Taxa pe soare intre intelegerea politicilor europene in domeniul regenerabilelor si convergenta toxica cu grupuri de interese transpartinice
Dezbaterile pe marginea unei ordonante de urgenta care sa taxeze prosumatorii pentru “utilizarea soarelui” in productia de energie electrica a starnit discutii aprinse in sociatatea romaneasca. Prezentam mai jos un punct de vedere al specialistului in energie, Catalin Dragostin, care ne ajuta sa intelegem ce se vrea de fapt cu aceasta taxa.
MASURA MICIMII MICII COALITII GUVERNAMENTALE
- taxarea prosumatorilor –
Citim, cu mare surprindere, ca Guvernul/ANRE/Min.Energiei cu toti “expertii” lor, au “gindit” un HG prin care sa taxeze “prosumatorii” (adica acele persoane fizice, in principal, care isi produc si autoconsuma energia regenerabila, in cazul de fata electrica).
https://www.economica.net/prosumatori-taxe-autoconsum_631768.html
In loc sa se inspire din buna traditie stramoseasca ce statueaza ca daca produci tuica pentru consum propriu (ceva pina 50 litri cred), esti scutit de orice taxe, “specialistii” nostri in energie si “long range financial planning and sustainability” (termen preluat din Directiva si, ceva ce personal, n-am mai vazut in Romania de vreo 30 de ani), se inspira exact din Directiva UE pe regenerabile, din care extrage ceea ce ii convine Guvernului/ANRE/Min.Energiei, lor si distribuitorilor de energie si nu prosumatorilor si consumatorilor de energie electrica.
Nici nu a inceput bine “valul” de interes pentru regenerabile (toata populatia, speriata de socul preturilor la energie, cauta solutii – cei mai cu dare de mina, pentru ca majoritatea populatiei, in saracie energetica, n-are nici o posibilitate…Dumnezeu cu mila) , si hopa, ce s-a gindit Guvernul sub “acoperirea”ca da ajutoare pentru investitii in PV, sau, sa nu-i “deranjeze” prea mult pe distribuitorii de energie ?…hai sa taxam (scoatem un ban si de la fraierii care incearca sa-si produca ei energie pentru consumul propriu).
Sa analizam, mai in detaliu, “parsivenia” acestei Ordonante de Guvern (se vede gindita de unii care se pot ghici usor cine, si semnata de Guvern, “ca primarul”, mai mult sau mai putin complice)
- In primul rind, o astfel de Ordonanta este ilegala dupa Reg.1999/2018 (care este obligatoriu) fiind o decizie politica ce afecteaza marea majoritate a consumatorilor individuali, pt. care ar fi trebuit sa fie organizata o consultare publica ! (extras mai jos din Reg.);
- Mai departe, sa analizam mai exact textul din Directiva de Regenerabile, pe care Guvernul se straduieste sa-l “interpreteze…sau traduca !?” cit mai bine, in scopurile sale si nu ale consumatorului / producatorului (extras mai jos):
Si sa vedem ce a inteles Guvernul din cele de mai sus, si, ce nazbitii trimite spre publicare la Monitorul Oficial (extras din comentariile Economica, pentru ca dezbateri publice nu stiu sa se fi publicat):
Subiectul “taxarii prosumatorilor”, pe fond, este o problema minora (!?), desi afecteaza grav o parte a populatiei, as dori sa-l tratez insa intr-un context mult mai larg, bazat pe explicatiile si reactiile diversilor “lideri” de partid (e) , sau, ministri “de profil”.
Comentariile si justificarile acestora, reflecta in mod tragic, ori puterea lor foarte limitata de intelegere a politicilor UE in domeniul regenerabilelor, ori, la fel de tragic, convergenta toxica cu diverse grupuri de interese transpartinice, iar ceea ce declara ministrul energiei pe la TV nu mai are nici o relevanta.
Sa disecam declaratiile oficiale, sa ne punem intrebari si sa tragem concluziile de rigoare:
- Auzim prin media, ca intr-o mare tragicomedie, ca ministrii si sefii partidelor, declara acum, la unison, ca, prevederile OUG nu se vor aplica decit dupa 2026 (deci, care e urgenta din OUG ?…nu era mai bine sa emita o OfUG, adica Ordonanta fara urgenta si s-o treaca si prin consultari publice si Parlament ? …si ar fi fost si o inovatie romaneasca de imbogatire a Regulamentului 1999-/2018 de Guvernanta in domeniul energiei si schimbarilor climatice, pentru care, apropos, Guvernul Romaniei a primit notificare de transpunere a acestui Regulament in legislatia noastra)
- Ni se explica, cu iz “justificativ si scuzabil”, deci, penibil, ca vezi Doamne, OUG transpune o Directiva Europeana (nu am vazut si auzit vreun oficial sa ne spuna clar si raspicat, despre ce Directiva e vorba, cind a fost emisa de CE, cind a fost transpusa in Romania, la ce se refera, obiectivele ei, si mai ales, cum raspunde strategiei energetice a Romaniei, sau strategiei energetice a Guvernului mai ales in conditiile energetice actuale) …ultimul de la care am putea avea vreo cit de mica pretentie in acest sens, sa ne explice despre ce e vorba este exact ministrul energiei.
