0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Se clatina Nord Stream 2? 18 companii de servicii nu mai lucreaza la proiect
Razvan Nicolescu despre gazele din Marea Neagra: cine va cumpara acolo trebuie sa aiba cel putin 3 miliarde de euro in buzunar
Pace intre Consiliul Concurentei si Hidroelectrica
Nuclearelectrica continua sa creada in investitia la reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda
Restart Energy continua investitiile in energie regenerabila: 30 milioane dolari intr-un proiect solar de 45 MW in Salaj
A mai cazut o stea, Rafinaria “Steaua Romana”
Conferința „Instrumentele Consiliului Mondial al Energiei pentru evaluarea tranziției în energie” :România în context european“
Termocentrala Rovinari risca sa se opreasca din lipsa de carbune
Transelectrica a iesit pe profit si in 2020
Fabrica la Cristian a nemtilor de la Schaeffler incepe productia in masa a motoarelor electrice

Stafia OUG 114 nu se da dusa din Parlamentul Romaniei

Posted On 11 februarie 2020
By : Redactia
Comment: 0
Tag: ANRE, Legea energiei si gazelor, liberalizare, OUG 114, piata de energie si gaze, Senatul Romaniei, tarife de transport si distributie

Nu prea a comentat nimeni decizia Senatului Romaniei de a respinge Ordonanta 1/2020, care ar fi urmat sa corecteze efectele nocive ale OUG 114/2018. Intre putinele luari de pozitie vizavi de decizia amintita s-a remarcat doar aspectul privind “inghetarea salariilor demnitarilor”, sau cel care vizeaza sectorul financiar bancar. Or, in aceasta ordonanta (1/2020) exista extrem de multe aspecte care privesc si sectorul energetic, respectiv pietele de energie electrica si gaze naturale. In fapt vorbim despre modificari aduse legii energiei electrice si gazelor naturale 123/2012, care au impact inclusiv asupra dezvoltarii investitiilor in zona de exploatare a rezervelor de gaze de la Marea Neagra.

In randurile de mai jos redam modificarile pe care OUG 1/2020 le  aduce in sectorul energetic.

 

+  Articolul XIIIArticolul XIVOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 18 mai 2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 2, după alineatul (3^2) se introduce un nou alineat, alineatul (3^3), cu următorul cuprins:(3^3) Începând cu luna ianuarie 2020, nivelul tarifelor și contribuțiilor prevăzute la alin. (2) se stabilește anual prin ordin al președintelui ANRE și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.2. Alineatele (3), (3^1) și (3^2) se abrogă.3. La articolul 9, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) ANRE elaborează metodologia pentru calculul tarifelor de transport și distribuție a energiei electrice prin care se stabilește rata de rentabilitate a capitalului investit. În cazul în care elemente care compun metodologia stabilirii ratei de rentabilitate sunt în competența altor autorități decât autoritatea de reglementare, informațiile obținute de acestea ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor proprii sunt puse la dispoziția ANRE în cel mai scurt timp posibil, în vederea consultării. Consultarea acestor informații de către autoritatea de reglementare este obligatorie, inclusiv pentru tarifele în vigoare, dacă există o solicitare de la orice parte lezată.(1^2) La elaborarea metodologiei de stabilire a prețurilor și tarifelor reglementate, ANRE va proceda astfel încât aceasta să conțină elemente pentru sprijinirea dezvoltării, în cel mai rentabil mod, a unor sisteme sigure, fiabile, eficiente și nediscriminatorii care sunt orientate către consumator, în conformitate cu obiectivele generale de politică în domeniul energiei electrice și al eficienței energetice.4. La articolul 10, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) ANRE elaborează metodologia pentru calculul tarifelor de transport și distribuție a gazelor naturale prin care se stabilește rata de rentabilitate a capitalului investit. În cazul în care elemente care compun metodologia stabilirii ratei de rentabilitate sunt în competența altor autorități decât autoritatea de reglementare, informațiile obținute de acestea ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor proprii sunt puse la dispoziția ANRE în cel mai scurt timp posibil, de la data solicitării acesteia, în vederea consultării. Consultarea acestor informații de către autoritatea de reglementare este obligatorie, inclusiv pentru tarifele în vigoare, dacă există o solicitare de la orice parte lezată.(1^2) La elaborarea metodologiei de stabilire a prețurilor și tarifelor reglementate, ANRE va proceda astfel încât aceasta să conțină elemente pentru sprijinirea dezvoltării, în cel mai rentabil mod, a unor sisteme sigure, fiabile, eficiente și nediscriminatorii care sunt orientate către consumator, în conformitate cu obiectivele generale de politică în domeniul gazelor naturale, al eficienței energetice și al integrării producției de gaz la scară redusă și la scară largă din surse de energie regenerabile, precum și a producției distribuite, atât în rețelele de transport, cât și în cele de distribuție.Articolul XVLa articolul II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2019 privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală și pentru modificarea și completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 31 mai 2019, punctul 5 se abrogă.Articolul XVILegea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 1 august 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 3(1) În vederea aplicării prevederilor prezentei legi, în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri funcționează o structură pentru eficiență energetică, a cărei organizare și funcționare sunt stabilite prin hotărâre de organizare și funcționare a ministerului.2. La articolul 3, alineatele (2)-(6) se abrogă.3. La articolul 3, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:(7) Finanțarea programelor de eficiență energetică se asigură anual, din bugetul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, din sume constituite în bugetul propriu și/sau prin atragerea unor fonduri terțe, precum și a unei contribuții de la titularii de licențe în domeniul energiei și al gazelor naturale în cazul derulării unor proiecte comune.Articolul XVII(1) Sumele rămase necheltuite din bugetul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei constituit în anul 2019, în baza prevederilor art. 2 alin. (3^1) și (3^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare, se transferă până la data de 31 martie 2020 Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.(2) Până la 31 decembrie 2020, Guvernul României reglementează, la inițiativa ministerului de resort, statutul și regimul juridic al consumatorului vulnerabil, precum și modalitatea de finanțare a acestuia.

