Unda verde din partea ANRE pentru racordarea gratuita a clientilor la retelele de gaze naturale. Costurile distribuitorilor se recupereaza prin tarifele achitate de toti consumatorii
Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) a aprobat regulamentul care obliga distribuitorii sa finantele lucrarile de racordare la retea a clientilor, urmand ca aceste costuri sa fie recuperate ulterior, prin tarifele de distributie, potrivit unui comunicat al autoritatii.
Astfel, operatorul de distributie nu poate refuza racordarea la sistem si este obligat sa finanteze lucrarile pentru realizarea obiectivelor/conductelor necesare racordarii consumatorilor aflati in perimetrul unitatii administrativ-teritoriale pentru care a fost concesionat serviciul public de distributie. Termenul de extindere si/sau bransare a consumatorilor nu poate depasi termenul de 90 de zile de la data obtinerii autorizatiei de construire.
Operatorul de distributie are obligatia sa racordeze toti solicitantii, viitori clienti finali casnici la sistemul de distributie, in termen de 90 zile de la data obtinerii autorizatiei de construire. Recuperarea costurilor privind racordarea clientilor casnici se realizeaza prin tarifele de distributie.
Lucrarile necesare racordarii vor fi realizate de catre operatorii economici autorizati de catre ANRE si selectati prin proceduri concurentiale, transparente si nediscriminatorii de catre operatorul de distributie.
In cazul clientului final non-casnic, operatorul de distributie are obligatia sa asigure finantarea si realizarea lucrarilor de proiectare si executie a instalatiei de extindere si bransare pana la 2500 metri. Solicitantul, viitor client final non-casnic, are obligatia sa utilizeze locul de consum si sa pastreze destinatia acestuia pe o perioada de 5 ani de la data punerii in functiune a instalatiei de racordare. In situatia in care instalatia de extindere si bransare este mai mare de 2.500 metri, operatorul de distributie are obligatia sa asigure finantarea lucrarilor de proiectare si executie in vederea realizarii obiectivelor/conductelor parti componente ale sistemului de distributie necesare racordarii indiferent de lungime, urmand ca instalatia de racordare sa fie finantata de clientul final non-casnic.
De asemenea, noul Regulament permite accesul la gaze naturale unui numar sporit de utilizatori si, in acelasi timp, vine in sprijinul viitorilor clienti finali casnici cu venituri reduse, spun reprezentantii ANRE.
“Punerea in aplicare a prevederilor Regulamentului are un impact important asupra consumatorilor clienti finali casnici si prin dezvoltarea programelor de alimentare cu gaze naturale a localitatilor si de extindere/infiintare a sistemelor de distributie a gazelor naturale, astfel autoritatile administratiei publice au posibilitatea sa realizeze planurile de dezvoltare a sistemelor de distributie pe termen mediu si lung prin finantarea acestor lucrari din fonduri nerambursabile”, se arata in comunicat.
Avand in vedere faptul ca prevederile Legii nr. 155/2020 au intrat in vigoare la data de 30 iulie 2020, tarifele de racordare incasate de catre operatorii de distributie ulterior acestei date, in situatia in care nu exista un contract de racordare semnat, se vor returna in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al prezentului Ordin de aprobare al Regulamentului.
Cererile de racordare depuse anterior datei de 30 iulie 2020 isi mentin valabilitatea fara a putea fi prelungite, urmand ca procesul de racordare sa decurga conform Regulamentului.
Ca sa nu ne facem iluzii, iata ce scria Energy-Center.ro despre aceasta decizie:
Ce se ascunde in spatele pomenii privind racordarea gratuita a gospodariilor la reteaua de gaze?
Inainte sa incercam un raspuns la aceasta intrebare se cuvine sa amintim ca rezervele de gaze ale Romaniei, aflate in exploatare in momentul de fata, acopera consumul intern aproape in totalitate doar in conditiile in care marii consumatori industriali isi mentin productia la niveluri scazute. In acelasi timp, la un consum de circa 10-11 miliarde de metri cubi pe an, rezervele existente s-ar epuiza in cel mult 15 ani. Asta o spun specialistii. In ideea in care, conform angajamentelor Romaniei vizavi de programul de schimbari climatice, o serie de centrale electrice care functioneaza astazi pe carbune vor fi convertite in functionarea pe gaze, tara noastra va trebui sa importe gaze pentru a-si asigura consumul. Cu alte cuvinte, populatia care va beneficia de racordarea la retea in mod gratuit ar putea consuma gaze din import, daca vom avea pe unde sa le aducem. Inca odata am pus carul inaintea boilor.
