Transgaz reactioneaza dupa toate disputele privind rezervarea de capacitate pe relatia cu Ungaria si dezvoltarea proiectului BRUA
Cam tarziu, ce-i drept. A trecut mai mult de o luna de zile de cand in toate mediile se vorbeste despre un acord intre Romania si Ungaria, care ar presupune ca Romania va exporta circa 4 miliarde de metri cubi de gaze in Ungaria, dupa darea in exploatare a rezervelor de gaze de la Marea Neagra. Mai mult decat atat, pe viitorul gazoduct BRUA, capacitatea de transport ar fi fost deja rezervata pe o perioada de 15 ani, castigatoare fiind trei companii din Ungaria. Una peste alta, data fiind pozitia de asta vara a Ungariei in privinta BRUA, in sensul ca aceasta conducta se va opri in Ungaria si nu in Austria (cum este proiectul real), concluzia tuturor a fost aceea ca tara vecina va deveni un hub regional de gaze, in defavoarea Romaniei, in conditiile in care ungurii nu extrag de pe teritoriul lor national gaze naturale. Romania, care are si rezerve, care si-a asumat si realizarea conductei de transport se va alege astfel cu praful de pe toba.
Dupa toata aceasta disputa, iata ca operatorul roman de transport gaze, Transgaz, vine cu niste lamuriri, care nu acopera insa intreaga problematica pusa in discutie. Intrebarea este de ce asa tarziu cu raspunsul ? La asta se poate adauga si lipsa totala de reactie a Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei, care a fost parte la toate aceste intelegeri dar nu a scos un cuvant. Prezentam mai jos punctul de vedere al Transgaz, la care vom reveni sigur cu comentarii in zilele ce urmeaza.
“In contextul ultimelor evolutii si discutii din mass-media din Romania, cu privire la proiectul BRUA si la capacitatile de transport gaze naturale dintre Romania si Ungaria, pentru corecta informare a opiniei publice si pentru o mai buna intelegere a acestor subiecte, SNTGN Transgaz face urmatoarele precizari:
BRUA este un proiect de interes national, sustinut ferm si fara echivoc de Comisia Europeana. BRUA va aduce tarii venituri importante din tarifele de transport gaze naturale si va transforma Romania intr-un jucator incontestabil pe piata gazelor naturale a Uniunii Europene. Transgaz isi indeplineste angajamentele, conform proiectului initial, care a beneficiat de sprijinul tuturor Guvernelor Romaniei.
Transgaz respinge categoric acuzatiile ca ar face un joc in favoarea Ungariei. Societatea precizeaza ca rezervarea capacitatii de transport este o conditie prealabila pentru a putea demara investitia in BRUA faza 2. Doar in baza acelor contracte, care arata interes pentru gazele care ar urma sa fie transportate, Transgaz poate trece la implementarea proiectului.
In cazul rezervarii unor capacitati viitoare (incrementale), rezervarea se face printr-o procedura de sezon deschis angajant. Pregatirea Procedurii de Sezon Deschis Angajant a fost realizata in perioada 2015-2017 prin colaborarea autoritatilor de reglementare din Romania (ANRE), Ungaria (HEO) si Austria (E-CONTROL), ai operatorilor de transport din cele 3 tari (TRANSGAZ, FGSZ si GAZ CONNECT), precum si ai Comisiei Europene.
Procesul de sezon deschis s-a derulat in perioada 16 octombrie – 29 decembrie 2017. Raportul comun privind prima runda de ofertare a fost publicat pe paginile de internet ale TRANSGAZ si FGSZ in data de 29.12.2017, cu respectarea calendarului Procedurii. Conform raportului, prima runda de ofertare a fost incheiata cu succes.
Conform manualului procedurii de Sezon Deschis, orice date, informatii sau notificari intocmite si transmise de catre Solicitanti si Ofertanti in contextul Procedurii de Sezon Deschis Angajant sunt considerate confidentiale si vor fi utilizate exclusiv in procesul de evaluare din cadrul Procedurii de Sezon Deschis Angajant si nu vor fi divulgate nici unei terte parti, fara consimtamantul scris al Solicitantului/Ofertantului relevant.
