe pereti: sa nu ai incredere in greci, dar in romani nici atat.
Zilele trecute, ministrul Economiei, Virgil Popescu, declara ca Romgaz ar putea prelua pachetul detinut de Exxon Mobile in consortiul cu OMV, pentru exploatarea gazelor din perimetrul Neptun Deep al Marii Negre. Desigur, ne-a venit sa radem in urma acestei declaratii, dar am realizat ulterior ca rasul nu compenseaza cu nimic fantezia politicienilor. Gandul ne-a dus insa la o alta afacere in domeniul gazelor mult mai plauzibila decat implicarea Romgaz in proiectul de exploatare a gazelor de la Marea Neagra. In urma cu vreo trei ani, o alta companie strategica romaneasca, Transgaz, era pe punctul de a face o tranzactie care intra-devar ne putea pune pe harta Europei din punctul de vedere al hub-lui de gaze. Transgaz s-a aventurat in competitia de preluare a 66% din actiunile operatorului de transport gaze din Grecia, compania DESFA. Numai ca dorinta cu putinta nu s-a materializat.
Grecia, o tara dependenta in totalitate de gazele din import, a inceput sa joace un rol din ce in ce mai important in piata de gaze balcanica. Compania elena Gastrade SA a anuntat ieri semnarea unui acord pentru cedarea a 20% din capitalul sau social catre DESFA S.A, operatorul sistemului national de transport al gazelor naturale din Grecia. Intre altele, Gastrade dezvolta terminalul GNL (Gaz Natural Lichefiat) de la Alexandroupolis care cuprinde o unitate plutitoare offshore pentru stocare si re-gazeificare (FSRU), aceasta fiind o poarta de acces catre surse independente de energie pentru pietele din Europa Centrala si de Sud-Est. Statia va fi amplasata la 17,6 kilometri sud-est de portul Alexandroupolis si va avea o capacitate de stocare de gaz natural lichefiat de 170.000 de metri cubi si o capacitate de furnizare de peste 5,5 miliarde de metri cubi pe an. Unitatea plutitoare va fi conectata la sistemul national elen de furnizare a gazelor naturale prin intermediul unei conducte de 28 de kilometri, prin care gazul natural lichefiat re-gazeificat va fi livrat catre pietele din Grecia, Bulgaria, dar si in regiune, in tari ca Romania, Serbia si Macedonia de Nord sau Ungaria, Moldova si Ucraina.
Carevasazica, doua companii grecesti, care nu detin nici macar un perimetru de exploatare gaze naturale, isi propun sa aprovizioneze cu gaze cam toata zona balcanica. Romania, care este al doilea sau al treilea producator de gaze din Europa, bate pasul pe loc, dar investeste in gazoducte care au toate sansele sa ramana goale in anii ce vin.
De ce am dat stirea de mai sus? Pentru simplu motiv ca in urma cu vreo trei ani de zile, operatorul national de transport gaze din Romania, Transgaz, se aventura intr-o operatiune de preluare a pachetului majoritar al operatorului de transport gaze din Grecia, respectiv compania DESFA. Daca acest obiectiv ar fi fost atins, Transgaz era prima companie romaneasca din domeniul energetic care ar fi devenit un jucator important in zona Balcanilor. Nu a fost sa fie, am putea spune, mai ales ca la un moment dat Transgaz a incercat si o asociere cu compania spaniola Regasificadora del Noroeste (Reganosa) pentru a participa la procesul de privatizare a operatorului sistemului de conducte de gaze din Grecia, DESFA.
Acizitionarea pachetului de 66% din actiunile DESFA era estimata la vremea respectiva la circa 400 de milioane de euro, ceva mai putin decat a investit Transgaz in faza I a conductei BRUA. Cum ar fi fost daca Transgaz putea prelua operatorul de transport gaze al Greciei? Aveam si noi o companie romaneasca care sa poata face jocurile in zona. Transgaz s-a multumit insa cu preluarea Vestmoldgaz, o companie fantoma din Republica Moldova, si a mai investit vreo 50 de milioane de euro pentru a duce conducta de gaze Iasi-Ungheni pana la Chisinau. Apropo, pe aceasta conducta trece aerul si nu gazele, dar investitia ramane.