In momentul in care s-au identificat rezerve importante de gaze pe platoul continental al Marii Negre, grija specialistilor romani era urmatoarea: ce vom face cu acest surplus neasteptat de gaze? S-au identificat trei mari solutii: repornirea industrie chimice si constructia de capacitati energetice noi pe gaze, exportul si cresterea consumului la populatie prin extinderea retelelor de gaze. Dintre toate aceste variante singura ramasa in picioare este cea privind extinderea retelelor pentru cat mai multe localitati din Romania. Problema este ca acest aspect nu adduce absolut nici o eficienta economica si implicit investitiile in extinderea retelei nu se justifica, economic. Ca va creste confortul gospodariilor, ca vom polua mai mult sau ca este gratis sau nu racordarea nici nu mai conteaza.
Colac peste pupaza, exploatarea gazelor din Marea Neagra pare sa fie deja o himera. Vor mai trece multi ani pana sa ajungem acolo si consumatorii din Romania trebuie sa fie constienti de acest lucru. Sigur, suntem inconjurati de gazoducte noi care au ca sursa de aprovizionare Rusia sau tarile de la Marea Caspica, dar cam toate aceste magistrale ne ocolesc. Altfel spus, tot rezervele actuale ne raman la indemana. Extinderea retelei si racordarea de noi localitati se bazeaza asadar pe ceea ce avem acum. La acest lucru nu s-a gandit nimeni, asa cum nu s-a gandit ca intr-o luna de iarna cu temperaturi sub minus 10 grade pe o perioada de cateva zile, sistemul de transport poate sa crape in orice moment daca nu avem posibilitatea sa importam. In cazul cresterii consumului prin aparitia unor centrale electrice pe gaze si prin extinderea numarului de consumatori casnici, sistemul devine si mai vulnerabil.
Conteaza mai putin faptul ca racordarea la retea este gratuita si ca toate costurile vor fi suportate de catre actualii consumatori, pe cat conteaza daca vom avea sau nu gaze. Si dincole de aceste probleme, legislatia actuala este deficitara din multe puncte de vedere, inclusiv in ceea ce priveste racordarea de noi consumatori. Energy-Center a scris in urma cu cateva saptamani despre carentele noii legi a energiei si gazelor si implicit despre problemele care vor aparea in procesul de racordare. Inca odata, nu faptul ca e gratuita racordarea conteaza, ci ceea ce sta in spatele acestei decizii. Iata ce am scris noi despre marea pomana a guvernului Orban:
“Ne vom opri in articolul de fata la o singura reglementare din noua lege, care prevede ca operatorii de distributie si transport gaze nu au voie sa refuze cererile de racordare la retea. Mai mult, costurile cu aceste operatiuni nu sunt suportate de catre consumatorii care solicita racordarea, ci vor fi recunoscute in tarifele de distributie/transport, iar ulterior vor fi achitate de catre toti consumatorii de gaze prin facture finala.
Guvernul Orban are un plan maret de crestere a numarului de localitati ce vor putea utiliza gazele naturale in gospodariile populatiei, parte importanta din acest program fiind subventionata din fonduri europene. Atentie insa, Programul guvernului inaintat Comisiei Europene vorbeste despre racordarea clientilor la “retele inteligente de gaze”, avand o valoare de 235 milioane de euro. Iata ce preciza pe marginea acestui program ministrul Fondurilor Europene, Marcel Bolos:
„In prezent doar aproximativ 30% din gospodarii sunt conectate la reteaua de gaze, scopul asumat de Guvernul Romaniei fiind ca peste 80% din casele romanilor să beneficieze de acest confort considerat normal in ziua de astazi. Trebuie sa recuperam anii pierduti pană acum!”, a declarat ministrul Marcel Bolos, care a mai precizat ca că Programul national de racordare a populatiei și clientilor noncasnici la sistemul inteligent de distributie a gazelor naturale va beneficia de o alocare de alte 800 de milioane de euro în perioada de programare 2021-2027. „In total, un miliard de euro pentru recuperarea decalajelor fata de alte tari europene”, a precizat Bolos.
