0746 164 127 redactia@energy-center.ro
  • Actualitate
    • Consumatori
    • Furnizori
    • Legislatie mediu
    • Producatori
    • Stiri
  • Energie electrica
    • Energie nucleara
    • Energie regenerabila
    • Energie termica
    • Hidroenergie
  • Evenimente
  • Editorial
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Utile
  • Video
  • English
  • Comunicate
STIRI RECENTE
Construcțiile eficiente energetic la nZEB Expo
România și SUA colaborează în domeniul centralelor de stocare prin pompaj
Hidroelectrica pune bazele primului proiect de stocare energie la parcul Crucea Nord
Fondul pentru Mediu mai darnic în acest an pentru baterii de stocare și pompe de căldură
Cum pot susține centrele de date și inteligența artificială rețelele electrice
Afaceri în creștere pentru furnizorul de energie și gaze MET
Sistemul energetic pregătit pentru situații neprevăzute în perioada Paștelui
Companiile private au acces la încă 300 de milioane de euro pentru investiții în energie verde
În sfârșit, cineva recunoaște: plafonarea prețului la energie a fost excesivă
Laborator fotovoltaic de ultimă generație la Universitatea Politehnica Timișoara

Un nou Regulament european ameninta cu inchiderea sondelor de gaze, dupa ce am inchis minele de carbune. Romania nu are nimic de obiectat

Posted On 21 aprilie 2023
By : Redactia
Comment: 0
Tag: asociatia energie inteligenta, extractie gaze si titei, metan, regulament european, sonde de gaze

În viitorul apropiat urmează să se aprobe în Parlamentul European Regulamentul privind reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic, care poate crește insecuritatea și sărăcia energetică a României. Românii nu trebuie să lase să se întâmple acest lucru care îi va afecta în mod direct.

România în cei 166 de ani de activitate de extracție a țițeiului și gazelor naturale a realizat un număr aproximativ de 54.615 sonde, dintre care:

  • sonde active: 10.701
  • sonde inactive: 43.914.

În această perioadă s-au construit cca 2.250 instalații tehnologice destinate activitatății de producție țiței și gaze, dintre care cca 110 stații de comprimare gaze, aproximativ 50 compresoare de gaze altele decât cele din stațiile de comprimare, aproximativ 400 SRM (stații de măsură și reglare gaze – interfața cu TRANSGAZ și cu operatori de distribuție gaze) și  panouri de măsură (PM) și cca 50 stații uscare gaze, 15 stații de dezbenzinare, foarte multe manifolduri de producție de pe teren, MPSKID-urile (metering point-uri automatizate), baterii cazane abur și apă caldă, G2P (unități de producere a energiei electrice din gaz) și CHP-uri (unități de producere a  energiei electrice și termice din gaz), instalații ce vor intra sub incidența prevederilor Regulamentului pentru reducerea  emisiilor de metan în sectorul energetic (ex: pentru LDAR – programul de detectare si remediere a scaparilor de gaze, MRV – programul de masurare, raportare si verificare a scaparilor de gaze și limite pentru arderea si ventilarea gazelor la cos).

Propunerea de Regulament European interzice de la momentul intrării lui în vigoare evacuarea gazelor în atmosferă și arderea gazelor la faclă, cu excepția unor cazuri stipulate expres și la randamente de ardere de peste 98%. Astfel, se impune transformarea instalaților tehnologice din sisteme de producție deschise în sisteme de producție închise, astfel încât să se prevină disiparea în mediu a emisiilor de metan.

Instalațiile tehnologice pentru exploatarea țițeiului și gazelor au fost construite în conformitate cu legislația în vigoare la momentul edificării lor, fiind realizate în diferite perioade de timp. Astfel, instalațiile care sunt construite în sistem deschis,  nu vor mai fi  permise după intrarea în vigoare a Regulamentului, care nici nu prevede o derogare pentru țări care au zecii de mii de sonde și de instalații de producție, așa cum este cazul României.