Fara a avea pretentia ca ne pricepem la domeniul legislativ ne punem, totusi, intrebarea: ce se va intampla cu toate reglementarile ulterioare din legislatia secundara, cu liberalizarea pietelor de energie si gaze (etapizata), cu armonizarea legislatiei interne cu regulamentele si directivele europene, cu noile investitii in domeniul energetic, cu valorificarea zacamintelor onshore si offshore, cu ajutorul de stat dat Complexului Energetic Oltenia, cu planul national climatic…etc. Chiar sa nu fi fost printer senatorii care au votat respingerea OUG 1/2020 vreunul care sa se fi gandit si la aceste aspecte?

Articole pe aceeasi tema

  • Cu carul inaintea boilor: propunem Comisiei Europene un plan de liberalizare al pietei de energie si gaze, dar companiile din domeniu vor fi consultate ulteriorCu carul inaintea boilor: propunem Comisiei Europene un plan de liberalizare al pietei de energie si gaze, dar companiile din domeniu vor fi consultate ulterior
  • Un adevar spus pe jumatate: ANRE nu poate oblige furnizorii sa vanda energie la cel mai mic pretUn adevar spus pe jumatate: ANRE nu poate oblige furnizorii sa vanda energie la cel mai mic pret
  • Peste 90 % din consumatori nu stiu ca se liberalizeaza piata de energie electrica la 1 ianuarie 2021Peste 90 % din consumatori nu stiu ca se liberalizeaza piata de energie electrica la 1 ianuarie 2021
  • Inaintea celei de-a doua liberalizari a pietei de gaze, consumatorii romani sunt la fel de nestiuitori ca dupa prima liberalizare. Cine-I de vina?Inaintea celei de-a doua liberalizari a pietei de gaze, consumatorii romani sunt la fel de nestiuitori ca dupa prima liberalizare. Cine-I de vina?
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Finantare de la stat pentru case eficiente energetic

Next Story

Hidroelectrica nu glumeste, listarea la bursa intra pe ultima suta de metri

Articole pe aceeasi tema

0

Sistemul energetic a mai pierdut oficial 1010 MW. Grupurile energetice carora ANRE le-a retras licenta erau moarte demult

Posted On 24 februarie 2021
, By Redactia
0

Dupa multe ezitari, Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie incepe controale la furnizori privind comportamentul in piata libera

Posted On 8 februarie 2021
, By Redactia

Un adevar spus pe jumatate: ANRE nu poate oblige furnizorii sa vanda energie la cel mai mic pret

Posted On 26 ianuarie 2021
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Profit pe linie la cele mai performante companii ale statului: Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Romgaz au sfidat pandemia in 2020. Cand vin si investitiile?

Posted On 26 februarie 2021

Se clatina Nord Stream 2? 18 companii de servicii nu mai lucreaza la proiect

Posted On 25 februarie 2021

Sistemul energetic a mai pierdut oficial 1010 MW. Grupurile energetice carora ANRE le-a retras licenta erau moarte demult

Posted On 24 februarie 2021

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

Posted On 18 septembrie 2012

"Constructia reactoarelor 3 si 4 de la...

Posted On 25 februarie 2021

Romelectro este lider de asociatie,...

Posted On 25 februarie 2021

Sa-i multzumitzi cartitzei kgbiste...

Posted On 24 februarie 2021

Publicitate



Cariera in Romania

PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Incep sa apara oportunitati pentru investitii in energie regerabila

Cum arata clasamentul ofertelor de furnizare energie electrica. Primele pozitii conform comparatorului ANRE

Programul Casa Verde Panouri Fotovoltaice se modifica din nou. Acces mai facil la finantare

Cum schimbam furnizorul/ contractul de energie electrica ? Ia atitudine ! Fii informat ! Ai grija ce semnezi ! Nu te lasa pacalit !

20 de probleme cu caloriferele si rezolvarea lor

Video

Viorel Tudose: Furnizorii de energie trebuie sa lase forta si aroganta la o parte. Consumatorul trebuie respectat

Viorel Tudose, Getica 95: Liberalizarea pietei de energie s-a facut la masa bogatilor, consumatorul nu a fost informat si educat

Alexandru Moldovan, Redactor sef Energy-Center: Datorez colegilor mei de presa multe din lucrurile pe care le stiu astazi

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: Degeaba vii in piata cu sume mari de bani daca nu ai capitalul uman

Interviurile Energy-Center: Viorel Tudose, Getica 95: dupa liberalizarea pietei batalia pentru consumatorii casnici va fi foarte mare

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: ANRE moare de grija consumatorilor, dar are ca prioritate profiturile furnizorilor straini

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.