De asemenea si contractul de transport care este parte integranta a Manualului de procedura si care poate fi consultat pe site-ul companiei, la adresa http://www.transgaz.ro/sites/default/files/users/admin/4.anexa_3_contract.pdf contine urmatoarea clauza de confidentialitate:
- Clauza de confidentialitate
Art.14 Partile sunt obligate sa pastreze confidentialitatea datelor, documentelor si a informatiilor obtinute din derularea prezentului Contract. Sunt exceptate de la prevederile alin.(1) urmatoarele date, documente si informatii care:
– au fost cunoscute partii contractante inainte ca ele sa fi fost primite de la cealalta parte contractanta; sau au fost dezvaluite dupa ce a fost obtinut acordul scris al celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluire; sau fac obiectul unei obligatii legale privind dezvaluirea; sau sunt dezvaluite catre un operator economic afiliat; in aceasta situatie partea care dezvaluie operatorului economic afiliat ramane raspunzatoare pentru prejudiciile pe care le-ar putea suferi cealalta parte ca urmare a divulgarii informatiilor de catre operatorul economic afiliat;operatorul economic afiliat beneficiaza de toate exceptiile stabilite in acest articol.
Prevederile prezentului articol produce efecte pentru o perioada de 5 ani de la incetarea contractului.
Nerespectarea obligatiilor care decurg din alin.(1)-(3) atrage raspunderea partii culpabile, stabilita in conformitate cu prevederile legale.
In cadrul acestui proces, Transgaz a tinut in permanenta legatura cu Comisia Europeana si cu ANRE, care au validat deciziile, pe care toate partile implicate le-au considerat in interesul Romaniei si din punct de vedere strategic, si din punct de vedere economic.
Transgaz precizeaza ca nu are cum sa controleze ce se intampla cu gazele extrase din MareaNeagra, pentru ca zacamintele sunt concesionate unor alti agenti economici. Subliniem faptul ca, in conformitate cu legislatia europeana si nationala in vigoare, Transgaz are doar rolul de operator al sistemului de transport si nu are dreptul sa comercializeze gaze naturale.
Fisa tehnica a proiectului BRUA
Proiectul “Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a SistemuluiNational de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria –Romania–Ungaria– Austria” – BRUA
Acest proiect vizeaza dezvoltari ale capacitatilor de transport in sistem intre interconectarile dintre sistemul romanesc de transport gaze naturale si sistemele similare ale Bulgariei si Ungariei, mai precis, consta in construirea unei conducte noi din zona de sud a Romaniei spre frontiera de vest, pe traseul Podisor – Bibesti–Jupa–Horia, cu o lungime aproximativa de 529 km si construirea a trei statii de comprimare.
Proiectul s-a impus ca necesitate in a doua parte a anului 2013 avand la baza urmatoarele argumente:
*deselectarea proiectului Nabucco drept ruta preferata pentru transportul gazelor naturale din regiunea Caspica inspre pietele central europene;
*asigurarea unor capacitati de transport adecvate intre punctele de interconectare transfrontaliera RO-BG si RO-HU, in scopul cresterii gradului de interconectare la nivel european;
*asigurarea unor capacitati de transport pentru valorificarea unor volume de gaze naturale din Marea Neagra pe pietele central-europene.
In contextul initiativei CESEC (Central East South Europe Gas Connectivity) au avut loc discutii cu reprezentantii DG ENER, la recomandarea carora s-a decis etapizarea proiectului si realizarea sa in doua faze.