Daca tranzactia Transgaz-DESFA ar fi fost incheiata, statul roman ar fi controlat unul dintre punctele-cheie de pe traseul viitoarelor conducte de transport al gazelor in Europa, menite sa creeze alternative la gazele rusesti oferite de Gazprom, monopolul rusesc al exporturilor de gaze naturale. Potrivit publicatiilor elene, in urma cu trei ani, Transgaz ar putea juca un rol vital in dezvoltarea infrastructurii de inteconectare intre tarile din Europa Centrala si de Sud-Est si de asemenea putea sprijini implementarea asa-numitului „coridor vertical“ care ar urma sa lege sistemele de transport din Romania, Ungaria, Austria, Bulgaria si Grecia pentru a permite transportul gazelor naturale din regiunea Caspica spre Europa Centrala.
Proiectul se bucura de sprijinul Uniunii Europene si SUA.
Transgaz nu a avut curajul sa mearga panala capat asa ca , compania elena Gastrade SA a anuntat semnarea unui acord pentru cedarea a 20% din capitalul sau social catre DESFA S.A, operatorul sistemului national de transport al gazelor naturale din Grecia. Acordul a fost semnat la Atena de actionarul fondator si presedintele Consiliului de Administratie, doamna Elmina Kopelouzou si de domnul Nicola Battilana, CEO DESFA, potrivit unui comunicat.
De asemenea, a fost semnat un nou acord intre actionarii actuali ai companii, doamna Elmina Kopelouzou, GasLog Cyprus Investments Ltd si DEPA Commercial SA, Bulgartransgaz EAD, companie si noul actionar.
„Ne bucura prezenta DESFA ca partener in proiect. Acordul semnat ofera avantaje comune celor doua companii si, cel mai important, consumatorilor din Estul Europei. Ne asteptam sa beneficiem de vasta expertiza DSFA in administrarea si operarea de proiecte de infrastructura in domeniul gazelor si sa utilizam pe deplin sinergiile potentiale dintre terminalul nostru si cel de la Revithoussa. Suntem convinsi ca vom avea o colaborare constructiva care va intensifica independenta energetica a regiunii”, a declarat domnul Konstantinos Spyropoulos, director general Gastrade.
„E un motiv de mandrie faptul ca, in aceasta situatie socio-economica deosebita, DESFA continua sa fie „activa” si sa investeasca in proiecte importante pentru Grecia si regiune. Unitatea plutitoare (FSRU) de la Alexandroupolis are un rol important in transportul energetic facilitat deja de DESFA, aducand Grecia in centrul dezvoltarii energetice regionale. Ne vom implica oferind expertiza si contribuind la succesul operational al proiectului”, a subliniat domnul Nicola Battilana CEO DESFA.
Acesta este un proiect european de interes comun (PCI – conform Regulamentului nr. 347/2013 al Parlamentului European si al Consiliului European), prioritar pentru Uniunea Europeana, contribuind la consolidarea sigurantei in aprovizionare, diversificarea surselor si rutelor de aprovizionare cu energie, sustinerea mediului competitional si sprijinirea realizarii unui centru comercial de gaze in Sud-Estul Europei, cu beneficii evidente pentru consumatori.
Proiectul armonizeaza, sprijina si completeaza dezvoltarea celorlalte proiecte existente sau planuite pentru infrastructura de gaze regionala precum interconectorul de gaze dintre Grecia si Bulgaria (IGB), gazoductul TAP, interconectorul de gaze dintre Bulgaria si Serbia (IBS), interconectorul dintre Grecia si Macedonia de Nord, depozitul subteran de gaze de la Kavala si terminalul GNL de la Revithoussa. Terminalul din Alexandroupolis si cel din Revithoussa sunt singurele proiecte de infrastructura pentru furnizarea de gaze naturale care nu traverseaza teritoriul Turciei.
Implicarea DESFA in proiect ofera companiei Gastrade un plus de expertiza in operarea noului terminal, curol cheie in cresterea gradului de penetrare al gazelor naturale lichefiate in regiune, imbunatateste fluxul energetic si optimizeaza alimentarea cu gaz a Greciei si a Estului Europei, oferind acestor piete o mai mare diversitate si flexibilitate energetica.
Terminalul LNG din Alexandroupolis ar putea fi operational in prima parte a anului 2023. Acordul are nevoie de aprobare din partea autoritatilor competente din Grecia si / sau Europa.
Comentariile sunt de prisos.