Realist vorbind, ținând seama de numărul mare de instalații din zona de extracție țiței si gaze naturale care ar trebui înlocuite în România, de capacitatea de proiectare, construcții montaj, timpul de obținere a avizelor și autorizațiilor, ar fi  necesari cel puțin 10 ani pentru a duce la îndeplinire o astfel de obligație și cheltuieli de miliarde de euro.

Concluziile studiului AEI – Analiza impactului propunerii de Regulament european privind metanul asupra industriei extractive de tiței  și gaze din  România, realizat de Dumitru Chisălită – Expert Judiciar Petrol și Gaze pentru România/Expert European Extrajudiciar Petrol și Gaze Agreat de Asociatia Experțiilor Europeni de la Paris și Mihaela Bălănescu – Expert Tehnic al Organizației Națiunilor Unite – Convenția Cadru privind Schimbările Climatice (UNFCCC) pentru verificarea inventarelor naționale de emisii de gaze cu efect de seră, scot în evidență următoarele: 

  • scăderea semnificativă a emisiilor de metan în intervalul 1989 – 2020 la nivelul României, demonstrează punctual comportamentul responsabil al operatorilor din sectorul de producție țiței și gaze care și-au adus contribuția și în lipsa vreunui Regulament privind emisiile de metan și au făcut eforturi susținute în sensul investițiilor graduale în infrastructura de producție pentru a elimina riscurile emisiilor de gaze cu efect de seră la un nivel sustenabil.
  • valoarea maximă estimată a emisiilor fugitive de metan din sondele inactive/abandonate este de 0,96 kt CH4/an, aceasta reprezentând 0,1 % din emisiile de metan la nivel național, sub nivelul erorii de măsurare a metanului.
  • având în vedere costurile estimate a se cheltui în sectorul de extractie țiței și gaze pentru conformarea cu acest Regulament, aceste sume vor afecta fezabilitatea exploatării în anumite câmpuri, costurile adiționale ce survin din  implementarea măsurilor propuse de acest proiect de Regulament având ca efect reducerea investițiilor în activitatea propriu-zisă de extracție si producție, care să permită menținerea unui anumit ritm de extracție a țițeiului și gazelor   naturale, dar vor afecta  și fezabilitatea unor câmpuri marginale de țiței si gaze care nu vor mai putea să fie exploatate datorită costurilor mai mari decât veniturile pe care le generează. În consecință, se va reduce   perioada de exploatare a zăcămintelor și astfel se vor reduce cantitățile anuale de hidrocarburi extrase în România cu 16%, crescând importurile de hidrocarburi  în România.
  • pentru a monitoriza, analiza și reduce emisiile de metan, vom cheltui peste 1 mld EURO, care estimativ reprezintă o diminuare a emisiilor cu cca. 8,5 kt CH4/an, iar emisiile suplimentare urmare a transportului și importului de gaze suplimentare, urmare a scăderii producției interne de gaze, ar fi de cca 9,4 kt CH4/an. Astfel, în final vom avea mai multe emisii de metan în atmosferă pe plan mondial decât înainte (emisiile aferente transportului gazelor suplimentar a fi importate vor fi mai mari decât cele previzionate a se obține din acțiunile întreprinse conform Regulamentului)!
  • Impactul Regulamentului european asupra prețului la consumatorul final se prezintă astfel:
    • consumatorii casnici – creșterea prețului la consumatorul casnic față de prețul actual plătit de consumatorul casnic este estimat a fi de 6%, dar cu o creștere a impactului asupra Bugetului de Stat cu cca. 0,9 mld lei în 2024 și cu cca. 0,22 mld în Q1 2025. După 1 aprilie 2025, moment în care legea nu mai prevede existența unui preț plafonat, prețul plătit la populație va fi cu până la 31% mai mare.
    • consumatorii noncasnici cu consum sub 50.000 MWh/an – pentru majoritatea consumatorilor nu va exista o creștere a prețului față de prețul actual. Va exista o creștere a impactului asupra Bugetului de Stat cu cca. 2,77 mld lei / 2024 și cu cca. 0.69 mld în Q1 2025. După 1 aprilie 2025, moment în care legea nu mai prevede existența unui preț plafonat, prețul plătit va fi cu până la 31% mai mare.
    • consumatorii noncasnici cu consum peste 50.000 MWh/an – va exista o creștere a prețului cu până la 31% .