In consecinta, pe cea de-a 2-a Lista a Proiectelor de Interes Comun publicata in anul 2015, proiectul BRUA apare etapizata stfel:
Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a Sistemului National de Transport Gaze pe coridorul conductei de transport Bulgaria – Romania – Ungaria –Austria, SMG Podisor – Horia si 3 statii noi de comprimare (Jupa, Bibestisi Podisor) (BRUA FAZA I) – ( cu codificarea 6.24.2 );
Extinderea capacitatii de transport din Romania catre Ungaria pana la 4,4 mld. mc/an (BRUA FAZA II) – (cu codificarea 6.24.7).
Proiectul BRUA FAZA I este considerat un proiect prioritar la nivel regional, inclus in lista proiectelor CESEC, datorita faptului ca aduce o contributie semnificativa la cresterea sigurantei in aprovizionarea cu gaze naturale si a gradului de interconectivitate regionala. Pe aceste considerente implementarea sa este sprijinita de Comisia Europeana prin programe specifice de finantare.
Proiectul BRUA FAZA II este considerat un proiect comercial, decizia finala de investitie pentru realizarea acestuia urmand a fi luata in baza unor teste economice care sa releve eficienta sa economica.
I.1. Proiectul BRUA Faza 1 – Descriere si parametrii tehnici
Proiectul consta in construirea unei conducte noi de transport gaze naturale care sa realizeze legatura intre Nodul Tehnologic Podisorsi SMG Horia si in amplasarea a trei statii de comprimare gaze naturale de-a lungul traseului (SC Jupa, SC Bibestisi SC Podisor), precum si realizarea tuturor facilitatiilor aferente.
Realizarea proiectului presupune construirea urmatoarelor obiective:
-conducta de transport gaze naturale Podisor-Recas 32” x 63 bar in lungime de aprox.479 km;
-trei statii de comprimare gaze naturale (SC Podisor, SC Bibestisi SC Jupa) fiecare statie fiind echipata cu doua agregate de comprimare, cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirectional de gaze
La finalizarea Etapei I:
-Se va asigura fluxul de gaze spre Ungaria prin interconectorul Horia – Csanadpalota a 1,75mld. Smc/an (200 mii Smc/h), la 40 bar la granita;
-Se va asigura fluxul de gaze spre Bulgaria prin interconectorul Giurgiu – Ruse a 1,5 mld Smc/an (171 mii Smc/h), la 30 bar la granita;
Valoare totala estimata pentru Faza I= 478,6 mil. euro.
Termenul estimat de finalizare: 31.12.2019.
Pentru proiectul BRUA SNTGN Transgaz S.A. a reusit obtinerea a doua granturi din partea Uniunii Europene prin Agentia Nationala pentru Inovare si Retele (INEA). Primul grant, in valoare de 1.519.342 Euro, reprezentand 50% din cheltuielile eligibile estimate, a fost acordat pentru finantarea proiectarii pentru cele trei statii de comprimare din cadrul proiectului (Podisor, Bibesti si Jupa) iar cel de-al doilea grant, in valoare de 179.320.400 Euro, reprezentand 40% din cheltuielile eligibile estimate, a fost acordat pentru finantarea lucrarilor de implementare a proiectului BRUA Faza I.
I.2. Proiectul BRUA Faza 2 – Descriere si parametrii tehnici
Realizarea proiectului presupune construirea urmatoarelor obiective:
-conducta de transport gaze naturale Recas–Horia 32” x 63 bar in lungime de aprox. 50 km;
-amplificarea celor trei statii de comprimare gaze naturale (SC Podisor, SC Bibesti si SC Jupa) prin montarea unui agregat de comprimare suplimentar in fiecare statie;
-amplificarea statiei de masurare gaze naturale SMG Horia.
La finalizarea Fazei II:
Se va asigura cresterea fluxului de gaze spre Ungaria prin interconectorul Horia – Csanadpalota la 4,4 mldSmc/an (502 mii Smc/h) la 40 bar la granita;
Valoare totala estimata – Faza II= 68,8 mil euro.
Termenul estimat de finalizare: 1 octombrie 2022, in corelare cu calendarul Procedurii de Sezon Deschis Angajant pentru rezervarea de capacitate.”