Sa vedem despre ce e vorba mai concret:
- Este vorba despre Directiva UE 2001/din Decembrie 2018 (saptamina aceasta “o pomenim” la 4 ani de asteptare a transpunerii ei in legislatia din Romania), care se refera la promovarea utilizarii energiei din resursele regenerabile, si a inceput cu vesela pomenita (sper ca nu vesnic) OUG
- In acelasi context, este vorba si despre Regulamentul UE 1999 /tot din 11 Decembrie 2018 (si pe acesta il “pomenim” in aceasta saptamina, tot la 4 ani “de la aparitia ïntre cele lumesti” si se refera la Guvernanta in domeniul energiei si schimbarilor climatice
In fapt, ordinea corecta de citire/interpetare/aplicare este Regulamentul 1999, Directiva 2001, si altele pe care nu le mai mentionez acum, facind parte dintr-un pachet mai larg.
Deci, din cele 77 pagini ale Reg 1999 + 59 pagini de Recomandari de aplicare principiilor de eficienta la care se adauga 128 de pagini ale Directivei privind sursele regenerabile, deci, un total de peste 250 de pagini de guvernanta, politici, strategii, obiective si rezultate de urmarit, pe urmatorii 20-30 de ani, mica coalitie de la Bucuresti, alege sa aplice (si pe acelea alea prost !), exact 2 paragrafe (68) si (69) , cu un total de 18 rinduri, din Directiva 2001, considerind ca taxarea autoconsumului de energie electrica autoprodusa), de mare urgenta si importanta strategica, aplicabila insa dupa 2026 (!?), conform celebrei zicale “Dorel loveste din nou !”
Pentru buna regula, sa punem la dispozitia cititorilor, site-urile unde pot gasi textele Regulamentului 1999 si Directivei 2001, atit in limba engleza cit si romana. Este util de frunzarit, chiar fara a fi specialisti, pentru a vedea cum se pun problemele macroeconomic, de Guvernanta si politica energetica, in folosul consumatorului si cetateanului, pentru a intelege marimea micimii micii coalitii care, chipurile guverneaza.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1999&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2001&from=es
Sa redam doar citeva idei din cele de mai sus, de guvernanta, politica si obiective din cele de mai sus, spre stiinta cetateanului, care, probabil acum este (doar) suparat ca va fi taxat pe autoconsum, (cum spuneam, doar o problema minora) dar, nu e constient inca, din pacate, pe ce ar trebui , intr-adevar sa fie revoltat sau, mai degraba minios:
In centrul guvernantei sunt puse (sau ar trebui puse) cetateanul, costul energiei si clima (un exemplu extras din Reg.1999):
(26) În cadrul elaborării planurilor naționale integrate privind energia și clima, statele membre ar trebui să evalueze numărul gospodăriilor afectate de sărăcie energetică, ținând seama de serviciile energetice interne de care este nevoie pentru a garanta un nivel de trai minim în contextul național relevant, de politicile sociale și de alte politici pertinente existente, precum și de îndrumarea orientativă a Comisiei privind indicatorii pertinenți, inclusiv dispersia geografică, bazați pe o abordare comună pentru sărăcia energetică. În cazul în care un stat membru constată că are un număr semnificativ de gospodării afectate de sărăcie energetică, acesta ar trebui să includă în planul său un obiectiv orientativ național pentru reducerea sărăciei energetice
Folosirea resurselor , in special regenerabile: solar, eolian, biomasa (silvica si agricola), terenul, hidroenergia, deseurile, geotermalul,
(NA: la toate aceste resurse, dar, la absolut toate resursele regenerabile ale Romaniei, de multa vreme se tot discuta si se tot creeaza, contrar Directivelor UE, tot felul de bariere si care se pun din guverne/ministere, incepind cu biomasa-Ministerul Mediului, continuind cu Min Agriculturii-terenurile pentru solare/eolienne, Apele Romane care taxeaza energia hidro la valoarea MWh, deseurile la care, prin “contributia”Min.Mediului suntem in infringement, dupa cum, acelasi Minister, n-a catadicstit de 3 ani sa intocmeasca studiile de impact de mediu pentru permite exploatarea sustenabila a fondului silvic, etc. etc.)