În acest context, propunerile Studiului pleacă de la necesitatea unei construcții corecte a legislației care să permită realizarea activităților fără a atenta la securitatea energetică și socială a nici unei țări europene, și cuprind:

  1. Modificarea definiției sondelor ”permanently plugged and abandoned” prin eliminarea sintagmei „and will not be re-entered, ”
  1. Creșterea limitelor minime de detectare precum și a celor pentru efectuarea reparațiilor, întrucât conform articolului 14, acestea sunt la o valoare extrem de scăzută. În caz contrar se pot produce următoarele consecințe: prelungirea perioadei necesare pentru realizarea reparațiilor și, pe de altă parte, măsurile de detectare și reparare ar putea genera un nivel de emisii mai mare decât nivelul emisiilor aferente scăpărilor detectate. Așa cum este tratat acest articol în propunerea de Regulament, ar putea cauza o scădere a calității inspecțiilor – de exemplu în alte State Membre precum Germania sau Austria, standardele sunt deja foarte ridicate și sunt dezvoltate de companiile de expertiză avizate care execută astfel de inspecții. De asemenea, frecvența inspecțiilor nu va rezolva problema emisiilor. În plus, este necesar să se țină cont de standardele de calitate ale infrastructurii și a materialelor utilizate, precum și a circumstanțelor exterioare, cu atât mai mult cu cât scurgerile nu se produc în mod regulat. În cazul producerii lor, imediat ce sunt detectate, acestea sunt reparate. În acest sens propunem aceste limite după cum urmează:
  1. ”Remote survey” – 000 ppm limită de detecție și reparare;
  2. ”Contact source level survey” – limită de detecție la 500 ppm; limită de reparații 000 ppm.
  1. Cu referire la articolul 14 – Leak detection and repair – propunem acordarea de derogări pentru țările care dețin mai mult de 000 de sonde active și peste 2.000 de instalații de productie sub următoarele aspecte:
    1. astfel, frecvența programelor de detecție și reparație, să fie după cum urmează:
      • ”Remote survey” – detecție și reparație – frecvență anuală.
      • ”Contact source level survey” – detecție și reparație – frecvență anuală.
    2. Cu referire la articolul 12 – Monitoring and reporting propunem extinderea termenelor impuse pentru măsuratori și verificări după cum urmează:
    3. 24 de luni pentru ”Report quantification for all sources”,
    4. 36 luni pentru ”Report quantification for operated assets”

 

  1. Cu referire la articolul 15 – Limits for flaring and venting, propunem acordarea unui termen de grație de 10 ani pentru conformarea transformării instalațiilor de productie din sisteme de productie deschise în sisteme închise.

 

  1. Cu referire la articolul 18 – Inactive wells, propunem eliminarea obligativității monitorizării emisiilor fugitive de metan din sondele abandonate până la obținerea de informații verificate privind nivelul acestor emisii în țările UE27. Aceste date se vor obține prin aplicarea metodologiei IPCC 2019 în realizarea inventarelor naționale de gaze cu efect de seră transmise către UNFCCC.

 

Articole pe aceeasi tema

  • 10 gospodării din județele Mureș, Hunedoara și Alba au primit „Energie pentru Viață” în prag de sărbători10 gospodării din județele Mureș, Hunedoara și Alba au primit „Energie pentru Viață” în prag de sărbători
  • Europa se faultează singură: reglementările pentru reducerea emisiilor de metan pun în pericol aprovizionarea cu GNL din America, în sezonul de iarnăEuropa se faultează singură: reglementările pentru reducerea emisiilor de metan pun în pericol aprovizionarea cu GNL din America, în sezonul de iarnă
  • Top 10 motive pentru care totul trebuie să fie electric în viitor este o idee proastăTop 10 motive pentru care totul trebuie să fie electric în viitor este o idee proastă
  • Trecerea tuturor consumurilor pe electric duce la cele mai mari costuri pentru cetățeni comparativ cu alte soluțiiTrecerea tuturor consumurilor pe electric duce la cele mai mari costuri pentru cetățeni comparativ cu alte soluții
Despre autor
  • google-share
Previous Story

Schibările climatice trebuie prevenite prin măsuri realiste! 

