Transelectrica investeste 42 de milioane de euro in retehnologizarea a doua statii esentiale pentru inchiderea Inelului de 400 kV in zona de vest
Proiectul investitional de completare a Axului de 400 kV Banat, parte a Inelului de 400 kV al Romaniei, marcheaza progrese importante prin retehnologizarea a doua statii-cheie: Resita si Timisoara. Aceste investitii, cu o valoare totala de aproximativ 42 de milioane de euro, vor face posibila închiderea Inelului de 400 kV al Romaniei în zona de vest, un proiect strategic pentru securitatea alimentarii cu energie electrica a tarii si implicit pentru consolidarea retelei electrice de transport si a interconexiunii cu retelele statelor vecine. Odata cu finalizarea tronsonului de Linie Electrica Aeriana 400 kV Oradea Sud-Nadab, în anul 2020, gradul de realizare a Inelului de 400 kV al Romaniei atins este de 70%.
Catalin Nitu, presedintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA: „Retehnologizarea statiei Timisoara si a statiei Resita reprezinta în acest moment doua prioritati investitionale pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest, alaturi de finalizarea celor aproximativ 340 de kilometri de linie electrica aeriana de 400 kV din componenta Axului Banat. Romania are nevoie de o infrastructura energetica modernizata, fiabila, capabila sa integreze noi capacitati de productie a energiei regenerabile, de aceea închiderea Inelului este un proiect fundamental pentru siguranta în functionare a Sistemului Electroenergetic National. Dupa aproape 4 ani de blocaje, am reusit reluarea lucrarilor în Statia Resita, o statie cu un rol deosebit în zona de vest a tarii, ceea ce consideram un succes, în conditiile în care aceasta investitie va conduce atat la întarirea retelei în zona de vest, cat mai ales va crea premisele necesare interconexiunii cu Serbia. Cresterea gradului de interconexiune joaca un rol important privind securitatea aprovizionarii cu energie electrica a Romaniei si contribuie la atingerea tintelor asumate la nivel european.”
Proiectul de retehnologizare a statiei Timisoara se afla într-o etapa matura de executie, termenul de finalizare a lucrarilor fiind anul 2024. Investitia, în valoare de circa 18 milioane de euro, este una complexa si vizeaza atat retehnologizarea statiei existente de 110 kV, cat si construirea unei statii noi cu tensiunea de 400 kV care va permite implementarea proiectului de trecere la tensiunea de 400 kV a Axului Portile de Fier – Resita – Timisoara – Sacalaz – Arad (Axul de 400 kV Banat), un obiectiv strategic al Planului de Dezvoltare a Retelei Electrice de Transport 2020-2029.
În aceasta linie se înscrie si investitia privind retehnologizarea Statiei Resita, un obiectiv-cheie atat pentru operationalizarea comerciala a liniei de 400 kV de interconexiune cu Serbia Resita (RO)-Pancevo (RS), cat si pentru trecerea la tensiunea de 400 kV a Axului Banat. Contractul de executie a lucrarilor a fost semnat la finele anului 2020, iar prima întalnire de comandament în cadrul acestui proiect a fost organizat saptamana trecuta, urmand ca în perioada urmatoare sa fie dat ordinul de începere a lucrarilor în santier. Retehnologizarea statiei Resita, o investitie blocata din anul 2017, are valoare de aproximativ 24 de milioane de euro si va fi finalizata în anul 2023.
Inelul de 400 kV reprezinta un ansamblu de linii electrice aeriene de 400 kV din reteaua electrica de transport, cu o lungime de aproximativ 1.796 de kilometri, care sunt deja realizate, sunt în curs de executie sau se vor construi conform Planului de dezvoltare a RET pe 10 ani al CNTEE Transelectrica SA. În 2020, circa 64% din Inelul de 400 kV era realizat, restul de circa 36% reprezentand segmente care fie se aflau în lucru, fie în diferite faze de pregatire. Prin finalizarea si punerea în functiune a liniei 400 kV Oradea Sud-Nadab la sfarsitul anului 2020, Inelul de 400 kV a atins un grad de realizare de 70%.
Închiderea Inelului de 400 kV este fundamentala atat în zona de vest, unde reteaua electrica de transport se interconecteaza mai solid cu Europa, cat si în zona de est, unde exista dificultati de evacuare a puterii din zona Dobrogea. Completarea Inelului de 400kV va contribui semnificativ la cresterea sigurantei în functionare a SEN, cresterea capacitatii de interconexiune, integrarea energiei din surse regenerabile produsa în zona Dobrogea, optimizarea functionarii pietei de energie electrica si la integrarea acesteia în piata unica europeana de energie (IEM).
În prezent, pe langa retehnologizarea statiilor Timisoara si Resita, pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest se executa lucrari importante de investitii pentru construirea Liniei Electrice Aeriene (LEA) 400 kV Portile de Fier – (Anina) – Resita.
Segmentele de linie electrica aeriana din Inelul de 400 kV necesar a fi finalizate sunt:
- Axul Banat de 400kV – Portile de Fier – Resita – Timisoara – Sacalaz – Arad – aflat in diverse stadii de realizare inclus pe lista a 4-a de proiecte de interes comun a Comisiei Europene:
- Etapa I (Extinderea Statiei 400 kV Portile de Fier; LEA 400 kV Portile de Fier – Resita; Statia 400 kV Resita);
- Etapa II (LEA 400 kV d.c. Resita – Timisoara – Sacalaz, introducerea tensiunii de 400 kV în Statia Timisoara si retehnologizarea Statiei 110 kV Timisoara);
- Etapa III (LEA 400 kV d.c. Timisoara – Sacalaz – Arad, Statia 400/110 kV Sacalaz si extinderea Statiei 400 kV Arad);.
- LEA 400 kV Gadalin-Suceava;
O contributie importanta la întarirea inelului de 400kV o au proiectele de evacuare a puterii din zona de sud-est a Romaniei si de crestere a capacitatii de schimb transfrontalier cu Bulgaria:
-
- LEA 400 kV Gutinas – Smardan si LEA 400 kV Cernavoda – Gura Ialomitei – Stalpu, incluse pe lista a 4-a de proiecte de interes comun a Comisiei Europene,
trecerea la 400kV a axului de 220kV Stalpu -Teleajen – Brazi Vest.