Aflandu-ne in plina campanie electorala este evident ca o asemenea promisiune da bine la multa lume votanta. Numai ca intre promisiuni si realitate se casca din nou o prapastie despre care guvernantii fie nu vor sa auda, fie nu au intuit-o inca. Incercam sa fim mai precisi si amintim ca in veche legea a energiei si gazelor (L 123) se preciza ca orice concesionar al unei retele de distributie de gaze avea obligatia sa dezvolte sistemul conform contractului de concesiune, iar in planul de investitii anual sa fie prevazute lucrarile de extindere a retelei si de racordare de noi clienti. Ceea ce precizeaza Legea 123 este faptul ca operatorul de retea nu are voie sa faca extinderi de retele sau racordari, daca lucrarea nu este eficienta economic. Conform estimarilor specialistilor din domeniu pentru un consumator casnic eficienta ar fi atinsa la extinderea conductei cu cel putin un metru. Spre exemplu, la o extindere de 50 de metri ar trebui sa ai cel putin 50 de noi consumatori casnici.
In contextual actual merita sa amintim in cateva cuvinte despre gazoductul Iasi-Chisinau, care nu a tinut seama de nici o regula a eficientei economice, desi s-au investit in acesta in jur de 140 de milioane de euro. Energy-Center a scris pe larg despre acest subiect.
Sa ne intoarcem insa la noua lege a energiei si gazelor, care precizeaza ca operatorul de retea nu are voie sa respinga racordare decat in niste conditii precizate, in schimb aceasta operatiune este gratuita pentru consumator. La articolul 148, aliniatul 3 din lege se mentioneaza expres ca toate cheltuielile cu extinderea si apoi operarea se vor regasi in tarifele de distributie stabilite de catre ANRE. De la aceste tarife pleaca baza de formare a pretului final al gazelor naturale livrate consumatorilor, ceea ce inseamna automat o crestere a acestuia in perioada imediat urmatoare. Interesant este ca nu doar noii consumatori vor achita aceste costuri, ci toti consumatorii arondati operatorului respectiv. Si, in continuare, inclusiv la articolul 138 se precizeaza ca operatorii care au obligatia sa raspunda tuturor solicitarilor de racordare la retea isi va recupera costurile prin tarifele de distributie.
Bun pana aici, dar sa ne intoarcem la notinuea de “eficienta economica” a investitiei, care a fost preluata din Legea 123 si ca atare apare in mai multe articole si din legea 155/2020. Intrebarea este la cat se va ridica costul cu racordarea in localitati cu mai putini consumatori, astfel incat sa se atinga pragul eficientei economice a investitiei? Amintim ca cei doi mari operatori ai retelelor de distributie din Romania (E.ON si Engie) au atras atentia ca in foarte multe situatii investitia in extinderea retelelor de gaze nu are absolut nici o eficienta economica. Cine poate anticipa cu cat va creste factura finala de gaze la consumatori astfel incat investitia in extindere sa fie una justificata? Cel mai probabil ca in normele metodologice ale noii legi sa se dea un raspuns la aceasta intrebare. Oricum am interpreta-o insa, vom asista la o crestere evidenta a pretului la consumatorul final fie ca vorbim de casnici sau noncasnici, fie ca vorbim de retele de distributie sau de retele de transport. Precizam ca in cazul transportului cheltuielile sunt foarte mari, lucru care s-a vazut la conducta Iasi-Chisinau, dar si la BRUA. Deocamdata, ambele gazoducte sunt repetente tocmai la capitolul eficienta economica. Ce facem in conditiile in care continuam cu aceeasi politica? Mai putem vorbi de gaze ieftine pentru consumatorii romani?
Si acuma surpiza finala din noua lege a energiei si gazelor! La articolul 178, capitolul preturi si tarife, se mentioneaza cat se poate de clar ca “este interzisa recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului asigurat pentru anumite categorii de consumatori finali prin tarifele aplicate altor categorii de consumatori finali. Ce sa mai intelegem din prevederile acestei legi, sau ce sa inteleaga operatorii retelelor de distributie si transport?
Din acest punct sa ne intoarcem si la Programul guvernului de extindere a retelei de gaze finantat din fonduri europene. In forma actuala a legii putem garanta ca nu vom vedea un euro de la Comisia Europeana. Daca mai luam in considerare si faptul ca vorbim exclusiv de retele inteligente atunci lucrurile devin si mai complicate. Ne intrebam daca cineva din actualul guvern sau chiar ANRE ne poate explica ce inseamna retele inteligente, care sunt costurile acestora si cine le garanteaza eficienta economica?”