Next Story

Nu am avut falitii nostri in plina criza energetica, dar se simte mirosul de furtuna.

Articole pe aceeasi tema

0

10 gospodării din județele Mureș, Hunedoara și Alba au primit „Energie pentru Viață” în prag de sărbători

Posted On 23 decembrie 2024
, By Redactia
0

Europa se faultează singură: reglementările pentru reducerea emisiilor de metan pun în pericol aprovizionarea cu GNL din America, în sezonul de iarnă

Posted On 26 noiembrie 2024
, By Redactia
0

Top 10 motive pentru care totul trebuie să fie electric în viitor este o idee proastă

Posted On 25 aprilie 2024
, By Redactia

Scrie un comentariu Anulează răspunsul

*
*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cautare

RECENT

POPULAR

COMMENTS

Provocarea viitorului: cum integrăm energiile regenerabile cu energia nucleara? (II)

Posted On 12 mai 2025

Provocarea viitorului: cum integrăm energiile regenerabile cu energia nucleara?

Posted On 8 mai 2025

Pene de curent – cum să protejezi tehnologia și datele atunci când rețeaua electrică se oprește

Posted On 8 mai 2025

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

Posted On 7 ianuarie 2018

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

Posted On 12 iunie 2013

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

Posted On 23 aprilie 2012

Exista un film bazat pe date reale,...

Posted On 1 mai 2025

Dear Sir/Madam, I recently came...

Posted On 24 februarie 2025

Nu mai stiti ce sa furati fri-ati ai...

Posted On 29 ianuarie 2025

Publicitate


PUBLICITATE dreapta

‹ ›

Arhiva

Utile

Termenul de depunere a dosarelor pentru voucherele destinate reabilitării locuințelor și instalării panourilor solare a fost prelungit

Panourile fotovoltaice pot fi reciclate prin reutilizarea a 85% din materiale

Programul Casa Verde Fotovoltaice 2023 prelungit cu șase luni

PPC Energie, partenerul de încredere al românilor pentru programul AFM Casa Verde 2024

Cât de lung este drumul de la soba veche pe lemne la energie verde. Ce soluții alternative pentru încălzire exista în mediul rural ?

Video

Speech Viorel Tudose - Getica 95

Gala Energy-Center.ro, 2025: Pariem pe valoarea tinerilor energeticieni!

Gala aniversara "13 ani de Energy Center" - Decernarea premiilor

Viitorii energeticieni premiati la Gala Energy-Center

Gala aniversara 10 ani de Energy Center - 10 iunie 2021

FORMULAR DE CONTACT

  1. Nume *
    * Te rugam sa iti scrii numele
  2. Email *
    * Te rugam sa scrii o adresa de email valida.
  3. Mesaj *
    * Te rugam sa scrii un mesaj

Categorii

  • Actualitate
  • Energie electrica
  • Evenimente
  • Exclusiv
  • Mediu, Tehnologie
  • Petrol, Gaze, Carbune
  • Resurse Media
  • Utile
  • Video

Cele mai citite articole

Scurta radiografie a sistemului energetic romanesc. La ce sa ne asteptam in 2018 ? (partea I)

17 Comments

Exclusiv: ce minte diabolica a masluit OUG de modificare a Legii 220/2008 privind promovarea energiei verzi?

13 Comments

Exclusiv: Hidroelectrica isi arata muschii in fata baietilor destepti?

12 Comments
© Energy-Center.ro. Acest site este proprietatea Spot Pro Media SRL. Construit și întreținut de Alex Mieluș cu ajutorul Wordpress.