Nu mai vorbesc despre acest extras din Recomandarile CE ref. Regulamentul de Guvernanta, care spune foarte clar cine este responsabil de utilizarea integrata a resurselor (scuze pentru limba engleza, n-am gasit textul in romana, dar sper ca micii lideri ai micii coalitii sunt fluenti cu engleza acestor termeni).
DECI, STATUL ESTE RESPONSABIL !…si,… CINE ESTE STATUL ?:
Din multitudinea de probleme majore care stau fata noastra, mica coalitie, a ales sa se ocupe de 18 rinduri si 2 paragrafe, dintr-o Directiva pe care n-a citit-o, “veche de 4 ani”, n-a inteles-o si nici nu o va intelege vreodata, chiar tradusa in limba romana si, mai ales, pe care nici nu le-a transpus/folosit in integralitate, ci numai pe bucati “convenabile”.
Ma intreb, daca, la aceasta mica “suparare” si mica agitatie stirnita, de intentia de taxare a unora care au/sau vor PV, ce se va intimpla daca totusi cetatenii vor intelege, macar rasfoind cele 2 documente, s-ar intreba ce face si cum face micul guvern al micii coalitii.
Cele 2 documente programatice, prin continut, comparate cu actiunea recenta a guvernului (cu urgenta OUG de taxare a prosumatorilor) dau foarte exact marimea micimii micii coalitii guvernamentale care, chipurile, guverneaza.
A avea arborate drapelele albastre ale UE la intrarile in partide, ministere, nu inseamna si ca suntem integrati in UE…mai trebuie sa si facem cit de cit cite ceva si sa ne si comportam , cit de cit, ca atare…
de ce si cum se justifica acest 8% ?
- Consumul casnic in RO este ~20% din ceea ce se produce, deci, care e logica limitarii la 8% productie din toate PV (adica, si cele tipice pentru “”power utility system” – productie centralizata “en-gros” ?!)…”coalitia” n-a auzit de “distributed generation”?
- Daca acum vorbim de “taxare pentru echilibrare” asta e o idiotenie pentru ca:
- Nu este problema individului particular sa se ocupe el de “balancing” (echilibrare)…asta este atributul transportatorului/distribuitorului de electrcitate…de ce sa plateasca el pentru firmele PRE (partea responsabila cu echilobrarea din “piata energiei”?…si aici se banuieste “aranjamentul”)
- Mai rau, asta, duce la gindul ca in viitor, ANRE/Coalitia/Romania nu are de gind sa instituie un program de investitii in stocare (abia ce acelasi Ministru PNL al Energiei, a scos din strategia ROmaniei proiectul Tarnita-Lapustesti, de care Romania are nevoie ieri, nu in viitor)
- Nu exista in Directiva de Regenerabile nimic legat de “8%”sau orice altceva asemenator
@#2: de unde apar cei 32 KW ?
- Sa ne arate exact din textul Directivei RED, pe cre pretinde ca o implementeaza, unde este specificata cifra de 32 KW ?!
- Cifra de 30 KW, apare si se refera la “suportul financiar acordat”si nu la limitarea capacitatii !..e cu totul altceva !
- Mai bine Coalitia s-ar fi concentrat pe stabilirea regulilor “Comunitatilor Energetice” prevzute in aceeasi Directiva, care ne trbuie azi si nu ceva “dupa 2026” (vezi mai jos)
@#3 : de ce din 2026 ?…tinta din Directiva invocate este 40% regenerabile in consumul final, pina in 2030 si, de ce vrea Coalitia sa o limiteze din 2026 ? (stie ca pierde alegerile si vrea sa “lase ceva in urma”)
Insa, printre cele mai grave consecinte, de care ANRE si Guvernul, habar nu au, si, nu inteleg din cauza incompetentei in care sunt afundati, este legat de faptul ca aceasta taxare, indifferent cum o luam, creeaza o bariera contra principiului “electrcificarii caldurii” (elecrrification of heat) prevazut in “politici de decarbonare al caldurii.
Mai pe intelesul “Coalitiei”, consumatorii individuali, isi instaleaza panouri PV si pentru:
- Alimentarea cu energie electrica autoprodusa, a pompelor de caldura pentru incalzire
- Incalzirea direct cu electricitate, daca au spatiu si pot instala PV cu 30-40 KW (asta este “peak”, pentru ca iarna, poate beneficia, in unele zile de 5-10 KW, suficienti pentru inlcazirea unei case)
Deci, de ce sa-I taxes pe acestia ?
CEL MAI IMPORTANT !….UNDE E DEZBATEREA PUBLICA ???….intr-un HG de politica energetic ace afecteaza populatia ?
.